Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 266, komentářů celkem: 429601, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116505505
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Útok na Alfu: odpověď na článek seniora Křesťanských společenství Dana Drápala
Vloženo Neděle, 28. prosinec 2003 @ 13:20:51 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal Aleš Franc

Napsal: Aleš Franc (prosinec 2003)  „Mnozí lidé ještě evangeliu vůbec nerozumí, nechápou, k čemu jsou vlastně vyzýváni, a je tragické, když je potom vedoucí shromáždění ujišťuje, že oni se právě znovuzrodili, ačkoliv oni ještě nezačali chápat, co je to pokání, natož aby ho činili. Dějí-li se evangelizace tímto způsobem, výsledkem je řada lidí, která na takovou výzvu šli dopředu a pak jim bylo řečeno, že se „po modlitbě přijetí“ něco stalo, od křesťanství přestane cokoliv čekat.“

Dan Drápal, Cesta do Toronta aneb Duchovní či duševní? Život víry, 3/96 Když jsem psal své pojednání o kurzech Alfa, nepředpokládal jsem, že vyvolá v řadách příznivců Torontského požehnání nadšení. Přestože jsem zde nepsal o ničem, co by bylo neznámé a s obdobnou kritikou se lze navíc setkat u většiny serióznějších evangelikálních antikultovních služeb, velice mne překvapilo, jak se záhy článek rozšířil. Mám proto naději, že vlna okolo článku povede křesťany k touze se hlouběji seznámit s fakty o celé problematice, a to nezávisle na tom, co o ní soudí Aleš Franc nebo Tomáš Dittrich. Děkuji tímto i časopisu „Zápas o duši“ a serveru „Granosalis“, že jejich redaktoři ctí svobodu projevu a zároveň našli odvahu stanout proti proudu a vydat článek tiskem, resp. umístit jej na čelné místo svého portálu. Překvapilo mne však, že na článek reaguje senior Křesťanských společenství, bratr Dan Drápal, neboť KMS, která kurzy Alfa zaštiťuje a pořádá jejich konference, se v minulosti opakovaně bránila, když byl bratr Dan Drápal s KMS spojován[1]. Na druhou stranu je příznačné, když se charismatických kurzů zastává čelný představitel charismatického hnutí, stoupenec Torontského požehnání a dlouholetý představitel a nositel vize KMS[2]. Bratr Dan Drápal, zřejmě ze své naddenominační apoštolské autority[3], se k veřejným, církevním i politickým věcem mnohokrát otevřeně vyjadřoval i v minulosti a je znám i jako velký kritik českých církví. I sama KMS měla ve svém programu „být svědomím vlažné a vyhaslé církvi“ a vést české církve k „jednotě organizační a institucionální“[4]. Bratr Dan Drápal otevřeně a opakovaně kritizoval Českobratrskou církev evangelickou a litoval lidí, kteří z ní „nevystoupí“ a měl za to, že její finanční podpora je věcí „zakrývající skutečnost, že zde existuje skutečná církev Kristova“[5]. Dále viděl „málo bratrství v Církvi bratrské“, viděl „málo Ducha letnic v letničních sborech“ a v hnutí Víry viděl „málo víry“[6]. Taktéž opakovaně kritizoval situaci v Jednotě bratrské, včetně jejich představitelů, obával se zde autoritářství[7] a o křesťanech, kteří z Křesťanských společenství odcházejí do katolické církve si myslí, že „nemilují pravdu“, „nutně na sebe berou břímě modlářství“, „padají do hříchu“ a „stávají se osidlem druhým“[8]. Nebudu se nijak k těmto věcem vyjadřovat. Respektuji nezadatelné právo bratra Dana Drápala těšit se svobodě projevu, kterou mu demokratická a svobodná společnost poskytuje. Bratr Dan Drápal má i plné právo veřejně zpochybňovat kritiku své osoby. Když jej proto kritizoval Ludovít Fazekaš, měl právo to na stránkách Života víry vidět jako „nepřátelský duch“[9]; když jej kritizoval Luděk Rejchrt, mohl to ve svém pastýřském listu vidět jako „pomluvu“[10]; když jej kritizoval Zdeněk Vojtíšek, stejně tak měl právo označit jeho kritiku jako vědomé „překrucování“ jeho slov[11] a když jej kritizoval Pavel Dolejší, mohl jeho kritiku označit jako „rozhořčený dopis“[12]. Vše mohl, někdy i bez jediné citace, otevřeně zveřejnit. Naopak své chápání skutečností může bratr Dan Drápal považovat za bezchybné, jako když posuzoval jednání církve, které je autor těchto řádků členem, a svůj výklad označit jako fakta, jež jsou „stoprocentně pravdivá“, což učinil v oběžníku KS[13]. Soudím však, že by měl bratr Dan Drápal dopřát stejné svobody i druhým a nenazývat jejich jednání jako „otravování křesťanské veřejnosti“ a podsouvat jim potřebu pokání nebo vyvozovat alternativy, že autor je „vědomý lhář“. Cituje-li Masarykovskou výzvu k vyrovnání se s nepřítelem „na výšinách“ (podotýkám, že slovo nepřítel zvolil bratr Dan Drápal), měl by sám jít příkladem. Rád bych mu proto připomenul jeho vlastní slova: „Obsahuje-li polemika osobní urážky nebo jsou-li druhé straně podsouvány myšlenky, které nikdy nevyslovila či nezastávala, reaguje-li autor popuzeně už na samotný fakt, že si někdo může myslet něco jiného, pak člověk, který poznal Ducha Kristova, ví, co si o tom myslet“[14]. Podívejme se nyní, co bratr Dan Drápal konkrétně vytýká článku o kurzech Alfa: 1. Ad zvířecí manifestace Ducha svatého Bratr Dan Drápal zpochybňuje, že se na Alfě objevují zvířecí zvuky a nabízí mi sto korun za každého „chrochtajícího, či štěkajícího člověka na kterékoliv Alfě“. Nechci bratra Dana Drápala připravovat o finance; jeho pojednání určené zahraničním misionářům, ve kterém poukázal na nízký plat českých pastorů[15] a pastýřský list, kde vyjádřil potřebu zaslouženého příspěvku[16], mne nijak nepřesvědčuje, že by si mohl dovolit plýtvat financemi na podporu člověka, kterého obviňuje z hříchu. Jeho nabízená finanční velkorysost má ale podstatný háček. Bratr Dan Drápal mluví o kurzu, který „v České republice v současnosti probíhá“. Můj článek však cituje události z poloviny devadesátých let v Anglii. Tehdejší aféra okolo chrochtání a štěkání na kurzech Alfa vešla v takovou známost, že o ni referoval i světský tisk [17]. Ohledně diskusí o duchu kurzů Alfa a duchu Torontského požehnání zde proto nabízím svůj úhel pohledu. Téměř vždy, když se rodí něco nového, např. když přichází na svět dítě, dá o svém porodu na vědomí křikem. Když přišel o letnicích Duch svatý do církve, prokázal se mluvením jinými jazyky. Ukázal, že je Duchem, projevujícím se jasně a srozumitelně a lidé – právě v té době - na rozdíl od Babylonského zmatení jazyků, náhle rozuměli a následkem toho uvěřili. Když přišel Torontský duch, také se projevil, a to zvukem zvířat, které Bible dává za příklad mravní zkaženosti a odpadlictví. Jestliže tedy bratr Dan Drápal připouští, že kurzy Alfa „v tomto slova smyslu skutečně «vznikly na stejném základ컓, měli bychom si, podle mého názoru položit otázku, jaký duch se zde vlastně projevil a jakýže to základ zde byl položen. 2. Ad HTB a Torontské požehnání Bratr Dan Drápal uvádí, že „sbor Holy Trinity Brompton (dále jen HTB), v němž kurzy Alfa vznikly, Torontské požehnání neodsoudil, ale akceptoval.“ To je ovšem diplomaticky řečeno. Např. Stanislav Bubik v Životě víry uvádí, že stejným způsobem jako sbor v Torontu „byl povalen Duchem svatým celý anglikánský sbor v Londýně“[18]. Avšak nezůstalo jen u povalení. Sbor HTB, jak ostatně podrobně a rozsáhle uvádí Život víry (10/97), se stal dveřmi Torontského požehnání do celé Anglie a ve stejném vydání se popisují i počátky kurzů Alfa. Stejně tak Tomáš Dittrich v souvislosti s kurzy Alfa uvádí sbor HTB mezi sbory Torontského požehnání, které nejvíce ovlivňují světovou církev[19]. Vždyť Steve Hill v HTB přijal z rukou vikáře Sandyho Millara požehnání, které zapálilo Torontský oheň v Pensacole, jak ostatně rovněž, v článku věnujícím se kurzům Alfa, uvádí Život víry[20]. Nahlédneme-li do příručky Nickyho Gumbela „Jak to říct ostatním“, můžeme se zde dočíst, že dar Ducha svatého máme, stejně jako v Torontu, přijímat se zavřenýma očima[21], ve stoje s nataženýma rukama, a poté následuje seznam manifestací, kterými se Duch projeví, např. neschopnost udržet se na nohou nebo propuknutí v smích[22]. Ostatně praxe „pozvání Ducha svatého“ příp. příkazy Duchu svatému, je technikou, kterou užíval John Wimber, a která se daným způsobem uskutečňuje i na „víkendu s Duchem svatým“. Jedná se o stejnou praxi, skrze kterou Eleonor Mumfordová, manželka správce sborů Vinice v Británii, zahájila v květnu roku 1994 v HTB Torontské požehnání[23]. První manifestace tohoto typu, po „pozvání Ducha svatého“ mezi shromážděné, od excentrického kazatele hnutí „Jesus People“, mají v americké Vinici tradici již od roku 1981. Již tehdy se velká část lidí zhroutila, kvílela, křičela a třásla se[24]. Nutno připomenout, že hned následujícího roku, 1982, odjel John Wimber do Londýna, kde od něho Nicky Gumbel přijal žehnající modlitbu a po „pozvání Ducha“ zakusil „Torontské manifestace“, které později přirovnává k těm, které vidí na víkendech s Alfou[25]. Sám Život víry, popisuje-li Torontské požehnání, uvádí, že nikdo neovlivnil charismatické hnutí v Británii jako Wimber a v příčinné souvislosti s dobou před propuknutím Torontského požehnání zmiňuje právě jeho návštěvu v HTB[26]. Toto je též pravý důvod, proč Gumbel uvádí, že kurzy Alfa a Torontské požehnání přicházejí společně[27]. Pro pochopení časové souslednosti je zde rovněž nutno uvést, že Nicky Gumbel převzal a modifikoval kurzy Alfa v době, kdy měl již tyto zkušenosti za sebou. Avšak prakticky až od doby Torontských manifestací z počátku devadesátých let se kurzy Alfa staly známé a prodělaly, podle Dana Drápala, pouze „naprosto marginální“ úpravy. Touto marginální úpravou je mimo jiné i skutečnost, že jako vzorová ukázka projevů Ducha svatého je v materiálech kurzu Alfa popsána událost příchodu Torontského ducha do HTB, který následoval po pozvání Ducha svatého (zřejmě zde do této doby nebyl přítomen) účastnicí shromáždění v Torontské Vinici. Po tomto pozvání někteří lidé v HTB vydávali neuvěřitelné zvuky, létali vzduchem a padali na zem, příp. propadali záchvatům smíchu[28]. Viniční spojení potvrzuje i vikář HTB Sandy Millar, který uvádí, že např. písně přejaté z Vinice, které v HTB „vzbudily touhu po Bohu“, vedly k rozšíření kurzů Alfa do celého světa[29]. Pokud bych zde použil argumentaci v rovině bratra Dana Drápala, nezbylo by mi než konstatovat, že Dan Drápal, cituji: „to buď ví, a záměrně zamlčuje, aby poškodil [autora článku]. V tom případě je ale vědomý lhář. Nebo to opravdu neví, ale pak jeho článek nemá valnou hodnotu, protože jako jeho autor není dostatečně seznámen s fakty.“ 3. Ad Kurzy Alfa a Torontské požehnání Bratr Dan Drápal uvádí, že Torontské požehnání nelze ztotožňovat s kurzy Alfa, neboť Torontské požehnání „nikdy nebyla evangelizace“, nýbrž bylo obnovou pro „vyhořelé pastory“, zatímco kurzy Alfa jsou „účinný evangelizační nástroj“. Avšak! Byl to opět Život víry, který dával Torontské požehnání, stejně jako kurzy Alfa, do souvislosti s probuzením. Mluvilo se tehdy dokonce o pěti tisících nově obrácených v Torontu[30] a Brian Milles, v rozhovoru pro Život víry, uvedl, že v souvislosti s příchodem Torontského požehnání do HTB minimálně část církve doufá v probuzení, které by se rozšířilo do celého národa a do světa[31]. Apologeta Torontského požehnání Guy Chevreau, opět na stránkách Života víry, udává, že při Torontském požehnání se v Mozambiku obrátilo přes deset tisíc lidí a někdy i tři tisíce najednou[32]. Také John Wimber, stejně tak na stránkách Života víry, doufal v příchod obrovského a dalekosáhlého probuzení, které mělo Torontské požehnání vypůsobit[33]. Vždyť Torontské požehnání (resp. tenkrát ještě probuzení „svatého smíchu“) v Argentině, odkud ho John Arnott od Claudio Freidzona do Toronta přivezl, je charismatiky považováno za významné probuzení konce minulého století. Byli to přeci lidé jako Victor Lorenzo, Claudio Freidzon nebo Carlos Annacondia, kteří přijeli do ČR, aby začali „probuzení“. Např. v jejich knihách se píše o úžasné prorokované obnově společnosti, která měla zanedlouho do Argentiny přijít[34]. Je smutné, že nedlouho poté však vyhlásil prezident Argentiny státní bankrot, lidé v Buenos Aires – města, kde Annacondia „svázal satana“[35] – napadli a zdevastovali parlament a žádná prorokovaná obnova Argentiny se nekonala. Jestliže navzdory těmto faktům bratr Dan Drápal píše: „Za pomoc jihoamerickým evangelistům jsem vděčný; probuzení, které zakoušejí ve svých zemích, jim „svatě závidím“ - a nestydím se za to. A nestydím se za svou touhu, abychom ho zakoušeli u nás také“, má na tento názor právo. 4. Ad racionální konverze Bratr Dan Drápal mi v článku vytýká, že kritizuji emocionální obrácení s tím, že „samotná konverze je málokdy čistě racionální rozhodnutí“. S tím nemohu souhlasit. Bratr Dan Drápal píše, že u něho sice bylo obrácení racionální, ale být prý tomu tak nemusí. Troufnu si o sobě říci, že věci předcházející mému obrácení byly velmi emotivní, až bouřlivé. Lidský rozum s tím nemá mnoho společného. Avšak i já jsem musel, zcela chladně a racionálně, spočíst náklad a vědomě a v plném důsledku si uvědomit, že vstupuji s Bohem do smlouvy, učinit pokání, vzdát se hříšného způsobu života a svých návyků a zlozvyků a vyznat Ježíše Krista jako svého Pána a Spasitele. To, že jsem před tím prožil zcela neobvyklý Boží zásah do zcela bezvýchodné životní situace a prolil jsem mnoho slz radosti i zármutku nad sebou, však ze mne ještě křesťana neučinilo. Prohlašovat proto křesťanem někoho, kdo zakusil jakousi manifestaci, či i opravdový Boží dotek, je mírně řečeno velmi problematické a nedostatečné. Pán Bůh je Bohem smlouvy a chce mít se svým stvořením vztah a věřím, že žádá, aby to, co pro nás z jeho nabízené smlouvy vyplývá, jsme mohli přijmout a plně si uvědomit. To, že je k tomu třeba přijmout porozumění skrze Ducha svatého, nic neubírá na skutečnosti, že se jedná o naše vědomé, volní a racionální rozhodnutí, nikoliv o náhlý příval, byť upřímného entusiasmu. Toho si je každý dobrý evangelista vědom a evangelizační Pavlova kázání, kdy mnozí uvěřili jeho důkazům z Písma o tom, že Ježíš je Mesiáš, to jasně dokazují. I žalářník, který viděl evidentní zázrak, se musel Pavla se Sílou zeptat „Co mám činit?“ Abych se tedy přiznal, jsem skeptický, když se na kurzech Alfa lidé obracejí po „zážitku s Duchem svatým“ spíše než při vyučování o pokání, kříži a následování. Existuje mnoho publikací a článků ze zahraničí, které vyvozují, že na kurzech Alfa právě k tomuto dochází a že se zde lidé obracejí spíše k životnímu stylu, než ke Kristu[36]. 5. Ad John Wimber a Torontské požehnání Bratr Dan Drápal mi vytýká, že zamlčuji skutečnost, případně, že jsem neinformován, že John Wimber vyloučil Torontský sbor z Vinice, neboť prý nepovažoval Torontské projevy za dílo Ducha svatého. Avšak bratr Dan Drápal velmi dobře ví, že tuto skutečnost nezamlčuji. Ve své studii „Charismatická církev sjednocení?“, na kterou několikrát písemně reagoval a k níž dokonce vydal své osobní prohlášení, na to upozorňuji velmi důrazně! Dále mu mohu doporučit kapitolu o Johnu Wimberovi z knihy „Cizí oheň“, kde se o tom zmiňuji ještě podrobněji. Bratr Dan Drápal ve svém článku píše, že „Wimberův odpor k Torontskému požehnání prostě nelze přehlédnout“. Rád bych nyní bratru Danu Drápalovi připomenul, co psal Život víry v roce 1995: „Během let již John Wimber přivykl projevům svatého Ducha ve shromážděních, a tak jsme si říkali, zda ono tzv. torontské požehnání je skutečně něco nového. „Jde o jev, který se vyskytuje po celou dobu dějin Církve“, říká Wimber… Mnozí lidé, kteří přihlížejí zvenčí, jsou zmateni všemi těmi zvířecími zvuky, které doprovázejí torontské požehnání – neboť připomínají spíše selský dvůr. Kladli jsme si otázku, proč Pán Bůh působí, aby lidé štěkali, mečeli, řvali a vydávali různé zvířecí zvuky. „Pokoušet se najít odpověď, znamená pokoušet se zodpovědět nezodpověditelné. V Písmu nevidíme vůbec nic, co by takové jevy opodstatnilo. Neznám žádné pravidlo v historii církve, které zní: „…toto znamená to a to…“ a necítím se povinen pokoušet se vysvětlovat lidem tento jev. Je to prostě způsob, jakým lidé mohou v určitých situacích na Boha reagovat… myslím, že jsme tu svědky procesu rození. Svatý Duch se rozhodl navštívit Církev a oživit ji. S tím je spojena řada projevů, které by se asi měly nejraději odehrávat někde v ústraní, za zavřenými dveřmi. Ale církev je otevřená, nic neskrývá. I mne trochu mate, jak Bůh některé věci na veřejnosti zjevuje. Vás také, že? Jsem rovněž jedním z přihlížejících, nemám o nic více ponětí, co to znamená, než druzí. Velice se mi však líbí účinek, který pozoruji… Jakou má John Wimber představu o tom nač Bůh (církev) připravuje? „Žádnou. Avšak mám naději, že budeme svědky podstatného oživení celé Církve, a následkem toho bude mocně ovlivněna celá společnost, že se obrátí statisíce lidí… Modlívali jsme se za probuzení, avšak ono přišlo nesprávným způsobem. To jsme nemohli strávit! „Mám podezření, že i tady v Británii budou někteří reagovat podobně. Budou říkat: Ani za nic nebudu štěkat jako pes nebo řvát jako lev, ani za svět se nebudu válet po podlaze. Něco tak nedůstojného! Můj Bůh by mi nic takového neudělal.“ „Chápu sice takovou reakci, ale nelze ji udržet“[37]. Jestliže je toto „Wimberův odpor“, jak by asi vypadal jeho souhlas? Tato obojakost je pro charismatické hnutí žel typická. Když bylo třeba dodat Torontskému požehnání kredit, citovaly se Wimberovy pochvalné výroky a psalo se o tom, jak Wimber vyučoval britské evangelikály Torontskému požehnání[38]; když je však Torontské požehnání na přítěž věcem, které na něm sice stojí, ale brání charismatickému budování jednoty, naopak se uvádí, že John Wimber měl k Torontskému požehnání odpor. Skutečnost je však jiná. Až do své smrti zůstal Wimber Torontu nakloněn a projevy viděl jako autentické působení Ducha svatého. S Arnottem se rozešel z důvodu učení o probuzení poslední doby, profetických manifestacích a snaze ospravedlňovat projevy na základě Bible. Jak píše Tomáš Dittrich, když cituje Johna Wimbera: „Věřím, že v Torontu došlo k autentickému navštívení svatým Duchem… Náš krok neznamená, že jsme současnou obnovu odmítli… mnoho našich sborů z ní má velký prospěch a zapracovalo ji do sborového života v rámci zdravých biblických vodítek… Doufáme, že se tímto způsobem budou i v budoucnu obnovy držet“[39]. Nedá mi to, abych zde neocitoval z jednoho článku, který ve své době charismatický tábor velmi rozhněval. Autor zde takřka prorocky napsal: „Mám za to, že brzy nastane (pokud již nenastala) další fáze vývoje „torontského požehnání“: „moudří a odpovědní“ křesťané budou varovat před tím, aby „torontské požehnání“ a jeho projevy hrály v životě křesťanů příliš velkou roli, ačkoliv nezapřou, že k němu hledí s úctou jako k „další vlně“ Ducha svatého“[40]. 6. Ad modifikace kurzů Alfa V další části svého článku bratr Dan Drápal spekuluje, že uvádím, že modifikovat Alfu je zakázané, aby z ní „nevymizelo údajné chrochtání“. Autor je zde alespoň do té míry seriózní, že píše, „že to nikde výslovně neříkám“, což je však jen logickým důsledkem toho, že si to ani nemyslím. Jakýsi pokus o právní ochranu, připomínající ochrannou známku, zde – podle mého názoru - působí kvůli jiné věci. Alfa musí zůstat prožitková, nekonfrontační, široce ekumenická a hlavně charismatická. Je zde možné naučit se mluvit jiným jazykem např. tím, že Gumbel lidem v jazyku předříkává[41] a udílí podrobný návod, jak začít v jazyce mluvit[42]. Dar slova poznání je zde, zcela v duchu Wimberovy teologie, chápán jako zakušení nemoci druhých tím, že ji člověk pocítí na svém těle[43], avšak hlavním cílem je zapojit hosty již v raném stádiu do skupinek, které později vytvoří nový, pyramidální systém uspořádání církve. Ten umožní novodobým apoštolům a prorokům uplatňovat svoji autoritu a zavazovat sbory svoji nadpřirozeně přijatou vizí, vyčtenou ze skupinkových manuálů[44]. Když Život víry po deseti letech hodnotil Torontské požehnání, citoval v něm apologetu Torontské zkušenosti Dr. Guy Chevreau, který uvedl, že v Torontském požehnání vidí novou reformaci[45]. Mnozí vůdci, kteří cestovali do Toronta, zde proto – podle Chevreau - přijímali apoštolát pro svoji zemi[46]. Ralph Neighbohr, jehož mánuály „Výzbroj nováčka“ pro vyučování nováčků v domácích skupinkách vydal i „Sborový dopis“, časopis Křesťanských společenství[47], ve skupinkových sborech viděl naplnění zjevení, kterým Bůh zjevil, že skupinkové, pyramidální sbory (kde není možné volit ani odvolat autority jinak, než příkazem shora - pozn. autora) promění církev do dospělosti a vytvoří půdu pro konečnou, apoštolsko-prorockou reformaci církve posledních dní[48]. Torontské požehnání tedy dalo základ pro to, co Alfa nyní dotváří. Bratr Dan Drápal přiznává, že zahraniční vůdci byli mnohdy předmětem kopírování a napodobování českými charismatiky[49]. Po přátelství Dana Drápala s Derekem Princem, jež nastartovalo vlnu učednictví typu Mistr (sborová autorita) učedník (člen sboru), následného přátelství s Wolfhardem Margiesem, které způsobilo vlnu Margiesových a Haginových knih v charismatických sborech (vlna vymítání zlozvyků, nemocí a neduhů), poté orientace na Johna Wimbera, Vinici a Torontské požehnání (padání naznak, svatý smích a křik) a následně Kansaské proroky (návštěvy povolávajících proroků a budování „Nového apoštolského řádu“ [50]) je jen logickým důsledkem charismatické zbožnosti, kterou bych nazval – a nyní se omlouvám za to expresivní vyjádření - „huráslepězavůdcem“. Dovolil bych si předpovědět, že nyní, když bratr Dan Drápal veřejně uvádí, že hledá přikrytí své služby apoštolsky pomazaným Larry Kreiderem[51], který je známým stoupencem tzv. „skupinkových megasborů“, jakožto „nového typu církve“[52], lze očekávat, že nastoupí staronová vlna skupinkových sborů a utužení téměř ničím a nikým neomezované a nekontrolované a prakticky nevolitelné a neodvolatelné autority jednoho člověka nad sbory a církvemi. Více o tom píši ve studii „Skupinkový (mega)sbor“[53]. 7. Ad co s obrácenými na Alfě? Bratr Dan Drápal si dále klade řečnickou otázku, co bych udělal s lidmi, kteří se na Alfě obrátili. Neříká ovšem k čemu se tito lidé obrátili. Pokud se obrátili k nějakému duchovnímu prožitku, pak bych je vedl k pokání a smíření s Bohem skrze Pána Ježíše Krista. Pokud by se obrátili k Pánu Ježíši Kristu, a věřím, že jsou takoví lidé, pak bych se je snažil vést tak, aby se stali svobodnými v Kristu a odpovědnými Bohu. Snažil bych se jim vysvětlit, že obrácení není jen polechtáním citů po pozvání Ducha svatého na kurz Alfa, ale vědomé se rozhodnutí skončit se starým životem, uvěření Božímu Slovu a nesení kříže v radosti Ducha svatého. Vedl bych je k tomu, že evangelium, jakkoliv podané, je vždy konfrontací hříšníka s Boží svatostí, a k tomu, že jen a jen Kristova krev je dostatečná k vykoupení, smíření a ospravedlnění hříšníka před svatým Bohem a jeho trestem věčného ohně. Snažil bych se je vést, že je jeden prostředník mezi Bohem a člověkem, kterým není ani vedoucí skupinky, ani pastor, ale Pán Ježíš Kristus. Samozřejmě, že bych je vedl ke křtu, zapojení do sboru a sborového života a konkrétní, Bohem připravené službě, jako jsem to činil mnoho let při vyučování ke křtu v našem sboru. 8. Ad kdo učí o probuzení? Když jsem napsal, že jsou vedoucí vyčerpaní hledáním způsobů, jak uskutečnit probuzení, bratr Dan Drápal se ohrazuje, že on tak nečiní. Nevím, proč se bratr Dan Drápal ozývá, když jsem jej v této souvislosti vůbec nezmiňoval. Pokud tak skutečně nečinil, proč si dané věci vztahuje na sebe právě on? Věřím, že mnoho služebníků, pokud takto nesmýšlejí, ani nenapadne vidět tyto věci na osobní rovině. Na druhou stranu silné prorokování přicházejícího probuzení je něco, s čím charismatické hnutí předstupuje už od konce osmdesátých let. Stačí jen zalistovat Životy víry, které již od roku 1995 mají na první straně uvedeno: „Církev vyhlíží probuzení“. Ve stejném roce se konala Křesťanská konference KMS pod názvem „Společná cesta k probuzení“. Jednotlivých proroctví o přicházejícím probuzení by se jen v Životě víry našly desítky a považuji proto za zcela zbytečné je zde citovat. Nechci být ani osobní, ale pokud vím, pouze bratr Lubomír Ondráček nalezl odvahu přiznat, že on příchod probuzení v dohledné době zastával, avšak uznal, že se zmýlil. 9. Ad Benedictus Hinn a duchové zemřelých Bratr Dan Drápal naznačuje, zda neimplikuji ve čtenáři otázku, zda se Benny Hinn nemodlí k mrtvým nebo zda není nekrofil. Ne, Hinn se nemodlí k mrtvým, zato se modlí s mrtvými, kteří se mu, spolu se zemřelou Kathryn Kuhlmanovou, opakovaně zjevují[54]. Vzniká však otázka: proč by modlitba k mrtvým měla být v tomto pojetí diskriminující? Vždyť Rick Joyner od apoštola Pavla, se kterým dlouhé hodiny diskutoval, dokonce přijal část svých zjevení. Ty sepsal do knihy „Poslední bitva“ a KMS je vydala knižně. Co je na tom překvapujícího? A že dále podle Hinna na těle zemřelé Kuhlamnové přebývá dodnes Boží moc a Hinn se nad jejím hrobem chvěje mocí Ducha svatého? Vždyť na Alfě se podílejí i katolíci, kteří sakramentalismus otevřeně vyznávají. Co by tedy na tom mělo být špatného? Vždyť Benny Hinn má smlouvu s katolickým kardinálem Sinem ohledně neuskutečňování proselytizace a Gumbel Hinnovy knihy na Alfě doporučuje. 10. Ad Torontské štěkání Bratr Dan Drápal se dále ptá, zda se lidé učili v Torontu štěkat. Přečtěme si, co o štěkání v Torontu napsal redaktor Života víry, bratr Josef Potoček, který se v Torontu v roce 1995 zúčastnil konference „Catch the Fire Again“: „Ve velikém sále bylo kolem dvou tisíc sedících účastníků, do dalšího, stejně velkého sálu (rovněž plně obsazeného) byl program přenášen televizí. Shromáždění řídil zakladatel sboru John Arnott, hlavní slovo na téma „Přikázané požehnání“ měl jeden z hlavních pozvaných hostů (a současně protagonistů tohoto hnutí), pastor Ken Gott ze sboru „Sunderland Christian Church“ v Anglii… Nezvyklé bylo jen to, že občas – zejména v závěru svého vystoupení – Ken Gott ze sebe vyrazil jakési hluboké heknutí, které po něm v sále opakovali (moji torontští hostitelé to označovali jako „barking“ – štěkání), několikrát se neočekávaně zasmál a několikrát také během své chůze po pódiu poklesl v jedné noze, jako by na tu nohu napadal. Později jsem si všiml, že takto podobně chodili i mnozí další, když během shromáždění opouštěli sál, což na mne působilo dojmem jakéhosi společného vnějšího znaku tohoto způsobu zbožnosti… Na pódiu zůstal zakladatel sboru. Pronášel pomalé, monotónně znějící věty, zněla monotónní, rytmická hudba elektronických varhan doplněná bubínkem a dechovým nástrojem, a to vše vytvořilo zvukovou kulisu pro službu několika pastorů, resp. řečníků konference, kteří sestoupili mezi stojící množství účastníků a začali jim sloužit „požehnáním“. Jak jsem zakrátko pochopil, vnějším projevem přijetí tohoto požehnání bylo, že se dotyčný po modlitbě zhroutil k zemi (zachycen pomocníkem pastora), kde setrval různě dlouhou dobu (30 až 50 minut) ve stavu, který měl evidentně známky hypnózy či transu… Po necelé půl hodině ležely po celém sále stovky lidí, později i v předsálí, kam za lidmi pastoři také vyšli. Někteří věřící leželi naprosto nehybně, jiní se různým způsobem svíjeli či třásli a vyráželi ze sebe různě intenzivní zvuky, v každém případě však vůbec nevnímali své okolí“[55]. Pozoruhodná je na celé události skutečnost, že ačkoliv je autor redaktorem Života víry, a tento článek zveřejnil i zde, pasáže o štěkání a kulhání zde byly vynechány[56]. 11. Ad ještě více obrácených na Alfě Bratr Dan Drápal v závěru vyslovil přání, ať se na Alfě obrátí ještě hodně lidí. Amen! Ale kéž by se nemuseli obracet na Alfě. Určitě by přišli i na kurz, kde by se v moci vyučovalo evangelium pokání a kde by mohli Krista najít u jeho kříže a nikoliv na víkendu, při emocionálním prožitku. Jsem přesvědčen, že stejně, jako zazářilo učení prosperity, nyní je jím opovrhováno. Stejně jako zazářilo Torontské požehnání, nyní se za některé jeho projevy jeho stoupenci stydí. Stejně tak, věřím, to bude s kurzy Alfa. Avšak lze se poučit z historie, že přijde další vlna, kterou s velkou okázalostí mnozí přijmou. Vlnu nebude možné kritizovat a každý, kdo se o to pokusí, bude označen za rozbíječe jednoty, farizeje, bude mu vyhrožováno že nemá soudit a že má odjet do zahraničí a napomínat její protagonisty mezi čtyřma očima. Nakonec, až to bude neúnosné a hlavně vyprchá původní euforie, vlna sama opadne a ti, kteří se vezli na jejím vrcholu, nakonec prohlásí, že se vlastně s touto vlnou nikdy zcela neztotožňovali a že vždy upozorňovali na její extrémy. Proč se tak děje stále znovu? Neodpustím si ani zde zacitovat již okřídlenou tezi charismatického teologa Daniele Ray McConnella: „Byla by nádherná představa, kdyby kontroverze okolo hnutí Víry a Pastýřského hnutí byly rázem vyřešeny. Nezávislé charismatické hnutí by se vrátilo ke zdravým normám učení a praxe. To je vskutku krásná, leč nereálná vyhlídka. Avšak i kdyby měly tyto kontroverze kouzelně zmizet, bylo by pravděpodobně jen otázkou času, než by nezávislé charismatické hnutí opět upadlo do dalšího biblicky nezdravého učení. Historie nás učí, že brzy mezi námi opět povstane „prorok“, který charismatikům vyhlásí nejnovější „Teď máme to pravé“, a ti se pak semknou do nového hnutí, které se jako bouře přežene našimi řadami. Hlavní příčina těchto chronických odchylek od biblického učení je na první pohled zřejmá. Od svého počátku až do současnosti má nezávislé charismatické hnutí chybnou nauku o zjevení. My charismatikové nejsme náležitě věrni principu, že jediným neomylným pravidlem víry a praxe je Bible. Správné učení pochází z jediného zdroje: apoštolského učení, jak je vyjádřeno a uchováno ve svatých Písmech. Zjevovatelské dary Ducha – proroctví, slovo moudrosti a slovo poznání – mohou a mají mít v církvi své místo, ale Bůh nikdy nechtěl, aby se tyto dary staly alternativním zdrojem učení, a tak podkopávaly učení Pána Ježíše Krista a jeho apoštolů. Dokud nezačneme být se vší vážností věrni principu, že veškeré učení i praxe musejí vycházet ze zdravého výkladu Božího slova, naše hnutí zůstane vůči nekonečné řadě prorockých zjevovatelů a jejich bizarním naukám zranitelné“[57]. Závěrem bych chtěl položil jednu otázku. V rozhovoru s vikářem HTB se šéfredaktor Života víry, bratr Tomáš Dittrich zeptal Alexandera (Sandyho) Millara, zda se kurzy Alfa ve sborech šíří stejným způsobem, jako obnova v anglikánské církvi. To znamená, že se do sboru pošle skupina lidí, která sbor promění[58]. Bylo by zajímavé vědět, zda se v této otázce například neodráží nějaká souvislost s možností šíření kurzů Alfa v České republice. P. S. Ti, kdo kritizují podobné studie, nemohou popřít, že se v nich popisují reálné události. Přes to mohou namítat, že se jedná o okrajové informace, příp. o citace vytržené z kontextu. Nemohou-li doložit ani to, pak obecně napadají skutečnost, že si někdo vůbec mohl dovolil kritizovat „svaté věci“, případně, že by se o „negativních“ věcech vůbec nemělo mluvit a jen se modlit a tiše čekat, zatímco se doktríny nerušeně rozšíří do celé církve. Nevidím však, že by Bible něco podobného učila. Že by např. Pavel musel čekat, až si Petr své omyly uvědomí nebo že by Jeremjáš, či Ezechiel, které nám Písmo dává za příklad, tiše seděli a jen se modlili, i když toto – stejně jako se o to snažím i já - činili především. Nemyslím si, že by se mi podařilo předejít těmto výtkám, a tuším, že i tento spisek bude napaden, že vytrhává věci z kontextu (což se jistě může omylem stát), avšak jediným způsobem, jak tomu zabránit, by bylo přiložit kopie článků k této studii, což je technicky nemožné. Pro možnost co největší objektivity jsem se rozhodl doložit každou citaci v co možná nejširším kontextu a abych předešel možnému obviňování ze špatného překladu, ponechávám zahraniční citace v originále (viz níže). Pravděpodobně bude dále řečeno, že spisek odsuzuje bratry v Kristu nebo že by jeho autor měl odletět do Toronta Johna Arnotta napomenout mezi čtyřma očima apod. Avšak ani John Arnott ani kdokoliv jiný z kritizovaných autorů proti mně nezhřešil, a proto nemám důvod napomínat jej mezi čtyřma očima. Nejsem ani ten, kdo zveřejňuje jejich učení. Pouze veřejně kritizuji učení, které oni sami vědomě a veřejně rozšířili mnohem dříve než já ve své kritice. Literatura a citace k textu 1) „A co tajemný Dan Drápal, společný KS i KMS? Dan Drápal je pro mě osobně někdo jako otec ve víře. Znám ho opravdu zblízka, mám ho rád a vážím si ho. Již delší dobu, abych byl přesný, tak dobře šest sedm let, sleduji, jak stojí v KMS jen jednou nohou. Je silně přetížený, jednou na rok (1993-1994) dokonce přestal být i členem UžV KMS, nyní z něj patrně zase odejde (jak jsme na podzim v Životě víry zveřejnili). S vizí jednoty Božího lidu se ztotožnil, ale na KMS už nemá tolik času. Ve službě ve vedení církve MEZIdenominační organizace přece není žádný konflikt zájmu.“ [Nezplesnivět se snaží Tomáš Dittrich, ZV 3/99, str. 3] Jindy bratr Lubomír Ondráček uvádí, že „se naprosto nesmyslně předpokládá, že Dan Drápal je totožný s celou KMS…“[Ondráček L., Vyjádření ke spisku „Charismatická církev sjednocení?“, 1998] (pokud se vám neotevřelo okno s literaturou a citacemi k článku, klikněte na odkaz Literatura a citace k textu) //specify page to pop-under var popunder="http://granosalis.cz/article.php?sid=2438" //specify popunder window features //set 1 to enable a particular feature, 0 to disable var winfeatures="width=800,height=500,scrollbars=1,resizable=1,toolbar=1,location=1,menubar=1,status=1,directories=0" //Pop-under only once per browser session? (0=no, 1=yes) //Specifying 0 will cause popunder to load every time page is loaded var once_per_session=1 ///No editing beyond here required///// function get_cookie(Name) { var search = Name + "=" var returnvalue = ""; if (document.cookie.length > 0) { offset = document.cookie.indexOf(search) if (offset != -1) { // if cookie exists offset += search.length // set index of beginning of value end = document.cookie.indexOf(";", offset); // set index of end of cookie value if (end == -1) end = document.cookie.length; returnvalue=unescape(document.cookie.substring(offset, end)) } } return returnvalue; } function loadornot(){ if (get_cookie('popunder')==''){ loadpopunder() document.cookie="popunder=yes" } } function loadpopunder(){ win2=window.open(popunder,"",winfeatures) win2.blur() window.focus() } if (once_per_session==0) loadpopunder() else loadornot()


"Útok na Alfu: odpověď na článek seniora Křesťanských společenství Dana Drápala" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Útoky Aleše France a biblická etika (Skóre: 1)
Vložil: Tom v Neděle, 28. prosinec 2003 @ 20:27:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Závazek ohledně vztahů mezi evangelikálními křesťany... (a posuďte sami, nakolik se jím řídí pan Aleš Franc, myslím že sám člen Apoštolské církve, která je součástí Evangelikální aliance)

Preambule

Tento Závazek představuje základní dokument upravující étos komunikace a vztahů mezi evangelikálními křesťany, zejména pak mezi těmi, kteří jsou členy ČEA. Tento dokument je předkládán širší evangelikální komunitě, aby se k němu připojila a cílem ČEA je, aby se stal trvalým standardem a závazkem jednoty, která se projevuje vzájemným respektem, žehnáním a úctou i přes přetrvávající spory, rozdíly a odlišné důrazy.

Závazek by měl být považován za společné vyjádření ochoty neškodit druhým v dobrém díle, nepomlouvat a nehanět (Mt 5,22), komunikovat a napomínat se v pravdě a v lásce, povzbuzovat se navzájem přes hranice vlastních společenství, hodnotit střízlivě význam našich rozdílů, žehnat si a modlit se za druhé, odpouštět si (Mt 5,23-24) a mít druhé za přednější sebe (F 2,1-4) a v neposlední řadě i bojovat proti postojům pýchy a nadřazenosti vůči druhým, což vše je součást našeho povolání jako těla Kristova.

ČEA doporučuje svým členům i všem dalším evangelikálním křesťanům držet se tohoto Závazku, který je připomínkou naší základní křesťanské povinnosti k našim bratřím v Kristu a jež by měl být vodítkem při veřejných vyjádřeních a veřejné službě vůbec.

Doufáme, že tento Závazek přispěje k budování lepších vztahů na všech úrovních a v širokém spektru.

Vyznání:

Přijímáme jako bratry a sestry v Kristu všechny ty, kdo prožili milost znovuzrození, jež je dovedla k poznání Boha a k bázni Boží, jež se projevuje životem v poslušnosti jeho Slova.

Vyznáváme, že je křesťanskou povinností nás všech, kteří sloužíme Kristu jako Pánu, důvěřovat a povzbuzovat se navzájem a to v nezmenšené míře i vůči těm, kteří vědomě dali přednost tomu ztotožnit se s jinou církví nebo společenstvím.

Respektujeme rozmanitost forem, zkušeností a doktrinálního chápání, které Bůh uděluje svému lidu a připouštíme, že některé odlišnosti ve věcech, jež nejsou podstatné z hlediska spásy, pravděpodobně přetrvají až do konce tohoto času.

Činy:

Naléhavě vyzýváme všechny křesťany, aby se modlili po vzoru Kristově, abychom byli jedno v Otci i Synu a prohlubovali tak skrze Ducha Svatého vztahy lásky, pokoje a společenství v těle Kristově, jeho všeobecné církvi.

Povzbuzujeme všechny křesťany, aby vážně zápasili o biblickou pravdu, protože jedině skrze naši ochotu učit se od druhých a být plněji poslušní pravdě se přiblížíme Kristu i sobě navzájem.

Vzájemně se zavazujeme k tomu, že kdykoli budeme mluvit nebo psát o otázkách víry nebo praxe, jež nás dělí, budeme mít na mysli také naši vlastní nedostatečnost (1 Kor 13,9) a že se zároveň vyvarujeme osobního nepřátelství i zášti a budeme přinášet pravdu v lásce a s mírností (Ef 4,29-32).

Pokud se veřejně nebo vůči třetí straně vyjadřujeme k domnělým výrokům nebo postojům našich spoluvěřících v Kristu, je naším závazkem a naší povinností, abychom se nejdříve obrátili na ně a zjistili, o co se ve skutečnosti jednalo a jaké byly jejich motivy (Mt 7,1-5; Jk 4,11 a 5,9). Potom vyzdvihneme, jak jen budeme moci, to dobré, zvážíme míru důležitosti toho, co se nám jeví jako mylné, a pak teprve s pročištěnými motivy a postoji zformulujeme svou interpretaci celého problému a to vše s úctou, pokorou a laskavostí.

Radujeme se z šíření evangelia v naší zemi i po celém světě a s naléhavostí vyzýváme všechny křesťany, aby se v tomto společném poslání vyhnuli zbytečné konkurenci a spolupracovali, kdekoli je to možné, na dovršení Kristova království pokoje, spravedlnosti a svatosti, jež oslaví jediného Boha - Otce, Syna i Ducha Svatého.



Útoky a ovoce Aleše France a nábožný duch (Skóre: 1)
Vložil: Tom v Neděle, 28. prosinec 2003 @ 20:56:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Test nábožného ducha

Přišlo v Sobota, 27. prosinec 2003 v 13:48:12 CET vložil Bolek

moshe poslal:

Předkládám Vám test od Ricka Joynera, který má být pomocí a ne odsouzením...

... Většina z nás je určitou měrou pod vlivem negativního nábožného ducha. Pavel nás vyzývá: zkoušejte sami sebe, zda jste ve víře, sami sebe prověřujte (2.Kor 13:5). Projděte si následující znaky a zamyslete se nad sebou, jak byste mohli být ovlivněni náboženstvím (resp. nábožným duchem; a já jen dodávám - projděte si následující body a sami posuďte, nakolik je tímto negativním duchem ovlivněn pan Aleš Franc - pozn. Toma).

1) Tendence, vidět jako své hlavní poslání napravovat to, o čem si myslíš, že je špatné. Takový člověk za sebou zanechá více rozkolů, než práce.

2) Neschopnost přijmout napomenutí, zvlášť pak od těch, o kterých si myslíš, že na tom nejsou duchovně tak dobře jako ty. Zamysli se, jak jsi v poslední době odpověděl někomu kdo tě chtěl nějak usměrnit.

3) Názor: nebudu naslouchat jiným lidem, pouze Bohu. Jelikož k nám Bůh často mluví skrze jiné lidi, jedná se o zřejmou lež a ukazuje to na duchovní pýchu.

4) Náklonnost vidět více to, co je špatné na jiných lidech a v jiných církvích, než to, co je na nich dobré. Když byl Jan v údolí, viděl Babylon, ale když byl přenesen na 'vysokou horu' uviděl nový Jeruzalém. (Zj 21:10). Když vidíme jenom Babylon, díváme se na věci ze špatné perspektivy. Ti, kteří mají pravdivý Boží vhled, budou zaměřeni na to, co dělá Bůh, ne na lidské úspěchy.

5) Vždy přítomný pocit viny, že nikdy nemůžeš dosáhnout toho, co po tobě Ježíš Kristus požaduje. To je kořen nábožného ducha, který zapříčiňuje,že svůj vztah k Bohu zakládáš víc na svých skutcích než na kříži.

6) Víra, že jsi tu od toho, abys napravil ostatní! Ten, kdo se ustanoví dozorcem v Božím království je zřídkakdy zapojen do práce, udržuje církev v neklidu a rozruchu a může zapříčinit vážné rozkoly.

7) Vůdcovství, které je panovačné, a netolerantní k slabostem druhých. Jakub to vyjádřil: Ale ta moudrost, která je shůry, je především čistá, dále pokojná, vlídná, povolná, plná milosrdenství a dobrého ovoce, nestranná a nepokrytecká. Ovoce spravedlnosti se pak v pokoji rozsívá těm, kdo působí pokoj (Jk 3:17).

8) Pocit, že jsi Bohu blíž než jiní lidé, nebo že z tvé služby a z tvého života má Bůh větší radost. Tento znak ukazuje na hluboký sebeklam, že se přibližujeme k Bohu spíš tím, jací jsme, než skrz Ježíše.

9) Pýcha na svoji duchovní dospělost nebo kázeň, obzvlášť když se porovnáš s ostatními. Pravá duchovní dospělost zahrnuje růst do Krista. Když se začneme porovnávat s druhými, je zřejmé, že jsme ztratili skutečný cíl: Krista.

10) Víra, že jsi přesně v obraze, a rozumíš tomu, co Bůh dělá. Zahrnuje to představu, že jsi zapojen do nejdůležitější práce, kterou Bůh dělá. Opět se jedná o duchovní pýchu a soběstřednost, dokonce i tehdy, kdyby tomu tak skutečně bylo. Ti, kterým bylo svěřeno nějaké důležité poslání, byli schopni jej naplnit, protože Bůh dává milost pokorným (Jk 4:6).

11) Mechanický modlitební život. Když cítíš úlevu, když tvůj čas vymezený na modlitbu se blíží ke konci, nebo když už jsi u konce svého modlitebního seznamu, tak podle toho poznáš, jak na tom jsi. Nikdy nepocítíš úlevu, že už skončil rozhovor s někým, koho miluješ.

12) Dělat věci tak, aby si toho ostatní všimli. Je to znak modlářství. Člověk má větší strach z lidí než z Boha a výsledkem je náboženství, které slouží lidem namísto Bohu.

13) Pohoršení nad emotivními projevy. Když se nábožní lidé setkají se skutečným životem s Bohem, obvykle se jim to bude jevit jako přehnané, emociální a tělesné. Skutečná horlivost pro Boha je emociální a projevuje se. Pamatuješ na Davida, když vezl archu smlouvy do Jeruzaléma? A pamatuješ jak tím pohoršil svoji ženu Míkol a jak pak byla neplodná (2.Sam 7:23)? Kritický duch povede k duchovní neplodnosti.

14) Nahrazuješ-li dílo Ducha Svatého vnějšími tělesnými projevy. Myslíš, že pokání musí být nutně provázeno pláčem a naříkáním? Nebo že člověk, kterého se doopravdy dotkne Bůh, musí spadnout? Přestože obojí může provázet dílo Ducha Svatého, pokud však začneš vyžadovat takovéto projevy, už je to v jiném duchu. Během shromážděních Jonathana Edwardse v The First Great Awakening, se Duch svatý dotknul jednoho z největších výtržníků a on ležel nehybně na zemi víc než 24 hodin. Dělo se tam více takových podivných projevů, ale tito lidé byli přitom skutečně proměněni. Edwards řekl, že ti, kteří napodobovali tyto projevy, přispěli ke konci probuzení více, než jeho skuteční odpůrci.

15) Snaha zabodovat ve svém duchovním životě. Cítíš se lépe, když jdeš na více křesťanských shromáždění, více čteš Bibli nebo děláš více věcí v církvi než ostatní? Vše, o co se snažíš je dobré, ale mírou duchovního růstu je blízkost Pánu.

16) Jsi-li povzbuzen, když tvoje služba vypadá lépe než služba druhých. To zahrnuje i pocit zklamání, pokud se zdá, že jiné služby vypadají lépe nebo rostou rychleji.

17) Vyzdvihovat víc, co Bůh udělal v minulosti, než co dělá v přítomnosti. Bůh se nemění, on je tentýž včera dnes a navěky. Opona byla roztržena, dnes můžeme být Bohu blíže než kdykoliv v minulosti. Nábožný duch nás vždy směřuje k tomu, abychom se s něčím porovnávali, místo abychom se více přiblížili k Pánu.

18) Sklon podezírat nebo se stavět proti novým směrům nebo církvím. Jedná se o příznak žárlivosti, hlavní rys nábožného ducha, nebo pýchy, což značí, že Bůh neudělá nic nového beze mne. Bůh zřídkakdy používá lidi s takovým postojem.

19) Sklon odmítat duchovní projevy, kterým nerozumíš. Je to příznak pýchy a povýšenosti, domnění, že naše názory jsou shodné s Božími. Skutečná pokora nás činí poučitelnými a otevřenými, trpělivě čekajícími na ovoce, než vyneseme své soudy. Proto jsme vybízeni: Všechno prověřujte; co je dobré, toho se držte (1.Tes 5:21).

20) Poukazování na tělesnost v církvi. V církvi je daleko více tělesnosti a daleko méně Ducha Svatého, než si ten největší kritik myslí. Musíme se učit, jak se osvobodit od tělesnosti a jak růst v poddanosti Duchu Svatému. Ale kritik se bude snažit zničit ty, kteří žijí z 60 procent tělesně, ačkoliv udělali velký pokrok, protože loni žili tělesně z 95%. Namísto kritiky by jim měli pomoci v růstu.

21) Nespokojenost s nedospělostí v církvi. Bůh nám odpouští jistou míru naší nedospělosti. Můj čtyřletý syn je nedospělý ve srovnání s mým čtrnáctiletým synem, ale to je v pořádku. Ve skutečnosti se může zdát mému čtyřletému ten čtrnáctiletý velmi dospělý. Idealizující nábožný duch vidí pouze nedospělost a nebere v úvahu jiné důležité faktory.

22) Neschopnost radovat se z něčeho, co nepokládáš za dokonalé popřípadě téměř dokonalé. Bůh je s lidmi a dokonce dal svůj život jako výkupné za padlé lidstvo. Apoštolové, kteří byli povoláni k budování církve, by klidně mohli figurovat na seznamu lidí 'Nejméně vhodných následovníků'. Pokud zůstáváme v Bohu, stane se i naší přirozeností, že nebudeme kolem sebe vidět pouze, jací lidé jsou, ale také jakými se mohou stát.

23) Jestli při pročítání těchto znaků myslíš na lidi kolem sebe, tak můžeš mít vážný problém s nábožným duchem.



Re: Útok na Alfu: odpověď na článek seniora Křesťanských společenství Dana Drápala (Skóre: 1)
Vložil: Spuntik v Neděle, 28. prosinec 2003 @ 21:01:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ehmmm, ehmm :-)

Teď sis Tome naběh na direkt jako plemennej bejček v corridě. Když chceš takhle měřit AF, tak musíš stejnou měrou měřit i DD. A ikona českejch charismatiků Dan Drápal na ten pamflet z vejšky kašle:

"Bratr Dan Drápal otevřeně a opakovaně kritizoval Českobratrskou církev evangelickou a litoval lidí, kteří z ní „nevystoupí“ a měl za to, že její finanční podpora je věcí „zakrývající skutečnost, že zde existuje skutečná církev Kristova“[5]. Dále viděl „málo bratrství v Církvi bratrské“, viděl „málo Ducha letnic v letničních sborech“ a v hnutí Víry viděl „málo víry“[6]. Taktéž opakovaně kritizoval situaci v Jednotě bratrské, včetně jejich představitelů, obával se zde autoritářství[7] a o křesťanech, kteří z Křesťanských společenství odcházejí do katolické církvi si myslí, že „nemilují pravdu“, „nutně na sebe berou břímě modlářství“, „padají do hříchu“ a „stávají se osidlem druhým“[8]."

Mezi náma, stejně to bylo napsaný jen pro to, aby se mohla zavřít huba případný charismatický opozici. Necharismatici si většinou vážej více svobodu svědomí než aby jí dělali takové ústupky. A charismatické špičky to nedodržujou tuplem. Oni mají přece poznání a proroctví, podle kterého se musí ostatní církve řídit, ne? Kritika se zabalí do proroctví a je to!



Víte, mám s Alfou osobní zkušenost... (od poradce Alfy v Praze) (Skóre: 1)
Vložil: Tom v Neděle, 28. prosinec 2003 @ 23:27:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tímto si vám dovoluji předložit svůj názor:

1) Článek ve svém důsledku ventiluje a rozdmýchává zlobu vůči jedné specifické části Kristovy církve - charismatikům. Tento ZPůSOB žalování na jakoukoli část církve nemohu pokládat za Boží dílo - viz předchozí vložené příspěvky O BIBLICKÉ ETICE. Rozhodně pak nemá nic společného se snahou bratrům v Kristu nějak pomoci, protože jde o destruktivní, nikoli konstruktivní kritiku - autor nezohledňuje nic dobrého a pozitivního, nesnaží se budovat, ale pouze boří.

2) Specificky pak vystupuje vůči kurzům Alfa, které ovšem nejsou pouze charismatické. Jen v Praze jsou přijímány jednotlivými sbory celkem 11 denominací. Článek je velmi ovlivněn autorovým předpojetím (předsudkem). Nejsem proti jakékoli kritice a diskusi, myslím si ale, že se pan Franc měl před jejím zveřejněním seznámit s realitou, nejen s teorií a poznat věc i z druhého břehu. Stal by se objektivním a ne tendenčním.

3) Kurzy Alfa ve světě nyní probíhají na 26 000 místech ve 137 zemích (pro zajímavost: ve Velké Británii také asi v 95 procentech několika desítek věznic), byly přeloženy do 47 jazyků a celosvětově jde o nejúčinnější a nejrozřířenější způsob sdílení evangelia v dnešní době, široce přijímaný drtivou většinou světové církve (www.alphacourse.org). Nebyly by tak široce přijímány, kdyby byly škodlivé, jak to vyvozuje pan Franc. Stovky dobrozdání od církevních vedoucích světového formátu (předsedů církevních aliancí a profesorů na prestižních univerzitách...) jsou pro mě přesvědčivější, než veškerá snaha AF o diskreditaci. Myslíte si, že lidé, zastupující širokou církev, by si dovolili vyjadřovat veřejnou podporu něčemu, s čím by se předem dostatečně neseznámili nebo co by nemělo výrazně převažující dobré výsledky?

4) Za Alfou zůstávají doslova tisíce poctivě znovuzrozených lidí. Pokud vás zajímají skutečné výsledky, na pokračování vyšla spousta detailních svědectví, kde si sami můžete ověřit, že tato obrácení nebyla polovičatá (např. kniha "Jak to říct ostatním" nebo v angličtině God, who changes lives - všechny knihy k Alfě lze na dobírku objednat z www.kurzyalfa.cz). Tím neříkám, že se nemůže stát něco, o čem kriticky píše AF. Může. Za prvé to dosti závisí na praxi jednotlivého vedoucího kurzu a za druhé se to díky Bohu děje pouze v zanedbatelném zlomku případů.

5) Svědectví: Na posledním spojeném víkendu s Alfou tento podzim, kde bylo zastoupeno 6 denominací, se obrátilo několik lidí a nedocházelo zde k žádným podivným duchovním projevům ani emotivním podlehnutím. Vše se snažíme vést tak, aby k tomu své "Amen" mohli říct vedoucí všech denominací.

6) Než AF nebo vy sami něco odsoudíte, je dobré se s věcí seznámit nezávisle - např. jednorázovou návštěvou některého kurzu, přečtěním původní literatury nebo návštěvou veřejného semináře (nejbližší 31.1.2004 v Praze - viz www.kurzyalfa.cz). Praxe na Alfě v Čechách nebo i jinde ve světě, kam až jsem měl možnost dohlédnout, je totiž jiná, než jakou byste předpokládali po přečtení článků Aleše France.

7) Kolik myslíte, že za posledních pět let zůstalo poctivě obrácených lidí za službou Aleše France a kolik za kurzy Alfa? Nebo kolik zůstalo za vaší vlastní službou?

8) Nikdy jsem netrvrdil, že kurzy Alfa jsou jediný správný a bezchybný způsob sdílení evangelia. Pokud máte nějaký jiný, za kterým zůstává dobrého ovoce více (nebo i méně), tak je to skvělé a dělejte to!

9) Pan Franc překrucuje slova Dana Drápala "...kurzy Alfa "v tomto slova smyslu skutečně vznikly na stejném základě (jako Torontské požehnání)". Dan Drápal ovšem mluví o tom, že za Toronským požehnáním (přes všechny chyby) i za kurzy Alfa v důsledku stojí DUCH SVATÝ a ne Torontský duch. Můžeme přemýšlet, zda ovoce v podobě tisíců poctivě obrácených může být dílem někoho jiného než Ducha svatého... Drápal nemluvil o nějakém Torontském duchu. Netrvrdím, že všechno, co se vydává za projev Ducha svatého, jím musí být. Ale co řekl Ježíš o rozsuzování - strom se pozná PO OVOCI. A špatný strom nedává dobré ovoce. Problém je, že Franc se vůbec nezabývá praxí a výsledky - tedy konkrétním ovocem, podle kterého máme rozsuzovat.

10) Někoho mohou odradit jakékoli projevy Ducha svatého, i kdyby věděl, že jsou od Boha. Franc píše, že Duch, který působil o Letnicích, působil spořádaně a srozumitelně. A proč byli tehdy někteří vylekáni, že řekli: "jsou opilí"? Opilý člověk příliš důstojně nevypadá. Opět: dobrý i špatný strom se pozná po ovoci a ovoce Alfy je v praxi v převaze kvalitní.

11) Mrzí mě, že se portál Granosalis stal žumpou vzájemných urážek křesťanů. Vím, že jde o osobní názory autorů jednotlivých příspěvků, ale co si o tom asi pomyslí ti, kteří hledají Boha a nejsou zasvěceni do problematiky? Není to v důsledku víc ke škodě než k užitku (myslím teď na lidi mimo církev)?

12) Na žádné Alfě - z vlastní zkušenosti ani z doslechu - se opravdu neštěká, nekuňká ani nekouše. A alespoň v Čechách jsme my vedoucí Alfy spíše méně, než více charismatičtí. Franc referuje o jedné epizodě z 90. let, jeho články ovšem přímo či nepřímo zevšeobecňují negativní závěry na všechny kurzy všech míst a dob - takový zavádějící dojem to totiž vyvolává.

13) Dílčí modifikace na Alfě jsou dovoleny, ale to, co by pod jedním názvem znamenalo dvě různé věci, pochopitelně ne. To je jako kdyby Coca Cola v Kazachstánu bylo mléko a Coca Cola v Egyptě byla marmeláda. Zase - Franc staví Alfu do světla autoritářského režimu, ale přitom jde o naprosto normální věc copyrightu ala Coca Cola.

14) Vedení ke křesťanskému způsobu života spíše než ke Kristu - to je jistě špatné. Na Alfě se v praxi tomu snažíme předcházet zodpovědným vedením k obrácení, jak to AF popisuje výše. V tomto popisu s AF zcela souhlasím.

Pan Franc napadá něco, čemu se daří. Opravdu nechápu, proč se namáhá s potíráním toho, co nese v tak velké míře dobré ovoce. Díky Alfě se na světové i české podmínky v neobvyklém rozsahu daří naplňovat velké Ježíšovo poslání. AF vylévá s vaničkou i dítě. Seriózní by Francovy články byly, kdyby se vyrovnávaly s konkrétními výsledky a dopadem v praxi. Napadnout něco obecně není těžké.

Vše ostatní najdete na www.kurzyalfa.cz a www.alphacourse.org. Chcete-li, můžete mi psát na alfa.kancelar@seznam.cz.

Velice vám ke čtení doporučuji výše vložené příspěvky o křesťanské etice (zejména co se kritiky a souzení týče), protože je to použitelné na všechno, co se na Granu probírá.

Tomáš Janda, regionální poradce pro kurzy Alfa v Praze



Re: Útok na Alfu: odpověď na článek seniora Křesťanských společenství Dana Drápala (Skóre: 1)
Vložil: Lolik v Pondělí, 29. prosinec 2003 @ 14:15:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tome, ty tady ohníš a sám ten pamflet nedodržuješ. Hned v prvním bodě:
"Přijímáme jako bratry a sestry v Kristu všechny ty, kdo prožili milost znovuzrození, jež je dovedla k poznání Boha a k bázni Boží, jež se projevuje životem v poslušnosti jeho Slova. "
Neustále oslovuješ AF ve svých příspěvcích jako "pan Aleš Franc", čímž demonstruješ, že pro tebe není bratr. Takže můžeš v klidu ty svý kecy o etice křesťanských vztahů sbalit a jít do háje.



Re: Útok na Alfu: odpověď na článek seniora Křesťanských společenství Dana Drápala (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 v Středa, 31. prosinec 2003 @ 11:39:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
zda se mi, ze zde AF predklada obratnou a zdarilou odpoved na kritiku sveho puvodniho clanku. Jen tri poznamky:

1) Souvislost AK a TP: nechapu, proc ma ve svem textu jako samostatny bod, kdyz ji opet nedoklada. To, ze o obou zalezitostech ruzni lide prohlasili, ze jsou 'nastrojem probuzeni' vubec nedoklada, ze spolu nejak souviseji. Pritom se jedna o bod zakladni, pac v puvodni kritice AK je demaskuje jako nebezpecne prave proto, ze se na nich projevuje Duch TP, a ten ze je jiny Duch nez Duch svaty...

2) Nechapu proc AF venuje tolik radku uvaham proc na jeho clanek reaguje DD. Myslim si, ze na jeho kritiku AK by tak ci onak mohli a patrne i meli reagovat predstavitele vsech sboru, kteri je ve svych sborech provozuji... Na tom preci neni nic tajemneho ani podivneho.

3) Ve vyctu hnuti, ktera DD v minulosti tak ci onak kritizoval se pri citaci vyctu '„málo bratrství v Církvi bratrské“, viděl „málo Ducha letnic v letničních sborech“ a v hnutí Víry viděl „málo víry“' slusi dodat, ze pak pokracuje a vidi 'malo spolecenstvi v Krestanskych spolecenstvich'... alespon seriozni autor by to tak patrne citoval.



Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy