Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 522 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489575
přístupů od 17. 10. 2001

S úsměvem: Literární kritika a zdánlivé rozpory v Bibli
Vloženo Pátek, 10. srpen 2012 @ 10:38:52 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal leonet

V 18 století začali někteří badatelé prověřovat pravdivost historických a prorockých textů Bible metodami literární kritiky. Nelze se divit, že kniha Genesis popisující stvoření byla jedním z jejich prvních cílů. A to především z hlediska pravdivosti obsahu a autorství.

Kontinuita vyprávění byla zpochybňována a jeho autorství přisuzováno  staletími odděleným frakcím. Tradice, jak Židovská, tak křesťanská připisuje autorství knihy Genesis Mojžíšovi. Přesto, ale literární kritici přisuzují sepsání první kapitoly do šestého a druhou do desátého století před Kristem.

Na základě této metody literární kritiky a dojmu vědeckosti, se mnozí věřící nechali zviklat ve své víře a začali hledat rozpory v Bibli. Začali porovnávat lidmi vytvořené rozdělení zprávy o stvoření na dvě kapitoly knihy Genesis. A objevili na první povrchni dojem, že mezi popisem stvoření v první kapitole a druhé kapitole jsou jakoby rozpory. Popis stvoření končí slovy

Gen. 2,4: Toto je rodopis nebe a země, jak byly stvořeny.

A tento verš pokračuje slovy: V den, kdy Hospodin Bůh učinil zemi a nebe, nebylo na zemi ještě žádné polní křovisko ani nevzcházela žádná polní bylina, neboť Hospodin Bůh nezavlažoval zemi deštěm, a nebylo člověka, který by zemi obdělával. Jen záplava vystupovala ze země a napájela celý zemský povrch. I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze země a vdechl mu v chřípí dech života.

Někteří z toho vyvozují, že si tento text protiřečí s textem popisu průběhu stvoření v první kapitole. První kapitola říká, že rostliny byly stvořeny třetího dne a člověk až šestého dne. A výše uvedený text z druhé kapitoly od 4 verše do 7 verše, že člověk byl stvořen dříve a teprve potom dal vyrůst stromoví v zahradě Eden - 9 verš.

Připouštím, že tento český ekumenický překlad může svádět k podobnému závěru. Ale pokud si dáte tu práci a seznámíte se ze zněním originálního Hebrejského textu a porovnáte ho s českými překlady, zjistíte zajímavé informace. Jak jsem již uvedl výše, lidmi provedené rozdělení na kapitoly žel neodpovídá rozdělení samotným textem Bible. Mnoho moderních překladů potvrzuje, že přechod patří až doprostřed 4 verše druhé kapitoly. Toto je rodopis nebe a země, jak byly stvořeny. V den, kdy Hospodin Bůh učinil zemi a nebe. A tady patří tečka a konec popisu stvoření.

Věci, které Bůh ještě nestvořil, jsou obsahem části druhého vyprávění. A tak myšlenka, že by každý příběh byl napsán jiným autorem, otevírá řadu otázek, jež by zpochybňovaly mnoho dalších míst Bible.

Někdo namítne, a co ony čtyři věci, které ještě neexistovaly po dokončení země a nebes – polní křoviny, polní byliny, déšť a člověk, jenž by obdělával půdu? Žel většina badatelů, kteří studovali popis stvoření v Genesis, pravděpodobně předpokládala, že výrazy použité pro rostliny v Genesis 1,11-12 a Genesis 2,5 se vztahují ke stejnému typu vegetace. Tak tomu ale není.

Genesis 1,11-12: Zploď země zeleň (hebrejsky deše), byliny nesoucí semeno (eseb matrika zera) a stromy nesoucí ovoce (ec pri ose pri) se semeny svého druhu. Genesis 2,5 naproti tomu říká, že před stvořením člověka zde nebylo žádné polní křoví (siach hassade) a nerostly žádné polní byliny (eseb hassade).

Hebrejská slova jsou v obou kapitolách různá a vztahují se k různým věcem.

Slovo siach „křoví“ se objevuje pouze na třech místech Bible – Genesis 2,5; 21,15 a v knize Job 30,4,7; z kontextu je zřejmé, že siach je rostlina adaptována na suché či pouštní prostředí. Jedná se pravděpodobně o ostnatou, či trnitou rostlinu. A tak jedna z rostlin, které ještě nebyly stvořeny na začátku do Genesis 2,4, byl trnitý xerofyt – škůdce zemědělců. Další termín „eseb hassade (polní bylina)“ je použit jen v Genesis 2,5 a 3,18 v souvislosti s potravou, kterou bude Adam jíst v důsledku svého hříchu. Tento druh potravy má být získáván pouze skrze tvrdou práci, čímž se ustanovuje nový řád věcí, který je důsledkem pádu člověka do hříchu. Genesis 2,5 tak říká, že ještě nebyly na zemi rostliny, které jsou důsledkem pádu a tím pádem ještě nebyl přítomen hřích v životě člověka.

Zahrada Eden byla převážně ovocným sadem a člověk obdělávající půdu tvrdou prací a v potu tváře, tak nebyl spatřen před Adamovým hříchem. Genesis 2 proto neříká, že neexistoval žádný člověk poté, co Bůh stvořil nebesa a zemi, ale že ještě neexistoval žádný hříšný člověk. Z Genesis 3 tak vyplývá, že „obdělávání půdy“ je okolnost spojená s hříchem.

Poslední z věcí zmíněných v Genesis 2, které ještě nebyly, je déšť – to je další jev, který neexistoval před pádem do hříchu. Až na začátku celosvětové potopy se déšť stává charakteristikou padlého světa a je dalším projevem soudu, kterým Bůh odpověděl na pád člověka do hříchu. Od té doby je člověk odkázán na déšť pro úspěšné pěstování základních potravin k obživě a je mu trvalou připomínkou jeho závislosti na Bohu.

A tak počátek druhého vyprávění Genesis vysvětluje původ čtyř věcí, které nebyly součástí původního stvoření, a spíše než popřením prvního vyprávění je Genesis 2 mostem mezi dokonalým Božím stvořením popsaným v první části a pádem člověka do hříchu popsaném ve třetí kapitole Genesis.     


Zdroj: Bible – Genesis 1 až 3 kapitola

          Genesis konflikt Walter J. Veith


"Literární kritika a zdánlivé rozpory v Bibli" | Přihlásit/Vytvořit účet | 54 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Literární kritika a zdánlivé rozpory v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Pátek, 10. srpen 2012 @ 19:18:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
    Řekni mi jediný důvod proč by si jednotlivé texty v Písmu nemohly protiřečit? 
    Řekni mi, proč by první dvě kapitoly Genesis nemohly být napsaný dvěma autory? To co jsi výše předvedl je ukázka toho, že vám křesťanům vůbec nejde o poznání pravdy, ale o udržení si své ideologie, kterou milujete více než pravdu.



Re: Literární kritika a zdánlivé rozpory v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Pátek, 10. srpen 2012 @ 23:23:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
    Když už se to téma jmenuje: ....zdánlivé rozpory v Bibli, mohl by jsi mi odpovědět na dvě jednoduché otázky:

1. Trestá Bůh děti za hříchy otců. K studiu něco zde.
2. KDE došlo k prvnímu setkání učedníků se vzkříšeným JK? K studiu něco zde.



Re: Literární kritika a zdánlivé rozpory v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 13. srpen 2012 @ 10:39:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je zvláštní kolik úsilí dokážeme vynaložit k tomu abychom si podřezali větev na které sedíme. Zpochybňování Tradice, Bible, Církve i samotného Boha a hledání neexistujících rozporů je toho živým důkazem. Každý takový uměle vytvořený problém patří především tomu kdo ho vymyslel. kdo jinému jámu kopá sám do ní padá.



Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy