Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 522 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479917
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Dan Drápal: Znovu o mariánském sloupu
Vloženo Pondělí, 21. květen 2012 @ 13:12:24 CEST Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

       Před týdnem jsem napsal článek o obnově Mariánského sloupu a tento článek vyvolal větší pozornost, než jsem očekával. Psal jsem o tom, proč nepovažuji obnovu mariánského sloupu v jeho původní poloze za vhodnou. Dostal jsem celou řadu reakcí, některých spíše neutrálních, některých velmi zlobných. Bylo mi dáno na vybranou, zda jsem ignorant nebo zda nenávidím katolickou církev.

         Znovu zopakuji – byť pro některé čtenáře asi opět marně – že katolickou církev považuji za fenomén o mnoha vrstvách. Mohu o sobě vyznat, že jsem velkým obdivovatelem Matky Terezy. Mám mezi katolíky řadu přátel, kterých si hluboce vážím, s velkým užitkem čtu některé katolické autory a výjimečně je i překládám. Jsem přesvědčen, že ve dvacátém století nastal v římskokatolické církvi pohyb směrem k Bibli, a patrně by se dalo dokonce říci, že pod náporem modernismu a postmodernismu zůstala římskokatolická církev v mnoha ohledech věrnější Božímu slovu než mainstreamový protestantismus.

        Přesto však vidím i určitá negativa, a to zejména v minulosti. Za takové negativum považuji i ztrátu náboženské svobody, která byla v Českém království těžce vybojována koncem šestnáctého a počátkem sedmnáctého století a která byla v Rakousko-uherské monarchii obnovena v podstatě až v roce 1863.

         Dnes se dovídáme, že mariánský sloup byl postaven v roce 1650 jako oslava vítězství nad Švédy. Jistě, to mohlo být bezprostředním popudem. Nicméně sloup byl vnímán i jako celkové vítězství katolicismu nad „protestantskými kacíři“ a toto vítězství je v detailech sloupu barvitě znázorněno. A takto byl zřejmě obyvatelstvem – a to jak jeho částí triumfující, tak tou, která přes veškerý útlak a pronásledování nepodlehla rekatolizaci – vnímán po celou dobu své existence. Našemu obyvatelstvu skutečně připomínal vítězství katolicismu.

         V diskusi k mému článku jsem byl vícekrát upozorněn, že protestanté se dopouštěli zvěrstev na katolících. Jistě tomu tak bylo. Kdyby se u nás měl vztyčit sloup, který by oslavoval nějaké vítězství protestantů nad katolíky, byl bych první, kdo by protestoval. Kdyby někdo stavěl pomník nějakému katolíkovi, který zemřel pro svou víru podobně jako Hus nebo Jeroným Pražský, pak bych na něj snad i přispěl. Rozhodně si nemyslím, že by si protestanté a katolíci měli navzájem vyčítat, kdo byl krutější a „úspěšnější“ v masakrování příslušníků druhé strany.

         Nicméně faktem zůstává, že mariánský sloup v jeho původní podobě mohl být vztyčen proto, že „jinověrci“ byli porobeni, potlačeni, vypovězeni, zmasakrováni. A pro mě je důležité, že to nebyli jen „bojovní“ protestanté, kteří povstali proti Habsburkům. Byla to bohužel i Jednota bratrská, jejíž předák Karel Starší ze Žerotína se odmítl k povstání připojit. Jednota bratrská byla pozoruhodná církev – považuji ji za jeden z nejkrásnějších květů celých křesťanských dějin. Dala nám jednak Bibli kralickou, v níž není nic protikatolického, ale která byla přesto katolíky bezohledně ničena.

         Ale co víc: Jednota bratrská se nikdy neposkvrnila násilím na jinověrcích. Ve své době byla naprosto jedinečná: Ač mnohokrát krutě pronásledována (a to nejen katolíky, ale i utrakvisty), nikdy nepronásledovala. Byla to církev, v níž nerozhodovaly peníze ani postavení. Co se týče tělesného bezpečí, byla vydána na milost a nemilost „bratrské“ šlechtě, ale nedovolila této šlechtě jakýmkoli způsobem zasahovat do otázek věrouky. V tom výrazně předčila reformaci jak luterskou, tak kalvinistickou. Zásada Cuius regio, eius religio („Čí vláda, toho i náboženství“) byla proti postoji Jednoty bratrské krokem zpět.

         Vítězství protireformace znamenalo nejen porážku luteránů a kalvinistů, ale i likvidaci Jednoty bratrské. Její poslední biskup Jan Amos Komenský, vzdělanec a vlastenec, musel zemi nadobro opustit. Pokud někdy půjdu kolem triumfalistického mariánského sloupu na Staroměstském náměstí a uvidím alegorické znázornění „vítězství nad kacíři“, nebudu si moci nevzpomenout i na toto. Pavel Kalina patrně prohlásí, že „nejsem ochoten přijmout dějiny a skutečnost v jejich složitosti a rozpornosti“, což je podle něj „opravdová poroba“ (Lidové noviny, 16. května 2012). Že dějiny jsou složité a rozporné, to je mi jasné; pořád si ale myslím, že některé věci v dějinách za oslavu stojí a jiné ne.

         To, že nás otázka mariánského sloupu zvedá ze židle, mi není známkou „skutečného nevolnictví“, ale známkou něčeho pozitivního, a sice toho, že máme zájem o své dějiny, což je dobře. Neměli bychom dějiny falšovat – a můžeme v nich hodnotit, i když postmodernismus se nás snaží přesvědčit, že svou pravdu má každý a všechny mají svou stejnou váhu (tudíž žádnou).

         K obnově či neobnově sloupu se vyjadřuje i řada nevěřících. Jejich názory jsou pozoruhodné a vesměs hodnotí pouze estetickou stránku věci. (Kupříkladu Milan Knížák navrhuje obnovit mariánský sloup a zbourat Husa). Já bych na rozdíl od Pavla Kaliny viděl nebezpečí „skutečného nevolnictví“ v naprosté lhostejnosti vůči symbolům. Umělecká díla skutečně něco znamenají, něco nám chtějí říci. Estetické hledisko je jistě důležité, ale u takových věcí, jako je Husův pomník nebo mariánský sloup, je až na druhém místě.

         Mnohem více mě potěšilo stanovisko Aleše Pištory z tiskového oddělení arcibiskupství pražského: „Návrat Mariánského sloupu na Staroměstské náměstí není naší prioritou, byť bychom ho uvítali. Rádi bychom, aby se tak ovšem stalo za podpory Pražanů a v ekumenickém kontextu.“

         Ano, pokud by se někde jinde stavěla socha Panny Marie, určitě bych tento článek nepsal. Nedá se nic dělat, ať chceme nebo nechceme, mariánský sloup z roku 1650 s reformací a protireformací souvisí.

http://www.dan-drapal.cz


"Dan Drápal: Znovu o mariánském sloupu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dan Drápal: Znovu o mariánském sloupu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 21. květen 2012 @ 14:10:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mnohé argumenty pana Drápala zní docela rozumně. Přesto bych byl radši kdyby nás vnímal jako jeden různorodý celek než po vrstvách. Všechno souvisí se vším.
Další věc je ta že každý pomník nám může když chceme připomínat něco nagativního. Pomníky reformátorů náboženské války a jejich krutosti, pomníky jiných význačných lidí poplatnost době a politice. Zvlášť mohou být kontraverzně vnímány pomníky z doby vlastenčení a obrozenectví. Pokud někdo tvrdí že něco takového chápe tak by to měl lidem spíš vysvětlovat než se na ně odvolávat nebo dokonce vymlouvat.
Jako ideální mi připadá dělba práce. Kdyby se pan Drápal staral o pomník mistra Jana Husa a hlídal aby ho někdo nezneužil k nějaké lumpárně, ať už fyzicky nebo "jen" nějakou uměle vytvořenou politickou aférou. My jsme se společně s evangelíky podíleli na vytvoření důstojného památníku tohoto reformátora. Co ale opravdu nechápu proč panu Drápalovi vadí poražení ďáblové u nohou naší Matky a proč je pořád tak vytrvale vztahuje na sebe.



Re: Dan Drápal: Znovu o mariánském sloupu (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 22. květen 2012 @ 11:56:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
K této argumentaci bych měl několik připomínek. Předně sloup znázorňuje, podobně jako mnohá další vyobrazení, apokalyptický výjev, nikoli pobíjení kacířů. To tam prostě není. Toto znázornění se objevovalo jistě jak před, tak i po porážce Švédů. To je jedna věc. Druhá věc: kde se vzala teze, že Panna Maria je neodmyslitelně spojena s nějakou násilnou rekatolizací a pobíjením protestantů? To je jako tvrdit, že symbol kalicha je neodmyslitelně spojen s vypalováním klášterů husitskými vojsky. Není. To je věc druhá. A třetí věc, není faktem, že sloup byl vztyčen jako oslava porobení a zmasakrování jinověrců, to si sám Dan Drápal protiřečí, když připouští, že prvotním impulsem bylo ubránění města před Švédy. To je věc třetí. A naposled, Dan Drápal by se měl také zamyslet nejen nad tím, proč byl sloup postaven, ale také nad tím, proč byl sloup zbořen. A otázka stojí, k jakému stavu se chceme přihlásit:
1. poděkování za ubránění Prahy před švédskými vojsky
2. možné propagandistické zneužívání sloupu při rekatolizaci
3. projev antiklerikalismu, sekularismu, falešného nacionalismu a barbarství
Osobně volím návrat do prvního bodu. A v tomto bodu sloup stál. 

A opakuji, pobíjení kacířů tam "chcete vidět", není tam. To není jako ilustrace protestantských knih, kde má drak na hlavě tiáru, aby bylo všem jasné, kdo je tím myšlen.



Pan Drápal: O sloupu Jednoty bratrské, ...... ticho (Skóre: 1)
Vložil: eleonora v Středa, 23. květen 2012 @ 04:27:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Budování pomníků je celonárodní sport, který má u nás navíc již velmi dlouhou tradici. Jsem ráda, že pan Drápal zmínil mainstreamový protestantismus, protože tento směr je zase pomníkem pana Drápala. Jedním extrémem je přísně hierarchické uspořádání náboženské obce, jaké je raženo v ŘKC a druhým extrémem je právě onen mainstream, jehož taťkou v našich zemích je právě pan Drápal. To, že je jeho taťka si ale on sám vůbec nepřipouští. Písmo si přece může vykládat kdo chce, kdy chce a jak chce, jen musí být z Holešovic, pak je 90% věcí v pořádku a ostatní se nějak doladí.
A pak bych měla výhrady ještě ke sloupu, ke kterému se pan Drápal postavil jen epizodně, nebo spíše bokem, a sice Jednotě bratrské, a okolo kterého prochází každou chvíli, leč zřejmě bez dilemat, které by ventiloval aspoň tak, jako svůj průchod Staromákem. Sloup jímž byla Jednota bratrská dostal na pr....el právě za účasti mainstreamu z Manin, protože tam se panu Ruckému dostalo pozornosti a tím kreditu, kterého následně využil, aby sloup Jednoty bratrské hezky posprejoval k obrazu svému. Tato umělecká úprava p. Drápalovi poněkud unikla. Nebo mu jen nevadí ? Asi protože není na Staroměstském náměstí, nebo protože grafitti a street art, není jeho šálek moku ?

Eleonora



Re: Dan Drápal: Znovu o mariánském sloupu (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Čtvrtek, 24. květen 2012 @ 21:43:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když si tak člověk poslechne nebo přečte něco z historie protireformace, tak její připomenutí v podobě Mariánského sloupu na jednom z významných míst české státnosti by bylo asi totéž, jako postavit pomník komunistické Státní bezpečnosti. Sledování, výslechy a perzekuce reformovaných věřících se totiž významně shodují s metodami používanými o několik století později StB, až si člověk myslí, že je snad estébáci museli povinně studovat. Ostatně, Stalin byl také vystudovaný bohoslovec.



Drápal řeší trauma, že není v Církvi (Skóre: 1)
Vložil: martino v Neděle, 27. květen 2012 @ 18:10:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mrzí mne, že pan Drápal lže. Pan Knižák nenavrhoval pomník Husa zbourat, ale přemístit na Karlovo náměstí. Já osobně bych pomník Husa zboural, neboť je to obraz nepravdivý. Hus byl malý, nikoliv vysoký. Hus byl tlustý jako káď a nikoliv štíhlý. Hus neměl vousy jako Hus na Staroměstském náměstí.
Ale když se to fanatikům líbí, ani neprotestují, že tam stojí Potěmkinova vesnice, tak mně to nevadí.



Re: Dan Drápal: Znovu o mariánském sloupu (Skóre: 1)
Vložil: Vaszti v Pondělí, 28. květen 2012 @ 08:27:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je škoda že Dan Drápal lže, Hus byl opravdu podle historiků zavalitý malý muž. Možná by tam k němu měli dát sochu přímo pana Drápala a také Williho. Možná i jiná esa z té nové reformace. Já bych navrhovala cizince. Ten je stále jednou nohou v římskokatolické církvi a druhou již mimo, tak by mohl být takovým spojníkem. Je vás tu takových víc bratř a sestry, kteří pliváte na římskokatolickou církev a jednou nohou v ní jste stále. Takže jednou nodou budete mít nakročeno jako ke sloupu Panny Marie, který tam patří a druhou nohou budete pevně stát na podstavci sochy Husa a Dan Drápal by to mohl jistit. Udělali byste bratři takovéto smíření nebo spojení heretiků s církví na kterou plivete. A bude to i pro rudince takové budovatelské. Do ruky byste si bratři a sestry mohli vzít praporek a nebo sudlice. Cizinec motyku nebo hrábě.



Re: Dan Drápal: Znovu o mariánském sloupu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 28. květen 2012 @ 16:48:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych upozornil na skutečnost že mariánský sloup na starém náměstí nebyl jen pomník, ani upomínka na úspěšnou obranu před Švédy a ukončení jedné z nejstrašnějších a nejdelších bratrovražedných válek. Bylo to živé srdce a střed našeho hlavního města a celé střední Evropy. Umístěné v průsečíku přístupových cest které poutníci zdaleka viděli a značná část příchozích do Prahy se zde modlila, dlouze nebo alespoň krátce. Kéž se jím s Boží pomocí a ve znamení lásky a svornosti stane znova, pokud si to Bůh přeje a my to dokážeme naplnit. I dnes tam čas od času chodí poutě, modlí se jednotlivci i malá skupinka, symbolizující tehdejší obránce Prahy se 3 děly proti 60.
Kéž Pánbůh dá a postavíme ho společně a společně pod ním chválíme Boha. My a evangelíci, protagonisté toho co se tenkrát i jindy stalo. Jako poslední a symbolickou tečku za náboženskými válkami a za vším zlem které přinesla 1. republika.



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy