Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 555 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486629
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Bůh Otec
Vloženo Pátek, 30. červenec 2010 @ 10:56:59 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal mikim

Zdravím poprvé všechny, posílám několik myšlenek o Bohu Otci a po úvodu a hlavně cele vypsaných veršů k danému tématu k zamyšlení a případné diskusi. Je to takový můj první pokus na toto téma, nejsem teolog ani ten nejchytřejší z Vás, ale mám rád všechny informace pohromadě k danému tématu,...další články /Bůh Ježíš Kristus a Bůh Duch Svatý následují nebo budou brzo následovat/.

Bůh Otec:/ , GOD, BOG, HOSPODIN, STVOŘITEL, ELOH, ELOHIM, ALLÁH/
Bůh, věčný Otec, je Stvořitel všeho, Původce, Udržovatel a svrchovaný Vládce celého stvoření. Nemá počátek ani konec. Je spravedlivý a svatý, milosrdný a milostivý, dlouho shovívající a hojný v neochvějné lásce a věrnosti. Bůh je Otcem svého prvorozeného a jednorozeného Syna Ježíše Krista. Otcovský vztah Boha je určován vztahem k Synovi. Synovský vztah Ježíše je určován vztahem k Otci. Otec je bytost, není to idea, princip, osud. Bůh je všemohoucí jen jako blízký, ba nejbližší příbuzný Ježíše Krista. Je všemohoucí na cestě svého Syna, která vede dolů z věčnosti do Betléma, na Golgotu a odtud vzhůru na nebesa. Křesťanská tradice rozlišuje mezi vztahem Boha ke světu a vztahem Boha k Ježíši Nazaretskému. Proto mluví o „stvoření světa“ na straně jedné a o „plození Syna“ na straně druhé. Ze stvoření nelze odvodit Boží otcovství. Neříkáme „Otec Stvořitel“. Naopak Otec tvoří skrze Syna v moci Ducha své zdejší dílo - nebe a zemi. Nebýt trojičních vztahů, Bůh by nebyl Otcem. Jediná odlišnost Boha spočívá v tom, že Syn a Duch vycházejí na věčnosti z Otce, zatímco Otec nevychází z nikoho a z ničeho. Otec utváří sám sebe. Věčný počátek Trojice začíná u Otce. Otec je svrchovaný tím, že je určován svým božstvím, ale je vstřícný tím, že se vztahuje k Synu a k Duchu. Svatá Trojice spočívá na věčném zdroji božství, jímž je Bůh Otec. Otec je neviditelný zdroj veškeré existence, fyzicky ztělesněn ve viditelném Synu, prožíván a porozuměn Duchem svatým, jenž už je opět neviditelný.

Krátce ke Trojici tak jak tomu věřím já osobně/více o Trojjjedinosti v dalším článku Bůh Ježíš Kristus/:

  1. Jediný nejvyšší Bůh je Bůh Otec  – Stvořitel nebe a země od něhož je všechno.
  2. Jediný je Pán Ježíš Kristus  – Boží Syn - Immanuel, je Boží obraz a od věčnosti Bohem ze své podstaty, v němž bylo všechno stvořeno. Skrze něhož je všechno i my skrze něj. Slovo Pán = Bůh!!!
  3. Duch Svatý je Bůh/Sk.5x4/, je Pán/2Kor.3x17/, je také Stvořitel/Job 33x4/. Duch Svatý tedy není jen dech vycházející z Boha či Syna, kteří jej posílají…Duch Svatý  je pro nás stále tajemnou postavou/bytostí či osobou/. To, že by byl přímo nazván osobou v Bibli nenajdeme.
  4. Ale každopádně si myslím si Bůh Otec i Bůh Ježíš Kristus přáli, abychom Ducha neustále poznávali, a prosili o něj, proto jej oba dva posílají. Kdyby byl Duch Svatý jen bezvýznamnou postavou, proč by jej jinak poslali, vždyť Bůh Otec i Bůh Ježíš Kristus jsou přece všemohoucí a určitě by si stačili vše udělat - vyřešit sami.
  5. Všechny tyto tři tyto bytosti spolu navzájem spolupracují. Neexistuje však v Bibli verš, který by doslova tvrdil, že existuje Trojjediný Bůh, a nebo, že ti tři jsou jedním Bohem. To, že ti tři či dva jsou jedno či zajedno,  ještě ale neznamená, že jsou jedním!!!
Bůh není jednoduchý. Vždy bude pro člověka spojen s tajemstvím.
Byl by to malý bůh, kdyby šel uchopit rozumem.
1.Mojžíšova 1x1: Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi.

Bůh má všecky pocity jako  člověk: radost/Sof.3x17/, nechuť/Lv20x23/, lítost/1Moj.6x6/, žárlivost/2Moj.20x5/.
Jména Izraelského Boha:
A/Él, Elóhím:
Pro zajímavost krátké vysvětlení slova Elohim:
SZ užívá s oblibou jako jména vlastního pojmu Elóhím, který byl původně jménem obecným pro všecky bohy a bohyně. Stal se však jménem vlastním, které často nahrazuje jméno Jahve. Jednak se jméno Jahve nemělo vyslovovat, jednak se mělo ukázat, že Hospodin je Bůh povýtce./Biblický slovník/

Elóhím je množným číslem pojmu el (bůh). A nalezneme i překlady, dle kterých elóhím znamená i lidské soudce a vladaře či společnost Boha a andělů. Elóhím má skutečně příponu hebrejského množného čísla (plural suffix)   -im . Slovníky nám potvrzují, že elóhím je morfologicky plurálem - množným číslem:
WTM[1] :
TWOT[2] :
Sloveso bara - stvořit související s elóhím je dle morfologického slovníku ve 3.osobě  jednotného čísla
Tedy "... elóhím stvořil..." nikoliv "... elóhím stvořili...". Je tedy zřejmý nesmysl překládat verš ve smyslu "Na počátku stvořil bohové nebe ... ". http://www.myty.info/view.php?cisloclanku=2006020002
B/ Jahve:
Toto jméno se vyskytuje asi na šesti tisících místech. Vzniklo spojením samohlásek slova Adonaj = můj Pán, které mělo nahradit nevysvětlitelné jméno se souhláskami posvátného tetragramu JHVH. Dosti četná svědectví nás přesvědčují, že jméno izraelského Boha se vyslovovalo „Jahve“.

C/ Jahve sebaot: = Hospodin zástupů

Výraz se ve SZ vyskytuje 279x nejčastěji v prorockých knihách.Tato vazba se vykládá trojím způsobem: mohla by označovat pozemské armády synů Izraelských, hvězdná vojska, anebo zástupy duchů či andělů. Poznamenejme, že výraz je často ve vztahu k truhle smlouvy, která byla alespon z počátku valečným symbolem /Nu10x35/. Proto David při střetnutí s Filistinskými řekne: “Já k tobě jdu ve jménu Jahveho sebaot, Boha vojsk izraelských /1Samuelova 17x45/.

D/ Tituly dáváné izraelskému Bohu:
Jerubbaal, Ešbaal, Baaljada, Baaljah- Kořen baal vyjadřuje vlastnictví a panství. Úponěvadž je to titul dávaný Bohu, znamená to, že Bůh je vlastníkem nějakého místa, kde hodlá přebávat a pánem člověka a lidu, nad nímž chce panovat. Hospodin je tedy ba´álem svého lidu/ Izaiáš 54x5/
´ádón- =pán./´ádonáj/
melek- často je Hospodinu dáván kralovský titul melek, zvláště v Žalmech.
´áb- Izrael Hospodina take s oblibou nazýval otcem ´áb/Jeremiáš 3x4, 31x9, Izaiáš 63x16/. V četných vlastních jménech je boží jméno nahrazeno jménem “otec”, ´áb: Abia, Abram, Abner, Achab, Eliáb, Joáb..
Ve SZ existovalo I spousta jiných pohanských bohů: Baal Beelzebul, Baal berit, Kómeš, Milkom, , Melech, Tammúz, Dágon, Ašera, Anat, Astarté.
Nový zákon nepřináší žádné nové učení o Bohu. Důležité je, aby člověk dobře pochopil, že je to Bůh smlouvy a Zákona, Bůh proroků, že jedná s lidmi dál, jako s nimi vždycky jednával. Proto jsou v NZ převzaty všecky teologické zásady SZ. SZ učil, že Bůh je živý a že je Otec. NZ nás učí, v jakém smyslu je živý a v jakém smyslu je Otec.
Především výpověď o absolutní jedinosti Boží:
Celý NZ se odvolává k starozákonnímu monoteismu jako k tradici, která je mimo jakoukoliv diskusi/Marek 12x28-34,29,32/. Kdykoli je řeč o této boží jedinosti, může NZ užít výrazu „víme“/1Kor.8x4/ nebo“věříme“ v plném a absolutním smyslu slova /Židům 11x6, Jakub 2x19/.
Tvrdit, že je jeden Bůh, znamená hlásat mnohem více nicotnost bohů, jejich směšnou marnost./1Kor.8x4, 10x19 než jejich nesoucnost, neboť NZ ví stejně jako SZ, že člověk může být ve spojení s démonskými, ale nadlidskými mocnostmi a že v důsledku toho nemohou být modlářské kulty považovány za něco lhostejného, nýbrž za povážlivou účast na jistém druhu posvátna/1Kor.10x7, Skutky 7x40-43, 1Janova 5x21/. NZ nás stejně jako SZ staví před následující paradox: třebaže jsou modly marnost, věčný Bůh na ně žárlí. Boží žárlivost patří k nejpůvodnějším stránkám biblického monoteismu. /Biblický slovník/
Verše ukazující na jediného a nejvyššího Boha Otce/Hospodina/:
Ámos 4x13: Neboť hle, on je tvůrce hor a stvořitel větru, oznamuje člověku, co má na mysli, působí úsvit i soumrak, šlape po posvátných návrších země. Jeho jméno je Hospodin, Bůh zástupů.
/Podobně - Ámos 5x9/
Jeremiáš 10x10: Avšak Hospodin je Bůh pravý. On je Bůh živý a Král věčný. Před jeho rozlícením se chvěje země, pronárody neobstojí před jeho hrozným hněvem.

1.Korintským 8x5-6: I když jsou takzvaní bohové na nebi či na zemi – jakože je mnoho takových bohů a pánů, my přece víme, že je jediný Bůh a Otec, od něhož je všecko, a my jsme tu pro něho, a jediný Pán Ježíš Kristus, skrze něhož je všecko, i my jsme skrze něho.

Jakub 2x19: Ty věříš, že je jeden Bůh. To je správné. I démoni tomu věří, ale hrozí se toho.

1.Korintským 15x28: Až mu bude podřízeno všecko, pak i sám Syn se podřídí tomu, kdo mu všecko podřídil, a tak bude Bůh všecko ve všem.

Zjevení 4x11: Jsi hoden Pane a Bože náš přijmout slávu, čest i moc, neboť ty jsi stvořil všechno a tvou vůli všechno povstalo a jest.

Jan 17x3A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíše Krista.

Řím. 1x19,20: Vždyť to, co lze o Bohu poznat, je jim přístupné, Bůh jim to přece odhalil. Jeho věčnou moc a Božství, které jsou neviditelné, lze totiž od stvoření světa vidět, když lidé přemýšlejí o jeho díle, takže nemají výmluvu.

Efezským 4x6: jeden je Bůh a Otec všech, který je nade všemi, skrze všechny působí a je ve všech.

Efezským 3x20-21: Tomu pak, který působením své moci mezi námi může učinit neskonale víc, než zač prosím a co si dovedeme představit, jemu samému buď sláva v církvi a v Kristu Ježíši po všecka pokolení na věky věků! Amen.

4.Mojžíšova 4x35,39: Tobě bylo odhaleno poznání, že Hospodin je Bůh, kromě něho není žádný jiný.v39, Proto poznej dnes a vezmi si k srdci, že Hospodin je Bůh nahoře na nebesích i dole na zemi, žádný jiný není.

2.Mojžíšova 20x2-3: Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne.
Izaiáš 41x4: Kdo to uskutečnil a vykonal? Ten, jenž od počátku povolává všechna pokolení. Já Hospodin jsem první, já budu též u posledních věcí.

Izaiáš 43x10-12:  „Mými svědky jste vy, je výrok Hospodinův, a můj služebník, jehož jsem vyvolil. Tak mě poznáte a uvěříte mi a pochopíte, že to jsem já. Přede mnou nebyl vytvořen Bůh a nebude ani po mě. Já, já jsem Hospodin, kromě mne žádný spasitel není. Já jsem oznamoval a zachraňoval, já jsem ohlašoval, a nikdo cizí mezi vámi. Jste moji svědkové, je výrok Hospodinův, a já jsem Bůh!

Izaiáš 45x5-7: Já jsem Hospodin a jiného už není, mimo mne žádného Boha neníAby poznali od východu slunce i od západu, že není žádného kromě mne. Jáť jsem Hospodin, a není, žádného více. Kterýž formuji světlo, a tvořím tmu, působím pokoj, a tvořím zlé, já Hospodin činím to všecko.

Izaiáš 48x11: Kvůli sobě, kvůli sobě samému to dělám. Což smí být mé jméno znesvěceno? Svou slávu nikomu nedám./pozn. tento verš moc nechápu, když v NZ je, že Otec dal slávu svému Synu- Ježíši Kristu nebo jej oslavil/.

Izajáš 9x5 Neboť se nám narodí dítě, bude nám dán syn, na jehož rameni spočine vláda a bude mu dáno jméno: „Divuplný rádce, Božský bohatýr, Otec věčnosti, Vládce pokoje.“

Matouš 4x9-10: a řekne mu: „Toto všechno ti dám, padneš-li přede mnou a budeš se mi klanět.“ Tu mu Ježíš odpoví: „Jdi z cesty, satane, neboť je psáno: „Hospodinu, Bohu svému, se budeš klanět a jeho jediného uctívat.“

1. Janova 5x20-21: Víme, že Syn Boží přišel a dal nám schopnost rozeznávat, abychom poznali, kdo je pravý Bůh. A jsme v tom pravém Bohu, protože jsme v jeho Synu Ježíši Kristu. On je ten pravý Bůh a věčný život. Děti vyvarujte se modlářství./pozn. Zde se hovoří o pravém Bohu Otci i o pravém Bohu Ježíši Kristu/.

1.Timoteova 1x14-16: Abys bez poskvrny a výtky plnil své poslání až do příchodu našeho Pána Ježíše Krista. Jeho příchod zjeví v určený čas požehnaný a jediný Vládce, Král králů a Pán pánů. On jediný je nesmrtelný a přebývá v nepřístupném světle, jeho nikdo s lidí neviděl a nemůže vidět. Jemu patří čest a věčná moc. Amen.

Jan 1x18: Boha nikdo nikdy neviděl, jednorozený Syn/Bůh/, který je v náručí Otcově, nám o něm řekl.

Juda 1x24-25: Tomu pak, který má moc uchránit vás před pádem a postavit neposkvrněné a v radosti před tvář své slávy, jedinému Bohu, který nás spasil skrze Ježíše Krista, našeho Pána, buď sláva, velebnost, vláda i moc přede vším časem i nyní i po všecky věky. amen

Další verše:,  Jan 3x16, 1Jan.4x8-10, 2Moj.34x6-7, Jan 14x9, Daniel 7x9, Jakub 1x17, Zjevení 4x2-3, Zjevení 1x8.
Mezi Otcem a Synem existuje neustálý dialog lásky, neustálá výměna a přelévání. Otec a Syn se vzájemně milují nekonečně intenzivně.


"Bůh Otec" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Bůh Otec (Skóre: 1)
Vložil: knechtRuprecht v Pondělí, 02. srpen 2010 @ 16:59:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
fiiiiiiiiha :) ten clanek uplne zabiiiijiiii :D



Re: Bůh Otec (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Pondělí, 02. srpen 2010 @ 21:59:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otec vychází ze Slova ( Logos) . Napsal jsi, že Otec nevychází z nikoho. Otec vychází ze Syna ( Logos) ! Že v případě "Slova" jde o Pána Ježíše vyplývá ze Zj.Jana 19 : 11 - 16  "  A viděl jsem nebesa otevřená, a hle, bílý kůň, a na něm seděl ten, který má jméno Věrný a Pravý, neboť soudí a bojuje spravedlivě. Jeho oči plamen ohně a na hlavě množství královských korun; jeho jméno je napsáno a nezná je nikdo než on sám. Má na sobě plášť zbrocený krví a jeho jméno je Slovo Boží ( řecky " Logos") . Za ním nebeská vojska na bílých koních, oblečená do bělostného čistého kmentu.  Z jeho úst vychází ostrý meč, aby jím pobíjel národy; bude je pást železnou berlou. On bude tlačit lis plný vína trestajícího hněvu Boha všemohoucího. Na plášti a na boku má napsáno jméno: Král králů a Pán pánů" . Na počátku bylo přeci "Slovo", to Slovo bylo u Boha a to Slovo byl Bůh ( Jan 1:1)

Nikdo z nás nepochybuje, že sedící na bílém koni v 19 kap. Zj.Jana  bude Pán Ježíš. Je zde užit stejný řecký výraz " Logos" = "Slovo" jako u Jana 1:1. Ježíš vychází od Otce, ale skrze Ducha. Maria počala z Ducha sv. Kdyby nebylo Ducha sv. tak by Otec nic "nezmohl". Přitom Ježíš je tělesnou formou Syna Božího, který odložil Boží moc Syna a tu samou moc převzal od plnosti Ducha sv. , který vychází od Otce !   Duch sv. vychází od Otce a přichází na zem skrze Pána Ježíše. Kdyby nebylo kříže, neznali bychom Otce a neměli Ducha sv. Bůh je "jednota v mnohosti" a současně "mnohost v jednotě". Víš, co raději toho nech a počkejme si na věčnost. Tam bude času dost na plné zjevení Boží osoby. Už vůbec nelze Boha Bible dávat do jedné řady s Aláhem ......měj se dobře a nech se nejdřív inspirovat Duchem k poznávání Boží osoby



Re: Bůh Otec (Skóre: 1)
Vložil: xmefik v Pátek, 06. srpen 2010 @ 07:23:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych měl s dovolením stručnou připomínku:

Říkáte, že Bůh je složitý - a já s tím samozřejmě souhlasím. Je-li Bůh Tvůrcem Vesmíru, má-li city a pocity, je-li schopen lásky, pak MUSÍ být složitý. Ptám se tedy: Co je složitější - Bůh, nebo jeho Stvoření? Odpověď je zřejmá - Bůh je jistě složitější, než jeho stvoření. Musel to celé být schopen vymyslet, stvořit, řídí to, cítí každou lidskou myšlenku, modlitbu... myslím že zde celkem není co řešit.

Jenže vy křesťané VYSVĚTLUJETE vznik Vesmíru existencí Boha! Vysvětlujete tedy vznik něčeho velmi složitého, totiž Vesmíru, existencí něčeho JEŠTĚ SLOŽITĚJŠÍHO, totiž Boha - u něhož postulujete věčnou existenci (Bůh má být věčný) abyste se vyhnuli otázce kdo stvořil Boha.

To vám přijde filozoficky uspokojivé?



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy