Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 546 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116570332
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: AŤ JE PROKLET!
Vloženo Pátek, 14. květen 2010 @ 21:43:42 CEST Vložil: Stepan

Katolicismus poslal oko

Co znamená, když je někdo "anathema".

Rád bych zde objasnil svůj postoj katolíka k významu slova „anathema“.
Mám zkušenost, že mnozí zde citlivě vnímají, jsou – li takto označováni, ale chápou to nesprávně. 
Závěr je pak takový, že: "Pokud vy katolíci někoho proklínáte, nemáme se dál o čem bavit".
Takový závěr je logickým důsledkem notně pokřiveného obrazu o katolické církvi, který je zde prezentován a některými hojně upřednostňován. Je tu nabízen obraz katolické církve z doby Tridentského koncilu, jakoby se žádné další koncily nekonaly. Proč tu nejsou zveřejněny pro objektivní srovnání třeba také závěry Prvního a Druhého Vatikánského koncilu? Šedesátá léta minulého století jsou pro nás určitě aktuálnější, než půl tisíciletí staré výroky, které byly reakcí na tehdejší konkrétní situaci a kterou dneska vnímáme už zcela jinýma očima. 
Odpověď papeže Jana XXIII (kolem r. 1960)na otázku, proč chce svolat II. Vatikánský koncil, byla: "Chci nechat otevřená okna církve, abychom viděli na lidi venku a oni se zase mohli dívat dovnitř". Vyzval také další křesťanské církve, aby na koncil vyslaly pozorovatele, na což přistoupily pravoslavné  i protestantské církve. Od r. 1545 už uběhlo hodně vody a forma vyjadřování se podstatně změnila.
Chceme – li tedy hodnotit výroky Tridentského koncilu v tak hluboké historii půl tisíciletí, nelze to dělat naivně očima dnešního člověka, ale je třeba zohlednit tehdejší historickou situaci mohutného vření  a střetu reformace (jako revolty na špatný život části katolického kléru - následek podílu na světské moci) s katolickou církví, viditelně reprezentovanou papežem a biskupy.  Je třeba také znát způsob myšlení středověkého člověka a jeho způsoby vyjadřování. Podívejme se, jaké je myšlení dnešního člověka – nekatolíka, který zde uveřejnil zavádějící článek „ŘKC opustila evangelium:Tridentský koncil v češtině“. Všimněte si, že pro něho není ani nejdůležitější obsah textu samotného kánonu, ale že právě tučně zvýraznil  s velkými písmeny: AŤ JE PROKLET! Evidentně toto mu nejvíc vadí!
Tridentský koncil; Kánon 9:
Jestliže kdokoliv říká, že hříšník je ospravedlněn pouhou vírou v tom smyslu, že nic dalšího není požadováno ke spolupráci, aby se získala ospravedlňující milost a že není žádným způsobem třeba, aby byl nakloněn aktivitou své vůle; AŤ JE PROKLET. Tridentský koncil; Kánon 12:
Jestliže kdokoliv říká, že ospravedlňující víra je pouhou důvěrou v Boží milost odpouštějící hříchy pro Kristovu zásluhu, nebo že jsme ospravedlněni pouze vírou. AŤ JE PROKLET.
Slovo „anathema“, překládáno do češtiny  „ať je proklet“ posunuje v současném chápání významu prokletí jako svolávání Božích trestů na dotyčného. A to je úplně špatně! Křesťan nikomu nemůže přát zlo! 

Anathema znamená biblicky něco zcela jiného – vyloučení ze společenství věřících církve. (Ga 1,8-9) Ale i kdybychom vám my anebo anděl z nebe kázali jiné evangelium než to, které jsme vám kázali, ať je proklet! Jak jsme již řekli, tak to nyní říkám znovu: Jestliže vám někdo káže jiné evangelium než to, které jste přijali, ať je proklet! (Zde to znamená, ať je předmětem prokletí).
Co skutečně znamená prokletí u těch, co zbloudili, vysvětluje sám Pán Ježíš: (Mt 18,17) ...Nechce-li však poslechnout ani je, řekni to církvi. A pokud odmítne poslechnout i církev, ať je tedy pro tebe cizí jako pohan a celník. 
Pohani a celníci jsou naši bližní, máme je milovat jako sami sebe.  Ale nemůžeme s nimi sdílet společenství u stolu Páně, společenství církve! (Fp 2,2) Význam slova "anathema" přibližuje také Pavel, když nabádá k vyloučení ze společenství u veřejného hříšníka (veřejný hříšník – např. ten, kdo veřejně žije v nedovoleném svazku – v dnešní době třeba případ manželství muže již jednou ženatého a rozvedeného, nebo homosexuální partnerství.) Kor 5, 1-13) Vůbec se proslýchá, že je mezi vámi smilstvo, dokonce takové smilstvo, jaké nemá jméno ani mezi pohany - že někdo má manželku svého otce!  A vy jste nadutí, než abyste se raději dali do truchlení, aby ten, kdo spáchal takový skutek, byl vyloučen z vašeho středu. Já jsem totiž - jako tělem vzdálený, ale duchem přítomný - již rozhodl o tom, kdo to spáchal, jako bych byl přítomen:  Ve jménu našeho Pána Ježíše Krista, až se shromáždíte, vy a můj duch spolu s mocí našeho Pána Ježíše Krista, vydejte takového satanovi k záhubě těla, aby jeho duch byl spasen v den Pána Ježíše.  Vaše chlubení není dobré. Nevíte snad, že maličko kvasu prokvasí celé těsto?  Vyčistěte tedy starý kvas, abyste byli novým těstem, poněvadž jste nekvašení. Vždyť přece byl za nás obětován náš velikonoční Beránek, Kristus!  Proto slavme svátek ne se starým kvasem, ani s kvasem špatnosti a ničemnosti, ale s nekvašenými chleby upřímnosti a pravdy.  Napsal jsem vám v dopisu, abyste se nesměšovali se smilníky.  Nemyslel jsem však vůbec smilníky tohoto světa, ani lakomce, vydřiduchy nebo modláře - vždyť potom byste museli ze světa odejít! Teď vám tedy píši, abyste se nesměšovali, kdyby nějaký takzvaný bratr byl smilník, lakomec, modlář, utrhač, opilec nebo vydřiduch. S takovým ani nejezte. Vždyť proč bych já měl soudit ještě ty venku? Nesoudíte snad vy ty, kteří jsou uvnitř?  Ty venku pak soudí Bůh. A tak toho zlého vylučte ze svého středu.

Shrnutí: Pokud označím někoho, že je "anathema", neznamená to, že ho proklínám ve smyslu, že bych mu přál něco zlého, že na něho svolávám Boží tresty.  V žádném případě! Je to označení pro toho, kdo pro svůj veřejný hřích, nebo pro své bludné názory ztratil vlastní vinou právo prožívat v plnosti společenství věřících v Kristu uvnitř katolické církve. Kdo se již narodil třeba jako evangelík, už nemůže být anathema. Nikdy totiž do katolické církve nepatřil  (To se v době Tridentu vůbec neřešilo, protože prakticky všichni byli v katolické církvi).
Je paradoxem, že se označením „anathema“ cítíte dotčeni a přitom svým jednáním právě o toto sami usilujete
(viz třeba článek: Jak bezbolestně vystoupit z ŘKC).
Je logické, že pokud si někdo přeje z ŘKC odejít, ztrácí pochopitelně právo na společenství katolické církve. Stává se „anathema“ - sám se vyloučil z účasti na vnitřním životě církve. Pokud o takovém kněz ví, má povinnost mu Kristovo tělo nepodat (S takovým ani nejezte).
Proč by také měl někdo takový o cosi takového usilovat, když ŘKC je podle něho přece jen „nevěstka“?


Podobná témata

Katolicismus

"AŤ JE PROKLET!" | Přihlásit/Vytvořit účet | 154 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: AŤ JE PROKLET! (Skóre: 1)
Vložil: Pamplon v Pátek, 14. květen 2010 @ 21:51:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Anathema označili například Jana Husa.
Pak mu dali císařský glejt, aby se nebál jet do Kostnice, tam ho zatkli, žalářovali a za živa upálili.

Jestliže vy říkáte anathema a nemyslíte tím nic zlého, pak já říkám sanguiis bebimus, corpus edimus, tole corpus, ave Satani.
A taky tím nemyslím nic zlého. Vrahové.




Re: AŤ JE PROKLET! (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pátek, 14. květen 2010 @ 23:53:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

...v stredoveku sa navzájom preklínali pápeži, patriarcha preklial rímskeho biskupa a opačne...je v tom taký chaos, že dnes sa ani presne nevie kto koho v záujme moci viac preklial...
oko spájaš dve veci ktoré nie celkom spolu nesúvisia:
1. cirkevná kázeň...(A pokud odmítne poslechnout i církev, ať je tedy pro tebe cizí jako pohan a celník.) ide o napomínanie v cirkvi o to ak sa niekto dopustí osobného hriechu...
2. pravé alebo falošné evanjelium...ak vám niekto zvestuje (iné) evanjelium miesto toho, ktoré ste prijali, - nech je prekliaty!.

samozrejme že je možné niekoho vylúčiť z cirkvi ak hlása falošné evanjelium....našťastie Slovo nás bude a má súdiť...
rozhodujúcim činiteľom toho čo je pravé a čo falošné evanjelium je Slovo Božie (Jedine Písmo) a nie cirkevný snem...cirkevný snem často tvorili zlodeji, vrahovia a banda tupcov ktorým nešlo o pravdu ale o mrský zisk...takýto ,,ctihodný,, snem môže vynášať výroky aké chce...stredoveká cirkev prekliala Luthera a exkomunikovala ho z katolíckej cirkvi...nad takým gestom sa veriaci človek môže len pousmiať...našťastie mnohých nemuseli z katolíckej cirkvi vyhadzovať, oni odišli sami a tak je to dodnes...pápežské buly boli iba mocenským nástrojom...
Takto rušíte slovo Božie svojím podaním...MK 7, 13...falošné evanjelium vzniká vtedy keď začne v cirkvi pôsobiť svätá tradícia ktorá nahradí Slovo...našťastie máme Slovo, ktoré nás súdi...Kto pohŕda mnou a neprijíma moje slová, má svojho sudcu: slovo, ktoré som hovoril, bude ho súdiť v posledný deň J 12...


Vy ste nikdy nepočuli Jeho hlas, ani nevideli Jeho tvár; a Jeho slovo nezostáva vo vás, ...toto je príklad ako vzniká falošné učenie....

ivanp

ivanp



Re: AŤ JE PROKLET! (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 15. květen 2010 @ 00:15:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

  Před nedávnem mne tu jeden člověk ujišťoval, že učení ŘKC se vůbec, ale vůbec nemění. Myslím, že jsi to byl ty. Proč se tak rozčiluješ, když se tvého ujišťování držíme a myslíme si, že učení ŘKC 16 či 17 století je stejné jako dnes? Nebo se snad učení ŘKC od té doby změnilo? ;-)

  K Anathema mohu uvést svůj postoj. Já jsem za tento jasný postoj ŘKC vděčný. Jak jsem ti psal pod jiným článkem: Pokud člověk uvěří evangeliu, slovům Ježíše a apoštolů o milosti a skutcích, o spravedlnosti a víře, je automaticky exkomunikován ze společenství ŘKC. Tím jsou věci okolo ŘKC pro daného člověka vyřešené a alespoň se tím nemusí zabývat.

  Pak mám ještě faktickou poznámku:

1. Situace ŘKC středověku - t.j. špatný život kleru - byla jen katalyzátorem dění. Skutečným důvodem protestantského hnutí nebyly nějaké problémy kléru, ale učení, pověry, modly, doufání v lidi, neexistující evangelium (nebo jen půlka, jak ti píšu). Základem protestantství i těch, kteří předcházeli protestantům, byl návrat od pověr a model ke křesťanskému učení. A jedním z hlavních technických důvodů byl knihtisk a tím pádem technická možnost vlastnit levně křesťanské učení.

2. Nepřipadá ti zvláštní, že když dokonce boldem napíšeš kus bible: "Teď vám tedy píši, abyste se nesměšovali, kdyby nějaký takzvaný bratr byl smilník, lakomec, modlář, utrhač, opilec nebo vydřiduch. S takovým ani nejezte." tak že to bylo naopak? Že smilníci a lakomci dělali "anathema" těm, kdo se chtěli vrátit ke křesťanství?




Re: AŤ JE PROKLET! Ana - thema, mimo - slov, mimovyřčení (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Sobota, 15. květen 2010 @ 00:21:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mělo by se vyjasnit, jak to je se slovem ANATHEMA: Je to složenina Ana-thema jako je anachronismus a synchonismus, možná také anabiosa a symbioza.
Je to tedy mimo-slov, nebo mimo-výrok, nebo proti-výrok, proti-slovo a pod?



Re: AŤ JE PROKLET! (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Sobota, 15. květen 2010 @ 07:49:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko,
ale ŘKC je skutečně nevěstkou!



Re: AŤ JE PROKLET! (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Sobota, 15. květen 2010 @ 09:51:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No vidíš, Oko, píšeš, že člověk tím, že projeví "bludný názor", se sám exkomunikuje. Otázka je, co to je bludný názor? A kdo to posoudí, co je bludné? Pro mě je jediným posuzovatelem autorita Bible. Takže když Bible něco tvrdí, je to pro mě pravda, přes kterou nejede vlak.

Mockrát jsem tu psala své důvody vystoupení z KC, nebudu se  k tomu vracet. Proto jsem ráda, že jsem se exkomunikovala. Jsem Bohu vděčná, že mi dal poznat Ježíše zcela jiným způsobem, než jsem do té doby znala. A to jsem nezažila v KC třeba žádnou manipulaci (tedy zřejmou), ani nic hrůzného. Ale nebyla tam ani plnost poznání, což bylo to, co mi chybělo.  Že jsem konečně (tedy tehdy před 10 lety) začala číst Jeho slovo a brát ho vážně. Že jsem vyznala Ježíše jediným Pánem svého života, jediným Prostředníkem.  Že mi dal DS, který mi mnohé osvětlil takovým způsobem, že jsem byla natolik zasažena, že jsem probrečela několik hodin...

Vůbec mi nechybí společenství KC, a můžeš tomu věřit, nebo ne, jak chceš. Být nadále tam, kde jsem byla, byla by spousta věcí úplně jiných - např. moje dcera by zřejmě dnes asi nežila - asi bych se modlila dál růžence za její uzdravení a divila bych se, že se nic neděje. Chvála Bohu, že jsem tam, kde jsem. Takže mně je anathema naprosto volná, je to jen lidský výmysl - tedy tak, jak to prezentuje Magisterium. Není to pro mě vůbec směrodatné.

Vím, že vím, že vím.

Irena




Re: AŤ JE PROKLET! (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Sobota, 15. květen 2010 @ 18:55:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)



Když už hovoříš, oko, o zavádějícím článku (už je to nějaký čas co jsem ho sem vložil), slušelo by se uvést na něj odkaz, aby si čtenáři mohli udělat představu. Zde tedy odkaz uvádím:

ŘÍMSKOKATOLICKÁ CÍRKEV OPUSTILA EVANGELIUM; TRIDENTSKÝ KONCIL V ČEŠTINĚ





r



Re: AŤ JE PROKLET! (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Neděle, 16. květen 2010 @ 06:59:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj oko,
prozatím jsem jen sledoval diskusi a nemám celkem nic k článku, ale spíše něco k tobě. začnu ze široka. Církev je tělo Kristovo, a platí pro ní stejné zákonitosti jako pro tělo. Uvědomuje si ruka, nebo noha, nebo ucho, nebo jakákoliv část těla, že je součásti těla? Ne. Moje ruka nemá sebeuvědoměni, ani noha a ni jiná čast těla, sebeuvědomění je oblasti ducha člověka, a tak je to i s církvi jako tělem. My jsme tělo a né duch těla kristova, církev si nemůže uvědomovat sama sebe.
Ty jsi tady někomu napsal a mnohokrát i u jiných článků, komentáře takovým stylem, že ŘKC je církev, která si je vědoma své vyjímečností. A tady já vnímám ten základní problém, který je v rozporu s Písmem. Mnohokrát psal apoštol Pavel do různých církví takovým způsobem, aby si vůbec byli schopní uvědomit, že jsou tělem kristovým, nikdy nenapsal, že jsou hlavou, nebo duchem, jediné co uvádí je, že církev jako celek má mysl Kristovu. Mysl mají do určité míry i zvířata, a přesto si sebe neuvědomují.
Tělo, které si uvědomuje sebe, je nepřirozené v tom smyslu, jakém naznačují. Církev, která si uvědomuje sama sebe, svou vyjímečnost, k tomu nemá Biblické oprávnění a je s pohledu Písma zrůdná. Jakýkoliv člověk, jedinec, je pouze a může být jenom pověřen Duchem Církve k vykonání nějakého úkolu, pokud jedná na základě mysli těla a ne ducha těla, jedná tělesně. Velice dobře to vše popisuje Pavel v Ř. 8 kap. Platí to o jednotlivci, i celku.
Opakuji ještě jednou: mysl, která si uvědomuje sama sebe, bez Ducha Kristova, jedná tělesně a pokud řídí nějaký úd těla v tomto smyslu, výsledkem je tělesné jednání. Písmo o takovém jednání hovoří jednoznačně. "nebo opatrnost těla je smrt."
Pokud kterákoliv církev, chceš li denominace, jedná bez popudu Ducha Kristova, jedná tělesně, a jeji skutky bezezbytku shoří, oheň je prověří.
Toto tajemství o církvi, těle Kristově, bylo zjeveno pouze Pavlovi a teprve skrze něho ostatním apoštolům. Pavel byl výrobce stanů, Petr rybář a Jan opravoval sítě. Vše v Písmu má své místo a význam. Každá čárka i tečka.
Netvrdím, že neposloucháte nějakého ducha, ale na místě je otázka, jakého ducha a jeli jeho vedení v souladu s celým Písmem. Ne literou, ale Duchem Písma.
                                       leonet



Re: AŤ JE PROKLET! (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Neděle, 16. květen 2010 @ 14:59:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Preklínanie po katolicky

Papež Lev XIII. (1878 - 1903) robil burzové špekulácie, ukladal peniaze u židovských bankárov, najmä u Rothschilda. Trinásť rokov sa nechal podvádzať známym špekulantom Levom Taxilom a rímskej cirkvi tak pripravil nesmrteľnú hanbu. Keď sa Taxil priznal sám ku svojim „figliarskym žartom", ktoré si z pápeža robil, na výsosť skompromitovaný pápež vyslovil nad ním strašnú kliatbu. Stojí za to prečítať si tento prejav svätého otca, pretože je klasickým dôkazom „kresťanskej lásky" ako ju chápali a praktikovali pápeži a s nimi aj ostatní katolícki cirkevníci!

Táto kliatba doslova znela:

„V mene Všemohúceho Boha Otca, Syna i Ducha sv., Písma svätého, Svätej a Nepoškvrnenej Panny Márie, Matky Božej, v mene všetkých anjelov, archanjelov, trónov, mocností, cherubínov, serafínov, v mene patriarchov, prorokov, evangelistov, svätých mučeníkov a vyznávačov a všetkých iných blahoslavených Božích - vedome konáme, že vyvrhujeme z cirkvi a zatracujeme lotra, ktorý sa nazýva Leon Taxil a odháňame ho od dverí Svätého Božieho Domu.
Preklína ho Boh Otec, Stvoriteľ sveta, i Boh Syn, ktorý trpel za pokolenie ľudské, i Duch Svätý, ktorý krstom ľudí osvietil, i svätá viera, ktorou vykúpil nás Spasiteľ; preklína ho sv. Michal, ochranca duší. Nebo i zem i všetko, čo je na nej sväté, preklína ho. Nech je prekliaty všade, kdekoľvek sa nachádza, v dome, v poli, v príbytku a na prahu chrámovom. Nech je prekliaty v živote i v hodine smrti. Nech je prekliaty vo všetkých činoch svojich, keď je i pije, keď je hladný alebo smädný, keď spí i bdie, keď chodí i odpočíva, keď sedí alebo leží. Nech je prekliaty vo všetkých častiach tela svojho, vnútorných i vonkajších.
Nech sú prekliate jeho vlasy, mozog, sánky, čelo, uši, obočie, oči, viečka, dlane i ruky; jeho prsia i vnútornosti, chrbtica, slabina so všetkým, čo k nej prilieha, lýtka jeho, kolená, nohy a nechty.
Nech choroby zožierajú ho od temena hlavy až k chodidlám nôh. Nech Kristus, Syn Boha Otca živého, prekľaje ho celou svojou mocou. Nech nebo i všetky jeho mocnosti prenasledujú ho potiaľ, kým by sa nepokoril pred nami. Amen."



Stránka vygenerována za: 0.88 sekundy