Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 276, komentářů celkem: 429611, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 261 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116509468
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Odpustky pana arcibiskupa
Vloženo Sobota, 14. červenec 2012 @ 16:13:49 CEST Vložil: Stepan

Kritika bludů poslal Nepřihlášený



Pro Husa byl prodej odpustků osudovou záležitostí: přesto, že král Václav IV., který dosud Husa podporoval, jejich prodej z politických důvodů velmi podporoval, postavil se Hus ostře proti tomuto kupčení. Tím ztratil přízeň krále a na vahách osudu převážili jeho nepřátelé….


Historie se vesměs na prodej odpustků dívá velmi kriticky. Stačí připomenout jen dvě zmínky: v Encyklopedii Diderot z r. 1999 se píše pod heslem „odpustky“: „V křesťanství odpuštění dočasných trestů ze spáchané hříchy…V pozdním středověku se rozmohl prodej odpustků (mnohdy falešných) profesionálními odpustkáři. Často byly odpustky i důležitým zdrojem církevních příjmů. Boj proti kupčení s odpustky byl jedním z podnětů husitského hnutí i německé reformace.“

Ottův slovník naučný z r. 1902 píše obšírněji: „Odpustky jsou prominutí časných trestů za spáchané hříchy, čili milost propůjčená od církve kajícím se křesťanům, aby za hříchy své nemuseli snášeti časné tresty, buď zde na zemi nebo v očistci. …Odpustkový institut se stal pomůckou k zjednávání nákladu nejen na výpravy proti nevěřícím, ale i na válečné podniky proti kacířům a křesťanským panovníkům, kteří buď nesnadnili se s papeži nebo v době církevního rozkolu přáli jedné straně proti druhé. Proti neslušnému šíření odpustků tak zvanými quaestory (sběrači odpustkových milodarů) se ozývali kárné hlasy již ve XIII.století…“

Není proto jistě bez zajímavosti se seznámit s tím, jak se na problematiku odpustků dívá současný vysoký představitel katolické církve. Metropolita moravský a olomoucký arcibiskup Jan Graubner nám v rozhovoru týkající se převážně církevních restitucí („Církve restitucí nezbohatne….“Právo 23. 6. 2012) sdělil k této problematice toto: „A odpustky? Předně musíme připomenout, že církev nikdy neodpouštěla bez uložení povinnosti nehradit způsobenou škodu. Některé zlé činy nešlo jednoduše napravit, proto se ukládalo pokání, třeba za vraždu pět let postu, z toho dva roky o chlebě a vodě. Za každé opilství sedm dní o chlebě a vodě. Odpustky se říkalo tomu, když někdo mohl nahradit půst stanovenými modlitbami nebo dobrými skutky, mezi některé se někdy počítaly i hmotné dary pro kostel nebo klášter. “

Zvláštní, že? Buď pan arcibiskup nezná historii, nebo nám vědomě zamlčuje pravdu, nemám-li použít expresivnější výraz. Ale ani jedno ani druhé však právě v těchto dnech není ku prospěchu církve, ale zejména ne k nějakému všeobecnému vzájemnému porozumění, které stále hledáme

Podobná témata

Kritika bludů

"Odpustky pana arcibiskupa" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 14. červenec 2012 @ 21:42:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Předně musíme připomenout, že církev nikdy neodpouštěla bez uložení povinnosti nehradit způsobenou škodu. Některé zlé činy nešlo jednoduše napravit, proto se ukládalo pokání, třeba za vraždu pět let postu, z toho dva roky o chlebě a vodě. Za každé opilství sedm dní o chlebě a vodě. Odpustky se říkalo tomu, když někdo mohl nahradit půst stanovenými modlitbami nebo dobrými skutky, mezi některé se někdy počítaly i hmotné dary pro kostel nebo klášter. “

Zvláštní, že? Buď pan arcibiskup nezná historii, nebo nám vědomě zamlčuje pravdu
???



Rozumíte někdo tomu, co měl pisatel na mysli?  Z čeho vyplodil takový odsuzující závěr?










Kdyby měl však příslušné vzdělání, věděl by, že pan arcibiskup prostě ocitoval část z Penitenciáře, který sebou přinesli roku 863 na Moravu věrozvěsti Cyril a Metoděj.


Patří takový penitenciář do historie nebo nepatří? Co myslíte?



Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 14. červenec 2012 @ 22:38:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsem byl dneska na pouti na Svatém Hostýně a získal tam plnomocné odpustky. :-)



A světe div se!
Když nepočítám výdaje na cestu, nestálo mě získání těchto odpustků ani korunu.
Co dodat?



Re: Odpustky pana arcibiskupa (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 16. červenec 2012 @ 09:58:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bohu díky za otce arcibiskupa Graubnera, i za všechny lidi dobré vůle kteří opravdu hledají a úměrně tomu také nacházejí vzájemné porozumnění. Kdo hledá najde, kdo klepe tomu je otevřeno, kdo prosí tomu je dáno.
Myslím si že můžeme poděkovat i za naše nepřátele, kteří se pokoušejí proti lásce a porozumnění bojovat a šířit nenávist, strach, zradu a nedůvěru. Můžeme a máme se za ně nejenom modlit a odpovídat chlebem věčného života na jejich kameny ale můžeme Bohu děkovat za to že jejich nenávist posiluje naši víru, zbožnost a soudržnost. Chrání nás před pádem do vlažnosti. Před tím abychom omezili své modlitby a náboženský život na minimum, občas si zašli se do kostela prospat a mysleli si že od toho máme papeže, biskupy, kněze a bratry a sestry v Ekumeně, aby pracovali pro nás a za nás. Pohled na vlčí tlamu zuřivě hryzající ohradu má na víru a poslušnost stáda velice dobrý vliv, když mají nepřítele v dosahu svých smyslů. Ať jim to Bůh přičte k dobru, stejně jako to že jim svými hříchy, pýchou a kameným srdcem dáváme špatný příklad. Kéž přihlédne ke všem polehčujícím okolnostem.
Modlitba za nepřátele je jednou z nejmocnějších duchovních zbraní, konkrétní i v obecném slova smyslu, Bůh ví lépe než my co a komu má dát. Stačí v duchu říct za nepřátele a modlit se společné modlitby. Máloco přináší takový pokoj a klid vlastní duše. Značná část psychiatrů a psychologů by byla bez práce, kdybychom se dokázali víc a lépe modlit za nepřátele.



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy