Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 522 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479919
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Proč sobota není závazná pro Kristovu církev
Vloženo Středa, 13. červen 2012 @ 15:32:23 CEST Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal PavSko

Proč sobota není závazná pro Kristovu církev Na internetu se často objevují diskuze o dni bohoslužeb. Je pro křesťany závazná sobota? Je neděle ustanovena jako "nová" sobota? Je vůbec nějaký den bohoslužeb pevně stanoven jako závazný? Jako bývalý člen Církve adventistů s. d. jsem se otázkou dne bohoslužeb zabýval detailněji a v tomto článku se pokusím velmi stručně shrnout důvody, které vidím jako zásadní, pro odmítnutí závaznosti zachovávání soboty v křesťanské církvi.

Prvním důležitým poznatkem je zjištění, že až do Exodu se v Písmu, konkrétně v knize Genesis, o sobotě jako předepsaném dni odpočinku pro člověka vůbec nemluví. Zastánci soboty jako hlavní argument pro její univerzální platnost uvádí Boží odpočinutí sedmý den po stvoření (Gn 2,2.3). V tomto textu se však podstatné jméno šabbat (sobota) vůbec nevyskytuje. Je zde pouze sloveso šabat, které znamená odpočinout. Dále je třeba si všimnout, že sedmý den po stvoření, kdy Bůh začal odpočívat, není zakončen jako předchozích šest dní frází „byl večer a bylo jitro den...“, a to znamená, že toto Boží odpočinutí stále trvá a není tedy omezeno na 24 hodin. Vzhledem k tomuto Božímu odpočinku pak nenacházíme žádný příkaz ba ani náznak o tom, že by zde existovala nějaká jeho souvislost s činností, resp. nečinností člověka (Adama a Evy). Sobota dále není zmíněna ve spojitosti s žádným z patriarchů a není zmíněna ani při ustanovení smlouvy Hospodina s Noem, ani později s Abrahamem. Události knihy Genesis zahrnují minimálně období 2500 let, a proto je zřejmé, že zachovávání soboty sedmého dne nemůže mít univerzální platnost pro celé lidstvo První zmínku o sobotě nacházíme až v Ex 16. kapitole, kde je na praktickém příkladě s manou Izraelcům vysvětlen princip zachovávání soboty. To byl nezbytný krok před samotným přijetím smlouvy na hoře Sinaj, protože, jak si ukážeme dále, sobota (a její správné pochopení) má v konceptu této smlouvy klíčový význam. Celá otázka soboty souvisí totiž především s pochopením konceptu starozákonních smluv. Každá starozákonní smlouva dodržovala jistou formu, která byla tvořena 1) slibem od silnější strany vůči straně slabší, 2) závazkem, který má plnit slabší strana, 3) ve středu smlouvy se pak nacházelo její znamení, které určila silnější strana, a které bylo pro danou smlouvu vždy unikátní. Nakonec ve smlouvě vždy nacházíme 4) výčet pozitivních konsekvencí, když bude smlouva dodržena (požehnání), a 5) negativních, pokud bude porušena (zlořečení). Sobota měla pro uzavření Sinajské smlouvy takový význam právě proto, že byla ustanovena jako její znamení: Promluv k Izraelcům: Dbejte na mé dny odpočinku [soboty]; to je znamení mezi mnou a vámi pro všechna vaše pokolení, abyste věděli, že já Hospodin vás posvěcuji. Budete dbát na den odpočinku; má být pro vás svatý. Kdo jej znesvětí, musí zemřít. Každý, kdo by v něm dělal nějakou práci, bude vyobcován ze společenství svého lidu. Šest dní se bude pracovat, ale sedmého dne bude slavnost odpočinutí, Hospodinův svatý den odpočinku. Každý, kdo by dělal nějakou práci v den odpočinku, musí zemřít. Ať tedy Izraelci dbají na den odpočinku a dodržují jej po všechna svá pokolení jako věčnou smlouvuTo je provždy platné znamení mezi mnou a syny Izraele .(Ex 31,13-17) Podobně jako znamením smlouvy s Noem byla duha, znamením smlouvy s Abrahamem obřízka a znamením Nové smlouvy je křest a večeře Páně, byla za znamení Sinajské smlouvy ustanovena sobota. Znamení pak má jednu důležitou vlastnost: váže se výhradně k dané smlouvě a nemá smysl ani platnost pro nikoho, na koho se smlouva nevztahuje. Sinajská smlouva se vztahuje právě a pouze na Izraelský národ, na potomky Abrahama, které Bůh vyvedl z Egypta. Proto v opakování Desatera v knize Deuteronomium čteme: Tuto smlouvu Hospodin neuzavřel s našimi otci, ale s námi, kteří tu dnes jsme, s námi všemi, kteří žijeme. (Dt 5,3) Sinajská smlouva tedy nebyla uzavřena s otci (Abrahamem, Izákem a Jákobem), ale až s generací jejich potomků, které Bůh zachránil z Egypta. V Písmu se pak o této smlouvě dočteme, že vstoupit do ní smí jen ten, kdo je potomkem Abrahama, a tedy patří do smlouvy, kterou s ním Bůh uzavřel. Znamením této smlouvy byla, jak víme, obřízka. Nelze tedy oddělit obřízku a sobotu, protože sobotu má povinnost (dokonce pod trestem smrti) zachovávat pouze a právě ten, kdo je obřezán (a je tedy pokrevním Abrahamovým potomkem). Kdo obřezán není, stojí mimo Sinajskou smlouvu, a nevztahuje se na něj proto ani povinnost zachovávat sobotu. Proto také novozákonní církev na Jeruzalémském sněmu (Sk 15. kap.) řešila vzhledem ke konvertitům z pohanům především otázku obřízky, protože z odpovědi plynul automaticky vztah křesťanů k celému zákonu včetně zachovávání soboty. Jak sněm rozhodl je také známé, obřízka nebyla pro křesťany z pohanů stanovena jako závazná, a tedy logicky v rozhodnutí koncilu ani žádnou zmínku o sobotě nenacházíme. Sobota je umístěna uprostřed Desatera, jako jeho čtvrté přikázání, a Desatero samotné je jádrem či základem celé Tóry (většina, ne-li všechny ostatní zákony Tóry, jsou vlastně rozvedením principů Desatera do praxe Izraelského národa). Jako znamení smlouvy je tedy sobota umístěna přesně tam, kde bychom ji dle známých konceptů starozákonních smluv měli čekat, ve středu smlouvy samotné. Proto, jak již bylo ukázáno výše, je se smlouvou a její platností neoddělitelně spjata. I když je Sinajská smlouva ve Starém zákoně označena jako věčná, apoštol Pavel uvádí její platnost na pravou míru, když poukazuje na nesmyslnost jejího zachovávání po příchodu Mesiáše (Krista): Písmo tu neříká v množném čísle: „a semenům,“ ale v jednotném: „a tvému semeni,“ čímž je míněn Kristus. Chci tím říci toto: Zákon zavedený po 430 letech... Byl přidán kvůli proviněním až do příchodu toho zaslíbeného semene.(Gal 3,16-19) Další námitkou zastánců soboty je poukázání na skutečnost, že sobota je součástí Desatera, a tedy by se mělo jednat o morální zákon, který proto musí mít univerzální platnost (na rozdíl od zákonů ceremoniálních). Především je třeba si uvědomit, že biblický text nikde nerozlišuje mezi zákony morálními a ceremoniálními, obětními, civilními aj. Jako čtenáři (a tedy vykladači) Písma můžeme tyto kategorie podle jistých charakteristik rozpoznávat, ale tyto námi rozpoznané kategorie nejsou vlastními kategoriemi samotných zákonů. Každý zákon napsaný v Tóře, bez ohledu na to jaké má charakteristiky, je nedílnou součástí Mojžíšova zákona. Když Mojžíš přišel nazpět, vypravoval lidu všechna slova Hospodinova a předložil mu všechna právní ustanovení. Všechen lid odpověděl jako jedněmi ústy. Řekli: „Budeme dělat všechno, o čem Hospodin mluvil.“ (Ex 24,3) Dále je třeba poznamenat, že Desatero, i když bylo samotným Bohem napsáno na kamenné desky, bylo následně z kamenných desek přepsáno do Tóry a tvoří její nedílnou součást. Celá Tóra byla tedy sepsána Mojžíšem a byla nazvána "Kniha zákona". Byla to tato Kniha zákona, ze které Mojžíš předčítal lidu při kodifikaci a uzavření smlouvy (Ex 24,3-8). Když Mojžíš všemu lidu oznámil všecka přikázání podle zákona, vzal krev telat a kozlů, vodu, červenou vlnu s yzopem a pokropil knihu Zákona i všechen lid. A řekl jim: Toto je krev smlouvy, kterou s vámi uzavřel Bůh. (Žd 9,18-20) Proto židé dodnes rozpoznávají Tóru a všech jejích 613 zákonů jako stejně závazné. I kdybychom však chtěli uvažovat o dělení zákonů Tóry na morální a ceremoniální, je zřejmé, že z principu sobota morálním zákonem být nemůže, protože v případě porušení morálního zákona zůstává vždy jedna strana poškozena (nezabiješ, nesesmilníš, nepokradeš apod.). Na příkladu Krista a jeho učedníků však můžeme vidět, že pokud například člověk poruší sobotu, aby činil dobré, není zde žádná poškozená strana, a tedy se nejedná o nemorální čin. Vlastně se jedná o pravý opak, tedy o morálně kladné jednání. Zákon o dodržování soboty tak je paradoxně možné naplnit i jeho porušením. Je třeba také upozornit, že sobota je uvedena spolu s morálními zákony pouze jednou (na obou místech, kde je zapsána formulace Desatera), ale ve spojení s ceremoniálními zákony je uváděna mnohokrát (Lv 23. kap., kde je uvedena mezi vyjmenovanými svátky Hospodina; Lv 24,8; Nu 15,32; 28,19; 2.Kr 4,23; 1.Par 9,32; Iz 66,23; Ez 46,1.4.12; Oz 2,11; Am 5,8; Kol 2,16). Dostáváme se však k další otázce, a sice k platnosti Desatera v době Nové smlouvy. Pro mnohé to je zřejmě překvapení, ale z výše uvedeného jednoznačně plyne, že Desatero v Nové smlouvě již závazné není. Znamená to tedy, že je dovoleno zabíjet, smilnit, loupit atd.? Naprosto ne! Nová smlouva přichází s mnohem náročnějším konceptem, protože Desatero neanuluje, ale naopak ho naplňuje, rozvádí, a tím klade na Kristovy následovníky mnohem větší zodpovědnost a nároky, než jaké měla Tóra. Kristus říká: Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit(Mt 5,17) Výraz "naplnit" nemůžeme vykládat jako "zachovat platnost", protože v prorocích nejsou kodifikovány žádné zákony, a tedy není co zachovávat. "Naplnit" je tedy třeba chápat ve významu jednak završení všeho, co v prorocích i zákoně ukazuje na Krista, v jeho díle, smrti a zmrtvýchvstání, a jednak ve významureinterpretace všeho, co se nachází v zákoně a prorocích, skrze Kristovo učení a osobu do podmínek Nové smlouvy. Pisatelé Nového zákona zmiňují na mnoha místech přikázání Desatera, avšak nikoli jako závazné příkazy, ale jako didaktické pomůcky, které křesťanům osvětlují, co to znamená následovat v plnosti Krista. Apoštol Pavel přirovnává zákon k učiteli (pedagogovi, řecky paidagogos), který vede člověka ke Kristu: Zákon byl naším vychovatelem [paidagogos] ke Kristu, abychom byli ospravedlněni z víry. Ale když přišla víra, nejsme již pod vychovatelem.Skrze víru jste všichni Božími syny v Kristu Ježíši.(Ga 3,24-26) Stejně tak jako vychovatel či pedagog učí dítě, pouze dokud nedospěje a není schopno samostatného života, je i zákon zbytečný tam, kde působí Boží Duch na svědomí a srdce obráceného křesťana. Takový člověk se pak řídí dobrovolně a svědomitě mnohem náročnějším Kristovým zákonem lásky: A to je jeho přikázání: věřit jménu jeho Syna Ježíše Krista a navzájem se milovat, jak nám přikázal. Kdo zachovává jeho přikázání, zůstává v Bohu a Bůh v něm; že v nás zůstává, poznáváme podle toho, že nám dal svého Ducha. (1J 3,21- 24) To, co bylo výše řečeno o platnosti zákona, a tedy i Desatera v době Nové smlouvy, se proto týká i platnosti čtvrtého přikázání o zachovávání soboty. Proto Kristus říká: Pojďte ke mně všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout. Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorného srdce: a naleznete odpočinutí svým duším. Vždyť mé jho netlačí a břemeno netíží.(Mt 11,28-30) Pravý odpočinek již křesťan nenachází v povinném zachovávání sobotního dne od západu do západu slunce, ale v plném spočinutí v Kristu. Neděle tak v Novém zákoně a křesťanské praxi neplní úlohu nějaké "nové soboty", ale stává se pouze vhodným dnem bohoslužebných shromáždění křesťanské církve, jako upomínka na Kristovo vzkříšení první den v týdnu. Pro tuto skutečnost svědčí několik zmínek o neděli v Novém zákoně (Sk 2,1; Sk 20,7; 1.Kor 16,2; Zj 1,10) a texty ze spisů církevních otců z 1. století a začátku 2. stol (například Didaché, List Barnabášův, Ignácius z Antiocheje), které mluví o Dni Páně ve spojitosti s křesťanskou církví. Pavel Škoda, B.Th. Zájemce o detailnější rozbor diskutované problematiky odkazuji na svoji studii "Sobota nebo neděle?", kterou naleznete na stránkách biblickestudie.cz


Podobná témata

Studijní materiály

"Proč sobota není závazná pro Kristovu církev" | Přihlásit/Vytvořit účet | 75 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Proč sobota není závazná pro Kristovu církev (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Středa, 13. červen 2012 @ 21:56:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je dobře, že jsi sabat, desatero a jiná ustanovení Starého zákona připoměl. Před časem vyšlo jako příloha ZoDu dílo Johna G. Reisingera Kamenné desky, ve kterém autor podrobně rozebírá platnost Starého zákona (viz http://zod.reformace.cz/publikace/kamenne-desky-john-g-reisinger ).


Také píšeš:

"Naplnit" je tedy třeba chápat ve významu jednak završení všeho, co v prorocích i zákoně ukazuje na Krista, v jeho díle, smrti a zmrtvýchvstání, a jednak ve významu reinterpretace všeho, co se nachází v zákoně a prorocích, skrze Kristovo učení a osobu do podmínek Nové smlouvy.

Jak chápu význam Tvého textu, tak se v interpretaci Ježíšových slov "naplnit Starý zákon" odchyluješ. Pokud chceš význam "naplnění" určit jen v těch nejdůležitějších ustanoveních, tak si přečti v kázání na hoře Ježíšova slova "starým bylo řečeno... ale já vám pravím" (nebo podobně podle překladu). Celkově je naplněním "stát se obrazem Božím", "být svatý jako On je svatý" nebo v terminologii Písma se jedná o "zákon Kristův". V zákoně Kristově není žádná kodifikace zákonných ustanovení, nikdo si nemůže odškrtat splněné požadavky, jak to mohli a mohou udělat židé u 613 zákazů a příkazů Starého zákona. Zde je "naplněním" být jako Kristus, zákon Kristův je tedy Kristus sám. Je to tedy pro nás úkol na celou věčnost, nikdy nelze říci "hotovo".

Význam soboty nebo neděle popisuješ přesně, každý může věnovat Bohu jakýkoliv den v týdnu. Ovšem nejlepší je mít setkávání s Bohem každý den, každou hodinu a každý okamžik. A jeden den v týdnu s odpočinutím od veškerého díla. "Sobota je pro člověka, ne člověk pro sobotu."



Re: Proč sobota není závazná pro Kristovu církev (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 14. červen 2012 @ 08:45:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
S potěšením kvituji tento článek.

Kvalitní zdůvodnění.

Neděli nevidím jen jako "vhodný den", jako upomínku na Kristovo vzkříšení (které je však zcela zásadní pro osud celého světa - a už jen proto dostačující ke slavení Boha, ke slavení svátku -sabatu),
ale také jako den znovuzrození každého křesťana (je to den našeho vzkříšení spolu s Kristem ve křtu - Kol 2,12 ).



Každý z nás, bez ohledu na to, zda jsme byli pokřtěni v pondělí nebo ve středu, či v pátek, tak jsme byli vzkříšeni do nového života Božích dětí spolu s Kristem v nedělní ráno.

Okamžik křtu pro každého z nás zpřítomnil okamžik nedělního rána Kristova vzkříšení (Kol 2,12).




Neděle je tedy také narozeninami všech znovuzrozených Božích dětí, Bohem uznaných dědiců věčného života pro zásluhy Kristovy
.



Re: Proč sobota není závazná pro Kristovu církev (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Čtvrtek, 14. červen 2012 @ 14:02:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rim.14,5  Lebo niekto súdi, že niektorý deň je nad iný deň, a zase niekto súdi, že každý deň ako deň. Každý nech si je istý veci sám vo svojej mysli.
6  Kto dá na deň, dá Pánovi; kto nedá na deň, nedá Pánovi na deň....


Nebiblickým spôsobom doporučuješ nedeľu  a tak nás okrádaš o našu slobodu ktorú máme v Kristu.

Abrahám náš otec viery na žiadnu pobožnosť v ten ktorý deň nechodil a Boh ho miloval.

Nikde v NZ nemáme určené v ktorý deň sa máme schádzať.

Skutoční kresťania sú v službe Bohu sedem dni v týždni a vôbec ich nezujíma
o ktorý deň sa jedná.

Lukáš 2:37  A tá bola vdovou až do osemdesiatich štyroch rokov, ktorá neodchádzala z chrámu pôstami a prosbami slúžiac Bohu dňom i nocou.








Re: Proč sobota není závazná pro Kristovu církev (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Pátek, 15. červen 2012 @ 08:31:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Vložil příspěvek Tomáše Kábrta

Podle Genesis 2:2-3 "Sedmého dne dokončil Bůh své dílo, které konal; sedmého dne přestal (š-bb-t) konat veškeré své dílo. A Bůh požehnal a posvětil sedmý den, neboť v něm přestal (š-b-t) konat veškeré své stvořitelské dílo."
Sedmý den sobota (š-bb-t) je tedy od stvoření světa dnem Hospodinem posvěceným a požehnaným. Sedmý den sobota je od stvoření světa svatým, Bohem zcela výslovně odděleným dnem. Je vrcholem stvoření, celé stvoření směřuje k sobotě, je přípravou na sobotu, kdy přichází Hospodin, aby se setkal se svým stvořením. Právě tímto setkáním s Hospodinem je sobota svatá a požehnaná.    Sedmý den sobota je součástí Božího stvořitelského řádu a je od stvoření světa navždy svatá a požehnaná, trvale a zcela nezávisle na následných Božích smlouvách s Abrahamem, praotci, Izraelem, křesťany, nezávisle na tom, jaký den si určíme nebo ve který se k bohoslužbám scházíme my lidé. Můžeme se jen k Hospodinově svaté sobotě připojit, nebo nikoli. Sobotu světí Hospodin, ne my. Proto je také v Písmu vždy označována za "věčnou, provždy platnou" atd. Bude svatou a požehnanou setkáváním s Hospodinem i na věčnosti, jak praví slavnostní finále knihy Izajáš (66:22-23): "Jako nová nebesa a nová země, které učiním, budou stát přede mnou, je výrok Hospodinův, tak nepohnutelně bude stát vaše potomstvo a vaše jméno. 
O každém novoluní, v každý den odpočinku (š-bb-t), přijde se sklonit veškeré tvorstvo přede mnou, praví Hospodin."

Nic na tom nemění ani žádná lidská  manipulace s biblickými texty. K nim následující:   

Deuteronomium 5:3 lze přeložit i takto:

"Tuto smlouvu neuzavřel Hospodin jen s našimi otci, ale s námi všemi, kteří jsme tu dnes naživu." (Český ekumenický překlad)

"Nejenom s našimi otci uzavřel  Hospodin tuto smlouvu, ale s námi všemi, kteří jsme tu dnes naživu."  (Studijní překlad)

V Galatským 3:17 stačí doplnit manipulátorem vytečkované:

"Chci tím říci: Smlouvu, od Boha dávno právoplatně potvrzenou,  nemůže učinit neplatnou zákon, vydaný teprve po 430 třiceti letech" 

Stejně Kristův výrok v Mt 5:17 stačí dočíst až do konce, protože Ježíš jej tu sám v dalších verších  vysvětluje (zřejmě právě proto, aby nemohl být překrucován, jak vidíme názorně u Pavla Škody):
 
"Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit. Amen, pravím vám,: Dokud nepomine nebe a země, nepomine ani jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane. Kdo by tedy zrušil jediné z těchto nejmenších přikázání a tak učil lidi, bude v království nebeském vyhlášen za nejmenšího; kdo by však zachovával a učil, bude v království nebeském vyhlášen velkým. Neboť pravím vám: Nebude-li vaše spravedlnost o mnoho přesahovat spravedlnost zákoníků a farizeů, jistě nevejdete do království nebeského."

Kristus, Boží Syn, prostě není v rozporu se svým vlastním stvořením a zákonem. Proto také všechny další texty, které vedou ke Kristu, vedou zákonitě k jeho stvořitelskému řádu včetně od stvoření věčné, svaté a požehnané soboty. Proto také Kristus, pravý vzor všech křesťanů, sám zachovával sobotu, sám se prohlásil "Pánem nad sobotou", Dnem Páně, ve kterém se také zjevil Janovi ve Zjevení určeném všem jeho následovníkům.  







 





Re: Proč sobota není závazná pro Kristovu církev (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Pátek, 15. červen 2012 @ 12:27:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Také přidám něco málo:
 
Zákon byl dán Židům. Ze čtvrtého příkazu z desatera plyne, že člověk má šest dní pracovat a sedmý den, v sobotu má odpočívat, stejně tak jako sedmý den odpočinul Hospodin. A v listu Židům, ve 4 kapitole se píše o vstupu do odpočinku. Shrnu-li verše 1-10, dojdu k závěru, že:

  1. stále trvá/zůstává vstup do odpočinku (verše 1 a 6),

  2. ti kteří uvěřili v Ježíše Krista, tak ti vcházejí do odpočinku (verš 3),

  3. je zde zmíněno, že je psáno o sedmém dni toto: A Bůh sedmého dne odpočinul ode všech svých skutků (verš 4),

  4. ten kdo vstoupil do jeho odpočinku (tím, že uvěřil), tak ten odpočinul od svých skutků, tak jako i Bůh odpočinul od svých (verš 10).

Nevím jak komu, ale mě z tohoto místa plyne, že sobotní odpočinek byl nahrazen odpočinutím, tj, uvěřením v Ježíše Krista. 

V desateru, ve čtvrtém přikázání je popsáno, kdy se má pracovat a kdy ne. Nepíše se tam, kdy se má člověk shromažďovat. To tam opravdu není.

Tvrzení některých věřících, že křesťanská neděle je něco podobného, jako židovská sobota je dle mého poznání nesmysl. Den odpočinku – sobota je naplněna v Kristu. Ale neděle je jiný den, je to den, kdy se shromažďuje Církev – právě tento den také Církev o Letnicích vznikla. Kdo tedy tvrdí, že křesťan by měl v neděli dodržovat to, co Židé v sobotu, je stále ještě svázán zákonem a tvrdí tedy nesmysl. Neexistuje tedy žádné svěcení neděle nebo zachovávání neděle.




Re: Proč sobota není závazná pro Kristovu církev (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Sobota, 16. červen 2012 @ 10:04:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

"Římanům 3:31  Což tedy Zákon vyprazdňujeme skrze víru? Nikoli, nýbrž Zákon tvrdíme."

Ja tento výrok chápem tak,že zakon má stále svoj význam.O zákone sa píše:Rim.7,12  Tak tedy je zákon svätý, i prikázanie je sväté i spravedlivé i dobré.

Keď sa ap.Pavol o zákone takto vyjadruje,tak my ho nemôžeme len tak odvrhnúť.

V ep. Gal. sa píše.že zakon bol vychovávateľom ku Kristu.
Bol tu daný na určitý účel: vychovať nás k prijatiu Krista.Zákon nás v morálke posunul dopredu.

V 1Tim 1,5  sa Píše:  Ale cieľom prikázania je láska z čistého srdca a dobrého svedomia a z nepokryteckej viery,

Keď je cieľom láska,tak štartom musí byť zákon.

Zákon má v Biblii stále svoj výzam,ale jeho dodržiavanie už  nie je cesta ku spáse,lebo nikto okrem P.J.Krista ho nedokázal dodržať.

Preto sa Boh nad námi zmiloval a určil nám inú cestu spásy a to:  vieru v Krista a jeho obeť.



Stránka vygenerována za: 0.51 sekundy