Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 230, komentářů celkem: 429546, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 434 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466588
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Z parlamentní rozpravy k návrhu zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi I.
Vloženo Sobota, 04. únor 2012 @ 11:53:24 CET Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

3.2.2012 zahájila Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR rozpravu k vládnímu návrhu zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi.

Z rozpravy citujeme několik zajímavých či pozoruhodných myšlenek:


Ministryně kultury Alena Hanáková:

Přes změny v 90. letech zůstala zavedená hospodářská závislost církví a náboženských společností na státu zachována. Navíc, aby nedošlo k diskriminaci, musel být systém státního financování otevřen i pro nově vzniklé církve. V současné době je tak ze státního rozpočtu financováno celkem 17 z 32 církví a náboženských společností, které jsou registrovány. Stávající právní úprava však i zbývajícím církvím a náboženským společnostem umožňuje získat právo na financování ze státního rozpočtu. Už v roce 2012 proto mohou toto právo získat další čtyři církve a náboženské společnosti.


Poslanec Marek Benda:

Dochází k situaci, kdy katolická církev se vzdává značné části svých nároků ve prospěch ostatních církví právě proto, aby všem bylo umožněno do budoucna přežití a další fungování.

Dochází poprvé v historii zemí Koruny české k situaci, kdy žádná z církví a náboženských společností, které existují v zemi, není diskriminována, kdy nedochází k restituci jenom některé církvi, která zrovna byla příjemná v té době státu nebo jinému útvaru, který tady existoval.

Poslanec Bohuslav Sobotka:


Jsme přesvědčeni o tom, že navrhovaný zákon vybočuje z filozofie restituční legislativy, která byla přijímána po roce 1989. Zákon vnáší do našeho právního řádu výraznou nerovnost před zákonem mezi restitucí církví v porovnání s restitucí fyzických osob. Fyzickým osobám byly po roce 1989 navráceny pouze některé majetky a poskytnuto částečné odškodnění na základě konkrétně prokázaných skutečností. Při stanovení hodnoty majetku církví, tak jak je zde navrženo v tomto zákoně, byly účelově použity ceny zemědělské půdy a ceny lesů, které neodpovídají současné tržní realitě. Kdyby vláda, kdyby česká vláda zacházela v tomto návrhu s církvemi jako s průměrným restituentem v 90. letech, měly by církve nárok na cca 17 mld. korun. Zbylých 42 mld. korun finanční kompenzace, která je navrhována vládou, znamená přilepšení mimo veškerou spravedlnost a rovný přístup. Je zde vážný problém tohoto rozdílu a této nerovnosti a tuto nerovnost můžeme konkrétně vyčíslit - 42 mld. korun.

Obáváme se také, tak jak je tento návrh konstruován, že dojde k novému kolu restitučních soudních sporů, které by koneckonců ve svém výsledku mohly prolomit restituční hranici 25. února 1948 a potenciálně narušit ty majetkové poměry, které byly dány dekrety prezidenta Beneše.

V rámci naturální restituce, se kterou se počítá v rozsahu 75 mld. korun, je navrhován převod majetku, který církve před 25. únorem 1948 plně nevlastnily nebo o něj dokonce přišly díky pozemkové reformě Masaryka a Švehly z roku 1919 a její revize, ke které došlo v roce 1948. Zdá se, že v některých případech vláda navrhuje kompenzovat křivdy způsobené nejen minulým totalitním komunistickým režimem, ale také křivdy způsobené císařem Josefem II. a první Československou republikou.

Sociální demokracie upřednostňuje realizovat narovnání s církvemi formou převodu dotčeného majetku do veřejnoprávního fondu spravovaného církvemi. Domníváme se, že pokud jasně říkáme, že odmítáme takovýto způsob majetkového a finančního transferu, je naší povinností, abychom řekli, jakou vidíme reálnou alternativu. Tu reálnou alternativu vidíme v naturální kompenzaci, která by byla realizována formou převodu nárokovaného majetku do veřejnoprávního fondu. Výnosy z tohoto fondu by pak plně podporovaly činnost církví a aktivity v sociální, zdravotní či kulturní oblasti.

Jak už jsem řekl, majetkové vyrovnání ve formě převodu na fond, by proběhlo výhradně naturálně. Stát by fondu za účelem narovnání s církvemi neposkytoval žádné finanční plnění. Nedošlo by tedy k nárokům na výdaje veřejného rozpočtu. Pro určení majetku, který by se převáděl na takovýto veřejnoprávní fond, by se důsledně dodržovala časová hranice 25. února 2948. Na fond by se převáděly výhradně nemovitosti odňaté církvím po tomto datu. Vyloučili bychom tak jakékoliv pochybnosti o tom, že se zde mohou vyvolat nové restituční spory nebo že by mohly být ohroženy majetkové poměry dané dekrety prezidenta Beneše. Na správě tohoto fondu by se podílely zejména církve a náboženské společnosti. Stát by si zachoval pouze kontrolní roli. Užití výnosu tohoto fondu by bylo účelově vázáno na duchovní činnost, sociální, zdravotní, vzdělávací aktivity církví a také údržbu a zachování kulturního dědictví a památek v majetku církví a podporu kulturních aktivit.

Poslanec Michal Hašek:

Je tady celá řada otázek, na které vláda buď dluží odpověď, nebo na které představitelé této nebo jedné z minulých vlád, neboť tento návrh je velmi podobný návrhu Topolánkovy vlády, nedokázali uspokojivě odpovědět. Například jsme nezaznamenali žádné přesvědčivé vysvětlení ze strany vlády, jaký konkrétní soupis církevního majetku byl využit pro nastavení parametrů vyrovnání s církvemi.

Já si v této souvislosti vybavuji rozhovor bývalého náměstka kultury jedné z bývalých vlád, konkrétně pana Talíře, který na způsob, jakým došlo k ocenění majetku, došlo a do písmene řekl: "Od samého začátku bylo jasné, že nemůže jít o výčtový zákon, ale že to bude ocenění politickou dohodou." Já jsem nezaznamenal, že by někdo z politiků současné vládní koalice tento způsob určení výše zásadním způsobem zpochybnil. Mimochodem, ten samý pan náměstek, tehdejší náměstek na Ministerstvu kultury v dobré víře dodal, že hlavní slovo při vytváření tohoto soupisu pro politickou dohodu neměli představitelé státních institucí nebo například pozemkového fondu, ale zástupci a ekonomové jednotlivých církví.

Kde spatřuji další velkou nespravedlnost tohoto návrhu, je rozpor mezi dosavadním přístupem k ostatním restituentům a přístupem k církvím v oblasti ocenění. Zatímco fyzickým osobám byl a je dodnes restituční nárok a nárok na odškodnění stanoven podle konkrétního oceňovacího předpisu z roku 1990, kdy se vychází za výchozí stav se bere skutečnost ke dni odnětí majetku, církvím a náboženským společnostem se majetek i nárok na náhradu počítá podle současných tržních cen. Při stanovení hodnoty majetku církví byly účelově použity ceny zemědělské půdy a lesů, které neodpovídají ani současné tržní realitě. A církve jsou tak z neznámých a neobjasněných důvodů z veřejných peněz fakticky přepláceny. Metr čtvereční zemědělské půdy je v návrhu oceněn na 44 korun 48 haléřů. Reálná průměrná cena zemědělské půdy se pohybuje v České republice podle bonity od 6 do 13 korun. Myslím, že pokud by stát navrhl výkup zemědělských pozemků za tyto ceny, nejen český sedlák a farmář by své řemeslo pověsil na hřebík, své pozemky za tyto ceny prodal státu a odjel si užívat získané prostředky někam do teplých krajin.

Stejně tak lesní pozemky byly oceněny cenou 27 korun 74 haléřů. Zatímco podle studie Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky se jejich průměrná cena v České republice pohybuje kolem 11 korun 26 haléřů.

Poslanec Bohuslav Sobotka:

Vážené kolegyně, kolegové, ale v příloze zákona není žádný seznam majetku, tam prostě není nic! Tam je jenom vytvořen v legislativě koridor, kterým ten majetek takto proteče, a možná na konci, až se udělá inventura toho, co bylo schváleno, podepsáno, registrováno, tak zjistíme, že to nebylo 75 miliard, ale může to být také 80 nebo 90 miliard majetku. Co my tady vlastně víme? Tam není žádný seznam! Tam je pouze řečeno, jaké typy majetku bude možné schvalovat a že tam je soudní přezkum. Jestliže tam bude soudní přezkum, tak samozřejmě soudy budou určitým způsobem rozhodovat ve sporných případech. Čili tady se nastavuje koridor, ale pokud jde o rozsah majetku, tak my žádnou jistotu v tomto zákonu nemáme.

My v zákoně určíme určitý okruh církví, kterým dáme zdroje na řadu let dopředu, a pak říkáme, že už žádné církve financovat provozně nebudeme. Není to trošku omezování možností? Já jsem také stoupenec tradičních církví, ale jestliže tady vzniknou nové církve, které získají ohlas ve společnosti, zaujmou občany, budou jim blízké, tam my říkáme, vy už nemáte žádný nárok na financování. To je také otázka, kterou tady musíme probrat a říci si, jestli je to úplně v pořádku. Při vší úctě, při všem respektu k tradičním církvím, tohle je otázka, kterou tady zatím nikdo neotevřel!

Poslanec David Rath:


Je zajímavé se také podívat a ptát se, kde majetky skončí. Garantuji vám, že ne u běžných věřících, ne u řadových farářů a u farností. Těm pomáháme my. Jen Středočeský kraj každoročně vydává desítky milionů na opravy kostelů, far a klášterů. Co dostanou od arcidiecéze, co dostanou od Vatikánu? Ani korunu. Můžete mi říci, kolik poslal stát Vatikán a vatikánská banka na opravy klášterů a kostelů? Ani halíř. To všechno dáváme my z rozpočtu krajů, měst, případně to posílá stát většinou z rozpočtu Ministerstva kultury. Komu ale tento majetek právně dáváme? Státu Vatikán, cizímu státu, ne duchovním hodnotám, charitě, sociálním službám, ale konkrétní politické síle. Nemůžeme se tvářit, že katolická církev není konkrétní politická síla, má svůj stát, hlavu svého státu, je tam jejich vlastní policie, vlastní banka, vlastní tajná služba. Tady je vládní většina, která rozhodne o vyvedení majetku státu a o tom, že občané budou muset ze svých příjmů platit cizímu státu, státu Vatikánu. Jsem zvědav, kolik peněz přijde zpátky do konkrétních kostelů, far a klášterů, které jsou ve velmi špatném stavu a je to naše ostuda.

Zdroj: Stenografický zápis 33. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, 3. února 2012


"Z parlamentní rozpravy k návrhu zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi I." | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Z parlamentní rozpravy k návrhu zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi I. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 06. únor 2012 @ 10:32:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zvláštní je že pan poslanec Sobotka takové požadavky nevznášel v minulosti. Ani u restitucí, ani u privatizace. Že mu koridory zřejmě nikterak nevadily. Zajímavá jsou i slova pana poslance Ratha. Neznám sice statistické údaje z kraje ale že by byl až takhle štědrý mi opravdu uniklo. Na opravy cíkevních památek vybíráme mezi sebou, přispívá nám Evropa z kulturních fondů, církevní řády, podnikatelé i soukromé osoby ze zahraničí, památkáři, města a obce a pochopitelně arcibiskupství. To se dá těžko přehlédnout. Krajských dotací jsem si zrovna nevšimnul, ale pravděpodobně také existují.
Momentálně zrovna opravujeme faru a peníze sháníme. Kostel by také něco potřeboval. Jestli nám to chce zaplatit jenom on tak proč ne. Dost dobře nechápu jeho obavy ze švýcarské gardy státu Vatikán a zpochybňování suverenity jeho vlastního státu.



Re: Z parlamentní rozpravy k návrhu zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi I. (Skóre: 1)
Vložil: speeolog v Pondělí, 06. únor 2012 @ 11:29:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lukáš 6:30 Každému, kdo tě žádá, dávej, a od toho, kdo ti bere, co je tvoje, nežádej nic nazpět.  Jak chtějí, aby tento majetek sloužil na "BOŽÍ ÚČEL" když náš BIBLICKÝ ZÁKON nám ukazuje jinou cestu. Píšu o tom, že když se stát cukne, jsou církevníci připraveni dát žalobu k světským soudům a tak rozhodnout světský zákony! Myslím že největší užitek by byl, kdyby se církve s důrazem na Bibli veřejně zřekly toho co jim bylo vzato a veřejně jim řekly že jim tuto křivdu odpouští. 14 Neboť jestliže odpustíte lidem jejich provinění, odpustí váš nebeský Otec i vám; 15 jestliže však lidem [jejich provinění] neodpustíte, ani váš Otec vám neodpustí vaše provinění.“  Nebál bych se říct, že by tento krok média pěkně roznesla a církev by se u lidí, na který asi teď chtějí použít tyto majetky (i tak si představuji vysvětlení "BOŽÍ ÚČEL" evangelizace atd.)  ocitla v úplně jiném světle. Když pozoruji jak tento přístup štve křesťany napříč snad většiny církví, jak to asi štve ty, co v Boha zatím nevěří! Pomůže jim to k víře? Odvážím se psát že nejen nepomůže ale i odradí!!   Navrhl bych pro tuto věc referendum, ať se rozhodne ale aby to nedopadlo tak jako se vstupem do EU který podle mě byl zfalšovaný.   Když bych měl říct svůj názor: Vrátit majetek NE! Odluka od státu URČITĚ ANO!   A rozhodně jsem znechucen když v církvích je už i předmětem bohoslužeb nějaký blbý majetek a taktická manipulace oveček k jednotnému názoru že to co se děje je v pořádku. Bůh má být na 1. místě!!! A jak to sleduji asi ho předešel majetek!!



Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy