Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 623 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116493654
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Pohřeb je pro živé!
Vloženo Sobota, 07. leden 2012 @ 13:20:59 CET Vložil: Olda

Žhavá témata poslal Nepřihlášený

Při pohřbu stojí farář na straně mrtvých a tam, vepředu, před mrtvým a farářem, tam jsou ti živí. A pohřeb se dělá pro ty živé, ne pro ty mrtvé. Ti mrtví to mají za sebou a už je jim jasno. Těm je nějaké kázání nahouby, protože už tváří v tvář vidí, jak je to ve skutečnosti.

Co se za ně modlit a co je nějak pozdravovat, co se jim klanět a co je žehnat kýváním či gesty, provrtávat dlouhými pohledy, vykuřovat kadidly či skrápět svěcenou vodou? Tak chápou pohřeb mí známí, střízliví pozorovatelé. Mimo jiné jsem překvapen, jak mnoho je podráždil státní pohřeb pana prezidenta formou bohoslužby. Já mám návyk, snesl jsem jej dobře.


Ale v mnohém s nimi souhlasím. To vevnitř rakve, to už není ten, kterého jsme začali postrádat. Ten už překročil práh. Záchvěvy a bolesti umírání jej převedly jinam. Čím více lidé vědí o umírání, tím více jim je jasné, že to, co z člověka zbude, to už není onen člověk. Krvavá porce z mrazáku, hmota. Z úcty k tomu umírání většinou od filmu odcházím, když přijde ten okamžik a má téci krev. Vím, že jsem měkkota. Všichni mají větší odolnost. Umírání znají z filmu a dnes i ze záznamů pořízených mobilem. Lynčování lze zhlédnout v přímém přenosu, Saddámovu nesmyslně velkou smyčku při popravě také.

Jenže pak se stejní lidé bojí pohledu na mrtvolu. A to všechno je také důvodem pro velmi pragmatické rozloučení bez obřadů. Cynismus života, nulová hodnota existence a potřeba zapomenout a vnímat zase jen život. Jistě jde i o úroveň rozloučení. Pohřeb, pokud si jej nerežírujete sami, bývá až komický.

Jako středoškolák jsem kdesi za Karlovými Vary stopoval. Téměř mi odumřela ruka, když se vyloupl za zatáčkou pohřebák a zastavil mi. Měl tam rakev a chtěl mne svézt. Nechtěl jet sám. S odporem jsem se naložil do dvanácettrojky a odpovídal na otázky mého dobrodince. Do Prahy jsem potřeboval... Nakonec jsem s ním v jedné pražské márnici oblékal mrtvolu děvčátka, které prohrálo bitvu s leukémií. Podržet a podat a přizvednout “to” bylo pro mne příběhem k nezapomenutí.

Nebojím se mrtvoly, skláním před ní hlavu, ale neklaním se jí. Jímá mne tam úcta. Proto je pro mne řečnění o mrtvém obtížné, rychle od něj utíkám k tomu, co je třeba říct nad hrobem, ať tam leží ten nebo onen. Připadne mi také, že na víru obracení mrtvého po smrti je srabárna. Farář si to ulehčuje, protože se mu lépe mluví za mrtvého. Přitom právě farář by měl být spojencem mrtvých; ostatně stojí na straně mrtvých a má jim dopřát a uhájit klid. Chránit je a chránit jejich památku. Když pak někdo nad rakví vysvětluje, jak ten mrtvý je vlastně už křesťanem, nejlépe evangelíkem, ač do poslední chvíle mluvil jako agnostik, pak ztratil poslední zbytek soudnosti. Pokud vím, nad lánským hrobem pana Masaryka četl duchovní jen z Bible a nic už dál neříkal. Poslední soudnost si podrží Pán Bůh a jak si to tím člověkem srovná, to už jde mimo nás.

Josef Škvorecký nebude mít žádný pohřeb.

Daniel Kvasnička, kazatel Církve bratrské

Zdroj: http://kvasnicka.blog.ihned.cz


"Pohřeb je pro živé!" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pohřeb je pro živé! (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 08. leden 2012 @ 09:01:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pohřeb je také ryze křesťanský projev lásky a úcty k zesnulému, projevem naší křesťanské víry, že mrtvá těla vstanou při druhém Kristově příchodu.


Ten uvnitř rakve je totiž pořád částí toho, koho jsme začali postrádat ....



Re: Pohřeb je pro živé! (Skóre: 1)
Vložil: sedyvlas v Neděle, 08. leden 2012 @ 17:22:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Více nepříjemný byl pro mě pohřeb zastřeleného cikána,násilníka, o jehož víře mám silné pochybnosti.Nevím ,jak může farář tuhle službu odmítnout.On si to Pán přebere.



Re: Pohřeb je pro živé! (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 09. leden 2012 @ 13:45:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si že pan kazatel Kvasnička není tak úplně a do důsledků přesvědčený o zbytečnosti nebo dokonce škodlivosti pohřbů a modliteb za ty kteří nás předešli na pravdu Boží. Některá řešení a myšlenky vyznívají tak nějak polovičatě.



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy