|
Právě je 426 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116473230 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka státu od církve
Vloženo Sobota, 03. prosinec 2011 @ 12:46:16 CET Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Ve společnosti komunikační
hojnosti se rámování událostí samo stalo nejdůležitější událostí.
Důležitost rámování závratně vzrostla, politická moc se dnes neobejde
bez moci médií rámovat strategicky hromady zpráv či symbolů,
ideologických konstrukcí, obrazů a komentářů, „faktoidů“ i mystifikací.
Zaveďme formuli lživé tvrzení: je to mediální konstrukce, která rámuje
hromadu fakt tak, aby se zneviditelnily rozpory mezi nimi. Věk
komunikační hojnosti je také věkem interpretace, protože žádná současná
diskuse ve veřejném prostoru se nemůže obejít bez interpretace jejího
zarámování, bez porozumění výhodám, plynoucím některým stranám z
určitého zarámování událostí.
Zajímavým příkladem lživého tvrzení jsou církevní restituce zarámované
jako odluka státu od církve. Vrátíme církvím majetek a ony z něho budou
žít, zdá se to jednoduché a přesvědčující. Nikde a nikdy (ani v Itálii
ne!) to ale není pravda a – což je důležitější – my, kdo chceme, aby
církve působily v naší společnosti jako církve, si ani nesmíme přát, aby
to byla pravda. Kdyby totiž církve musely žít ze svého soukromého
majetku, musely by přestat být církvemi.
Chci
říci, že církev je instituce založená na společenství, jehož cílem
nikdy nemůže být maximalizace zisku z majetku, jakkoli velkého. Církevní
majetek není soukromý, má veřejnoprávní status z podstaty věci. Církev
„nesmí“ (je to přikázání!) být ekonomickým hráčem a využívat svůj
majetek „tržně“ či delegovat nějaké agentuře takovou roli.
Jestliže někdo odkáže svůj soukromý majetek církvi, dělá to proto, že
chce, aby byl užitečný v křesťanském smyslu, aby byl nástrojem lásky k
bližnímu. Předává ho církvi do správy, protože právě v ní vidí záruku,
že nebude využit tržně, ale křesťansky. Církev nemůže, pokud chce
zůstat církví, maximalizovat výnos z majetku tak, že udělá z nějakého
domu kasino či erotický klub. Ani nemůže půjčovat na lichvářské úroky
nebo provozovat jiné výnosné činnosti, nemůže maximalizovat výnos půdy
nebo lesů, je vázána úctou ke stvořenému světu. Jen tím motivuje ty mezi
námi, které jejich víra vede k rozhodnutí darovat jí svůj majetek.
Nikdo než nepřátelé církví si nemůže přát, aby žily ze svého soukromého
majetku, aby maximalizovaly výnosy z něho.
Rámovat restituce odlukou církve od státu je lživé tvrzení. Restituce v
takovém zarámování jsou výnosným byznysem pro všechny
zprostředkovatelské firmy a kapitálové skupiny, které ten majetek
eventuálně odkoupí, nebo budou spravovat (podle tržních zásad). Pokud
církve budou donuceny maximalizovat (třeba i nepřímo, prodejem či
svěřením do správy) výnos ze svého majetku, budou se muset vzdát své
jedinečné role v demokratických společnostech – být příkladem
angažovanosti ne pro zisk, ale pro lásku k bližnímu.
Všechny nás to ochudí, restituce zarámované jako předpoklad odluky a
„samofinancování“ zničí to, co na církvích obdivujeme i my – ostrovy
pozitivní deviace, na nichž nevládne tržní konkurence, ale solidarita
mezi lidmi. Chceme-li, aby církve dále působily jako církve, učily nás
lásce k bližnímu a obětavosti, nemohou žít z restituovaných lesů, půdy
či budov. Kdyby maximalizovaly zisk z nich, popřely by samy sebe. Vím,
že církve se chovají často sobecky a krátkozrace, ale snad tentokrát
jejich bůh bude při nich stát.
Kdo chce, aby církve působily svobodně v demokratické společnosti, musí
si přát, aby nebyly nuceny žít ze svého majetku. K čemu by nám pak
byly, čím by se od nás lišily, proč bychom jim odkazovali eventuálně
soukromý majetek? Nic nemusíme vědět o objemu restitucí a způsobu vydání
majetku, z podstaty věci vyplývá, že církve z něj nemohou žít bez zrady
svého poslání. Přejme si, aby církve mohly spravovat svůj majetek podle
křesťanských zásad, všichni z toho budeme mít prospěch. Z čeho mají
tedy církve žít? Z příspěvků věřících, z daňových asignací a z podpory
demokratického státu.
Václav Bělohradský
citace z článku v deníku PRÁVO 5.11.2011
Kompletní znění článku
|
Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka státu od církve (Skóre: 1) Vložil: kabrtdaniel v Sobota, 03. prosinec 2011 @ 13:32:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | To je mi ale snůška nesmyslů. Takovou blbost nemůže žádný průměrně inteligentní pásovec vůbec brát vážně.
1) Církev není z principu žádný příživník, aby bez státních dotací ztratila svou identitu. 2) Maximalizace výnosu a chod na vlastní náklady je úplně něco jiného. 3) To komunisti znárodnili majetek církvím s tím, že duchovní budou placeni státem. Křesťané stejně jako židé jinak vždy v historii žili a spravovali své vlastnictví ze svých darů.
|
Re: Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka státu od církve (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Sobota, 03. prosinec 2011 @ 14:10:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Danieli, kolik času smí adventista v sobotu trávit na internetu? :-) |
]
Re: Re: Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka státu od církve (Skóre: 1) Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Sobota, 03. prosinec 2011 @ 14:25:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jedna nula pro Pastýře ;) |
]
Re: Re: Re: Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka státu od cír (Skóre: 1) Vložil: kabrtdaniel v Sobota, 03. prosinec 2011 @ 15:36:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Neřekl bych... Zesměšňování obecně mi připadá ubohé.
|
]
Re: Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka státu od církve (Skóre: 1) Vložil: ssns v Sobota, 03. prosinec 2011 @ 21:05:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Dane, tobě se to mluví, když CASD v pohodě žila bez pomoci státu až do roku 2008 (Tomáš Kábrt tedy tvrdí, že do roku 2006). :-) |
]
Re: Re: Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka státu od církve (Skóre: 1) Vložil: kabrtdaniel v Neděle, 04. prosinec 2011 @ 07:45:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Snažím se hájit pověst každé církve. Autor článku zní jak nepřizpůsobivý občan dovolávajicí se zvýšení sociálních dávek... Církev prostě nemá sebemenší nárok na to být placena státem, když jí stát nic nedluží. A člověk nemusí být adventista, aby si to uvědomil... :-)
|
]
Re: Re: Re: Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka státu od cír (Skóre: 1) Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Neděle, 04. prosinec 2011 @ 10:19:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Autor článku je uznávaný filozof a všeobecně známý ateista. Jinými slovy: zesměšňování druhých mi připadá ubohé, milý Kábrte. Pokud stát církvím nebo komukoliv jinému odcizil majetek, je povinen jej vydat. Platí to pro živnostníky i uhlobarony, kteří přišli o svoje podniky v letech 1948 - 1954. platí to i pro církev. Podle zákona 223/1949 Sb. je to stát, kdo financuje církev. (Mimochodem to není v Evropě nic neobvyklého a s vyjímkou Francie to funguje ve většině vyspělých zemí podobně - bude to popsáno v článku, který čeká na schválení. Netvrdím, že to je optimální řešení.) Jinými slovy zde existuje i díky právní kontinuitě nárok na tuto dividendu, stejně jako zde existuje právní nárok na svobodu vyznání, daný Ústavou ČR. Otázkou je, jak by se k tomuto nároku měly postavit církve. Podle mého názoru by měly přiznat tento právní nárok a současně se ho vzdát. To je ale na jinou diskusi. Přehled církevních zákonů jsem uvedl např. zdeZajímavostí je, že i CASD byla svého času státem financovaná a pokud je mi známo, tak posléze žila (v období totality) zejména ze štědrých dotacích ze západu, byť výnosy z desátků byly na tehdejší dobu vysoké ( zdroj). |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka státu od (Skóre: 1) Vložil: kabrtdaniel v Neděle, 04. prosinec 2011 @ 11:05:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vtip je v tom, že rádoby směšné to připadá jen Tobě. Mým úmyslem nebylo nikoho zesměšňovat. Chtěl jsem na tomto jiném aktuálním sociálním problému ilustrovat pozici církve před státem.
Nepochopils mě ani dále. Církev má nárok na návrat ukradeného, ale nemá nárok se z dlouhodobé perspektivy finančně fixovat na stát a být na něm jak existenciálně tak politicky závislá! Církev přece není a nebo alespoň nemá být státním zřízením! Církev není církví proto, že jí stát platí, jak v podstatě stojí napsáno v článku...
K tomu Tvému odkazu se dostanu později...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka stát (Skóre: 1) Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Neděle, 04. prosinec 2011 @ 12:36:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Hájil bys i římskokatolickou církev? Hájil bys i Josefa Ratzingera? Nebo je to jenom takový rádoby ekumenický žblept, abys nebyl obviněn z elitářství nebo sektářství? CASD nese prvky zákonictví, které povýšila nad milost a uvrhuje své členy pod jho, které nelze unést. Skutky apoštolské 15:10 Proč tedy nyní pokoušíte Boha a chcete vložit na učedníky břemeno, které nemohli unést ani naši otcové ani my!
Galatským 4:30 Co však říká Písmo? Vyžeň otrokyni i jejího syna, neboť syn otrokyně nebude dědicem spolu se synem svobodné. 31 A proto, bratří, nejsme syny otrokyně, nýbrž ženy svobodné. Galatským 5:1 Tu svobodu nám vydobyl Kristus. Stůjte proto pevně a nedejte si na sebe znovu vložit otrocké jho. 2 Slyšte, co vám já Pavel říkám: Dáváte-li se obřezat, Kristus vám nic neprospěje. 3 Znovu dosvědčuji každému, kdo se dá obřezat, že je zavázán zachovávat celý zákon. 4 Odloučili jste se od Krista vy všichni, kteří chcete dojít ospravedlnění na základě zákona, pozbyli jste milosti. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka státu od (Skóre: 1) Vložil: ssns v Neděle, 04. prosinec 2011 @ 11:24:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Díky za ten zajímavý článek CASD, její majetek a ... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lživé tvrzení: církevní restituce zarámované jako odluka stát (Skóre: 1) Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Neděle, 04. prosinec 2011 @ 12:47:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vybavil jsem si svědectví lidí, kteří se v období totality pohybovali v zakázaných církevních kruzích a dostali se do kontaktu s adventisty. Samozřejmě že byli povolení a svým způsobem trpění, ale na druhou stranu ti lidé dnes říkají, že na ně působili jako z jiného světa. Polstrované sedačky, umělý vodotrysk, videa, západní aparatura... Je to zajímavé čtení, pro jistotu jsem si to uložil i lokálně, aby to "náhodou" nestáhli ;)
|
]
|
|
|
|