Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462598
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Panna Maria "evangelická"
Vloženo Pátek, 04. květen 2012 @ 16:18:54 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

„Stala se Matkou Boží. Tím jí bylo dáno tolik a tak velikých dober, že je nemůže nikdo pochopit. Z nich vyplývá všechna úcta, všechna blaženost a skutečnost, že je v celém lidském rodě jedinečnou osobou nade všemi, které se nikdo nevyrovná v tom, že má s nebeským Otcem dítě, a jaké dítě!“



Kdo myslíte, že je autorem úvodních řádků? Nabídnu tři tipy: Bernard z Clairvaux, Martin Luther, Jan Pavel II. Kdo zná jadrnost a duchovní hloubku vyjadřování německého reformátora, uhodl správně. Je to citát z Lutherova výkladu Magnificat.

Marie tedy je a musí být také evangelická. Mohl bych psát o „mariánských“ biblických textech, které zvou všechny národy k jejímu blahoslavení. Mohl bych psát o učení reformátorů, kteří se samozřejmostí přijímají mariánská dogmata nerozdělené církve. Mohl bych pojednat o novodobém ekumenickém dialogu, který se pokouší o Marii znovu mluvit společně. A měl bych ovšem také připomenout sporné otázky a to, co podoby mariánské úcty v protestantských církvích omezuje: Maria je chápána především jako naše „vzorná“ sestra ve víře, která patří na stranu církve, nikoli Boží – a proto ji nevzýváme ani jí nepřipisujeme zásluhy pro naši spásu.

Kánon mariánských věroučných výpovědí i liturgických forem je v římskokatolické tradici širší a v reformační užší. Spočívá však v této šíři jádro úcty, která jí náleží? Raději povím, v čem je pro mne Matka Páně důležitá nejen z hlediska její role v dějinách spásy, ale jako živá a v „oblaku svědků“ nepostradatelná „matka“ víry, která nás učí vztahu k Bohu. Matka Boží je pro mne „evangelická“ právě jako ztělesnění reformačního hesla „sola gratia“ (pouhou milostí) a „sola fide“ (pouhou vírou). Co jiného vyjadřuje andělský pozdrav „Buď zdráva, milostí zahrnutá“ a její odpověď „staň se mi podle tvého slova“? O čem jiném zpívá v Magnificat, v němž se sklání před „Bohem, svým spasitelem“?

Je vlastně zvláštní, že se v tomto smyslu Marie nestala evangelickým „ideálem“. Jistě, může za to skutečnost, že se v poreformačních sporech ocitla na vlajce katolické strany, a byla tak v jistém slova smyslu „obsazená“. Jenže ten důvod je hlubší. Marie totiž reprezentuje typ zbožnosti, který v evangelických církvích, jejichž myšlení bylo velmi ovlivněno osvícenstvím, příliš nezdomácněl. Oproti náboženství rozumu nás Marie učí cestě srdce – cestě důvěry a rozjímání, která ví, že nemůže Božím slovům zcela rozumět, ale přesto je „uchovává ve svém srdci“. Učí nás svým příkladem poznávat a chválit Boha ne mezi mocnými, ale spíše v ponížení, do něhož se k nám sklání. Místo zbožnosti výkonu nás zve k přijímání Boží milosti a životu z ní. Místo snahy všechno zaškatulkovat a uchopit nabízí úžas před tajemstvím Vtělení. I skrze nás chce přece Bůh vstupovat do tohoto světa. Bez Mariina „fiat“ by nebylo Vánoc. Jaké „ano“ nikdo nemůže říci za nás?


KAREL ŠIMR, evangelický farář


Podobná témata

Zamyšlení

"Panna Maria "evangelická"" | Přihlásit/Vytvořit účet | 56 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Panna Maria "evangelická" (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pátek, 04. květen 2012 @ 16:30:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...a preto je ,,večná panna,,...,, kráľovná vesmíru,,... ,,spoluvykupiľka,,...,,matka cirkvi,,...,,naša orodovníčka,,...a iné rímske nezmysly, ľudské dodatky, legendy a bludy...

Na vyvrátenie katolíckej doktríny sa dá poukázať na množstvo rôznych doktrinálnych omylov, no najjednoduchšie vyvrátiteľným je katolícke tvrdenie, že Ježiš nemal žiadnych fyzických bratov a sestry – inak povedané, že Mária nemala po narodení Ježiša s Jozefom žiadnych ďalších potomkov. Katechizmus katolíckej cirkvi o tom uvádza nasledovné:
„499. Prehĺbenie viery v panenské materstvo priviedlo Cirkev k vyznávaniu skutočného a trvalého Máriinho panenstva aj pri pôrode Božieho Syna, ktorý sa stal človekom. Veď Kristovo narodenie „nezmenšilo, ale posvätilo jej panenskú neporušenosť“. Liturgia Cirkvi oslavuje Máriu ako „vždy pannu“ (grécky aeiparthenon).“

„500. Niekedy sa proti tomu namieta, že Písmo sa zmieňuje o Ježišových bratoch a sestrách. Cirkev vždy chápala tieto miesta v tom zmysle, že neoznačujú ďalšie deti Panny Márie. A skutočne Jakub a Jozef, „Ježišovi bratia“ (Matúš 13:55), sú synovia istej Márie, ktorá sprevádzala Ježiša a zreteľne sa označuje ako „iná Mária“ (Matúš 28:1) Ide o Ježišových blízkych príbuzných podľa známeho vyjadrovania Starého zákona.“

Než sa dostaneme k našej téme, je potrebné uviesť, že Písmo o „inej Márii“ hovorí nie kvôli odlíšeniu od Márie, matky Ježiša, ale od Márie Magdalény. Pozrime sa na zmienený verš, Matúš 28:1:
„Keď sa pominul sabat, na úsvite prvého dňa v týždni prišla Mária Magdaléna a iná Mária pozrieť hrob.“
V Novej Zmluve sa však spomína 6 žien s menom Mária:
1. Mária, Ježišova matka
2. Mária, „iná Mária“, Klopášova žena (Ján 19:25), matka Jakoba Menšieho a Jozesa (Matúš 27:56, Marek 15:40)
3. Mária, sestra Marty. Ona pomazala Ježišove nohy (Ján 12:3)
4. Mária Magdaléna (Matúš 27:56, Marek 16:1 atď)
5. Mária, matka Jána Marka (Skutky 12:12)
6. Mária, Pavlova pomocníčka (Rimanom 16:6)

Poznajúc rozdiel medzi týmito jednotlivými Máriami nám umožňuje rozhodne vyhlásiť, že Mária, Ježišova matka, mala minimálne sedem detí. Ježiša, Jakuba, Jozesa (Jozefa), Šimona, Júdáša a prinajmenšom 2 dcéry:
„Vari to nie je tesárov syn? Nevolá sa jeho matka Mária a jeho bratia Jakub a Jozef, Šimon a Júda? A nie sú u nás všetky jeho sestry? Skadeže má toto všetko?“ (Matúš 13:55-56)
„Vari to nie je tesár, syn Márie a brat Jakuba a Jozesa, Júdu a Šimona? A nie sú tu s nami aj jeho sestry?” A pohoršovali sa na ňom.“ (Marek 6:3)

Práve kvôli týmto dvom veršom sa Katechizmus katolíckej cirkvi snaží zahlievať túto otázku spomenutím „inej Márie“, pretože i tá mala synov Jakuba a Jozesa (Jozefa). V Novej Zmluve sa však spomínajú 4 rôzni Jakubovia:
1. Jakub, syn Zebedea a Salome, brat apoštola Jána
2. Jakub, Alfaeov syn. To je Jakub Menší, syn „inej Márie“ a brat Jozesa.
3. Jakub, brat Ježiša a syn Márie
4. Jakub, otec apoštola Judáša (nie Judáša Iškariotského).
Podrobné štúdium týchto štyroch Jakubov v Novej Zmluve bez akýchkoľvek pochýb potvrdzuje tvrdenie, že Ježišova matka Mária mala syna menom Jakub, rovnako ako „iná Mária“. Nešlo však o toho istého Jakuba. Syn „inej Márie“ je Jakub Menší a syn Márie, brat Ježiša, je stále identifikovaný presne týmto výrazom, napríklad:
„Iného z apoštolov som nevidel, iba Jakuba, Pánovho brata.“ (Galaťanom 1:19)
Rovnako tak niet pochýb ani u Jozesa (Jozefa). Preto spomenutie „inej Márie“ v definícii KKC nie je ničím iným, než zahmlievaním témy.
Ďalším obľúbeným argumentom katolíkov u veršov, ktoré hovoria o Ježišových bratoch a sestrách, je to, že ide o bratov a sestry vo viere, nakoľko sa výraz bratia v Novej Zmluve používa často a neodkazuje na biologických bratov a sestry. V rámci kontextu Písma však ide o absurdnú argumentáciu, viď verš Galaťanom 1:19 uvedený vyššie. Nemali by sme snáď predpokladať, že apoštol bol niekto, kto bol zároveň Ježišovým „bratom vo viere“? označenie Jakuba ako „Pánovho brata“ v spomínanom verši slúži na jeho odlíšenie od Jakuba Menšieho alebo Zebedeovho syna. Na toto rozlišovanie dbá Pavol a starostlivo ich takto označuje. Ale ak „Pánov brat“ označuje iba brata vo viere, potom medzi týmito Jakubmi rozdiel nie je, pretože Ježišovými bratmi vo viere boli všetci traja.
Toto tvrdenie je evidentné v nasledujúcej pasáži:
„Tu prišla jeho matka a jeho bratia. Zostali vonku a dali si ho zavolať. Okolo neho sedel zástup. Povedali mu: „Vonku ťa hľadá tvoja matka, tvoji bratia a tvoje sestry.“ On im odvetil: „Kto je moja matka a moji bratia?“ Rozhliadol sa po tých, čo sedeli okolo neho, a povedal: „Hľa, moja matka a moji bratia. Lebo kto plní Božiu vôľu, je môj brat i moja sestra i matka.““ (Marek 3:31-35)
Tvrdiť, že fráza „tvoja matka, tvoji bratia a tvoje sestry“ nie je odkaz na biologickú matku a súrodencov, je absurdné. Ak by nešlo o biologických blízkych príbuzných, stratila by sa vlastne i pointa Ježišovho učenia v tejto pasáži. Preto sa vynašiel lingvistický argument – tvrdenie, že „bratia a sestry“ tuná spomínané nie sú skutočnými súrodencami Ježiša, ale ide o bratrancov a sesternice či iných príbuzných.
Katolícka New American Bible uvádza v poznámke k Markovi 6:3 nasledovné:
„v semitskom využití výrazy „brat“, „sestra“ nie sú aplikované len na deti rovnakých rodičov, ale taktiež na synovcov, netere, bratrancov, sesternice, nevlastných bratov či nevlastné sestry … Otázka významu by nevyvstala, nebyť viery cirkvi vo večné panenstvo Márie.“

Katolíci tuná pripúšťajú, že nebyť vymyslenej doktríny o večnom panenstve Márie, takýto absurdný argument by nevymýšľali. Je však bez diskusie, že nikde v Novej Zmluve sa neuvádza, že by Mária nemala žiadne iné deti alebo že by bola vždy pannou – nič také nie je prorokované ani v Starej Zmluve v proroctvách týkajúcich sa narodenia Mesiáša a panenstva Márie. Proroctvo uvádza, že matka Mesiáša bude PANNOU V ČASE JEHO NARODENIA. No pôrodom dochádza k pretrhnutiu hymenu – a navyše, v súlade s poznaním snahy Hebrejov o zachovanie svojej rodovej línie a s predpovedaným údelom Ježiša, je absurdné predpokladať, že by Jozef s Máriou nemal žiadnych ďalších potomkov. To dokladá aj Matúš 1:25 „Ale nepoznal ju, kým neporodila syna; a dal mu meno Ježiš.“ (Z čoho jednoznačne vyplýva, že ju skutočne „poznal“ po pôrode). Takže nebyť vymyslenej doktríny, nikto by existenciu skutočných biologických súrodencov Ježiša nespochybňoval.
Lingvistický argument o „bratoch/bratrancoch“ má dve verzie. Prvá verzia uvádza, že aramejčina a hebrejčina nemala odlišný výraz pre bratranca a tak výraz brat nahrádzal oba významy. Toto tvrdenie sa nedá dokázať, dá sa však dokázať, že neexistoval výraz pre bratranca zo strany matky či otca. Hebrejský Masoretský text a sýrske preklady však odkazujú na bratrancov ako na „strýkových synov“ – aramejsky hovoriaci ľudia v žiadnom prípade neboli neschopní presne popísať bratranca.
Bez ohľad na hebrejčinu či aramejčinu – Nová Zmluva bola napísaná v gréckom jazyku, rodnom jazyku Pavla, Marka či Lukáša – osôb s gréckymi menami, ktorí mali v popise Ježišových bratov a sestier na výber z rôznych gréckych slov.
Výraz „brat“ v týchto pasážach je gréckym výrazom άδελφός (adelfos) a neznamená nič iné, ako „brat“. V gréckej literatúre sa tento výraz nikdy pre iného príbuzného nepoužíval. Ak by chcel grécky hovoriaci rímsky občan Pavol grécky hovoriacim Galaťanom, ktorí nemali žiadnu predstavu o semitských idiómach, napísať, že Jakub bol Ježišovým bratrancom, nie bratom, použil by grécky výraz άνεψτιός (anepsios), ako napr. v Kolosanom 4:1:
„Môj spoluväzeň Aristarchus vám posiela pozdravy, a tiež Marek, Barnabášov bratranec, o ktorom ste dostali pokyny, aby ste ho privítali, keby k vám niekedy prišiel“
Význam tohto výrazu je výslovne „bratranec“ a ako taký je použitý i v gréckej Septuaginte v Numeri 36:11.
Tento grécky výraz je dôležitý, nakoľko mnohí katolícki kňazi svojim veriacim vykladajú, že grécky jazyk nemal výraz na označenie bratranca a preto musel byť nahradený výrazom brat. Ide však o nevedomosť alebo klamstvo: ak by Pavol či Marek chceli uviesť, že Jakub a Jozes boli len Ježišovými príbuznými, nie nutne bratrancami či bratmi, použili by grécky výraz συγγενής (sungenes), s významom „príbuzný“, ako je použitý v Markovi 6:4 a Rimanom 9:3.
Podobne je to i u vlastného prekladu katolíkov, latinskej Vulgáty. V Galaťanom 1:19 je napríklad použitý výraz frater, s významom „brat“. Ak by šlo o bratranca, použtý by bol výraz nepos, ale nie je tomu tak.
Niet teda žiadnych pochybností, že Ježiš mal prinajmenšom 4 bratov a najmenej 2 sestry, biologických potokmov Márie. Táto jediná doktrína postačuje na vyvrátenie autority katolíckej cirkvi – keď nie sú natoľko úprimní, aby priznali, že Mária mala minimálne 7 detí, nedá sa im veriť v ničom.

vložil ivanp




Re: Panna Maria "evangelická" (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 06. květen 2012 @ 15:20:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přestože většinou poslouchám audio záznamy, kde hovoří převážně evangelikální křesťané, ještě jsem ani jednou nenarazil na něco, co by Marii, matku Ježíšovu nějak ponižovalo nebo dokonce uráželo. Pro protestanty je navýsost jasné, že Marie, matka Ježíšova, byla obdivuhodná žena, která se doslova a do písmene stala Boží služebnicí. Ale co protestanty velmi znepokojuje je Mariánský kult, který katolická a ortodoxní církev vytvořila. Je přece jen jediný Bůh a jediný prostředník mezi námi Bohem (1 Korintským 8:6, 1 Timoteovi 2:5). Tak proč dalšího prostředníka přidávat? O spasitelské úloze ani nemluvě, spasitel je pouze jeden.

Pro zajímavost: Někteří teologové soudí, že Mariánský kult vznikl historicky jako protiklad obrazu mocného a přísného Boha. Protiklad, který je plný lásky, porozumnění a soucitu.

Protiklad je však postaven mimo biblickou skutečnost. Protiklad, který vedl a vede k velkým nedorozumněním, dá se říci i ke hříchu. Jako jeden nápis na podstavci mariánské sochy z doby baroka, který hovoří za vše:

Panno, kteráž jsi počala, aniž jsi zhřešila, dopřej mi, abych zhřešila aniž bych počala.



Re: Panna Maria "evangelická" (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Neděle, 06. květen 2012 @ 16:45:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nijaké stvorenie nemožno nikdy postaviť na roveň vteleného Slova a Vykupiteľa. Ale podobne ako na Kristovom kňazstve majú rozličným spôsobom účasť aj vysvätení služobníci, aj veriaci ľud, a ako sa jediná Božia dobrota rozmanitým spôsobom skutočne rozlieva v stvoreniach, tak aj jediné Vykupiteľovo prostredníctvo nevylučuje, ale vzbudzuje mnohorakú spoluprácu tvorov, pochádzajúcu z jediného prameňa. Cirkev bez váhania priznáva Márii toto podriadené poslanie, neprestajne ho skusuje a odporúča láske veriacich, aby sa pod vplyvom tejto materinskej ochrany užšie spájali s jediným Prostredníkom a Vykupiteľom.
Takze ak mame ucast na Kristovom knazstve, mame aj na jeho prottrednictve,a teda ho ma aj panna Maria.Samozrejme nase knazstvo ci prostrednictvo sa neda nijako porovnavat s Kristovym knazstvom a prostrednictvom.



Re: Panna Maria "evangelická" (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pondělí, 07. květen 2012 @ 16:02:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko znovu vykládáš bludy...

1 Timoteovi 2:1  Predovšetkým teda napomínam, aby sa konali prosby, modlitby, príhovory a ďakovania za všetkých ľudí,
2  za kráľov a za všetkých vysoko postavených, aby sme tichým a pokojným životom žili v úplnej pobožnosti a statočnosti.
3  Toto je dobré a príjemné pred naším Spasiteľom Bohom,
4  ktorý chce, aby všetci ľudia boli spasení a poznali pravdu.
5  Jeden je totiž Boh, jeden aj Prostredník medzi Bohom a ľuďmi, človek Ježiš Kristus
,

..tento text hovorí o modlitbe...a jediným prostredníkom medzi Bohom a ľuďmi v modlitbe je  človek  a to  je Ježiš...Ak sa chceš rozprávať z Bohom tak jedine cez Krista...v žiadnom prípade nie cez blahoslavenú pannu alebo sv. Fedora patróna výťahárov...
Oko nešír tu bludy o tom že k Bohu máme aj ďalších prostredníkov, keď písmo pozná len jedného...a nešír bludy o tom že boli aj iný prostredníci zákona...keď tu je reč o modlitbe...
z tvojej lži a bludného učenia ťa usvedčuje písmo a prax prvej cirkvi ktorá nikdy nemala žiadnych iných prostredníkov v modlitbe, orodovníkov, prímluvcov k Bohu..pretože je totiž Boh, jeden aj Prostredník medzi Bohom a ľuďmi, človek Ježiš Kristus,

ivanp



Re: Panna Maria "evangelická" (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 08. květen 2012 @ 11:09:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Amen. Bohu díky za takové svědectví. Berme ho zároveň jako varování. Abychom i my přespříliš nespoléhali na vlastní rozum a "důkazy" na úkor srdce.
Kéž nás "pouhé" písmo, milost a víra vedou a udržují v Bohu i v Církvi.



Re: Panna Maria "evangelická" (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Úterý, 15. květen 2012 @ 20:49:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Luther psal i o antisemitismu. A rozhodně to neznamená, že antisemitismus "tedy je a musí být evangelický..."



Re: Panna Maria "evangelická" (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Úterý, 15. květen 2012 @ 20:53:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Re: Bez Mariina „fiat“ by nebylo Vánoc.

Příliš odvážné tvrzení. Kdyby Marie řekla ne, vůbec by to neohrozilo "vánoce", Bůh by si jednoduše našel "jinou Marii", která by řekla ano - Boží plány a Boží velikost není závislá na "ano" žádného z nás, neříkáme-li "ano" my, Bohu stačí, když ano řekne i kamení...



Stránka vygenerována za: 0.37 sekundy