Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 258, komentářů celkem: 429593, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 448 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Mikim
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116503091
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Kam povede informační přesycení řidičů?
Vloženo Středa, 14. květen 2003 @ 06:57:59 CEST Vložil: Bolek

Sebeobrana poslal mitos

  Kam povede informační přesycení řidičů?

DVD a další přehrávače, navigační systémy GPS a další zařízení, která mají usnadňovat práci řidiče, jej také mohou neúnosně zatěžovat. Jistě budeme všichni souhlasit s tím, že pro řidiče je nejdůležitější zrak. V současné době je převážná část informací řidiči přijímána pomocí zraku.

S rozvojem technických prostředků, informační technologie a telematiky jsou jak soukromí, tak profesionální řidiči konfrontováni s informacemi přicházejícími z moderních přístrojů, které byly vytvořeny pro jejich pohodlí a bezpečnost a s ohledem na budoucí stav silniční dopravy. Během minulého desetiletí byly vynalezeny a technicky vylepšovány nové zdroje informací, které jsou montovány již jako standardní vybavení do nových generací dopravních prostředků. Patří sem především informace sdělované rozhlasovým vysíláním o místním stavu komunikací (kongesce, nehody na silnicích, práce na silnicích, atd.) a informace sdělované telematickými přístroji jako je GPS, tempomat a inteligentní automatické systémy dodržování vzdáleností. Přitom tyto nové systémy mohou také narušovat pozornost řidiče a představovat nové nebezpečí. Odborníci mluví o informačním přesycení řidičů vzhledem k tomu, že jejich pozornost poutá dopravní značení, reklamy, příležitostné dopravní značení, měnitelné označování silnic a nová generace informačních systémů v automobilech. První vědecké zprávy, i když někdy ještě ne zcela kompletní a přesně vypovídající, informují o zvyšujícím se počtu dopravních nehod způsobených zneužitím nebo nadměrným využitím dalších informačních zdrojů, jako jsou mobilní telefony, videa, GPS obrazovky a v poslední době televizní i DVD přehrávače v automobilech. Budoucí plánování dopravy a rozhodování o dopravních tocích bude stále více využívat informování řidičů a řízení dopravy pomocí instrukcí, které budou informovat o místních dopravních omezeních a limitech a povedou k určitému typu navádění vozidel do dopravních proudů, např. doprava může být odkloněna na zcela jinou komunikaci, než bylo původně zamýšleno řidičem. Tyto informace mohou být předávány jinými prostředky, než jsme byli doposud zvyklí, tj. tradičním pevným dopravním značením. Mnohdy se stává, že situace je nekonzistentní a nekompletní, pevné silniční značení má zcela opačný efekt, než bylo původně zamýšleno dopravními orgány. Všechny tyto elementy mohou vést k nebezpečným situacím a nebezpečnému chování řidičů, může to zvyšovat jejich nervové napětí a nejistotu. Obavy z toho, že riziko informačního přesycení může vážně ohrozit bezpečnost silničního provozu, se objevují u mnoha odborníků z bezpečnosti dopravy. Můžeme očekávat, že nekontrolovaný, na trh a zisk zaměřený rozvoj moderních informačních systémů může skutečně vytvořit situace informačního přesycení řidičů. Budoucí podmínky v řízení motorových vozidel na silnicích budou zřejmě vzhledem k intenzitě dopravních toků a technickému vývoji zcela jiné než dnes, zřejmě mnohem náročnější. Budou také komplexnější, dopravní plánování, přesuny toků a zásahy ke snížení rychlosti vozidel diktované veřejností povedou k tomu, že řidiči budou muset změnit stávající chování a rutinu a vytvářet nové jízdní strategie. Irelevantní informace týkající se dopravy mohou řidiče dostihnout jak vizuálně, tak sluchově. Již dnes je hustota dopravního značení a symbolů v určitých lokalitách velmi značná. To zahrnuje jak reklamy, tak nové prostředky zklidnění dopravy atd. Budoucí generace řidičů budou riskovat ztrátu relevantní informace o dopravě z těchto důvodů: 1. Nízká čitelnost dopravního značení. Ve skutečnosti jde o běžný stav způsobený nedokonalou údržbou silničního značení a symbolů, jde o nízký kontrast mezi figurami a jejich pozadím a např. přírodním prostředím nebo jejich neadekvátní dimenzování. Také velké množství symbolů a značek je v moderní dopravě situováno neodpovídajícím způsobem. Týká se to rozpoznávání symbolů v určité vzdálenosti v závislosti na skutečné rychlosti dopravy. 2. Rozptylování. Řidiči jsou ovlivňováni dalšími zdroji, jejich pozornost je lákána irelevantními zdroji informace, jako jsou reklamy, přesycené dopravní značení, lokální značení, atd. 3. Přesycení. Řidičům je prezentováno mnohem více informací, než mohou zpracovat za určitou jednotku času. Studium chování řidičů v dopravních situacích je základním předpokladem bezpečné implementace nových elektronických systémů kontroly jízdy. V evropském kontextu tento výzkum probíhá a poskytuje znalosti o korigování negativních efektů jak zákonodárcům, tak úřadům. Studují a měří se negativní vlivy (např. hluk, nástroje ovlivňování rychlosti, atd.) na podmínky řízení. Z mnoha výzkumů je možné se zmínit o těch nejvýznamnějších: TERN (Trans European Road Network) byl zaměřený na kongesce a řízení dopravy (Traffic management). Očekává se, že v brzké budoucnosti budou zavedeny nástroje ovlivňující či eliminující tvorbu kongescí. Některé z nich budou pro řidiče přijatelné, jiné budou nepopulární. Bude však nutno použít sofistikovaných informačních systémů pro řidiče orientovaných na specifické druhy transportu, jako je doprava zboží, turistická tranzitní doprava, doprava nebezpečného zboží atd. Přístroje budou udávat přetížení silnic, informace o riziku aj. a budou znamenat zatížení řidičů dalšími informacemi. Tyto informace nebudou filtrovány obecně užívanými informačními systémy. V zastavěných oblastech bude užíváno nástrojů ke zklidnění dopravy, Calming measures, v takovém rozsahu, že místní obyvatelé i ti, kdo pouze projíždějí určité hustě zalidněné oblasti, obdrží instrukce, jak dosáhnout cíle cesty odlišným způsobem, než je značeno na pevném dopravním značení. Telematika se v budoucích letech bude rozvíjet právě tímto směrem a většina dopravních prostředků bude vyžadovat na přístrojové desce tyto přístroje. Budou nutné změny ĺ ć v legislativě tak, aby bylo povinné instalovat tyto přístroje i na starších automobilech a také změny v prodeji a marketingu těchto přístrojů. Karel Schmeidler


"Kam povede informační přesycení řidičů?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy