|
Právě je 467 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116500888 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů?
Vloženo Pondělí, 02. září 2019 @ 11:51:16 CEST Vložil: Tomas |
poslal karels Před 14 dny jsem mohl strávit společný pobyt s adventisty. Probírali jsme starozákonní knihy Ezdráš a Nehemjáš, kterými nás provedl Jiří Moskala, děkan Andrews Univerzity a profesor starozákonní teologie a exegeze.
Na tomto pobytu mimo jiné zazněla myšlenka o deskriptivním a preskriptivním* charakteru biblických textů. Co to je? Určitě to známe všichni, kteří se Biblí více zabýváme. Deskriptivní charakter biblických textů: jsou takové biblické texty, které jsou popisné, ale v žádném případě nejdou napodobovat, například Davidovo cizoložství s Bat-šebou. (2. kniha Samuelova 11,1–27)
Preskriptivní charakter biblických textů zase znamená, že je lze napodobovat, jsou inspirativními návodnými texty pro nás. Jde například o celý příběh, který je v Evangeliu podle Matouše 14,11–33. Na základě života Pána Ježíše Krista kazatel olomouckého sboru Církve bratrské Dalimil Staněk stanovil několik bodů, které můžeme uplatnit ve svých životech: 1. Naslouchejte hlasu svého nitra. 2. Všechny naše touhy nás vedou do Božího království. 3. Nechte si pomoci od druhých. atd. Celé kázání si ostatně můžete poslechnout zde:
Možná si řeknete, „no dobře, ale jak poznám, který text v Bibli je deskriptivní a který je preskriptivní?“ Jednoduché pravidlo je, že celý život Ježíše Krista je návodný, inspirující. Ježíš je pro nás křesťany vzorem. Tady je dobré připomenout, že s životem Ježíše Krista se vnitřně připodobňujeme. Naše víra vyžaduje připodobňování** s tím, koho poznáváme skrze:
a) kult klanění – ten má smysl, jen pokud je ten, komu se klaníme, skutečný Bůh b) následování – následovat můžeme jen toho, kdo je skutečným člověkem
Kult klanění vůči Ježíši Kristu realizujeme v křesťanských církvích prostřednictvím chval, modliteb a díků, což nelze oddělit od následování Ježíše Krista, protože Ježíš byl a je Bůh i člověk. A právě bod b) následování je téma, o kterém se rozepisuji v tomto článku. Následovat Ježíše Krista jako člověka znamená inspirovat se jeho životem.
Dobře, ale jak poznám, čím se mám v textu konkrétně inspirovat? Co je důležité pro můj křesťanský život? Je jeden biblický text v knize Žalmů, který je odpovědí na tuto otázku. Je to žalmistova modlitba:
„Otevři mi oči, ať mám na zřeteli divy ze Zákona tvého. Jsem na zemi jenom hostem, neukrývej přede mnou svá přikázání.“ (119,18–19)
Jakým způsobem máme tento text pochopit? Odpověď leží v interpretaci, vysvětlení, o které jsem se už dříve někde dočetl: Bůh udělal Adamovi a Evě kožené suknice. (div z Božího Zákona – konkrétně text v knize Genesis 3,21 a tohle je první část žalmistovy prosby) A proto i my, máme odívat ty, kteří jsou bez oblečení, což znamená naši charitativní činnost. (neukrývej přede mnou svá přikázání – druhá část žalmistovy prosby)
A ačkoliv se text žalmistovy modlitby týká Božího Zákona, tj. Pěti knih Mojžíšových, mírně jsem jej parafrázoval a takto se i občas modlím***, viz: „Otevři mi oči, ať mám na zřeteli divy ze Slova tvého, z celé Bible. Jsem na zemi jenom hostem, neukrývej přede mnou svá přikázání.“ Prosím vás, nemusíte se modlit přesně takto, věřím, že Bůh vyslýchá modlitby, byť byste se modlili i jinými slovy.
Preskriptivní texty jsou nejenom biblické texty o celém životě Ježíše Krista, ale jsou to všechny biblické texty o životech starozákonních a novozákonních postav. Tam však čitatel musí být obezřetný, protože ne vše z jejich životů, o čem se v Bibli dočteme, lze napodobovat. Pán Bůh nám svým Svatým duchem odhalí, co je v biblickém textu důležité pro náš duchovní růst. K čemuž nám může napomoci modlitba, s kterou jsem se sdílel viz výše. Bůh je ten, který nám otvírá oči, abychom věděli, čím se máme inspirovat v našich životech.
Poznámky:
* Terminologie deskriptivní a preskriptivní není úplně neznámá, vyskytuje se v právní nebo lingvistické terminologii s podobným vysvětlením. (u právní terminologie určitě ano) ** S poznámkou přišel Ctirad Václav Pospíšil, což je český římskokatolický teolog, profesor systematické teologie na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy, Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. díky za ni. *** Text umím zpaměti hebrejsky, občas se takto i modlím, a to i v parafrázované verzi. Namísto מתורתך (ze Zákona tvého) z textu v Žalmu 119 se modlím מדברך (ze Slova tvého), vždyť jako křesťané věříme, že Boží slovo není jen Tora (Pět knih Mojžíšových), ale také Nový zákon a ostatní texty Starého zákona.
|
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: wollek v Pondělí, 02. září 2019 @ 17:40:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Karle,
přiznám se, že zrovna nerozumím tomuto:
Na základě života Pána Ježíše Krista kazatel olomouckého sboru Církve bratrské Dalimil Staněk stanovil několik bodů, které můžeme uplatnit ve svých životech: 1. Naslouchejte hlasu svého nitra. 2. Všechny naše touhy nás vedou do Božího království.
Sice jsem zatím neměl možnost si kázání poslechnout, ale přeci jenom, jak by mohlo být možné, aby nás všechny naše touhy vedly do Božího království? To bychom museli být už dokonalí, mít plně Boží myšlení a naše vůle by musela být zcela podřízena Jeho vůli. Přece je i psáno:
Gal 5:17 Touhy lidské přirozenosti směřují proti Duchu Božímu, a Boží Duch proti nim. Jde tu o naprostý protiklad, takže děláte to, co dělat nechcete.
Možná to nějak vysvětlíš, nicméně s Církví bratrskou nemám zrovna úplně ty nejlepší zkušenosti, a do jisté míry mi právě do těch špatných zkušeností nesprávný důraz na takové touhy ukazuje. Třeba jsi to jenom zjednodušil a to kázání samo o sobě vyznívá jinak. Ale jinak by to některé záležitosti, jichž jsem byl nepřímým svědkem v CB, docela vysvětlovalo :-( - bohužel.
Pokoj Tobě,
wollek |
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: martino v Pondělí, 02. září 2019 @ 19:56:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | wollku rozumím ti.....i já mám s tím panem Staňkem problém...frustrovaný Bůh? Tak to opravdu ne... |
]
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: Karels v Pondělí, 02. září 2019 @ 19:58:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jistě, je to z mé strany hodně velké zjednodušení, chce si to poslechnout celé kázání... (já do článku dal už jenom ty body na konci kázání)
|
]
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: wollek v Pondělí, 02. září 2019 @ 22:40:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, poslechl jsem si to večer celé. Popravdě, toto není typ kázání, který by mne vedl k Bohu. Je to spíše o tom, jak 'využívat' Pána Boha, k tomu, abychom my se měli dobře, cítili dobře a byly naplněny naše potřeby.
Toto ovšem lidem skutečně chodícím s Bohem příliš libozvučně nezní. Ale rozumím, že jsou křesťané, které takové slovo může oslovit. Žel, mám obavy, že se dá celkem snadno podobný typ kázání a slov až zneužít - když je někdo až příliš závislý na svých potřebách, tak si z toho vytáhne, co se mu hodí, a nakonec se může docela minout Boží vůlí pro svůj život. Nepsal bych o tom, kdybych o takových případech nevěděl. V extrémnější podobě podobně myšlenky právě vedly až ke vzniku charizmatických hnutí a hlavě hnutí víry, prosperity... a to už je vyloženě atropocentrické, kde Bůh je spíše prostředkem, nikoliv cílem...
Na druhou stranu oceňuji Tvůj článek v tom, jak si můžeme uvědomit podstatný rozdíl mezi deskriptivním a preskriptivním textem v Písmu, třebaže to jistě většina z nás tak nějak intuitivně vnímá i bez podobného výkladu, nicméně není špatně si to uvědomit i takto teoreticky. Za toto Ti posílám své díky:-). |
]
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: leonet v Pondělí, 02. září 2019 @ 21:42:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý wolleku, možná sis měl nejdříve zjistit souvislosti, v kterých to Pavel napsal. Měl totiž na mysli konkrétní touhy lidské přirozenosti. Čti si celou 5 kapitolu Gal. od počátku. Svoboda v Kristu od Zákona. Otrocké jho Zákona. Obřízka. 4 verš: Odloučili jste se od Krista vy všichni, kteří chcete dojít ospravedlnění na základě zákona, pozbyli jste milosti.6. ... rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou. 10 verš: Ale já k vám v Pánu mám důvěru, že se neuchýlíte k jinému
smýšlení. Ten však, kdo vás uvádí do zmatku, neujde soudu, ať je to
kdokoli. 12 verš: Ti, kteří mezi vás kvůli obřízce vnášejí neklid, ať se rovnou vyklestí!
13 a 14: Vy jste byli povoláni ke svobodě, bratří. Jen nemějte svobodu
za příležitost k prosazování sebe, ale služte v lásce jedni druhým. Vždyť celý zákon je shrnut v jednom slově: Milovati budeš bližního svého jako sebe samého!
A 16 verš: Chci říci: Žijte z moci Božího Ducha, a nepodlehnete tomu, k čemu vás táhne vaše přirozenost. Bod 1: Naslouchejte hlasu svého nitra. Hlasu Božího Ducha ve svém nitru - srdci.
A to další tě už nemusí trápit nebo frustrovat!
Poslechl jsem si to kázání a bylo to velmi poučné. Škoda že Karel neuvedl i ty další body.
Vždyť celý Zákon je shrnut v jednom slově: Milovati budeš bližného.
Pavel říká, že jestli místo lásky k bližnímu, ho budeš kamenovat za to, že nedodržuje Zákon, tak se rovnou vyklesti!
|
]
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Sobota, 07. září 2019 @ 12:16:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pouze doplňuji. To, o čem rav Šaul, podle mého
názoru mluví, je shrnuto v Gal 5:1 – o tom, aby se věřící lidé nedali
podrobit pod jho otroctví (Český studijní překlad). I Boží slovo a Boží
přikázání mohou být zneužity tímto způsobem. Boží slovo, jehož součástí je i
Tóra, nikdy nemělo být otrockým jhem, ale lampou a světlem (Tehiláh/Žalm 119:105).
Ten, kdo z Tóry dělá otrocké jho, jsou lidé, jak plyne z dalších veršů 5.
kapitoly listu Galatským. Věřící nemají být otroky lidí (1 Kor 7:23). To platí
i pro výklady Bible. V náboženském prostředí, jak vyplývá z 5.
kapitolu Galatským, to tedy znamená, že věřící nemají být otroky těch, kdo se
Biblí ohánějí a chtějí druhé věřící vtlačit do svých náboženských představ a
chtějí je ovládat. Ten, kdo miluje Boha je skutečným Božím dítětem (1 J 5:2). Ten,
kdo miluje Boha, neplní jeho přikázání, která jsou zapsaná v Bibli (1 J
5:2), proto, že to chtějí nějací lidé. Plní je ve svobodě Božího dítěte (Ř
8:21) proto, že se to líbí Bohu. Pro toho, kdo miluje Boha, nejsou Boží
přikázání zapsaná v Bibli otrockým jhem, nejsou pro něj těžká (1J 5:3). Boží
dítě miluje Tóru a celý den o ní rozjímá (Tehiláh/Žalm 119:97) a žije podle ní
tím, že nehřeší (1 Pt 1:21.22). Hřích je nerespektování Božího zákona – Tóry (1J
3:4), a hřích je to, co člověka činí otrokem (Ř 6:6.12-20). |
]
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: leonet v Sobota, 07. září 2019 @ 15:43:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Také pouze doplním. Tóra nikdy nebyla myšlena jako přikázání, která májí Izraelité plnit, ale jako zaslíbení, pokud se budou řídit Božím hlasem. 2 Mojžíšova 19,5 Protož nyní, jestliže skutečně poslouchati budete hlasu mého, a ostříhati smlouvy mé, budete mi lid zvláštní mimo všecky lidi, ačkoli má jest všecka země. Žalm 81, 11 Já jsem Hospodin Bůh tvůj, kterýž jsem tě vyvedl z země Egyptské, otevři jen ústa svá, a naplnímť je. 12 Ale neuposlechl lid můj hlasu mého, a Izrael nepřestal na mně, 13 A protož pustil jsem je v žádost srdce jejich, i chodili po radách svých. Pokud by Izraelci poslouchali Boží hlas - Krista, plnili by Zaslíbení bezchybně, aniž by jím o tom museli přemýšlet a usilovat. Viz Galatským 5, 13-14 Vy jste byli povoláni ke svobodě, bratří. Jen nemějte svobodu za příležitost k prosazování sebe, ale služte v lásce jedni druhým. Vždyť celý zákon je shrnut v jednom slově: Milovati budeš bližního svého jako sebe samého!
|
]
]
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: leonet v Neděle, 08. září 2019 @ 10:57:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | 1Korintským 13 kapitola.
|
]
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: Vota v Neděle, 08. září 2019 @ 11:30:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | :) Dt 6:4-9; Dt 11:13-21; Nu 15:37-41; Joz 1:7-10; Dt 4 (zvl.v.6) |
]
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: leonet v Neděle, 08. září 2019 @ 10:59:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | 1Korintským 1,19 a dál. |
]
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: JiriBrei v Neděle, 08. září 2019 @ 11:44:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | K tomu bych ještě doplnil, že to není její
jediný účel. Dalším účelem je, ukazovat lidem, kteří se míjejí cílem své
existence (hřeší), totiž tím, že mají být Božím obrazem, v čem se jím
míjejí (v čem hřeší), totiž, v čem nejsou Božím obrazem (Řím 3:20, 7:7; Beréšít/Genesis
1:26.27). Člověk, který přestal žít a chodit se svým Bohem (Beréšít 3:23.24),
člověk, který se mu odcizil, neví nebo nechce vědět, jak žije Bůh, a neví nebo
nechce vědět, v čem přestal být jeho obrazem. I k tomu je tu Tóra,
aby to ukázala (Řím 3:20, 7:7). Příkladem tady může být odpočinek v sedmém
dnu (Beréšít 2:2.3). Člověk, který se Bohu odcizil a žije jen pro sebe, neví,
nebo nechce vědět, že Bůh sedmý den odpočívá, a že člověk má být i v této věci
jeho obrazem a má odpočívat s ním (Šemót/Exodus 20:8-11;
Devárím/Deuteronomium 5:12-14). A protože mnohdy dá člověk raději přednost svým
cílům, než tomu, aby byl Božím obrazem, je třeba sankcí, které slouží jako
varování před lidským sobectvím, jehož koncem je smrt (Řím 6:23). I o tom je
nejen Tóra, ale vlastně celá Bible. |
]
Re: Deskriptivní nebo preskriptivní charakter biblických textů? (Skóre: 1) Vložil: leonet v Neděle, 08. září 2019 @ 12:30:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Také ještě doplním. Tóra je jako zrcadlo, člověk se do něj podívá a vidí svou špínu. Ale zrcadlo nemá žádnou moc tu špínu odstranit. Kdyby ovšem si jak tehdy Izraelci, tak kdokoliv dnes, toto uvědomili, nezbývalo by jím nic jiného, než se vrátit k poslouchání Božího hlasů. Co ovšem tehdy řekli? Bůh ať s námi nemluví, abychom nezemřeli, ať mluví Mojžíš a my ho budeme poslouchat. Neposlouchali a většina zahynula na poušti. |
]
|
|
|
|