Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 231, komentářů celkem: 429547, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466912
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Co je člověk.
Vloženo Středa, 27. říjen 2010 @ 23:23:22 CEST Vložil: Olda

Katolicismus poslal oko

Člověk je "mostem", spojujícím svět viditelný se světem duchovním. Ve viditelném světě má zjevovat slávu svého Stvořitele. Má být hospodářem,(moudře spravovat zemi Gn 1,28), věrným obrazem Hospodinovým.


Původně jsem chtěl pokračovat v povídání o Boží Trojici,
ale překvapilo mě, kolik lidí zde postrádá elementární znalosti křesťanství o člověku. Znalostí, se kterými jsme někteří už organicky a přirozeně vyrůstali. Bylo by neefektivní rozebírat Trojici, pokud si neujasníme svoji vlastní roli ve světě. Nemá smysl řešit rovnice o třech neznámých, pokud jsme nezvládli ani malou násobilku.
V jednoduchosti je genialita – a náš Bůh je geniální, to mi můžete věřit!
Základní pravdy o Bohu i o člověku jsou tedy pravdy prosté a jednoduché, netřeba v nich hledat jinotaje.
Bůh stvořil dva světy, svět viditelný (hmotný) a svět neviditelný (duchovní), zemi a nebe.
Svět duchovní je životním prostorem pro anděly, ale i pro zemřelé svaté, kteří jsou nyní u Boha. Bůh tedy stvořil svět viditelný: neživou přírodu - kameny hlínu, moře, hory. Stvořil také přírodu živou – rostliny a zvířata. Nakonec stvořil Bůh člověka, aby ve světě viditelném zjevoval Stvořitele. 

Každý člověk bez výjimky je tedy stvořen k Božímu obrazu, k podobě Boha (Gn 1,26).
Bůh je duch a každý člověk, má – li být skutečně  jeho obrazem, musí nutně mít duchovou složku své osobnosti (lidskou duši k podobě Boha) – a aby mohl zjevovat Boha ve viditelném světě, potřebuje k tomu logicky také hmotné viditelné tělo.
Člověk tedy svým bytím, svou existencí zasahuje do obou světů, žije jak ve světě viditelném (svým tělem), tak i ve světě duchovním (svou duší, která je neviditelnou duchovní podstatou člověka).
Všechen viditelný svět stvořil Bůh tak, že pouze řekl – a stalo se.
Jenom člověka stvořil docela jinak.
Na tělo použil hmotu již stvořenou a svým dechem života (ruach) stvořil lidskou duši (nefeš), která toto tělo oživuje. Nefeš označuje bytost oživovanou dechem života, bytost která se projevuje také duchem. Lidská duše tedy už není samotným Božím dechem, je ale Božím dechem stvořena, jako Bůh je i ona duchem (J 3,6) a nyní tvoří (spolu s tělem člověka) jeho osobnost.
Po smrti člověka se tělo vrátí do země a duše se navrátí k Bohu (L 12,20; 1 Pt 4,19). Proto se smrt těla člověka stává důležitým okamžikem jeho celé existence, ve kterém se s konečnou platností rozhoduje o věčnosti. Ve smrti člověk skládá Bohu účet z toho, jak žil (Ř 14,12; Žd 4,13; 1 Pt 4,5).Při vzkříšení pak člověk dostane tělo oslavené, podobné jako má Kristus (Ř 8,11; Fp 3,21).

Po Adamově pádu zůstalo lidstvu smutné dědictví, hříšná náklonnost těla ke zlému, která nás bude doprovázet až do naší smrti.
Naší duši pak zůstává volba existence mezi dvěma stavy:
Přiklonit se k volání těla a zvolit život ve hříchu (lidský duch [lidská duše!] žije životem přirozenosti těla).
Nebo tělu odporovat a zvolit život podle volání Ducha svatého, život v souladu s původním Božím záměrem a řádem, život v důvěrném společenství člověka s Bohem (nový duch člověka po znovuzrození, lidská duše v Bohu!).
Tato lidská volba je zcela dobrovolná a svobodná. Jen tehdy, když zvolíme Boha za svého životního průvodce, dokážeme ho (s jeho pomocí) také pravdivě a viditelně světu zjevovat (zjevovat Boží lásku). Ovocem tohoto stavu pak bývají dobré skutky, ke kterým na mnohých místech Písmo vyzývá (Mt 5,16; 2 Kor 9,8; Ef 2,10; Kol 1,10; Žd 10,24 atd, atd…).
O takovéto podobě člověka (jenom s tělem a duší) mluví i Pán Ježíš v Mt 10,28, i Petr ve Sk 2,31, i Jan ve Zj 18,13. Při zkoumání Písma je nutno neztrácet se zřetele souvislosti i způsob vyjadřování východních národů, který je hodně odlišný od našeho západního ( pro porozumění je vhodné si k takovému místu přečíst i poznámky vzdělaných a zkušených biblistů).
Písmo na mnoha místech vyjmenovává ve smyslu věc jednu, jen pro ni používá více výrazů, aby se tak znásobila naléhavost takového sdělení.
Např. Bylo by scestné rozdělovat člověka na samostatné srdce, duši, mysl a sílu, protože se zde jedná jen o různé úhly pohledu na člověka, na jeho podstatu. (Mk 12,30) Proto budeš milovat Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší, celou svou myslí a ze vší své síly.'Toto nejsou čtyři rozdílné a nezávislé složky člověka, ale vyjádření toho, že se člověk má bytostně přiklonit k Bohu.
Některé z vás ale pořád mate Pavlova zmínka o duchu, duši a tělu člověka a usuzujete z toho, že člověk se tedy musí skládat ze složek tří. (1 Tes 5,23) Sám Bůh pokoje ať vás tedy plně posvětí a zachová celého vašeho ducha, duši i tělo bez úhony k příchodu našeho Pána Ježíše Krista.
Ovšem smysl je jiný. Apoštol zde  označil výrazem "duch"  přání ke konání dobra v jednotě duše a těla v Bohu (nový duch člověka).Celý náš nový duch je náš život v Bohu, život těla i duše v souladu s Božím řádem ve společenství  s Bohem, kdy našim chováním (tělo je podřízeno duši) teprve skutečně zjevujeme Boha ve viditelném světě.

Třemi složkami zmatená lidská mysl pak produkuje domyšlenky a vnímá lidského ducha jako nejdůležitější složku lidské osobnosti (přitom je nový duch ve skutečnosti zjevování Boha člověkem - zjevování Boha člověkem tělem i duší  zároveň – což přirozeně je smyslem lidské existence).
Následně pak přisuzuje lidské duši jen věci přirozené (mysl, city a vůli) což sice bezesporu jsou i složky lidské osobnosti a tedy složky lidské duše, ale nikoli ty nejhlavnější. I člověk, který není vůbec z nějakého důvodu schopen myslet, není schopen citů, ani vůle, nic neztrácí ze své důstojnosti a nepřestává být člověkem. Duše se nemůže někam „vypařit“.
Zatímco němá tvář (třeba pes) má svou inteligenci, dokáže myslet (rozpozná smysl rozkazů), má své city (skáče radostí, když se páníček vrátí domů) a dokáže mít i svou vůli (kdy třeba odmítne poslechnout rozkaz). Přes všechny tyto vlastnosti pes není obrazem Boha, nemá nesmrtelnou duši. Pes dokáže opětovat lásku, nedokáže však milovat svého nepřítele.  Na kopanec odpovídá přirozeně kousnutím, ale nikdy nedokáže nastavit „druhou tvář“. Pes nedokáže složit báseň, nedokáže vytvořit něco jen pro samotnou krásu (namalovat obraz, složit hudební skladbu). Pes nemá potřebu krásy. Zato člověk má touhu po tom, co přesahuje jeho hmotné tělo. Touha lidské duše po kráse zjevuje touhou lidské duše po Bohu.

Lidská duše je skutečnou podstatou člověka, to nejkrásnější po čem Bůh touží a co na nás miluje,
je samou podstatou lidské osobnosti před Bohem, nikoli jen jakási „mysl, city a vůle.“
Lidská duše (duchovní složka člověka) spolu s tělem bude nakonec jednou spasena či zavržena (Mt 10,28).
Člověka skutečně bolí, když vidí, že někteří lidé s nadšením a ochotou dát svůj život Bohu (která už dávno není v našich krajinách samozřejmostí, ale stává se vzácností), nemají jasno ani v tak základních věcech a zbytečně tápou v neznalosti lidských domyšlenek, vyvozují z nich nepravdivé závěry, které pak zásadně protiřečí jiným místům v Písmu a nutí je tato místa nevidět, ignorovat.


"Co je člověk." | Přihlásit/Vytvořit účet | 290 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Čtvrtek, 28. říjen 2010 @ 13:54:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj, Oko a díky za článek.

Už jsme se k tématu bavili, takže jen zopakuji, že biblickou antropologii chápu trochu jinak. Člověk se neskládá ze tří částí - člověk JE duše, tj. jednota ducha a těla. Uznávám ale, že pisatelé si s tím moc nelámali hlavu a nemá cenu se dohadovat o slovíčka. Budu tedy používat tvoje dělení na tělo a duši.

Mám takový pocit, že jsi jen krůček od gnosticismu. Hříšnost není přece nijak spojena s tělem. Je to právě duše, která je nakažena chorobou hříchu. Tělo snad může nést následky (smrtelnost, nemoci), ale duše nebojuje s tělem ale sama se svými chorobnými sklony. Je to duše, která tělo oživuje. Bible sice nejednou mluví tak, že to vypadá, že ti dává za pravdu, ale upozornil bych tě třeba na slova Ježíšova:"Však to, co z úst vychází, jde ze srdce, a to člověka znesvěcuje. Neboť ze srdce vycházejí špatné myšlenky, vraždy, cizoložství, smilství, loupeže, křivá svědectví, urážky." (Mt 15,18-19) Všimni si, že jsou tam explicitně uvedeny případy, kdy by bylo podle tebe správné mluvit o podlehnutí tělu, např. cizoložství, smilstvo. Duše používá tělo jako nástroj stejně jako člověk používá jiné nástroje. Když tě zabiju nožem, nebudeme přece mluvit o tom, že jsem podlehl nějakému pokušení nože. A není to ani tak, že moje duše podlehla tělu. To jen moje duše (= já) nezvládla svůj boj s chorobou hříchu a použila tělo k realizaci. Duše je zdrojem všeho zla a je jen na ní, jak bude s tělem nakládat. 

Moc nevím, na čí dělení duch, duše, tělo narážíš, protože mi to nedává smysl. Pokud bychom měli duši, která je nějak odlišná o ducha, připisovat nějaké přirozené věci (mysl, city, vůle), co by zbylo na ducha? Vždyť i tyto věci jsou tím, o co přece běží a i taková víra by byla otázkou duše. V takovém podání by se mi duch jevil jako jakýsi neosobní oživující princip či co.



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Čtvrtek, 28. říjen 2010 @ 16:38:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
oko,

Fera ti pěkně a přehledně vysvětlil, co a hlavně proč je člověk a proč byl stvořen tak, jak to popsal. Kdyby ti to ale nestačilo, pak kještě dodám jedno zásadní místo. Doufám, že věříš, že Pán Ježíš byl (je) člověk. Když tento člověk umíral na kříži Golgoty, zvolal mocným hlasem k Bohu Otci (L 23:46): „Otče, do tvých rukou odevzdávám svého ducha. Když to řekl, vydechl naposled.

Doufám zároveň, že nebudeš podezřívat Pána Ježíše nebo Lukáše, že se spletli, když Pán Ježíš řekl a Lukáš napsal "ducha" a ne "duši". Už král David ve svém Žalmu (31:6) napsal: Do Tvých rukou poroučím svého ducha. Ty jsi mě vykoupil, Hospodine, Bože pravý. Myslíš si, že by šlo tato sloa smysluplně nahradit slovy: do Tvých rukou poroučím projevy své duše? Asi ne, že?
Tož tak.

willy



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Čtvrtek, 28. říjen 2010 @ 17:50:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
        Je pěkné Oko, že máš jasno v otázce ducha. Stále mi však nedochází proč se v tom tak vrtáš, proč za každou cenu chceš druhé přesvědčit o tom, že duch jako samostatná entita neexistuje, že to je jen projev duše, jak jsi jinde napsal. Ale duchovnímu světu, Bohu jenž je Duchem, démonickým duchům, samostatnost zajisté přisuzuješ. Proč ne duchu člověka? To, že tomu nerozumíš, že ti přijde jakoby navíc, čemu se divíš? Sám jsi se tady oháněl něčím ve smyslu, že duchovní svět nelze pojmout rozumem. Oč se tedy snažíš v otázce člověka, jenž se nachází jak na tělesné úrovní, tak na té rozumem nepochopitelné - duchovní?
       Napsals: "Po smrti člověka se tělo vrátí do země a duše se navrátí k Bohu". Kazatel 12.7 píše něco jiného: "Prach se vrátí do země, kde býval, a duch se vrátí k Bohu, jenž ho daroval." Willy výše uvedl i jiné podobné odkazy. Bible rozlišuje mezi duchem a duši, rozlišuje mezi duševním člověkem a duchovním člověkem. proč se tomuto rozdělení bráníš?

.......(1 Tes 5,23) "Sám Bůh pokoje ať vás tedy plně posvětí a zachová celého vašeho ducha, duši i tělo bez úhony k příchodu našeho Pána Ježíše Krista." Ovšem smysl je jiný. Apoštol zde označil výrazem "duch" přání ke konání dobra v jednotě duše a těla v Bohu.......

       Kde jsi na to přišel?

       A co toto? He 12,23 "Ale přistoupili jste k hoře Siónu a k městu živého Boha, nebeskému Jeruzalému, a k desetitisícům andělů, k slavnostnímu shromáždění a k církvi prvorozených, kteří jsou zapsáni v nebesích, a k Bohu, soudci všech, a k duchům spravedlivých, kteří jsou učiněni dokonalými, a k prostředníku nové smlouvy Ježíšovi, a ke krvi pokropení, která smluví lépe než Ábel." Proč tam není k duším spravedlivých?
      Anebo tohle? 1Pt 3,19  "V něm také přišel a vyhlásil zvěst duchům ve vězení". Proč ne duším?



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Čtvrtek, 28. říjen 2010 @ 20:25:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Duch přirozeného člověka je mrtvý od pádu Adama a Evy do hříchu. Není schopen vnímat Boha, slyšet ho a poznávat. Lidská duše to také nedokáže - není "prostředím" pro poznání Boha, i kyž mnoho lidí si plete duševní zážitky či duševní  (přirozené) obdarování s duchovními zářitky či dary. Na úrovni lidské duše člověk není schopen poznat Boha.

Boha poznáváme v duchu. Bůh je Duch a společenství s ním se realizuje v duchu.
Proto Ježíš vyslovuje tak kategorický požadavek: Musíte se znovuzrodit. Musíte se znovuzrodit, abyste byli "duch". Co se nenarodilo z Ducha, není duch. Co se narodili z Ducha, je duch. Nedivte se, že jsem vám řekl - musíte se narodit znovu.
Abyste měli společenství s Bohem, abyste jej mohli poznávat, abyste mohli vejít do Božího království. Jinak to nejde, V lidské duši Boha správně nikdy nepoznáte 



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Čtvrtek, 28. říjen 2010 @ 21:09:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím, že některá témata jsou nesmrtelná. Pojmy duše, duch už tady bylo přetřeseno několikrát a všichni zůstali na svých zákopových pozicích. Abych přidal svoji trošku do mlýna, nejblíže mám k ssns. Pojem duše, jako něco co se odpoutává od těla při smrti je řeckého původu a s Biblí nemá nic společného.

Kazatel 3:18  Řekl jsem v srdci svém o způsobu synů lidských, že jim ukázal Bůh, aby viděli, že jsou podobni hovadům.
19  Případnost synů lidských a případnost hovad jest případnost jednostejná. Jakož umírá ono, tak umírá i on, a dýchání jednostejné všickni mají, aniž co napřed má člověk před hovadem; nebo všecko jest marnost.
20  Obé to jde k místu jednomu; obé jest z prachu, obé také zase navracuje se do prachu.
21  Kdo to zná, že duch synů lidských vstupuje zhůru, a duch hovadí že sstupuje pod zemi?

Jak vidět staří Izraelité o duši co putuje do nebíčka nic nevěděli a je to jak to psal ssns pojem duše je tělo, krev, živý člověk, jeho myšlení, život atd. Ono se to prolíná v Písmu.

Co se týká hříchu, myslím, že hned ůvod Bible to vysvětluje

Genesis 4:6  I řekl Hospodin Kainovi: Proč jsi se tak rozpálil hněvem? A proč jest opadla tvář tvá?
7  Zdaliž nebudeš příjemný, budeš-li dobře činiti? Pakli nebudeš dobře činiti, hřích ve dveřích leží; a pod mocí tvou bude žádost jeho, a ty panovati budeš nad ním.

To vypovídá i svobodném rozhodování člověka konat dobro nebo zlo.
rastan



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 29. říjen 2010 @ 06:55:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
...překvapilo mě, kolik lidí zde postrádá elementární znalosti křesťanství o člověku. Znalostí, se kterými jsme někteří už organicky a přirozeně vyrůstali....

  No, u mne ty věci souvisely: Tím, že jsem organicky vyrůstal ve znalostech, které neodpovídaly realitě, tak jsem si ani nevšiml, že jsem postrádal elementární znalosti křesťanství o člověku.



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: flame v Pátek, 29. říjen 2010 @ 10:12:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co to tu píšeš za hlouposti?

Člověk je "mostem", spojujícím svět viditelný se světem duchovním. Ve viditelném světě má zjevovat slávu svého Stvořitele. Má být hospodářem,(moudře spravovat zemi Gn 1,28), věrným obrazem Hospodinovým.

Neustále se tady chlubíš 2000 letou kontinuitou své církve a nemáš ani základní znalostí bible. "k chvále slávy jeho my," tady nehovoří o člověku, ale pouze o spasených.
Jaký "most" 1 Kor. 15,28; aby byl Bůh včecko a ve všech.  

Kde ty na ty nesmysly chodíš...



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Pátek, 29. říjen 2010 @ 11:48:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko,
ty se s Bohem spojuješ v duši? To leccos vysvětluje.Tedy všechno.
Říkat,že duše je to, co na nás Bůh miluje  není blud. To je veleblud a nesmysl.
Pokud svou duši nezatratíš, pak budeš vždycky jenom na poušti. Nikdy se do Zaslíbené Země( do Krista) nedostaneš. Takhle jsi prostě v nekonečné poušti. Chceš být jako Izraelci? Také chceš na té poušti zůstat? Chceš na ni také umřít?
Zatrať svou duši a následuj Pána!



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Neděle, 31. říjen 2010 @ 07:10:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
1. Korintským 5,5
No, jestli bychom něměli nejprve uvažovat o osudu ducha, až pak o duši a tělu ???



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: caspar v Neděle, 31. říjen 2010 @ 11:00:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím to tak, že pokud je člověk  tělo+duch+ duše, pak o Bohu bychom směle měli tvrdit, že je Otec+Syn+Duch svatý+Bůh.



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Neděle, 31. říjen 2010 @ 16:17:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lidská duše je skutečnou podstatou člověka, to nejkrásnější po čem Bůh touží a co na nás miluje

Judův list 19 :......To jsou ti, kteří vytvářejí rozdělení, lidé duševní, kterří nemají Ducha....

Tak jak ?



Re: Co je člověk. (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Úterý, 09. listopad 2010 @ 18:04:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Cituji z článku : "
Některé z vás ale pořád mate Pavlova zmínka o duchu, duši a tělu člověka a usuzujete z toho, že člověk se tedy musí skládat ze složek tří. (1 Tes 5,23) Sám Bůh pokoje ať vás tedy plně posvětí a zachová celého vašeho ducha, duši i tělo bez úhony k příchodu našeho Pána Ježíše Krista.Ovšem smysl je jiný. Apoštol zde  označil výrazem "duch"  přání ke konání dobra v jednotě duše a těla v Bohu (nový duch člověka)

Je vidět, že nemáš jasno v otázce co je lidský a duch





Stránka vygenerována za: 1.60 sekundy