Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 244, komentářů celkem: 429560, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 546 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116482631
přístupů od 17. 10. 2001

Historie: Jona ben Amitaj - alegorický výklad - část 1.
Vloženo Sobota, 19. květen 2018 @ 08:56:28 CEST Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Jona ben Amitaj byl synem vdovy, která pomohla proroku Elijahovi. Když Jona zemřel, Elijahu ho vzkřísil. Jona obdržel své proroctví během radostného svátku Sukkot. Stalo se tak při příležitosti slavnosti simchas beis hashoevah. Jona se nakonec dožil vysokého věku 120 let. Podle Midraše byl král Ninive tak přístupný B-žímu slovu, protože kdysi byl egyptským faraonem, který měl co do činění s Mošem. Poučil se z posledního setkání a tentokráte vykonal co mu bylo řečeno (tešuvu). 

Jona ben Amitaj byl synem vdovy, která pomohla proroku Elijahovi. Když Jona zemřel, Elijahu ho vzkřísil. Jona obdržel své proroctví během radostného svátku Sukkot. Stalo se tak při příležitosti slavnosti simchas beis hashoevah. Jona se nakonec dožil vysokého věku 120 let. Podle Midraše byl král Ninive tak přístupný B-žímu slovu, protože jako egyptský farao měl kdysi co do činění s Mošem. Poučil se z posledního setkání a tentokráte vykonal co mu bylo řečeno (tešuvu). 

Proroctví může započít jen v Erec Jisrael (Zohar Yona 1:85a, Kuzari 2:14, Ibn Ezra Yoel 3:1).  Jakmile prorok obdržel proroctví v Erec Jisrael, mohl ho pak obdržet i v jiných zemích za předpokladu, že to bylo zcela nezbytné v zájmu lidu Jisraele (Kuzari, Zohar ibid). K výchozímu proroctví může dojít pouze v Erec  Jisrael. Jona si zpočátku neuvědomil, že proroctví by ho mohlo zavést i do chutz la’aretz (do ciziny). Proto Jona uprchl z Erec Jisrael, neuvědomujíc si, že schopnost mít proroctví ho bude následovat i mimo Erec Jisrael.

Podle Zoharu je příběh Jony také alegorií o vztahu duše k smyslovému světu. Proto o Jom Kippur čteme o cestě duše a důležitosti pokání. Lid Jisraele je přirovnáván k holubici (Tehilim 68:14) a stejně jako holubice není zachráněna jinak než skrze svá křídla, tak ani Jisrael není zachráněn jinak než skrze přikázání, která naplňuje.

Jona je symbolem lidské duše. Mezi námořníky je odedávna nazýván "synem pravdy". Nešama (duše) je jiskrou Božství (Hašem), odvozenou ze zdroje veškeré pravdy. Hašem vyslal nešamu (Jonu) z Gar Eden do smyslového světa (Ninive) a umístil ji do lidského těla. B-h posílá nešamu do světa smyslů zvaného Ninive. V tomto světě má nešama příležitost opět se povznést a přiblížit se k B-hu a naplnit tak účel svého stvoření. Její odpovědnost je nejen k sobě samé, ale také k ostatním lidem. Tímto způsobem může každý dosáhnout úplného štěstí (nebeské blaženosti).

Avšak nešama opovrhla svým posláním a utekla do Taršíše - země bohatství a radovánek. Započala svou cestu v Jafě, kde nalezla loď, na které se přeplavila. Loď představuje lidské tělo. Duše zaplatila nesmírnou duchovní cenu, aby se mohla nalodit na loď do Taršíše a tam se oddávat světským radovánkám. Tento svět je přirovnáván k moři, zatímco příští svět k zemi. Nešama se musí přeplavit přes moře, aby vystoupila na suchou pevninu příštího světa. Ale může být také odkloněna k zemi, která nemá žádné spojení s příštím světem. Jona (duše) si zvolil plavbu k právě takové zemi a nešama svým pádem přivodí B-ží hněv.

Kapitán a posádka reprezentují rozum a srdce. Hašem vyvolal vlny utrpení bičující loďku, aby rozložil tělo skrze nemoc a úpadek a brzy se duše ocitla v blízkosti smrti. Kapitán s posádkou - to jest rozum a srdce se těžce prodírali bouří ve snaze odvrátit katastrofu. Vzali své peníze a majetky a vrhli je přes palubu. Jinými slovy vzdali se veškerého jmění, aby nalezli lékaře, který by uzdravil tělo. Ale Jona (nešama/duše) spí a nepřipouští změnu destinace, ačkoliv je velmi blízko smrti. Kapitán s posádkou se úpěnlivě modlili ke svým idolům, ale nepomohlo to. Nic nemohlo utišit strašlivou bouři. Konečně kapitán s posádkou probudili Jonu (duši) a otázali se: "Proč spíš? Modli se k B-hu, než bude nemocné tělo vrženo přes palubu a ty zanikneš spolu s ním" (Jona 1:6)

Nešama prohlásí, že to není její chyba, protože je to tělo, které hřeší. Tělo odsekne, že jen uvádí ve skutečnost rozhodnutí na úrovni duše. Hádka pokračuje, než konečně los určí další osud. Los ukazuje na duši. Jelikož je odleskem Hašema, náleží jí odpovědnost. Mozek a srdce (kapitán a posádka) se dotazují dále. Odkud jsi přišla? Kam jdeš? Jaký je tvůj duchovní původ a účel v životě? (Jona 1:8) Nešama odvětí, že pochází z Gar Eden a jejím posláním je bát se B-ha a připravit se na věčný život. Ale zhřešila jsem, přiznává duše. (Jona 1:9) Rozum říká duši: Tvým posláním není oddávat se požitkům. Nejsi určena k plavbě do Taršíše. (Jona 1:10) Nešama uznává svoji vinu a přijímá odpovědnost. Rozum a srdce zjišťují jak utišit bouři a ukončit utrpení. (Jona 1:11) Nešama přikazuje, aby byla vypuzena z těla, ale rozum a srdce nejsou přesvědčeni a pokouší se o návrat na břeh, aby se duše mohla navrátit k prvotnímu stavu nevinnosti a čistoty. Jakkoliv se snaží, nemají naději na úspěch. (Jona 1:12-14) V tom okamžiku již tělo nemá na výběr a vypudí duši. (Jona 1:15)

"Jona ben Amitaj - alegorický výklad - část 1." | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jona ben Amitaj - alegorický výklad - část 1. (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Sobota, 19. květen 2018 @ 11:39:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
T-le zabučelo.




Re: Jona ben Amitaj - alegorický výklad - část 1. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 19. květen 2018 @ 11:57:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Podle Midraše byl král Ninive tak přístupný B-žímu slovu, protože jako egyptský farao měl kdysi co do činění s Mošem. Poučil se z posledního setkání a tentokráte vykonal co mu bylo řečeno (tešuvu). "...



Toto jsou evidentně bludy.


Egyptský faraon, který měl co do činění s Mojžíšem, se přece utopil při pokusu pronásledovat Izraelce přes Rudé moře.


Prorok Eliáš žil v úplně jiné historické době, než současníci Mojžíše.



Re: Jona ben Amitaj - alegorický výklad - část 1. (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Sobota, 19. květen 2018 @ 19:11:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro autora článku, tohle je natolik specializované (ta terminologie), že tomu možná bude rozumět jenom zeryk, Vota a Tele... (a možná já) + někdo, kdo se v tom pohybuje, například věta:

"Poučil se z posledního setkání a tentokráte vykonal co mu bylo řečeno (tešuvu)"

tešuva znamená hebrejsky obrácení, kdo neumí hebrejsky, vůbec nechápe, která bije... 

Má to smysl...? :-) 



Re: Jona ben Amitaj - alegorický výklad - část 1. (Skóre: 1)
Vložil: Lu-Tze v Úterý, 22. květen 2018 @ 19:47:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
zajímavá spleť různých výkladů v jednom výkladu,
bude zajímavé si přečíst dvojku.



Re: Jona ben Amitaj - alegorický výklad - část 1. (Skóre: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Úterý, 05. červen 2018 @ 10:16:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratři a sestry!!!
nechápu, jak je možné, že nějaký judaista zde cituje kabalistickou knihu ZOHAR a propaguje zde okultismus, což je cesta do zahynutí!!!!!!! 

Proti Tradici, mezi níž patří i Kabbala, tedy "přijatá Tradice"  Spasitel neustále bojoval:


Spasitel se vždy odvolával na psaná Písma ( "PSÁNO JEST") - a nikoli na Tradici!!!  

A proto těmto svůdcům, kteří nás svými bludy pohoršují, sděluji toto:

Mt. 18:6 "Kdy by však svedl k hříchu jednoho z těchto maličkých, kteří věří ve mne, pro toho by bylo lépe, aby mu na krk pověsili velký mlýnský kámen a potopili ho do mořské hlubiny." 

PRAVIL SPASITEL!!! - KTERÉHO ALE JUDAISTÉ POKLÁDAJÍ ZA ČARODĚJE!!! 

A TAK SE JEHO SLOVO  STAŇ SKUTKEM !!!
BA



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy