Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 219, komentářů celkem: 429666, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 288 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Willy
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116531177
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Církevní restituce: Projdou dnes církve uchem jehly?
Vloženo Pátek, 22. únor 2013 @ 08:25:36 CET Vložil: Stepan

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

"Znovu vám říkám: Spíš projde velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího království." (Matoušovo evangelium 19,24) Ježíšův výrok o velbloudovi, který se protáhne snáze uchem jehly než bohatý do Božího království, zná snad každý. Nalezneme ho ostatně i ve všech třech synoptických evangeliích (Mt 19,24; Mk 10,25; Lk 18,25). Často můžeme slyšet i jeho vysvětlení o malé bráně v jeruzalémském opevnění, kterou mohl velbloud projít, jen když z něj pán složil všechen náklad, a i tak se protáhl jen po kolenou. Tato "reálie" krásně vysvětluje, proč Ježíš mluví zrovna o velbloudu a ne třeba o slonu. Navíc odpovídá přesně naší dnešní mentalitě, že k záchraně, byť s "odřenýma ušima" stačí "myslet to dobře". Jak je ale toto vysvětlení líbivé, tak je nepravdivé.Výrok je vzat z vyprávění o bohatém člověku, který se ptal Ježíše, co musí udělat, aby dosáhl věčného života. Od mládí zachovával všechna přikázání Zákona, ale když mu Ježíš řekl, že má ještě rozdat svůj majetek chudým, smutně odešel. Na to Ježíš reaguje známým obrazem, podle kterého je snazší pro velblouda, největší zvíře blízkého východu, projít uchem jehly, než bohatému do nebeského království. Ježíš tak vysvětluje, proč bohatý člověk odešel. Argument jde od menšího k většímu: jestliže je těžké projít pro velblouda uchem jehly, tím spíš je náročné pro bohatého člověka vejít do království Božího.Nezvyklý obraz dělal problémy již ve starověku. Jako nejstarší příklad harmonického urovnání můžeme vidět textovou variantu, která se objevila v několika málo rukopisech od 9. století. Místo "velbloud" čte "lano" a tak se obraz stává logičtějším. Uchem jehly, které je vytvořeno pro nit, se tu snaží protáhnout tlusté lodní lano. Tato úprava vznikla díky změnám ve výslovnosti: řecky se velbloud řekne "kamélon" (odtud angl. camel) a lano "kamilon". Jenže v byzantské době, kdy se "é" začalo číst jako "i", zněla obě slova stejně. Možná písaři někdo diktoval a on zvolil variantu zápisu, která mu dávala více smysl. Možná udělal tuto úpravu úmyslně, aby opravil domnělou chybu. Tímto se ale vyřeší jen podivnost obrazu, ne pohoršující bránění bohatým vstoupit do nebeského království.

Výklad o brance v hradbách Jeruzaléma uvádí jako první Paschásius Radbert, francouzský benediktin žijící v letech 790-865, ve svém výkladu na Matoušovo evangelium. Asi mu sám moc nevěřil, protože ho uvádí: "Kvůli obtížnosti této věci někteří říkají...". Podle nich měla být v Jeruzalémě malá branka, kterou nemohl projít naložený velbloud. Sám Paschasius ale dává přednost výkladům alegorickým, které navíc zaznívají v kontextu názorového střetu se židy. Velbloudem jsou podle něj bohatí pohané, kteří ale snáze vstoupí do nebeského království než bohatý mladík představující židy pyšné na Zákon, proroky, patriarchy a jiné hodnoty. Tento názor je jen dokladem ostré dobové polemiky mezi židovstvím a křesťanstvím, přičemž křesťanští teologové nebyli o nic vybíravější ani k sobě navzájem. Znovu se tento výklad objevuje u Anselma z Laonu, francouzského jáhna a magistra teologie, který zemřel roku 1117. Zatímco ve svém alegorickém výkladu připouští, že bohatý člověk tu neoznačuje toho, kdo vlastní bohatství, ale toho, kdo touží po penězích, tak výklad o velbloudovi v brance chápe tak, že bohatý sice do království může, ale jen když se bohatství zřekne. To je ovšem naprostý opak toho, jak bývá dnes tento výklad podáván. Výklad o brance nazývané Ucho jehly se tedy zrodil někdy v 9. století ve Francii a je doložen pouze na západě, tedy daleko od Jeruzaléma. Kromě toho neodpovídá ani smyslu textu. Po těchto Ježíšových slovech se totiž učedníci zděsí nad tím, že tedy nikdo nemůže být spasen (vždyť bohatství je dle starozákonního mudrosloví dar od Boha pro dobré lidi). Ježíš jim ale odpovídá: "U lidí je to nemožné, u Boha je však možné všechno." Řešení problému tedy není v nějaké pokoutné cestičce hradební brankou, ale v důvěře v Boží moc. Dominik Opatrný, 4.4. 2007 revue.theofil.cz  


Podobná témata

Církevní restituce

"Církevní restituce: Projdou dnes církve uchem jehly?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 52 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Církevní restituce: Projdou dnes církve uchem jehly? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 22. únor 2013 @ 08:57:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle je moc krásný článek, jenom ten nadpis přidal někdo jiný.  Autorem je známý katolický pedagog a myslitel. Což mne moc nepřekvapilo, když jsem ho začal číst. Ono se to dá většinou poznat, kdo cituje Bibli a jakou má vůli. Máme tu i jeden zajímavý paradox. Autor nadpisu svým způsobem tvrdí že se Církve ocitnou v Nebeském království, když ta dohoda projde. Třeba si to opravdu myslí, jestliže nevěří Bohu a uznává jako největší veličinu a měřítko úspěchu peníze.

Měli bychom ho mít na paměti především my. Že máme štědře podporovat Církev i chudé, tak jako to dělala ona vdova kterou dal Pán Ježíš za příklad všem, když hodila večeři pro svoje děti do chrámové pokladnice. Přestože v něm tou dobou už byl možná veleknězem Annaáš nebo Kaifáš, byl plný saducejů  a přestože náš Pán věděl že bude za pár let zničen. Přesto to bral tak že ta vdova svou denní mzdu darovala Bohu a chce abychom my dělali totéž, stejně jako tehdejší lidé. Dělali to i prvotní křesťani, když skládali celý svůj majetek nebo příspěvky k nohám apoštolů a biskupů. Církev tak funguje už 2000 let. Někteří lidé dávají bližnímu všechno, tak jako třeba svatá Anežka Česká nebo svatá  Anděla Merici a sami si nenechávají vůbec nic a jiní jim k tomu poskytují prostředky, tak jako svaté Anežce její královský bratr a celá země. Můj soukromý názor je ten že to nějak souvisí se svěřenými hřivnami.  Když už se nedokážeme vzdát všeho tak Církev a ti kteří to dokážou přinášejí úrok za nás.




Re: Církevní restituce: Projdou dnes církve uchem jehly? (Skóre: 1)
Vložil: xb v Pátek, 22. únor 2013 @ 09:15:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyprávění o bohatém člověku podezřele připomíná Mk 5,2.6-7, víc o tom je na http://www.quantum-mechanics.eu/O_puvodu_evangelii.html.



Re: Církevní restituce: Projdou dnes církve uchem jehly? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 22. únor 2013 @ 12:50:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mně přijde naprosto zcestné poukazovat ve vztahu k tomu narovnání neustále na ŘKC. I tady na GS je k tomuto tématu přiřazován obrázek z prostředí té církve. Jsou jen dvě církve, kterým byl zabaven nějaký majetek a které nic nedostanou. Jednou jsou svědkové Jehovovi, kteří zřejmě nemají na nic nárok, protože už teď neberou peníze od státu (přesto jim byl zabaven majetek v řádu asi 10 miliónů korun). Tou druhou je BJB, které byl majetek zabaven a která se náhrady vzdala.

Podle mých informací jsou jen dva subjekty, které dostanou méně, než kolik jim bylo ukradeno. Tou první je Federace židovských obcí (zabaveno cca 700 mil, dostanou cca 270 mil) a druhou je právě ŘKC, která dostane nějakých 45% z hodnoty zabaveného majetku. Všechny ostatní církve dostanou podstatně (násobně) více, než kolik jim bylo zabaveno. A jsou i takové, kterým komunisté nic neukradli a přesto dostanou spoustu peněz (apoštolská a pravoslavná církev dokonce více než miliardu).

Obdivuji baptisty, kteří se rozhodli spoléhat jen na Boha. Oni a svědkové Jehovovi mají odvahu řídit se v této otázce Evangeliem. To, že jsou ostatní tak malověrní, je sice smutné a očividně to poškozuje obraz křesťanství jako takového v očích občanů, ale pokud se ŘKC rozhodla ze svých oprávněných nároků podarovat i ostatní, je to spíš chvályhodné, ne? Je pro mě sice záhadou, že takto dostat peníze od ŘKC nevadí takovým subjektům jako je apoštolská církev (přes 1,05 mld), luteráni (113 mil) a adventisté (přes 0,5 mld), ale proč pořád nějak vinit katolíky?



Stránka vygenerována za: 0.35 sekundy