Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116477441
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu
Vloženo Středa, 28. listopad 2012 @ 19:03:00 CET Vložil: Olda

Z hnízda poslal Nepřihlášený

Jak jsem naznačil na jiném místě (www.svobodne.estranky.cz/clanky/spolecnost/proc-byt-pro-znovupostaveni-marianskeho-sloupu-na-staromestskem-namesti.html), nebráním se zcela (ač ne bez výhrad) znovuobnovení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí. Pohoršovat se jím nenechávám a estetické důvody mi stačí.

A zároveň vítám myšlenku Společnosti pro obnovu kalicha na Týnském chrámu. Sám si vzhledem ke svému respektu k původnosti a k historické památce přeji, aby došlo k rekonstrukci původních součástí stavby Týnského chrámu (ať už podklady pro ni jsou jakkoli nedostatečné). Je poměrně známo, že chrám byl zdoben velkým pozlaceným měděným kalichem, který stál ve výklenku, v němž se dnes nachází mariánská socha, zhotovená v letech 1626-1627 Jeronýmem a Melchiorem Barthelovými, se svatozáří, jež pochází z materiálu vzatého právě z onoho kalicha. Pod kalichem, v místě dosud očividně prázdném, se pak nacházela socha jednoho z nejvýznamnějších českých králů, Jiřího z Poděbrad.

Důvod pro obnovu obou prvků spočívá už v tom, že Týnský chrám býval od 15. do 17. století hlavní kališnickou svatyní v Praze. V tomto období také byl dostavován. Doba husitských válek sice stavebním činnostem nepřála, avšak už tři roky po bitvě u Lipan se začalo pomýšlet na stavbu krovu hlavní lodi. Bylo dokonce připraveno dřevo, to však bylo použito na popravu Jana Roháče z Dubé a jeho spolupopravence, a tak se záměr musel dočkat uskutečnění až za Ladislava Pohrobka roku 1457.

Ale byl to pak Jiří z Poděbrad, kdo nechal dokončit štít průčelí chrámu (1463), do něhož byl zasazen pozlacený kalich a králova socha s nápisem Veritas vincit (Pravda vítězí), a kdo dále nechal postavit severní věž (1463-1466). Jižní věž byla doplněna v letech 1506-1511. A tím jsme u dalšího důvodu, proč pečovat o historickou památku spjatou s Týnským chrámem.

Ale vraťme se ještě k Jiříkově dostavbě. Ta byla podniknuta mj. z úcty ke kališnickému arcibiskupovi (papežem ovšem nepotvrzenému a později dokonce prokletému) Janu Rokycanovi (1396-1471), který tu působil v letech 1427-1436 a pak opět od roku 1448. Kromě toho Jiřík po svém zvolení českým králem se účastnil děkovné bohoslužby právě zde. A dodejme, že díky právě spojenectví Rokycany a Jíříka se podařilo udržet konzistenci české zemské utrakvistické církve.

Kromě  krovu, věží a průčelí s jeho výzdobou pochází z utrakvistické epochy také pozoruhodný oltář Jana Křitele, renesanční dřevořezba z doby kolem roku 1600, do níž byly implantovány pozdně gotické reliéfy z Ježíšova života z doby kolem roku 1520.

Kalich se sochou krále Jiříka ale jen krátce "přežily" bělohorskou porážku. Správce týnské fary Ctibor Kotva z Freifeldu z rozkazu knížete Lichtenštejna spolu s jezuitou Jiřím Ferem a za pomoci jezuitských studentů z koleje u svatého Klimenta kalich i sochu shodil 23. ledna 1623 dolů. Kromě toho Kotva zneuctil ostatky Jana Rokycany a biskupa Luciána Augustina z Mirandoly (ten v Praze světil kališnické kněze), kteří byli v chrámu pohřběni, a nechal je spálit na náměstí.

Legenda praví, že kalich zničen nebyl, nýbrž že jej po bitvě na Bílé hoře na neznámém místě uschoval jakýsi Houška. Toho prý zajali a mučili, ale on místo úkrytu neprozradil, a tak kalich zůstává dosud neobjeven. Ale ke kalichu se pojily i jiné legendy. Prý má svůj původ v dobách prvních křesťanů, ne-li v časech ještě dřívějších. Římu věrní kněží prý také upláceli zloděje, aby volně vystavený kalich ukradli, ale nikomu se to nepodařilo, protože kdo se kalichu dotkl s nečestným záměrem, toho popadla obrovská hrůza. (Je tu patrně jakási souvislost s historkou o čápech, kteří si v kalichu zřídili hnízdo - www.atlasceska.cz/praha/kostel-panny-marie-pred-tynem).

Týnský chrám patří tak mezi české sakrální stavby, které ztělesňují dějiny českého protestantismu i českého římského katolictví. Nabízí se proto, aby právě zde probíhaly ekumenické evangelicko-katolické bohoslužby. Jak vznešený úkol pro Ekumenickou radu církví v ČR. Zvedne hozenou rukavici? Stačilo by i jen vzít si trochu příklad z washingtonské svatyně Washington National Cathedral, v níž bohoslužby konají nejen episkopálové, ale všechny možné církve, třeba i gay církev, anebo židé.

Zbývá ale otázka, zda je obnova kalicha a sochy krále Jiříka vůbec proveditelná? Jestliže blízký dům U zvonu byl rekonstruován do původní podoby, proč by mělo být problémem provést něco podobného s pouhým chrámovým průčelím? Kromě ekumenické domluvy, kterou by si mohla vzít do péče prve zmíněná instituce, stačí když tu bude dobrozdání historiků a jejich odborné přispění a když tu bude veřejný zájem.

V otázce probuzení ekumenické nebo obecné vůle nemám ale daleko od skepse, a proto jen jako možnost a sen uvádím myšlenku Společnosti pro obnovu kalicha na Týnském chrámu.  A také vlastně z potřeby nadsázky..

Smyslem její činnosti by bylo umístění kalicha do jemu vlastního výklenku a sochy krále Jiříka do výklenku pod ním. Mariánský obraz by se snesl, nerozbil, nýbrž vystavil by se na vhodném místě. Beztak nyní působí se svou obrovskou zlatou svatozáří jako pěst na oko. Symbol kalicha by dnes již z katolické strany nemusel být vnímán jako konfesijně-bojovný symbol. Připomínal by také významnou kapitolu českých dějin, ale s tím, že utrakvistická církev už dávno neexistuje. A socha Jiřího by zase připomínala krále, který se významně o stavbu chrámu zasloužil. Do chrámu by se mohl navíc instalovat symbolický hrob Jana Rokycany. A tak by nakonec mohly utichnout dohady kolem mariánského sloupu.

Jiří Hoblík

Převzato z www.svobodne.estranky.cz


"Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 29. listopad 2012 @ 09:08:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chrám Matky Boží před Týnem je o něco starší, v dobách krále Jiříka došlo jen k přestavbě a pochybuji že by chtěl stavět kostel k poctě Jana Rokycany. Spíš k poctě Boha a Panny Marie. Stejně jako kníže Bořivoj se svatou Ludmilou, který ho postavil jako první kostel v Praze a možná i v Čechách. Hned po svém křtu z rukou svatého Cyrila a Metoděje. Kteří také přinesli do Čech ostatky svatého Klimenta papeže, kterému je zasvěcen kostel na Levém Hradci. Musel bych se podívat který z nich je starší.
Tento článek bez nadsázky docela dobře popisuje víru našich utrakvistů, kteří zřejmě nic neměli proto naší Matce Panně Marii, světcům a jejich ostatkům a kteří zdobili chrámy a oltáře ku slávě Boží. Dokonce tvrdí že nádherné zlaté kalichy používali nejenom utrakvisti ale i prvotní církev.
Ani ta myšlenka mi nepřipadá špatná. Kdyby byl nalezen nebo obnoven původní kalich. Umístil bych ho do výklenku po králi Jiříkovi a králův pomník dolů do kostela, nebo na jiné vhodné místo. Jako jeho donátor a stavebník by se tam dle mého názoru hodil. V jednom z nejkrásnějších vídeňských kostelů u františkánů najdeme například pomník Přemysla Otakara II., manžela Markéty Babenberkovny a vládce Rakouska.
Kalich Kristovy krve mi rozhodně nevadí, považuji ho za posvátný symbol, podobně jako husiti. Ekumenické Bohoslužby se už dávno konají a myslím si že by byl pro ně tento chrám zvlášť vhodný. Abychom tam společně chválili Boha a prosili za odpuštění viny, naší i našich předků. Za sebe mohu říct že jsem pro obnovu obojího, mariánského sloupu i kalicha, ale ať se stane to co si přeje Bůh a ne já.



Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 29. listopad 2012 @ 09:17:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na oltář svatého Jana Křtitele z utrakvistického období se rád podívám, až budu mít někdy okolo cestu. Stejně jako na ty výklenky. Neumím si dost dobře představit jak by se tam někdo vydrápal, ať už za bílého dne a nebo v noci, kdy se dá předpokládat že by mu u toho asistovala noční hlídka městských biřiců, která se pravděpodobně pohybovala kolem blízké radnice i celnice a nejbohatších domů a obchodů. Kdyby tam přeci někdo vylezl tak by byl rozechvělý docela určitě. Zvlášť kdyby pod ním ponocný zatroubil odbyla 12 hóóóóódina, chval každý duch Hospóóóódina a pak ho při závěrečné fázi sestupu šťouchnul halapartnou do kalhot.



Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 29. listopad 2012 @ 12:08:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oživování starých tradic, repasování starých náboženských symbolů, model. K čemu je to dobré? Svět jde dál i bez toho.
Po vzoru starých atéňanů si tam vážená společnosti udělejte jen tak pro sichr plonkovní výklenek s nápisem- podstavec pro neznámého boha, náboženský symbol. Nevíte kdy se bude hodit :-)))
To proto aby vám váš kalich za nějaký rok nepřetavili na jinou symbolickou modlu.



Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: Farel (ierax@seznam.cz) v Čtvrtek, 29. listopad 2012 @ 20:39:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud vím, tak se jako důvod odstranění kalicha uvádělo, že v něm sídlí čápi a když krmí své mladé havětí z blízké Vltavy, tak hadi a žáby padají dolů před vchod a na lidi.

Joe



Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: sasek_flek v Pátek, 30. listopad 2012 @ 10:41:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohlecto je duvod proc rad chodim na GS, kvuli inspiraci pri prepisu bible. Co rikate na tohlecto by poutnick :

Skutky 17:22  Pavel se tedy postavil doprostřed shromáždění na Areopagu a promluvil: "Athéňané, vítám myšlenku Společnosti pro obnovu kalicha na Týnském chrámu.  Je poměrně známo, že chrám byl zdoben velkým pozlaceným měděným kalichem, který stál ve výklenku, v němž se dnes nachází mariánská socha, se svatozáří, jež pochází z materiálu vzatého právě z onoho kalicha. 


šašek



Re: Společnost pro obnovu kalicha na Týnském chrámu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 03. prosinec 2012 @ 10:10:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vždycky mne fascinuje (a většinou s (větší) trochou hříšné škodolibosti) když někdo sám spadne do jámy kterou kope druhému. Když vidí problémy tam kde nejsou, když si třeba myslí že katolík začne vidět rudě při představě kalicha. Oceňuji i to když připtom mimoděk vykecá co nechtěl, například to jak moc se podobáme v rámci Ekumeny jeden druhému.
Dá Bůh že se vyplní to co so si přejí naši biskupové a věřím že i většina z nás. Že bude obnova mariánského sloupu na Staroměstském náměstí aktem ekumenické lásky a národního smíření.
Krásný znak používá československý husitská církev a máme ho i tady na kurzoru. Kříž a kalich.




Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy