Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 430 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468339
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Není svoboda jako svoboda
Vloženo Úterý, 02. září 2014 @ 16:36:41 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal tele

Když dva mluví o tomtéž, nemusí to být vždy totéž, říká se, a vpravdě se mi zdá být toto úsloví velice trefné.

Tak například Toník a Standa. Dva, řekl bych do značné míry odlišní jedinci, zde diskutují nad svobodou. Standa tvrdí, že se může svobodně rozhodnout zvolit si činit dobro, ale i zlo, (spravedlnost i hřích), a to se všemi následnými důsledky. Toník pak tvrdí, že si může svobodně zvolit rozhodnout se pouze pro dobro. Standa má za to, že Bůh lidem dovoluje obé – činit dobro i zlo. Toník zase, že Bůh lidem přikazuje si zvolit dobro, a tudíž zde není svobodné volby od Boha činit zlo. Možná jsem neúplně, takto v krátkosti, vystihl pohledy obou na svobodu, ale snad jsem je nijak násilně ani nepřetvořil příliš v obraz svého pohledu.
Nicméně se mi z mého pohledu zdá, že je zde polemika nad tím, v čem kdo svobodu spatřuje. Spočívá svoboda v možnostech volby, anebo v konečném rozhodnutí volby? Jistě není volby tam, kde není výběru, ale také není o čem se rozhodovat tam, kde nejsou možnosti. Mám-li se pro něco rozhodnout, pak musím mít i možnost si to i nezvolit, a naopak jestli mám možnost si něco zvolit, musím mít i možnost se pro to nerozhodnout. Co tedy čemu předchází? Rozhodnutí volbu, nebo volba rozhodnutí? Jestli si něco volím, tedy se pro něco rozhoduji. Pakli se pro něco rozhoduji, tedy si volím. Volba a rozhodnutí, jako by byly spojenou nádobou. Rozhoduji se pro to, co jsem si zvolil, a naopak si volím to, pro co jsem se rozhodl. Jako by volba a rozhodnutí vyjadřovaly totéž …, avšak něco pro jednoho, není automaticky totéž pro druhého. Možnosti volby mne však podněcují k rozhodnutí, a příčiny mého rozhodnutí jsou důvodem pro mou volbu.

Proč si volíme a rozhodujeme se pro nějakou věc nebo pro nějaké jednání? Řekněme, že mám možnost si koupit auto. Avšak má volba i rozhodování nejsou tak plně svobodné. Zvolil bych si koupit škodovku nebo ferrari? Mít na to ferrari, měl bych i možnost si koupit škodovku, avšak obráceně nikoli, mám-li jen na tu škodovku. Snad bych si i koupil tu škodovku novou, kdybych na ni měl, ale mám jen na ojetinu. A i tu ojetinu si nepořídím, nemám-li na ni dostatek finančního obnosu. Má volba i rozhodování jsou tedy svobodné jen coby do stavu prosperity mého života. Mohu se rozhodnout pro to nejlepší jen tehdy, pokud na to mám. Jenže ne vše, co se nám zdá být pro nás nejlepší, musí být nutně to nejlepší. Ono to ferrari je fajn pro jednotlivce nebo páreček, nikoliv už pro čtyřčlennou rodinu. Ne každý má také na to, aby uřídil sporťák bez ztráty svého nebo i cizího života, například pro stav svého zdraví. A ačkoliv by i někdo na to ferrari měl, nutně to ještě neznamená, že si jej koupí.
Mám tedy za to, že svoboda nespočívá v možnostech výběru mé volby ani v okolnostech či příčinách mého rozhodování, ale spočívá ve stavu mého srdce. To, jak se rozhoduji a co si volím, zjevuje stav mého srdce. To, že si mohu vybrat, rozhodnout se a zvolit si, dle vlastního uvážení, není samo o sobě pro mne tou pravou svobodou. Svoboda není nevázanost, není anarchie, není pláštěm pro činění nepravostí. Skutečně svobodný člověk neprosazuje sám sebe na úkor druhých. Svobodný člověk vždy jedná v lásce k druhým, sám sebe ponižuje pro dobro druhých, své touhy přizpůsobuje blahu všech. Nesoustředí se na sebe sama, ale jedná tak, aby byl prospěšný druhým, všem, byť i na úkor sebe sama. Znamená to snad, že takový člověk je vlastně nesvobodný? Ono to, co je pro jednoho svoboda, nemusí být svoboda pro druhého. Záleží to na stavu srdce každého člověka. Vždyť člověk vnějšně spoutaný okolnostmi svého života může být svobodnějším než člověk jimi nevázáný, a člověk sám sebe spoutávající, bývá daleko právě svobodnější, než člověk vnitřně nespoutaný, ale podléhající vnějším okolnostem.

Ti, kdo vskutku uvěřili v Krista, jsou lidmi v pravdě svobodnými. Tuto pravou svobodu nezískali však sami ze sebe. Tu pravou svobodu jim vydobyl Kristus. Již nejsou vázáni literou vyrytou do kamenných desek, ale Božím slovem vepsaným do jejich srdcí. To Boží slovo bylo vylito do jejich srdcí skrze Ducha svatého, který jim byl dán. Již nejsou otroci příkazů a zákazů, nenechávají si nařizovat, co smějí a nesmějí činit. To slovo je v jejich srdcích a ústech, na jejich jazycích. Oni to slovo zvěstují nejen svými slovy, ale i svými činy. Je to slovo víry, které zvěstují. Oni vědí, co je tím slovem víry. Vždyť je to slovo má ve své moci. V tom slovu jsou vskutku svobodni. Jím jsou učiněni svobodnými, neboť poznali pravdu, a ta je učinila vskutku svobodnými. V tom slově je shrnut celý zákon i proroci. Kdo v tom slově jedná, kdo jej dodržuje, nehřeší a ani nemůže zhřešit. Je to slovo, které zde bylo od počátku a zůstává na věky. Jen v tom slově je svoboda.

Není svoboda jako svoboda. Není ještě svobodný ten, kdo se rozhoduje mezi dobrem a zlem. Nemůže být svobodný, kdo nezná pravdu, kdo se nenechává vést Duchem svatým. Vidíme-li svobodu v možnosti výběru mezi dobrem a zlem, mezi spravedlností a hříchem, pak nad námi ještě úplně nepanuje Ten, kdo je tím slovem víry, které nás činí svobodnými od litery zákona, a přesto svobodně svázanými jeho plností (zákona).

Vskutku svobodný a Kristem osvobozený člověk nemá volby mezi dobrem a zlem. Každý, kdo činí hřích, je otrokem hříchu. Jak jsme svobodni, můžeme poznat podle stavu svého srdce -  čím naše srdce přetéká, to naše ústa mluví a nejen ona mluví, neboť lidský jazyk bývá zrádný, ale naše činy stav našeho srdce vyzrazují.

Není svoboda jako svoboda. Co je pro jednoho svoboda, to pro druhého otroctví. Nemít na výběr mezi dobrem a zlem, nemusí ještě znamenat nesvobodu – záleží na stavu tvého srdce – co zvolíš? Co ti dovoluje Bůh? Milovat či nenávidět? Co je v našem srdci, to můžeme rozpoznat sami na sobě – jsme-li vskutku Kristovi.


"Není svoboda jako svoboda" | Přihlásit/Vytvořit účet | 52 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Není svoboda jako svoboda (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 02. září 2014 @ 20:55:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Není svoboda jako svoboda" je poutavé téma. ale takto pojaté je to náhled na svobodu přiliš světský. Pokud máme skutečnou svobodu, je totiž jen jedna alternativa, jak jednat: "Ať cokoliv činíte, dělejte to, jako pro Krista by jste to dělali." Je to velice široký požadavek, kdy se nemusíme ptát, zda to, co chceme udělat, je v souladu s nějakým křesťanským učením nebo s církevními dogmaty. Takže když půjdu do bordelu činit dílo pro Krista, nemůže mne nikdo odsoudit, i kdyby se kolem mne slétlo tucet zaměstnankyň. 

Činit něco jinak jen klade neustálé otázky, zda jednám správně nebo ne. I když se při brodění v bahně znečistím, je zde On, vždy spravedlivý, který odpouští hříchy a neváhá se sklonit k obmytí světské špíny.

P.S. To o tom bordelu jsem jen převyprávěl z několika svědectví o evangelizačních snahách se zaměstnankyněmi hampejzů.



Re: Není svoboda jako svoboda (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 03. září 2014 @ 09:28:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Není tady ta svoboda pojatá příliš zeširoka ? Na tohle téma by se daly napsat knihy a knihovny a pořád by bylo co řešit. Na nejrůznějších úrovních a levelech. Kromě toho věřím že ty první „levely“  a základy bychom neměli ani přeskakovat, ani vynechávat později.  Pokud se chceme stát vzdělaným člověkem a obdivovatelem moudrosti a vzdělání  tak bychom neměli vynechat slabikář a čítanku a neměli bychom tvrdit že nepotřebujeme  školu a učitelé že jsou jen nepotřební prostředníci. 



Re: Není svoboda jako svoboda (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 03. září 2014 @ 11:51:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Díky za hezký článek. Nevím, jestli dva dělají totéž nebo netotéž, ale můj pohled na svobodu, rozhodování a rozhodnutí je asi tak stejný, jako tvůj.


Toník pak tvrdí, že si může svobodně zvolit rozhodnout se pouze pro dobro. ... Toník zase, že Bůh lidem přikazuje si zvolit dobro, a tudíž zde není svobodné volby od Boha činit zlo. Možná jsem neúplně, takto v krátkosti, vystihl pohledy obou na svobodu, ale snad jsem je nijak násilně ani nepřetvořil příliš v obraz svého pohledu.

  No, snad ne úplně ;-). Ale vystihnul jsi to téměř.

  Když už docela přesně, tak tvrdím:

1. Bůh lidem přikazuje zvolit si život a nařizuje dělat pokání.
2. Bůh lidem zakazuje hřích, hřích nedovoluje a neschvaluje.
3. Bůh lidem dává svobodu ve volbě dobra. Nenařizuje "dobro", které si mají zvolit. Většinou ;-)

  Toník



Re: Není svoboda jako svoboda (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 03. září 2014 @ 21:41:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj.
Opravdu nebude svoboda jako svoboda.
Měli bychom si zvyknout, že lidskými slovy vyjadřovat určitou duchovní skutečnost může být někdy hodně nedokonalé i zavádějící.

Já rozlišuji stav člověka, kdy člověk může být buď ve svobodě, nebo v určitém stupni otroctví.


Mimo to vnímám stálou realitu svobodné volby u člověka po celý jeho život - u každého člověka bez výjimky, ať už je ve stavu svobody či ve stavu otroctví.
Každý člověk má v každém okamžiku svého života možnost zvolit mezi dobrem či hříchem a věci změnit: jak člověk ve svobodě může tak upadnout do otroctví hříchu, tak člověk v otroctví hříchu může skrze pokání a obrácení být vysvobozen do stavu svobody Božího dítěte.

Aby člověk mohl Boha milovat opravdovou láskou, nutně musí mít tuto neustálou možnost svobodné volby - i přes to nutné riziko, že si může zvolit  špatně a od Boha odpadnout.

Bůh sice člověku přikazuje žít v určitých hranicích a určitým způsobem. Jako jeho stvořitel na to má právo.
Přesto nechává každému člověku prostor pro to, aby si sám zvolil.
(Dt 30,15-20)
Hleď, dnes ti předkládám život a štěstí, smrt a neštěstí. 
Budeš-li poslouchat přikázání Jahva, svého Boha, která ti dnes předepisuji, a budeš-li milovat Jahva, svého Boha, budeš-li chodit po jeho cestách, budeš-li dodržovat jeho přikázání, jeho zákony a jeho zvyky, budeš žít a budeš se rozmnožovat, Jahve, tvůj Bůh, ti požehná v zemi, do níž vcházíš, abys ji převzal.  Odvrátí-li se však tvé srdce, nebudeš-li poslouchat a dáš-li se svést, aby ses klaněl jiným bohům a sloužil jim,  dnes vám prohlašuji, že určitě zahynete a že nebudete dlouho živi na zemi, do níž po přechodu Jordánu vkročíte, abyste ji převzali.  Beru si dnes proti vám za svědka nebe i zemi: předkládám ti život nebo smrt, požehnání nebo prokletí. Vyvol tedy život, abyste ty i tvé potomstvo žili
  v lásce k Jahvovi, svému Bohu, poslouchajíce jeho hlasu a lnouce k němu; neboť v tom je tvůj život, ...



To je ta svoboda podle Hospodina, kdy se člověk sám rozhoduje pro život s Bohem či pro život ve hříchu.

Úplně každý člověk se takto rozhoduje každým dalším okamžikem svého života znovu mezi dobrem a zlem.
Má možnost si svobodně zvolit život s Bohem, má ale také možnost si ve stejné svobodě vlastních rozhodnutí zvolit hřích. Realita života není o tom, že se jednou rozhodnu pro život s Bohem a pak už snad nemám možnost si sám svobodně zvolit hřích. To je sebeklam!
V případě pokušení mohu do hříchu znovu upadnout - z vlastní svobodné vůle, z vlastního rozhodnutí, z vlastního souhlasu. Každý člověk takto má svobodu si zvolit třeba i hřích - proto apoštolové varují, že křesťan musí být stále bdělý ve víře, aby se mu toto nestalo.
Proto Kristus vyzývá: "Buďte opatrní jako hadi a bezelstní jako holubice."!

Každý z nás lidí žijících v tomto světě bez výjimky má stálou svobodu si zvolit hřích, protože každý z nás má stejnou svobodu si hřích nezvolit a zvolit si život s Bohem.



Re: Není svoboda jako svoboda (Skóre: 1)
Vložil: Magdalena07 v Sobota, 20. září 2014 @ 20:05:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za krásnou úvahu
Je to přesně tak, jak píšete. Ten pokoj a svobodu beru jako neskutečnou radost v duši a jako obrovský dar našeho Pána.
Vaši diskuzi s Toníkem jsem doporučila svým přátelům na FB.
Požehnané dny
Miluše Magdalena



Stránka vygenerována za: 0.59 sekundy