Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471198
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně.
Vloženo Sobota, 08. únor 2014 @ 10:24:27 CET Vložil: Stepan

O Bibli poslal oko

Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo byl Bůh.

To bylo na počátku u Boha.
Všechno povstalo skrze něj a bez něho nepovstalo nic, co je. (J 1,1-3).



Toto já osobně považuji za vůbec první svědectví v knihách Starého zákona o Kristu.
Přestože se ve smyslu křesťanského novočtení odrážím od Janova evangelia, směřuji tím vlastně do knihy Genesis, hned na její začátek:

Na počátku stvořil Bůh nebesa a zemi.  Země byla pustá a prázdná, temnota byla nad hlubinou a Duch Boží (ruach) se vznášel nad vodami. (Gn 1,1-2)

Zde (v případě použitého slova "ruach") však vůbec nejde o Božího Ducha a o jeho úlohu ve stvoření.
Pokud v tom tedy někdo spatřujete pouze Ducha svatého, jak jej popisují evangelia, míjíte se s původním smyslem textu.



Stvoření je dílem Božího "slova", nebo jeho konání.
Tedy Bůh Otec tvoří skrze své Slovo (skrze Syna - J 1,3) a tvoří to všechno mocí Ducha svatého.

Komplexní stvořitelské působení Otce, skrze Syna v moci Ducha je zde vyjádřeno doslova "vířením Božího větru" - tedy slovem "ruach".





Dále spatřuji zjevení všech tří Božích osob ve Starém zákoně v Hospodinově návštěvě Abraháma:
(Gn 18,1-22)
I ukázal se mu Hospodin u Mamreho dubů, když seděl u vchodu do stanu za denního žáru.  Když pozvedl oči a rozhlédl se, hle, tři muži stáli proti němu. Když je uviděl, běžel jim od vchodu do stanu vstříc, poklonil se až k zemi  a řekl: Panovníku, jestliže jsem nyní nalezl ve tvých očích milost, nepomíjej prosím svého otroka.  Nechám přinést trochu vody, abyste si mohli umýt nohy, a odpočiňte si pod stromem.  Vezmu trochu jídla, abyste se posilnili. Potom půjdete dál. Vždyť proto procházíte kolem svého otroka!  Abraham pospíchal do stanu k Sáře a řekl: Rychle zadělej tři míry jemné mouky a udělej podpopelné chleby.  A Abraham běžel k dobytku, vzal jemné a hezké tele a dal ho mládenci, aby ho rychle připravil.  Potom vzal máslo, mléko a tele, které připravil, a předložil jim to. Zatímco jedli, stál u nich pod stromem. 
Zeptali se ho: Kdepak je tvá žena Sára? Odpověděl: Zde ve stanu.  Jeden řekl: Jistě se k tobě vrátím napřesrok o tomto čase, a hle, tvá žena Sára bude mít syna. (A Sára poslouchala u vchodu do stanu za ním.  Abraham i Sára byli staří, pokročilého věku. Sáře již přestal běh ženský.)  Sára se v nitru zasmála: Poté, co jsem zestárla, se mi dostane rozkoše! I můj pán je už starý.  Hospodin řekl Abrahamovi: Proč se to Sára smála a říkala si: Cožpak budu opravdu rodit, když jsem stará?  Je snad nějaká věc pro Hospodina nesnadná? V určený čas se k tobě vrátím, napřesrok o tomto čase, a Sára bude mít syna.  Ale Sára to zapřela: Nesmála jsem se, protože se bála. On řekl: Kdepak, přece ses smála. 
Pak se odtamtud muži zvedli a pohlédli směrem k Sodomě. Abraham šel s nimi, aby je vyprovodil.  A Hospodin řekl: Cožpak budu před Abrahamem tajit, co chci udělat?  Abraham se jistě stane velikým a mocným národem a budou v něm požehnány všechny národy země.  Neboť jsem se s ním sblížil, takže přikáže svým synům a svému domu po sobě, aby zachovávali Hospodinovu cestu a konali spravedlnost a právo, aby Hospodin Abrahamovi naplnil to, co o něm řekl.  I řekl Hospodin: Křik proti Sodomě a Gomoře je tak velký a jejich hřích tak přetěžký,  že musím sestoupit a podívat se, zdali jednají zcela podle toho křiku, který se ke mně donesl. A jestli ne, zjistím to.  Muži se odtamtud obrátili a šli k Sodomě, ale Abraham ještě stál před Hospodinem
.


Nejdříve je třeba upozornit na to, že všude ve Starém zákoně, kde se Hospodin viditelně zjevuje lidem, zjevuje se jim v zastoupení andělů, zjevuje se jim v rovině tvorů.
Když si uvědomíme, že Bůh je stvořitelem všech sluncí ve vesmíru, supernov i kvasarů, je pochopitelné, že Hospodin v přirozenosti a slávě své osobnosti má plnost všech těch energií, jejichž velikost skutečně přesahuje každou lidskou představu.
Že tedy, kdyby se člověk setkal s Bohem tváří v tvář v plné Hospodinově slávě a moci, okamžitě by zemřel.
Jen nepatrný zlomek Boží slávy bylo dovoleno spatřit Mojžíšovi a i tak jeho tvář zářila takovým jasem, že Izraelcům nebylo možno na něj ani pohlédnout (Ex 34,29-30).


Proč se tedy Hospodin zjevil Abrahámovi jako společenství právě tří mužů?

Můžeme si zaspekulovat, že jen jeden z mužů zastupoval Hospodina a druzí dva andělé že mu jen dělali čestný doprovod.
Ale všimněme si výrazů Božího slova:
Všem třem mužům prokazuje Abraham  úctu stejným dílem
; všechny tři muže oslovuje výrazem jednotného čísla "Panovníku".
Cožpak (pokud je Hospodin jenom jedna osoba a nikoli společenství osob)  nemohl Abraháma Hospodin navštívit pouze v osobě jednoho muže, aby nás to po všechny časy nemátlo? (pominu všetečnou otázku: "Proč ne ženy?" - poněvadž s tématem nesouvisí).



Tato spekulace jednoho muže (představujícího Hospodina) s doprovodem dvou andělů však nesedí, protože způsob popisu situace je přece docela jiný:
 
Žádný z těch tří mužů nebyl v důstojnosti výše, než druzí dva.
Nenechali totiž mluvit jen jednoho a druzí dva že by uctivě mlčeli. Váha slov u všech tří mužů byla stejná: Řekli: Udělej, jak jsi řekl.

Řekli to společně, se stejnou autoritou.
A před touto společnou autoritou se Abrahám sklání a oslovuje ji slovem: "Panovníku", "Hospodine"!

Andrej Rublev, který právě toto navštívení Abraháma Hospodinem zvěčnil na jeho snad nejznámější ikoně, však vyjádřil tuto mnou popisovanou skutečnost formou ještě daleko dokonalejší.



Zvláštní použitý výraz: "Stál před Hospodinem" má také svůj hluboký smysl.
Znamená ochotu člověka naslouchat Božímu hlasu, znamená také ochotu Boha poslechnout a vykonat všechnu jeho vůli.

Podobná témata

O Bibli

"Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně." | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně. (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 08. únor 2014 @ 16:39:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Staňo, přečti si tu pasáž ještě jednou. Na počátku se sice ptají "oni", ale text následně přechází do singuláru (v hebrejštině i češtině). Od verše 10 mluví k Abrahámovi jen jeden z nich, který je označen jako JHVH. Např. ve verši 13: A/pak řekl JAHV Abrahamovi ... já se vrátím." Ti druzí dva pak odejdou ke těm dvěma městům, kde jsou jasně identifikování jako andělé, a Abraham pokračuje v načaté debatě s Bohem (JHVH).





Re: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně. (Skóre: 1)
Vložil: Bumerang v Pondělí, 10. únor 2014 @ 20:21:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, katolický *****, nevidět že tvůj článek je veskrze ideologicky pojatý, to prostě nelze. Vždyť ty uvažuješ stejně jako proletáři, jenom jména jsou jiná.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy