Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463202
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Jak tohle jde dohromady?!
Vloženo Úterý, 19. leden 2010 @ 08:06:48 CET Vložil: Stepan

Dotazy čtenářů poslal eleazar

Všichni víme, že Bible je Boží Slovo; jako takové je absolutně pravdivé a věcně správné, konzistentní a vzájemně provázané.

A já nevím, jak se vzájemně doplňují následující dva zdánlivé protiklady - viz dále
(nechci vyvolávat flamewar, skutečně bych si přál, abychom to společně rozlouskli)



K jádru věci:

St. Jan Evangelista píše (1J 2,27):
...zasvěcení, které jste vy od něho přijali, zůstává ve vás, takže nepotřebujete, aby vás někdo učil; jeho zasvěcení vás učí...

zatímco kdosi neznámý (? St. Kliment volně podle St. Pavla ???) píše Židům (5,12):
...opět potřebujete, aby vás někdo učil abecedě...

Jak toto do sebe zapadá?
Kdo potřebuje, aby byl systematicky vyučován? A oproti komu, kdo je učen jaksi za pochodu?

Schválně srovnejme začátky obou epištol:
1J
Co bylo od počátku, co jsme slyšeli, co jsme na vlastní oči viděli, na co jsme hleděli a čeho se naše ruce dotýkaly, to zvěstujeme: Slovo života.
Žd
Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků;

Vcelku podobné, viďte?! Biblické epištoly obecně začínají stejnou formou, ale její obsah je poplatný místu, času a situaci adresáta.
Nechci se teď pouštět do debat, která z epištol je starší. Nezjistíme to. Navíc nejsem zastáncem (narozdíl od mnoha jiných křesťanů) koránského principu, že novější verš maže starší. Věřím, že platí oba zároveň.
Ale jak? Růzností adresátů? Možná, že ano, ale zatím to nevidím.
Božní Slovo neříká zároveň "ano" i "ne". Buď někdo něco umí/má.... nebo ne, neplatí obojí zároveň. Buď zvládá, anebo nezvládá. Jenže co to říká v tomto konkrétním případě?

Jak to vidíte vy?


Podobná témata

Dotazy čtenářů

"Jak tohle jde dohromady?!" | Přihlásit/Vytvořit účet | 16 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak tohle jde dohromady?! (Skóre: 1)
Vložil: Pamplon v Úterý, 19. leden 2010 @ 09:39:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Kdyby šlo jen o to, jestli někdo potřebuje nebo nepotřebuje být vyučován, to by ještě šlo. Ale v Bibli lze najít místa, kde se výslovně říká, že každý, kdo uvěří v Krista, bude s ním mít věčný život v nebi. Když zpochybním svou jistotu spasení, okamžitě následuje sprcha od těch, kdo jsou si svým spasením jisti, mají plnou pusu řečí o nekonečné Boží milosti a okamžitě začnou citovat příslušné verše. 

Ale, na jiných místech Bible se naproti tomu vyjmenovávají některé běžné lidské vlastnosti a - pan Spock z vesmírné lodi Enterprise by to nazval "odpočinkové aktivity", které spolehlivě způsobí, že dotyčný spasen nebude, přestože předtím v krista uvěřil. Když se k takovým aktivitám přiznám, nenajde se ani jeden, kdo by mi řekl že to nevadí, a že přesto budu spasen.

Každý ví, že ani křesťané po svém obrácení nepřestanou hřešit a nestanou se dokonalými. Ať ocituješ jakýkoli biblický verš, vždycky se najde milión zastánců a milión odpůrců. Možnosti máš jen dvě. Buď se přidat na něčí stranu, nebo zůstat mimo denominace.



Re: Jak tohle jde dohromady?! (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Úterý, 19. leden 2010 @ 10:13:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Eleazare, nevím zdá jsem dostatečně pochopil tvé zamyšlení ale zkusím se nad tím napsát jak já to vidím.

St. Jan Evangelista píše (1J 2,27):
...zasvěcení, které jste vy od něho přijali, zůstává ve vás, takže nepotřebujete, aby vás někdo učil; jeho zasvěcení vás učí...

zatímco kdosi neznámý (? St. Kliment volně podle St. Pavla ???) píše Židům (5,12):
...opět potřebujete, aby vás někdo učil abecedě...

Jak toto do sebe zapadá?
Kdo potřebuje, aby byl systematicky vyučován? A oproti komu, kdo je učen jaksi za pochodu?


Oba dva výroky (verše) jsou jak správně píšeš zdánlivé protiklady. Ovšem pokud bychom se blíže nad nimi zamysleli (dle mého soukromého názoru) jsou vzájemně slučitelné. Člověk se něco naučí a stane se mu to zvykem, tradici,nazvěme to jak chceme. Je to prostě nějaký skutek či postoj, který automatický dělá, ale stává se jistě, že člověk už zapomíná proč to dělá, co se zatím skrývá a podobné takové prvotní otázky. Avšak na druhou stránku člověk, který již něco zná a baví ho chce poznat skutečnosti poznávat více.

Máš to obdobné jako v běžném životě. Na základní škole ses naučil hodně obecných (základních) znalosti a pak jsi pokračoval dál v studiu a nakonec si určítě měl nějaké kurzy z práce. Ale pamatuješ si vše co tě učili na té základní škole?

Jak jsem psal nevím, jestli jsem tě dobře pochopil. Možná by nebylo špatné kdybys mi vysvětlil co ty vidíš pod pojmy "systematicky vyučován" a "učen jaksi za pochodu"? Popřípadě jaký vidíš zasadní rozdíl mezi nimi. 

Schválně srovnejme začátky obou epištol:
1J
Co bylo od počátku, co jsme slyšeli, co jsme na vlastní oči viděli, na co jsme hleděli a čeho se naše ruce dotýkaly, to zvěstujeme: Slovo života.
Žd
Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků;

Vcelku podobné, viďte?! Biblické epištoly obecně začínají stejnou formou, ale její obsah je poplatný místu, času a situaci adresáta.
Nechci se teď pouštět do debat, která z epištol je starší. Nezjistíme to. Navíc nejsem zastáncem (narozdíl od mnoha jiných křesťanů) koránského principu, že novější verš maže starší. Věřím, že platí oba zároveň.
Ale jak? Růzností adresátů? Možná, že ano, ale zatím to nevidím.
Božní Slovo neříká zároveň "ano" i "ne". Buď někdo něco umí/má.... nebo ne, neplatí obojí zároveň. Buď zvládá, anebo nezvládá. Jenže co to říká v tomto konkrétním případě?
  

Ano podobně začínají. Taky nejsem zastáncem koránského principu. Jak to vidím jsem se snažil popsat výše. Jestli s tím souvisí i různost adresu? Možná, že i ano. Bible je zajisté Boží slovo ale dost často zapomínáme, že i často slovo lidské. Slovo lidské myslím do způsobu řeči lidské tedy vyjádřené lidskými slovy. Já bych řekl, že Boží slovo někdy říká i ano i ne. Jenom je třeba se podívat z jakého hlediska či pohledu říká tak a z jiného hlediska říká onak. Svět jak ho vnímám není pouze černobílý ale existují i mezi nimi jsou různé odstíny šedé.

Ten tvůj článek vnímám spíše na žívou a osobní diskuzi než takhle na internetu. S přáním pokoje a omluvy za delší příspěvek se loučím.



Re: Jak tohle jde dohromady?! (Skóre: 1)
Vložil: houslicky1 (houslicky1@seznam.cz) v Úterý, 19. leden 2010 @ 10:31:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já se nebudu dlouze vyjadřovat. Z vlastní zkušenosti vám všem řeknu, že Písmo si při mém osobním studování přestalo v některých bodech protiřečit až v době, kdy jsem si uvědomil, že musím při čtení rozlišovat okolnosti. Takže zdánlivé rozpory nebyly vadou Písma, ale odpovídaly mé nedokonalosti.

Při čtení Písma vždy rozlišuji kdo to říká, komu to říká, jakým způsobem to říká a do jaké doby mluví. Od té doby se už nedivím, že Židům do doby starozákonní byly řečeny mnohdy jiné věci, než křesťanům žijícím v době milosti a budování Kristovy Církve. Noemu bylo řečeno, aby stavěl koráb. Abrahamovi bylo řečeno, aby vyšel z kaldejského Uru. Židům bylo řečeno, aby zhotovili bohoslužebné náčiní a obětovali oběti atd. atd. Pak byly také univerzální Boží pokyny pro Boží lid všech věků. Pokud bych ale já dnes začal stavět koráb jako Noe a myslel si, že jednám podle Písma, byl bych v omylu a na scestí. Navíc má horečnatá snahaha by se zcela minula účinkem. Myslím, že princip jsem osvětlil.

Houslicky1



Re: Jak tohle jde dohromady?! (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 19. leden 2010 @ 10:48:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V tomhle bych protiklad opravdu nehledal. O nic víc než kdyby nám profesor na rozloučenou se školou v jednom proslovu řekl že jsme vysokoškoláci kteří mají předpoklady k samostatné práci a zároveň že si máme občas zopakovat pravopis, vyjmenovaná slova a základy jednotlivých předmětů. Mohl by to klidně říct jeden člověk jedné skupině lidí na jednom místě a měl by pravdu v obojím.
Co vlastně znamená ten titul st. ? Má to nějaký zvláštní význam nebo to bylo ponecháno v přeloženém anglickém textu ?



Re: Jak tohle jde dohromady?! (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 19. leden 2010 @ 19:10:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Eleazare.

Lidská řeč je nedokonalá, stejnými výrazy můžeš popisovat úplně jinou skutečnost.Já myslím, že ti zde splývají dvě věci.

Učit se potřebujeme, aby naše poznání Boha rostlo a tím rostla i naše víra, prohluboval se i náš život. Naše poznání je částečné (1 Kor 13,9), Bůh nám posílá v církvi učitele (1 Kor 12,28).

(Ž 8,10-11)
Toto je tedy smlouva, kterou po těchto dnech uzavřu s domem Izraelovým, praví Pán: Dám své zákony do jejich mysli a napíši je na jejich srdce; a budu jejich Bohem a oni budou mým lidem.
A nebudou už učit každý svého bližního a každý svého bratra a říkat: 'Poznej Pána!', protože mne všichni budou znát - od nejmenšího až po největšího z nich.


Toto poznání Pána je praktické. Nesouvisí ani tak s našimi náboženskými znalostmi, ale je vyjádřením živého vztahu. Žít život podle Božího řádu. Naplňovat svůj smysl v Božím plánu se světem. A to ruku v ruce se svým nebeským Otcem.


Písmo bez účinku Ducha svatého je jen psaná litera. Mohou v něm být hezké a moudré věci, ale bez Ducha je mrtvé.


Duch svatý se projevuje tím, že tě skrze Písmo (nebo skrze události, skrze bližního) osloví konkrétně přímo "na tělo".
Tak se může stát, že Workoholik otevře Písmo a čte:
(Mt 6,25-34)
"Proto vám říkám: Nemějte starost o svůj život, co byste jedli a co pili, ani o své tělo, co byste si oblékali. Není snad život víc než pokrm a tělo víc než oděv?
Pohleďte na ptáky na nebi. Nesejí, nežnou ani neshromažďují do stodol, a váš nebeský Otec je živí. Nejste snad vy mnohem dražší?
Kdo z vás může pečlivým staráním přidat ke své výšce jediný loket?
Proč si tedy děláte starosti s oblečením? Pomyslete na polní lilie, jak rostou. Nepracují ani nepředou,
ale říkám vám, že ani Šalomoun ve vší své slávě nebyl oblečen jako jedna z nich.
Jestliže tedy Bůh takto obléká polní trávu, která dnes je a zítra bude hozena do pece, neoblékne snad mnohem spíš vás, vy malověrní?
Nemějte tedy starosti. Neříkejte: 'Co budeme jíst?' nebo 'Co budeme pít?' anebo 'Co si oblečeme?'
Všechny tyto věci totiž vyhledávají pohané, ale váš nebeský Otec ví, že to všechno potřebujete.
Hledejte nejprve Boží království a jeho spravedlnost a toto vše vám bude přidáno.
Nemějte tedy starost o zítřek, neboť zítřek se bude starat o své věci. Den má dost svého trápení."

Lenoch otevře to samé Písmo a čte:
(2. Tes 3,10-13)
Když jsme ještě byli u vás, přikazovali jsme vám přece toto: Nechce-li někdo pracovat, ať také nejí!
Slyšíme totiž, že se někteří mezi vámi chovají neukázněně: vůbec nepracují, ale zato jsou všeteční.
Takovým tedy přikazujeme a vyzýváme je skrze našeho Pána Ježíše Krista, aby pokojně pracovali a jedli svůj vlastní chléb.
Vy, bratři, pak nepolevujte ve správném jednání.





Re: Jak tohle jde dohromady?! (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 20. leden 2010 @ 12:13:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj.

  Tohle je myslím jedna ze základních věcí křesťanství. Vychází ze zaslíbení té smlouvy, kterou máme uzavřenu s Bohem skrze Ježíše Krista. Jde o to, že Bůh v té smlouvě vymění srdce člověka a dá člověku nového ducha tak, že se ten člověk nemusí některé věci učit, ale má je v sobě, ve svém nitru. Jak je napsáno:

Dám jim srdce jedno, a Ducha nového dám do vnitřností vašich, a odejmu srdce kamenné z těla jejich, a dám jim srdce masité, Aby v ustanoveních mých chodili, a soudů mých ostříhali, a činili je. I budou lidem mým, a já budu jejich Bohem.

nebo:

Dám jim srdce, aby znali mne, že já jsem Hospodin. I budou mým lidem, a já budu jejich Bohem, když se obrátí ke mně celým srdcem svým.

a také:

Ale tatoť jest smlouva, kterouž učiním s domem Izraelským po těchto dnech, dí Hospodin: Dám zákon svůj do vnitřnosti jejich, a na srdci jejich napíši jej; i budu Bohem jejich, a oni budou mým lidem. A nebudou učiti více jeden každý bližního svého, a jeden každý bratra svého, říkajíce: Poznejte Hospodina. Všickni zajisté napořád znáti mne budou, od nejmenšího z nich až do největšího z nich, dí Hospodin

  Člověk, který uzavře tuhle smlouvu dostane nové srdce a takového člověka už není potřeba učit, jaký je Bůh, jaký je jeho charakter a jednání, co je to hřích, že krást, smilnit, závidět či si vyrábět modly je špatné. Tohle učení už není potřeba, protože to má ten člověk v sobě, uvnitř. Ví, že Bůh je, ví, že ho Bůh miluje a že miluje i lidi okolo. Ví, že hřích, ve kterém žije je opravdu hřích a nikdo ho o tom nemusí přesvědčovat.

  Výsledkem je pak ovoce, chování, skutky. Takový člověk vyhází modly a fetiše, kterým věřil. Opouští smilstvo, cizoložství, krádeže, závist, bezbožnost, lži a podvody a další věci. Má v sobě motor, který k takovému chování vede. A ten motor, to je ten věčný život, ten nový duch, kterého člověk dostal. To je to "pomazání" nebo "dynamis" či jak se to nazývá v originále.

  Výše uvedené věci se křes´tan nemusí učit. Přesto o nich svatopisci píší. Ale pokud o nich píší, často píší: Připomínám vám, ..., ...co už jste přijali.

  Pak jsou ale věci, které se takový člověk musí učit, a to často i od lidí. A je dobré rozlišit, co se člověk musí učit od lidí a co člověka žádný jiný člověk naučit nemůže.




Re: Jak tohle jde dohromady?! (Skóre: 1)
Vložil: legenda v Středa, 20. leden 2010 @ 13:46:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
v čem že je ten protiklad????????????????



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy