Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 560 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487079
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Autorita
Vloženo Úterý, 06. leden 2004 @ 13:02:24 CET Vložil: xvejvodam

Charismatici Text je převzatý ze stránek Jednoty bratrské v ČR AUTORITA Možná není jiného slova, které by bylo v poslední době užíváno - či zneužíváno - více, než je právě toto. Můžeme slýchat věty jako: „Řekla to autorita… kdo je tvá autorita… Máš na to autoritu?“ Prý dokonce existuje i nějaké „učení o autoritách“, jeho obsah mi však není znám. Příčinou nedorozumění bývá, že pod tímto pojmem si každý představí něco jiného. Jeden obviní z autoritářství kazatele nebo starší, když je v biblickém smyslu napomínán za hřích. Jiný neuznává rozdělení služeb ve sboru, protože to podle něj znamená vytváření „sborových autorit“. Další má za to, že ve sboru jsou si všichni rovni a nikdo nemá právo druhého napomínat a tím jednat „autoritářsky“. Slovo autorita získalo až pejorativní, hanlivý nádech. Zkusme se na chvíli oprostit od předsudků a zamyslet se nad jeho biblickým významem. České slovo autorita pochází z latiny (stejně jakou autor = původce, ten kdo tvoří) a označuje vážnost, váhu, moc. Pro nás je důležitější novozákonní řecký termín exoúsia, v jehož základu je význam povolení něco učinit a z toho vyplývající pravomoc. Bývá překládáno ve třech polohách jako (1) právo či svoboda jednat, (2) schopnost jednat neboli moc, síla a konečně (3) pověření jednat neboli pravomoc. Již z tohoto jazykového vhledu vyplývá důležitý aspekt: autorita je něco, co je svěřeno. Člověk ji nemůže uchopit sám od sebe a sám pro sebe. Jedná se o „pověření“ někým či „povolení“ od někoho. Z toho dále plyne, že za to, jak svoji autoritu člověk užívá, je odpovědný tomu, kdo mu ji svěřil. Na rozdíl od běžného povrchního chápání vidíme, že autorita není pouhá rozhodovací pravomoc, nezávisle vykonávaná jejím nositelem. Není to ani právo dělat si, co chci, nebo moc rozkazovat druhým. Když Nová smlouva mluví o autoritě, má na mysli pověření, s nímž je spojena nejen pravomoc k vykonání úkolu, ale také odpovědnost vůči tomu, kdo úkolem pověřil. Toto je podle mého názoru biblické učení o autoritě: je složena ze tří komponent, z nichž žádná nemůže být vynechána: pověření, pravomoc, odpovědnost. Absence kterékoli složky má katastrofální následky. Chybí-li pověření, je autorita samozvaným diktátorstvím. Chybí-li pravomoc, je autorita slabošská a bezzubá. Chybí-li odpovědnost, končí autorita ve svévoli a tyranii. Autorita v biblickém pojetí není dána pro individuální prospěch, ale kvůli věci, o niž má člověk pečovat. Znamená to, že když mi byl svěřen určitý úkol, byla mi také dána pravomoc, abych jej mohl splnit a konečně, někomu vyššímu se budu odpovídat z toho, jak jsem svěřenou moc užíval. Spojení autority s pověřením a odpovědností vidíme zřetelně např. při vyslání učedníků. Matouš popisuje v 10. kapitole, že Ježíš jim dal nesmírnou „moc“ (NS: pravomoc): „Nemocné uzdravujte, mrtvé probouzejte k životu, malomocné očišťujte, démony vymítejte…“ (v.8). Nebyla však samoúčelná, ale měla význam pro splnění úkolu: „Jděte a kažte, že se přiblížilo království nebeské… Hle, já vás posílám…“ (7.16). A toto pověření nevyšumělo do ztracena, ale apoštolové po svém návratu „…vypravovali Ježíšovi, co všechno činili“ (Lk 9,10). Jiný příklad: Pastýř je autoritou, postavenou nad stádem, a má plnou moc činit cokoli, co uzná za vhodné. Ovce jej musejí poslouchat a musejí jít tam, kam je pastýř vede. Rozhodovací pravomoc pastýře se může zdát téměř absolutní, je však ve skutečnosti úkolem: má o stádo pečovat, zajistit mu stravu i vodu, má obvazovat zraněné, léčit nemocné, hledat ztracené. Majitel stáda mu je svěřil a jednou od něj bude vyžadovat počet. Bude se ptát, jak hospodařil, v jakém stavu je stádo, zda se rozmnožilo, zda ovce jsou zdravé… Ve 34. kapitole proroka Ezechiela Hospodin kárá pastýře Izraele, že svou moc nad stádem nevyužili k tomu, čím byli pověřeni: „neduživé jste neposílili, nemocné jste neléčili, polámanou jste neovázali, zaběhlou jste nepřivedli nazpět, po ztracené jste nepátrali…“, ale k vlastnímu prospěchu: „pojídáte tuk, oblékáte se vlnou, porážíte vykrmené…“. Ten, kdo pastýře pověřil a dal jim autoritu, však bude vyžadovat počet: „Toto praví Panovník Hospodin: Hle, chystám se na ty pastýře, budu je volat k odpovědnosti za své ovce. Nedovolím jim už pást ovce…“ Tak je to i v církvi. Zdrojem („autorem“ neboli původcem) autority je Bůh. Ježíš při svém odchodu ujistil učedníky, že mu byla dána veškerá moc (NS: pravomoc) „na nebi i na zemi“. Zároveň je povzbudil, že bude s nimi a dal jim úkol: „Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je, aby zachovávali všecko, co jsem vám přikázal“ (Mat 28,18-20). Bůh povolává lidi ke službě, dává jim úkol a s ním i pravomoc k jeho uskutečnění. Zároveň bude požadovat počet z toho, jak povolaný služebník ve své službě stál a úkol splnil. V praxi se toto pověření uskutečňuje v součinnosti Těla – Církve. Není zde prostor se touto otázkou zabývat podrobněji; podstatné je, že pro všechny služby v církvi platí spojení pověření, pravomoci a odpovědnosti. Tolik teorie - jak ji však uvést do praxe? Potíže mohou nastat, když někdo, komu byl dán úkol a nese za něj odpovědnost, podle svěřené odpovědnosti také jedná. Způsob apoštola Pavla je prý pro některé křesťany nepřijatelný. Pavel se jim zdá tvrdý, nesmlouvavý, příliš sebejistý a „autoritativní“. Pokud však jeho dopisy čteme s vědomím, že byl ke službě Bohem ustanoven, jeho povolání bylo potvrzeno církví a on za lidi a sbory nesl odpovědnost, náhle mu rozumíme. Výroky, které se nám snad mohly zdát tvrdé či autoritářské, jsou vysloveny ve vědomí velké odpovědnosti a z důvodu pastýřské starostlivosti. Takto vážně rozuměli pastýřské péči i ve staré Jednotě bratrské. Bratřím záleželo na tom, aby otázka autority ve sboru a církvi byla jasně definována: „Řád osob v církvi záleží v takovém uspořádání všech údů, aby všichni .. věděli, kde je čí místo, na koho má kdo dbát, o koho se starat nebo zase, koho poslouchat a čí správě být podřízen" (Řád církevní Jednoty bratří českých z r. 1632). Za důslednost byli ve své době obviňováni z přísnosti a tvrdosti, ba autoritářství. Pro ně však byla důležitá péče o svěřené duše a tak správci sborů i starší měli velkou pravomoc. Otevřeme-li Dekrety Jednoty, čteme: „Správce pak ... má právo i povinnost, všecky soudce i lidi sobě svěřené učiti, napomínati i trestati, jakž by potřebu seznal“ (sněm 1532). Kázeň přitom nebyl způsob, jak někoho přimět k poslušnosti, ale byla chápána jako dar od samotného Pána Církve: „aby člověk v pádu nezůstal, nezmrtvěl, nezahynul, pomoc k tomu od Krista, lékaře duší, nařízena jest kázeň; kteráž když se při jednom rozšafně koná, prospívá i jiným". Zamyšlení, jak rozumět autoritě, ohlédnutím do Staré Jednoty také uzavřu. Bratři neměli žádné speciální „učení o autoritách“, přece však dokázali naprosto výstižně vyjádřit skutečnost, že kázeň, napomínání a pastýřská péče jsou nezbytné součásti života církve: „Soudcové sboru jsou k tomu vybraní, aby na jiných obcování, jak se kdo v svém křesťanství chovají, pozor dávali; a kdekoli výstupek jaký neb neumění při kom znamenají, ukázati, napomenouti, poručiti i potrestati, též svárlivé mířiti a summou všelijaké neřády přetrhovati moc měli ... Již pak není dosti, aby zahradník k štípkům neb mistr k učedníkům neb hospodář k čeládce dohlédal; ale že zahradník oklešťovati, mistr kazům brániti, hospodář lenivou čeládku ku pracem doháněti musí, to sám rozum ukazuje. Protož v církvi kázně také potřebí, aby vystupující pamatováni, upamatovati se nedadoucí zahanbováni, urputní skutečně trestáni, naposledy pohoršliví, zlí, shnilí oudové odtínáni a odmítáni byli ... Protož všichni posavad v Jednotě pod kázní býti mají a musejí, od dítěte až do starce, od poddaného až do pána, od učedlníka až do biskupa.“ J. Pleva

"Autorita" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Autorita (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 v Úterý, 06. leden 2004 @ 13:12:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
to mi vzdycky vrtalo hlavou: je autor techto radek charismatik nebo ne? Zvast by me to zajimalo v kontextu rozdeleni JB a udajneho vlivu KMS... ja nevim, angazoval se on nekdy v KMS? ja myslim ze zas tak moc ne... a jak to ma teda vyreseno s Evaldem R. kdo je sef a kdo podrizeny? dyk prece tak to mezi charismatikama chodi, ne? myslim, ze jeden z nich musi manipulovat toho druhyho nebo ze by oni dva spolecne manipulovali vsechny ostatni... ale kdyz to vsechno vymysleli spolu kam zmizela KMS... je to cely naky zamotany... Jak to teda vlastne bylo?



Re: Autorita (Skóre: 1)
Vložil: krestan v Úterý, 06. leden 2004 @ 15:54:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jó brácho, to je otázka jako ušitá pro ty, kteří byli z JB odejiti, pro ochranovské. Máme však smůlu. Oni jsou zavázáni v této věci mlčením, a tak se již nic nedozvíme. Také jeden z plodů aplikace "učení o autoritách".

Malá poznámka k článku: ,

V. Pleva píše:"Příčinou nedorozumění bývá, že pod tímto pojmem si každý představí něco jiného. Jeden obviní z autoritářství kazatele nebo starší, když je v biblickém smyslu napomínán za hřích." Copak se stane, když v těchto společenstvích obyčejný řadový člen (bez svěřené autority), nedej Bože dokonce i "na okraji sboru", napomene za hřích kazatele nebo staršího sboru? Nepřejte si to slyšet. Kvůli tomu došlo i k rozdělení sboru. A o tom to všechno je. To je takříkajíc jádro pudla.

Nevím, zda je učení o autoritách někým formulováno (o tom by nás mohli poučit naši slovutní apologeti), ale v praxi celkem spolehlivě funguje. Sám jsem viděl, jak například po svém jmenování do funkce smrtelně vážně dával najevo svoji autoritu jeden vedoucí "chválící skupinky" (taKé téma samo pro sebe), ostravský sbor KS se dostal do krize, protože se rozdělil na část podporující vedení sboru a část podporující "chválící skupinku", atd. V materiálech pro vedoucí domácích skupinek jsou návody, jak si ve skupince upevňovat autoritu a jak nedopustit, aby snad (nedej Bože) v ní získal autoritu někdo jiný. Existuje-li taková část ve skupině, která není podřízena autoritě, je vedoucí poučen, že má usilovat o získání na svou stranu nejsilnější osobnost, podaří-li se mu to, pak se ostatní získají bez námahy. Takových příkladů by se asi našlo dost.

Ale mám pocit, že fungování autorit Aleš Franc ve studii o skupinkovém megasboru celkem dost obšírně popsal. Jen se divím, že to nevyvolalo u charismatiků žádnou bouři. Zbytečně plýtvají silami kolem celkem okrajové záležitosti jako jsou kurzy Alfa (ani samotná KS se jim nevěnuje naplno) a kritika cekem fundamentálního principu koncentrace moci je nevzrušuje. Možná proto, že metoda skupinek se aplikuje na již celkem zpracované a povolné ovečky, kde není nebezpečí, že by začali samostatně myslet, tak velké. Kurzy Alfa se však týkají těch, kteří "se rozhodli prozkoumat křesťanství (rozuměj samostatně myslící), nové křesťany (světe div se! Je to přece evangelizace! K čemu evangelizovat nové křesťany? Takže opravdu žádná reevangelizace?), páry, které se připravují na manželství (také přemýšlejí), pro toho, komu se nedaří žít jako křesťan (potřebuje nespokojený křesťan evangelizaci?)". Zde asi veřejná kritika může být celkem vnímána a asi proto spustili kolem ní ten kravál.



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy