Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 416 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474772
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Zamyšlení nad uměním dialogu a jeho nedostatkem
Vloženo Pátek, 11. březen 2011 @ 08:41:52 CET Vložil: Olda

Z hnízda poslal Nepřihlášený

Jenom já mám pravdu

V posledních dnech se opět vyostřily diskuse mezi lidmi, kteří si pro své názory skoro ani na jméno nemohou přijít. Odehrávají se na internetových diskusí, v sálech církevních i hospodských. Dotýkají se lidské sexuality, islámu a muslimů či úlohy žen v církvi. Ačkoliv si diskutující navzájem často upírají status člověka či křesťana, jedna věc je spojuje: vyjadřují „svoji pravdu“ v sérii monologů – a pokud tyto monology berou v potaz to, co říká druhá strana, je to jenom proto, aby taková „nepravda“ byla okamžitě popřena či překroucena.


Proč diskutovat o diskusích?

Účelem tohoto článku není podat „správné odpovědi“ na tyto nanejvýš obtížné otázky. Toho nejsem schopen – nedostalo se mi žádného převratného zjevení, o které bych se musel podělit. Nechci se zabývat podstatou těchto sporů, ale způsobem, jakým jsou vedeny. Domnívám se totiž, že na způsobu prezentace svých stanovisek k těmto kontroverzním problémům máme co zlepšovat.

Diskutovat o tom, co považujeme za správné a pravdivé s člověkem, který s námi nesouhlasí, je obtížné. Sám jsem vášnivý diskutér a často se nechám unést. Cítím potřebu přesvědčit druhou stranu o tom, že pravdu mám právě já. V tomto stadiu debaty je však třeba přibrzdit a zamyslet se nad dvěma věcmi: jakým způsobem se toho druhého snažím přesvědčit a jestli jsem otevřený změně pouze druhého, nebo taky sebe.

Otevřenost dialogu

Začněme od otevřenosti diskuse: nemyslím si, že by se rozhovor dal vést způsobem zákopové války. Taková strategie totiž vede buď ke zranění protivníka nebo k jeho totální anihilaci. Pokud má být dialog dialogem, musí být obě strany otevřeny tomu, že je argumenty těch druhých mohou změnit.

Tomuto postoji je často vytýkán relativismus ve vztahu k pravdě. Jeho odpůrci se domnívají, že pravdivostní nároky není možné vyřešit kompromisem. Tvrdí, že správný člověk (křesťan) má pravdu hájit za každou cenu.

Ani jednu z těchto kritik nechci rozporovat. Jenom bych chtěl v jejich kontextu upozornit na Husovo sedmero, kterého se tito kritici nezřídka dovolávají: "Proto, věrný křesťane, hledej pravdu, naslouchej (slyš) pravdě(/u), uč se pravdě, miluj pravdu, mluv (prav) pravdu, opatruj (drž) pravdu, braň pravdu až do smrti, neboť pravda tě vysvobodí (od hříchu,) od ďábla, od smrti duše a konečně od smrti věčné, kterou je věčné odloučení od Boží milosti…" Tento text kupodivu nemluví o tom, že bychom měli pravdu osvobozovat z područí lži a bojovat za její prosazení i za cenu smrti našich odpůrců. Promlouvá ke mně spíš jako svědectví o „zvláštní moci“ pravdy prosadit se. Naši úlohu proto vidím v přípravě podmínek pro to, aby se pravda mohla prosadit (to jestli se pravda opravdu prosadí, totiž nezáleží jenom na nás).

Jedním z míst, kde bychom měli pravdě dávat prostor k prosazení, jsou diskuse.

Dialog je více než chrlení toho, co mi na mysl přijde

Dostáváme se ke způsobu vedení dialogu.

Dovolím si nejprve drobné povzdechnutí nad skutečností, že „umění dialogu“ u nás pořád není věnována dostatečná pozornost. Snad to do jisté míry souvisí s ideologickým charakterem naší společnosti a jejích institucí. V řadě oblastí se předpokládá, že existuje jediné správné řešení, které člověk buď přijme, nebo nepřijme. Ke komunikaci tohoto „správného řešení“ slouží i vzdělávací soustava, ve které se člověk až příliš často setkává s jednosměrným tokem informací o tom, „jak se věci mají.“

V tomto ohledu mi přijde výrazně podnětnější (ale také náročnější) prostředí britské Cambridge: valná část učitelů zde předkládá celé spektrum teorií, hypotéz či „pravd“. Je pak čistě na studentech, aby zaujali k dané problematice vlastní stanovisko. V rámci esejů a zkoušek však nebudou pozitivně hodnoceni, pokud se v rámci prezentace své odpovědi na kontroverzní otázku nevypořádají také se všemi relevantními námitkami a protiargumenty.

Nutnost seznámit se důkladně i s argumenty, které nám od počátku nejsou sympatické, je naprosto klíčová. Při studiu protichůdných argumentů se člověk dopracuje k poznání, že odpověď na danou otázku je obtížnější, než se domníval. I když nakonec své přesvědčení nezmění, dokáže si lépe představit, proč se stále nacházejí lidé také na druhé straně názorového spektra.

Do dialogu je proto třeba vstupovat s vědomím komplikovanosti diskutované otázky a s přiznáním si vlastní omezenosti. Z toho vyplývá také respekt k partnerovi v dialogu a přijetí tohoto partnera jako spolu-člověka (popř. jako spolu-křesťana). Můžeme spolu upřímně nesouhlasit, pokud jde o názory na konkrétní věc, ale nesmíme si navzájem odpírat lidství nebo vztah k pravdě (Bohu, transcendentnu).

Respekt k člověku, se kterým nesouhlasím, znamená podstatně více než tolik opěvovaná tolerance. Tolerovat někoho můžu i bez toho, že by mi na něm záleželo. Respekt vyžaduje obeznámení se s pozicí toho druhého a předpokládá snahu pochopit důvody, které ho k zaujetí této pozice přiměly.

Respekt je třeba projevovat nejen ve vztahu k partnerovi v dialogu, ale také k lidem, o kterých diskutujeme. To platí především, pokud hovoříme o skupinách, vůči kterým se nějakým způsobem vymezujeme: muslimové, homosexuálové, zastánci/odpůrci potratů, zastánci/odpůrci ordinace žen atp. Za základní pravidlo v této oblasti považuji nutnost osobního setkání s (alespoň několika) nositeli dané „nálepky“: není možné diskutovat obecně o charakteristikách určité skupiny, pokud nemám osobní zkušenost s konkrétními jedinci, jejichž společné vlastnosti bych chtěl vztahovat na širší skupinu lidí.

Dialog jako forma vzdělávání?

Vím, že vzdělávací úloha médií není v současnosti příliš zdůrazňována. To však neznamená, že bychom na ni měli úplně zapomínat. Osobně považuji za jeden z nejdůležitějších úkolů vzdělávacích institucí (ať už jde o školy, neziskové organizace, církve či média) poukazovat na to, že věci jsou většinou složitější, než se na první pohled jeví. Jsem v tomto ohledu věrným žákem francouzského filosofa Paula Ricoeura, jehož životním heslem bylo: „Komplikujme, komplikujme všechno.“

Jedním z nejlepších nástrojů pro poznávání komplikovanosti a komplexity je dialog. Snažme se jej proto držet na slušné úrovni.

Daniel Bartoň

Zdroj: www.christnet.cz



"Zamyšlení nad uměním dialogu a jeho nedostatkem" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Zamyšlení nad uměním dialogu a jeho nedostatkem (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Pátek, 11. březen 2011 @ 15:55:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hezký článek.



Re: Zamyšlení nad uměním dialogu a jeho nedostatkem (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Pátek, 11. březen 2011 @ 16:11:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Každý dialog je veden vždy v nějakém duchu ... ten nejkásnější dialog je vždy ten v jediném Duchu.

A nemusí se jednat o dialog vždy viditelný.



Re: Zamyšlení nad uměním dialogu a jeho nedostatkem (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 11. březen 2011 @ 21:47:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Hezky napsané a velmi přesně.

  Je zvláštní s jakým zaujetím jsou mnozí lidé schopni diskutovat o tématech, kterým nerozumí, která osobně nepoznali a ani se je nesnaží pochopit.

  I kvůli tomu jsem vděčný za GS, které proti jiným internetovým diskuzím celkem kultivovaný a na to, jak kontroverzní témata se tu probírají i celkem konstruktivní a užitečný.

 



Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy