Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 431 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471132
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: 3. Makabejských - deuterokanonika a apokryfy 1
Vloženo Úterý, 10. květen 2011 @ 22:19:02 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns

Tento článek navazuje na Chcete si popovídat o deuterokanonických knihách a apokryfech? Mým záměrem je vyhovět přání některých zdejších katolických bratrů a poodkrýt jim tajemství pravoslavného (východního) kánonu. Současně doufám, že inspiruji nekatolické (a samozřejmě nepravoslavné) křesťany k zájmu o tyto knihy a snad i přehodnocení lidské tradice z doby reformace, která mnohé vede k nekompromisnímu odmítnutí.

Název knihy


Na první pohled může být zarážející, že když se chci na počátku věnovat knihám Makabejským, které nejvíce ležely např. Lutherovi v žaludku, začínám knihou třetí. Důvodem je skutečnost, že 3. Makabejských se věnuje historickému období, které předcházelo tomu, které je popisováno v 1. a 2. Makabejských. Právě z tohoto důvodu zvolili kraličtí ve své Šestidílce označení "Knihy Machabejské první, vůbec třetí nazvány". V tzv. Melantrichově Bibli je zachováno tradiční číslování. Považuji za zajímavé, že v těchto dvou českých nekatolických překladech (kralický byl pořízen Jednotou bratrskou, Melantrich patří k utrakvistickým překladům, i když bral ohled i na katolické a luteránské čtenáře) je 3. Makabejských zahrnuta (v Šestidílce je součástí pátého dílu, Melantrich ji normálně řadí do sledu SZ knih).

Stručný obsah

Děj knihy je zasazen do období panování Ptolemaia IV. Filopatóra (vládl 221 - 205 p.n.l.). V úvodu knihy se dovídáme, jak tento panovník porazil v bitvě u Rafia (22. 7. 217 p.n.l.) seleukovského vladaře Antiocha III. Velikého (vládl 223 - 187 p.n.l.). Filopatór se následně rozhodne navštívit Jeruzalém a domáhá se vstupu do jeruzalémského chrámu (tzv. druhý chrám). Od jeho záměru ho neodradí ani prosby a nářky Židů, ani seznámení se zákonem, který takové jednání pohanům zakazuje. Po dlouhé modlitbě tehdejšího velekněze Šimeóna zasáhne sám Hospodin a Filopatórovi vstup znemožní. Filopatóra potká něco, co velmi připomíná silný záchvat epilepsie. Panovníka zcela ovládne nenávist k Židům a hodlá je vyvraždit či nuceně asimilovat. Při vědomí hrůz druhé světové války člověku až běhá mráz po zádech, když čte dopis, který panovník vydal. Cituji úryvek:"Rozkazujeme proto, aby v okamžiku, kdy dojde tento dopis, nám byli tamní židé s ženami i dětmi, pokoření, ponížení a důkladně spoutaní, posláni k popravě, a to co nejohavnější a nejpotupnější, jak se patří na zlovolníky. Jakmile budou potrestáni, máme za to, že se naše záležitosti pro budoucí časy upevní a utvrdí a budou dobře zabezpečeny. Kdokoli by ukryl někoho z židů, od starce až po nemluvně či kojence, bude usmrcen s celou rodinou nejhorším způsobem. Kdo ochotně zradí ukrývajícího se, ten obdrží majetek provinilce, nadto z královské pokladny dva tisíce drachem, bude ověnčen a získá svobodu. Každé místo, kde bude odhalen ukrytý žid, ať je zpustošeno, vypáleno a zbaveno všeho živého na věčný čas."

Kniha nás dále seznamuje s postupem nucených deportací Židů a současně s tím, že někteří se rozhodli kolaborovat, aby se zachránili. Panovník se rozhodne pro zvláštní způsob popravy. Svlečené a spoutané Židy chce nechat rozdupat nadopovanými slony, což je způsob "vyřešení židovské otázky", který podle Josefa Flavia zvolil Ptolemaios VIII. Poprava je na přímý zásah Hospodina opakovaně odložena a když k ní dojde, obrátí se sloni proti panovníkovu vojsku a rozdupou je, což se podle Josefa stalo i v případě Prolemaia VIII. Chování slonů je připsáno zjevení se dvou andělů po prosebné modlitbě Eleazara, které ovšem podle knihy Židé neviděli. Panovník pak pod vlivem událostí a svých poradců změní svůj pohled na Židy a daruje jim milost.

Otázka historicity, datování a autorství

Popis vítězství Ptolemaia IV. u Rafia a jeho cesta do Jeruzaléma odpovídá tomu, co víme z dalších pramenů. V knize se historicky správně tvrdí, že před popravou zákony vyžadovaly jmenný seznam odsouzených, což ostatně dalo mnohým čas na útěk. Spornou otázkou zůstává, jestli byli Židé opravdu vystaveni dvakrát stejnému způsobu popravy, tj. za Ptolemaia IV., jak tvrdí 3. Makabejských, a Prolemaia VIII., jak tvrdí Josefus. Biblisté se obvykle přiklánějí k názoru, že tomu tak není a že autor si tyto dvě události popletl, což je jediný argument pro tvrzení o historické nespolehlivosti knihy.

Za místo vzniku se obvykle považuje Alexandrie. Vzhledem k tomu a výborné řečtině se předpokládá, že kniha byla sepsána původně řecky. Ohledně datování nepanuje úplná shoda, ale obvykle se uvádí 100 až 50 p.n.l., což je zase spojeno s přesvědčením, že si autor popletl ty dvě události (Ptolemaios VIII. žil přibližně v letech 182 - 117 p.n.l.)

3. Makabejských a její místo v Bibli

Kniha je obsažena v LXX kodexech Alexandrinus a Venetus, naopak není v kodexech Vaticanus a Sinaiticus. Je obsažena ve většině dochovaných minuskulních rukopisů Septuaginty a z tohoto důvodu ji najdeme i ve všech novodobých kritických vydáních. Knihu dále najdeme např. ve starém syrském překladu (Pešita). Západní (dnes katolická) církev ji do svého kánonu nepřijala, ale je chápána jako kanonická všemi pravoslavnými církvemi.

Jako kanonická je označena v Apoštolských konstitucích (kánon 85 - obsahuje soupis kánonu Bible, sepsáno cca 370 n.l.) a takto ji chápali např. Theodoret a Eusebios. 

Závěr

Je nutné konstatovat, že 3. Makabejských na rozdíl od 1. a 2. nikdy nebyla rozpoznána celou církví jako kanonická. KC ji řadí mezi pravověrné knihy spolu s např. křesťanským spisem Didaché a plně respektuje odlišnou tradici Východu. Kniha tak nebyla a ani dnes není předmětem nějakých sporů v rámci sbližování KC s církvemi pravoslavnými. Reformace vznikla na půdě KC, takže se její otcové touto knihou, pokud je mi známo, nikdy nezabývali, ale vzhledem k prapodivné Lutherově myšlence, že kánon Starého zákona měli právo sestavit Židé, kteří odmítli Ježíše, nazývali ho lžiprorokem a křesťany považovali za horší než modloslužebníky, se domnívám, že by byla odmítnuta také.  Osobně ji považuji za Bohem stvrzený záznam o Jeho velikosti a věrnosti a současně varování, kam až může zajít lidská nenávist k druhým lidem.


Podobná témata

O Bibli

"3. Makabejských - deuterokanonika a apokryfy 1" | Přihlásit/Vytvořit účet | 27 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: 3. Makabejských - deuterokanonika a apokryfy 1 (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 11. květen 2011 @ 08:20:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Slávku.
Díky za tu námahu.

Jedna věc mi zde na první pohled moc nehraje (tím nechci říct, že je nemožná). Poměrně krátký časový úsek mezi vládami těchto dvou.

období panování Ptolemaia IV. Filopatóra (vládl 221 - 205 p.n.l.).
(Ptolemaios VIII. žil přibližně v letech 182 - 117 p.n.l.)

Mezi těmito dvěma panovníky museli vládnout ještě další tři stejného jména ( a to za předpokladu, že nevládl nikdo další jiného jména) - Ptolemajos V.; VI.; VII.;

To jsem si ani neuvědomoval, že sněm v Hyppo Regiu evidentně kánon SZ neřešil.
Bylo by zajímavé porovnat nejen syrskou Pešittu, ale jaký rozsah kánonu SZ mají třeba koptové, ebionité, maronité, nebo aramejský Targům.



Re: 3. Makabejských - deuterokanonika a apokryfy 1 (Skóre: 1)
Vložil: abolla v Středa, 11. květen 2011 @ 11:09:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výborně, děkuji Vám za ochotu i rychlost a těším se na další.



Re: 3. Makabejských - deuterokanonika a apokryfy 1 (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Středa, 11. květen 2011 @ 11:40:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky děkují. Libí se mi styl seznamení s touto knihou. Ssns abych řekl právdu trošku si ve mně vzbudíl touhu si koupit další Bibli ale uvažují zda koupit nějaký polský překlád či tu synoptickou nebo počkát na Kralickou revidovanou.



Re: 3. Makabejských - deuterokanonika a apokryfy 1 (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 12. květen 2011 @ 09:25:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bohu díky  za krásný a smysluplný příspěvek a za vysvětlení některých historických souvislostí, které potvrzují pravdivost Božího slova pro novodobé Tomáše. (Být jako apoštol Tomáš není podle mého názoru nic špatného, dotáhnul to v životě přes určité pochybnosti docela daleko. V zeměpisném slova smyslu až do Goa v Indii, kde je prý dodneška cítit Boží požehnání.) Nemám tak podrobné znalosti tohoto období ale Makabejské knihy na mě hluboce působí. Stejně jako Tobiáš který je v mnohém předobrazem pozdějších událostí okolo zrození Ježíše Krista a Panny Marie.



Re: 3. Makabejských - deuterokanonika a apokryfy 1 (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Sobota, 14. květen 2011 @ 09:30:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Zdravim te, ssns,
tesim se na pristi tvuj clanek o deuterokanonickych knihach.
Buh ti zehnej!
VM...



Stránka vygenerována za: 0.35 sekundy