Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116475056
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: FORMÁLNÍ ÚKON ODPADU OD KATOLICKÉ CÍRKVE
Vloženo Pondělí, 01. listopad 2010 @ 11:09:06 CET Vložil: Olda

Katolicismus poslal Nepřihlášený

PAPEŽSKÁ RADA PRO VÝKLAD LEGISLATIVNÍCH TEXTŮ

FORMÁLNÍ ÚKON ODPADU OD KATOLICKÉ CÍRKVE 

Ve Vatikánu dne 13. března 2006 Prot. N. 10279/2006 
Nejdůstojnější Eminence/Excelence,

již delší dobu nemálo biskupů, soudních vikářů a dalších osob pracujících v oblasti kanonického práva předkládalo této papežské radě pochybnosti a žádosti o vyjasnění ve věci tzv.  actus formalis defectionis ab Ecclesia catholica, který je obsažen v kánonech 1086 § 1, 1117 a 1124 Kodexu kanonického práva. Jedná se o nový pojem v kanonickém zákonodárství, který se liší od dalších spíše „virtuálních“ (vycházejících z postojů) způsobů „notorického“ neboli jednoduše „veřejného“ odpadu od víry (srov. kánony 171 § 1 odst. 4; 194 § 1 odst. 2; 316 § 1; 694 § 1 odst. 1; 1071 § 1 odst. 4 a § 2), tedy okolností, za nichž jsou osoby pokřtěné v katolické církvi nebo do ní po křtu přijaté vázány ryze církevními zákony (srov. kán. 11).

Problém byl pozorně prozkoumán příslušnými dikasterii Svatého stolce s cílem upřesnit především teologicko-doktrinální obsah takového  actus formalis defectionis ab Ecclesia catholica, následně pak náležitosti neboli právní formality nutné k tomu, aby se tento úkon vymezil jako skutečný „formální úkon“ odpadu.   Poté co obdržela ohledně prvého aspektu rozhodnutí Kongregace pro nauku víry a co na plenárním zasedání přezkoumala celou otázku, sděluje tato papežská rada předsedům biskupských konferencí toto:      

1.  Aby odpad od katolické církve mohl být platně vymezen jako skutečný  actus formalis defectionis ab Ecclesia,  a to i s ohledem na důsledky výjimek předvídaných ve výše uvedených kánonech, musí být konkrétně uskutečněn:   

a)  vnitřním rozhodnutím odloučit se od katolické církve;

b)  provedením a vnějším projevením tohoto rozhodnutí;

c)  přijetím tohoto rozhodnutí příslušnou církevní autoritou.             

2.  Obsahem úkonu vůle musí být přerušení pout společenství, tj. víry, svátostí a pastýřského vedení, která umožňují věřícím obdržet v rámci církve život milosti. To znamená, že takový formální úkon odpadu nemá pouze právně-administrativní charakter (vystoupení z církve v matrikovém smyslu s příslušnými občanskými důsledky), ale vymezuje se jako skutečné odloučení od konstitutivních elementů církevního života: předpokládá tedy úkon apostaze, hereze nebo schizmatu.          

3.  Právně-administrativní úkon odpadu od církve sám o sobě nemůže vytvořit formální úkon odpadu ve smyslu zamýšleném v CIC, jelikož by mohla nadále přetrvávat vůle po setrvání ve společenství víry. Na druhé straně formální nebo (tím méně) materiální hereze, schisma a apostaze samy nevytvářejí formální úkon odpadu, jestliže nejsou projeveny navenek a jestliže nejsou požadovaným způsobem sděleny církevní autoritě.      

4.  Kromě toho se musí o jednat platný právní úkon vykonaný osobou kanonicky způsobilou a v souladu s právní normou, která jej řídí (srov. kán. 124–126). Takový úkon musí být vykonán osobně, vědomě a dobrovolně.       

5.  Vyžaduje se rovněž, aby úkon byl zainteresovanou osobou oznámen písemnou formou příslušné autoritě katolické církve, tj. vlastnímu ordináři nebo faráři, jíž výlučně přísluší posuzovat, zda se jedná,  či nejedná o úkon vůle mající obsah popsaný v č. 2. A proto pouze koincidence obou prvků – teologické povahy vnitřního úkonu i jeho projevení výše popsaným způsobem – vytváří actus formalis defectionis ab Ecclesia catholica s příslušnými kanonickými dopady (srov. kán. 1364 § 1).  

6.  V takových případech se výše  řečená příslušná církevní autorita postará o to, aby byla do knihy pokřtěných (srov. kán. 535 § 2) učiněna poznámka výslovně  říkající, že nastala  defectio ab Ecclesia catholica actu formali.  

7.  Zůstává však jasné, že svátostné pouto příslušnosti k církví – Tělu Kristovu, které má svůj základ ve svátostném charakteru vyplývajícím z přijetí křtu, je trvalým ontologickým poutem, které nezaniká z důvodu žádného úkonu či skutku odpadu.

S jistotou, že biskupové Vaší konference, vědomi si spásonosného rozměru církevního společenství, dobře pochopí pastorační motivy těchto norem, využívám této příležitosti, abych Vás ujistil o svých citech bratrské úcty vůči Vaší Eminenci/Excelenci.  

V Pánu oddaný    JULIÁN KARD. HERRANZ předseda + BRUNO BERTAGNA sekretář  

Toto sdělení bylo schváleno papežem Benediktem XVI,
který je nařídil oznámit všem předsedům biskupských konferencí.
 


Další dokumenty zveřejněné spolu s okružním listem Prot. N. 10279/2006 z 13. 3. 2006  

Této papežské radě přišly mnohé různé odpovědi na výše uvedený okružní list, které vyjadřují souhlas biskupských konferencí a vzdávají díky za službu Svatého stolce vydáním velmi očekávaných vyjasnění; některé také požadovaly další pokyny pro řádné a přiměřené provádění těchto direktiv. Z těchto listů jsou jako příklady zde níže zveřejněny tři listy, z nichž první je vzat z odpovědí biskupských konferencí na okružní list a ostatní dva obsahují další vysvětlení poskytnutá touto Papežskou radou.  

*   *   * 
15. dubna 2006 
Jeho Eminence Julián kardinál Herranz
Papežská rada pro výklad legislativních textů
00120  Stát Vatikánského Města  

Vaše Eminence,   
[…] Děkujeme Vám za Váš list Prot. N. 10279/2006 z 12. března 2006, pojednávající o kanonickém chápání „formálního úkonu odpadu“ od církve. […]  Jsme Vám velmi vděční za tento velmi užitečný dokument obsahující jasné pokyny. Měli jsme obzvláštní problém v určitých oblastech, kde lidé materiálně „odpadli od církve“, aby mohli požívat některých privilegií ustanovených vládou. Vícekrát jsme o tom diskutovali na našich setkáních biskupů, ale nebyli jsme schopni dospět ke konsensu ohledně svého přístupu k této obtížné situaci! Nyní, když máme jasné direktivy, bude naše pastorační služba mnohem snazší.   

Se srdečnými pozdravy, přáním dobra a pocity své úcty […]  

*   *   *   
Ve Vatikánu dne 24. listopadu 2006  

Nejdůstojnější Eminence,  
s odkazem na okružní list poslaný touto Papežskou radou dne 13. března 2006 (Prot. N. 10279/2006) ohledně  actus formalis defectionis ab Ecclesia catholica se Vaše Eminence dotázala, zda ustanovení obsažené v č. 5 („Vyžaduje se rovněž, aby úkon byl zainteresovanou osobou oznámen písemnou formou příslušné autoritě katolické církve“) zahrnuje nutnost, aby se osoba dostavila k vlastnímu ordináři nebo faráři, nebo zda by mohlo být dostačující zaslání sdělení zainteresovaného v písemné formě.  

[…] V této záležitosti je třeba mít na mysli, že smyslem okružního listu Svatého stolce je to, že příslušnost nebo nepříslušnost ke katolické církvi není pouze matrikovou právně-administrativní záležitostí, ale závažnou teologicko-kanonickou otázkou dotýkající se konstitutivních prvků života církve.  

A proto jsou od ní odloučeni pouze ti, kdo vědomě vykonají úkon opravdové apostaze, hereze nebo schismatu (srov. kán. 751 a 1364 CIC) a kdo tedy mají reálný úmysl narušit pouta společenství s církví navzdory trestněprávním kanonickým důsledkům, jichž si jsou vědomi, nebo o nichž mají být uvědoměni. Pouze církevní autorita – prostřednictvím stále žádoucího osobního kontaktu s věřícím, který předložil nebo zaslal žádost o zaznamenání odpadu nebo jeho prosté oznámení – se může ujistit o tom, že u něho existují, nebo neexistují tyto svobodné a uvážené volní dispozice i znalost příslušných kanonických důsledků.

Z hlediska skutkové postaty se tu nejedná o úkon úpravy osobních údajů jako v občanském právním  řádu, ale o úkon velkého teologicko-kanonistického významu vykonaný v rámci církevního právního  řádu, jehož nezávislost v posuzování této záležitosti je uznána státem […].  

V případě odmítnutí osobního setkání ze strany věřícího (tedy takového, který by dovolil posvátnému pastýři posoudit závažnost a důsledky jeho úkonu a snad jej motivovat ke změně rozhodnutí) bude nutno přikročit k zaslání osobního listu, v němž se zřetelně a jemně objasní, že opravdový úkon odpadu narušuje pouta společenství s církví, která existují od okamžiku křtu.

Bude nezbytné vyjasnit, že takové jednání, kvalifikované jako úkon opravdové apostaze (nebo eventuálně dle důvodů udaných věřícím hereze,  či schismatu) je natolik závažné, že je chápáno nejen jako těžký hřích, ale také jako  trestný čin v právním řádu církve a že je za ně předepsán nejtěžší kanonický trest: exkomunikace. Pro pochopení závažnosti takového trestu bude vhodné konkrétním způsobem ilustrovat praktické důsledky exkomunikace (že např. bez eventuálního odpuštění trestu nemůže přistupovat k přijímání nebo obdržet svátostné rozhřešení, že nemůže být kmotrem při křtu nebo při biřmování, že pro něj nemůže být vykonán církevní pohřeb atd.). Tato korespondence musí být nadto motivovaným pozváním k uvážení a eventuální změně rozhodnutí odloučit se od katolické církve.  

Pokud toto ústní nebo písemné pozvání není přijato, anebo pokud zaslaný list zůstane bez odpovědi, bude tak zřejmá i písemně doložená vůle zainteresovaného formálně dojít do kanonické situace odloučení od církevního společenství s příslušnými trestními důsledky, a bude tedy možno přistoupit k žádanému zaznamenání. Přesto – pokud by to ještě bylo možné – bude vhodné mu také připomenout, že s ohledem na charakter svátosti křtu tu zůstává ontologické pouto s církví a že vždy bude toužebně očekáván jeho návrat do otcovského domu (srov. Lk 15, 11-33).  

[…] V naději, že jsem Vaší Eminenci poskytl potřebné údaje pro vyřešení předložených pochybností, rád využívám této příležitosti, abych Vás ujistil o své srdečné hluboké úctě.   

Vaší nejdůstojnější Eminenci hluboce oddaný  JULIÁN kard. HERRANZ předseda   

*   *   *   

Ve Vatikánu dne 16. prosince 2006 


Nejdůstojnější Excelence, tato papežská rada nyní obdržela Váš ctěný list, v němž jste nám s ohledem na „Pokyny“ ohledně procedury v případě žádosti o formální odpad od církve, schválené Vaší biskupskou konferencí, a s odvoláním na okružní list tohoto dikasteria z 13. března 2006, Prot. N. 10279/2006, položil tři otázky: 

a) Zda ve světle „Norem“ daných papežskou radou je možné trvat na požadavku přeposlání žádostí o formální odpad do diecéze křtu.

b) Zda ve světle „Norem“ daných papežskou radou je možné trvat na požadavku vedení procedury písemnou formou, když se zainteresovaný odmítne osobně dostavit.

c) Zda ve světle „Norem“ daných papežskou radou je možné trvat na požadavku centralizace řízení na diecézní kurii.  

Stačí především konstatovat, jak se tyto „Pokyny“ – vycházející z okružního listu této papežské rady – vhodně vyrovnaly s touto nesnadnou otázkou. „Pokyny“ dále ukazují správné chápání, že pouze pokud vnější projevení odpovídá vnitřnímu úkonu opravdové apostaze, hereze nebo schismatu, může nastat formální úkon odpadu od církevního společenství ve vlastním smyslu s následnou kanonickou sankcí exkomunikace (srov. kán. 751 a 1364).  

Ohledně pochybností předložených touto biskupskou konferencí, jejich pozorné prostudování dovoluje formulovat tyto odpovědi:  

1. Ohledně požadavku přeposlání žádosti.  

Normy obsažené v okružním listě předpokládají, že přezkoumání provede vlastní ordinář (diecézní biskup, generální vikář nebo – pokud je – biskupský vikář) nebo vlastní farář, což znamená dle místa trvalého kanonického bydliště (srov. kán. 107). Důvod takového určení kompetence spočívá v tom, že nejsnadněji se může setkat s věřícím a zahájit s ním potřebný pastorační dialog právě církevní autorita dle místa bydliště věřícího.   Tento osobní dialog má trojí účel: 

a) pomoci mu uvědomit si závažnost tohoto úkonu a následného kanonického trestu exkomunikace;

b) objasnit mu důsledky již zmíněné v č. 4 (odst. 5) „Pokynů“;1 

c) snažit se trpělivou láskou, aby se obrátil a upustil od úmyslu odpadu.  

Pokud navzdory tomuto pastoračnímu dialogu věřící trvá na své žádosti, sdělí vlastní ordinář nebo farář toto rozhodnutí pro jeho zaznamenání v příslušné farní matrice diecézi křtu, pokud je odlišná od diecéze trvalého bydliště.  

1 Přepis č. 4 odst. 5 „Pokynů“:   
[Z odpadu od katolické církve formálním úkonem (který je, v souladu s kanonickým řádem, úkonem apostaze, hereze nebo schismatu)] „vyplývají tyto následky:
−  vyloučení ze svátostí (srov. kán. 1331 § 1 odst. 2 a kán. 915);
−  odmítnutí církevního pohřbu, pokud by nebyla dána před smrtí nějaká známka pokání (srov. kán. 1184 § 1 odst. 1);
−  vyloučení ze zastávání poslání kmotra při křtu a biřmování (srov. kán. 874 § 1 odst. 4 a kán. 893 § 1);
−  nutnost dovolení místního ordináře pro připuštění ke kanonickému manželství (srov. kán. 1071 § 1 odst. 5).“    

2. Ohledně vedení procedury písemnou formou.  

Pokud se nepodaří s věřícím zahájit tento vhodný pastorační dialog, je také možné dojít k přesvědčení o odpadu – a postarat se o jeho zaznamenání v matrice pokřtěných – pokud z přímé poštovní korespondence mezi věřícím a vlastním ordinářem nebo farářem vyplývá, že byly naplněny všechny známky formálního úkonu odpadu. Církevní autorita proto musí ve svém listě vyložit, co by řekla slovem, pokud by bylo možné osobní setkání (č. 2). List musí být doporučený – jak již precisně požadují „Pokyny“ – a pouze pokud je zřejmé, že byl doručen věřícímu a že on potvrdil ve své odpovědi, výslovně  či mlčky, své rozhodnutí o odpadu, je možné dokončit proceduru sdělením rozhodnutí diecézi křtu, pokud je odlišná od diecéze trvalého bydliště.  

3. Ohledně centralizace na diecézní kurii.  

Normy Svatého stolce se zřetelem na rozdílnost situace v jednotlivých zemích ponechávají volnost zvolit si, zda se  řízení koná u ordináře, nebo u faráře. Proto je ponecháno na uváženém rozhodnutí biskupské konference, zda se  řízení o tom, jestli byly naplněny nezbytné známky pro existenci úkonu formálního odpadu, jak jsou ukázány v č. 1 a č. 2, má centralizovat, nebo ne.  

 S nadějí, že tyto poznámky mohou být užitečné, rád využívám této příležitosti, abych Vás ujistil o své hluboké úctě a srdečné náklonnosti v Kristu.   

JULIÁN kard. HERRANZ předseda  + BRUNO BERTAGNA biskup sekretář    

Přeložil doc. Damián Němec, dr, na překladu spolupracovali Dr. Libor Botek, Th.D. a ICDr. Jiří Dvořáček. 



"FORMÁLNÍ ÚKON ODPADU OD KATOLICKÉ CÍRKVE" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

navždy katolík (Skóre: 1)
Vložil: Alan v Středa, 03. listopad 2010 @ 13:26:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
... formální nebo (tím méně) materiální hereze, schisma a apostaze samy nevytvářejí formální úkon odpadu, jestliže nejsou projeveny navenek a jestliže nejsou požadovaným způsobem sděleny církevní autoritě

Zůstává však jasné, že svátostné pouto příslušnosti k církví – Tělu Kristovu, které má svůj základ ve svátostném charakteru vyplývajícím z přijetí křtu, je trvalým ontologickým poutem, které nezaniká z důvodu žádného úkonu či skutku odpadu.


heretický katolík = navždy katolík

nepraktikující katolík = navždy katolík




Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy