Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 421 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469092
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Byl Ezdráš jedním z redaktorů při utváření Bible?
Vloženo Středa, 23. říjen 2019 @ 11:47:52 CEST Vložil: Tomas

Studijní materiály poslal karels

Ezdráš byl židovský kněz a písař, vysoký úředník na perském dvoře, pověřený organizovat návrat Židů do Jeruzaléma kolem roku 458 př. Kr. S jeho jménem je spojena biblická Kniha Ezdráš.

V době patristiky bylo Mojžíšovo autorství všech prvních pěti knih Bible Starého zákona, tj. Pentateuchu, přijímáno. Důraz se však kladl daleko více na teologický a apologetický charakter spisu, nikoli na jeho historickou hodnotu. Kromě toho k připsání autorství Mojžíšovi přispělo patrně i helénské myšlení, které každé velké literární dílo připisovalo nějaké velké postavě z dějin.

Podobně ve středověku byl kladen důraz na alegorický a duchovní význam textu Pentateuchu, byly v něm hledány předobrazy Krista a novozákonní ekonomie, historický aspekt zůstával obvykle stranou. Proto nebyly s historičností a autorstvím Pentateuchu žádné vážné problémy.

Prvním mužem, který racionálně zpochybnil Mojžíšovo autorství Pentateuchu, byl židovský učenec Abrahám Ibn Ezra (1092-1167), dalšími byli až v době humanismu na přelomu 17. a 18. století Baruch Spinoza či Thomas Hobbes. Richard Simon připouštěl ještě Mojžíšovo autorství, ale dodával, že text prošel několika změnami, z nichž poslední nastala za doby Ezdrášovy.

V Bibli je jeden text, který by se snad dal chápat jako důkaz redakce, redakčního úsilí Ezdráše, viz:

Ezdráš bádal s upřímným srdcem v Hospodinově zákoně, jednal podle něho a vyučoval v Izraeli nařízením a právům. (Ezd 7,10)

כִּי עֶזְרָא הֵכִין לְבָבוֹ לִדְרוֹשׁ אֶת־תּוֹרַת יְהוָה וְלַעֲשֹׂת וּלְלַמֵּד בְּיִשְׂרָאֵל חֹק  וּמִשְׁפָּט׃

Hebrejské sloveso וְלַעֲשֹׂת v tradičním překladu znamená „jednal podle něho“ (ĆEP), „plnil jej“ (BK) tj. Hospodinův zákon. Jenomže hebrejské sloveso וְלַעֲשֹׂת je ve tvaru infinitivu, a tak dost dobře nevíme čeho se konání přesně týká. Výše zmíněné překlady už jsou spíše výklady. Nadto hebrejský slovní kořen עשׂה, z kterého je toto sloveso odvozené, má celou řadu následujících konotací: „dělat, udělat, dodělat, konat, vykonat, vykonávat, připravit, přichystat, pracovat, aj.“

K čemu směřuje má argumentace? Je docela možné pochopit hebrejský text ולעשת nikoliv jako máme v našich Biblích přeloženo plnil Zákon Hospodinův, ale vytvořil (připravil, přichystal) Zákon Hospodinův – tj. ve smyslu  Ezdrášovy redakční práce na Pentateuchu. 



Zdroje: 

1. Myšlenku, s kterou se sdílím v článku, jsem zaslechl na pobytu adventistů.
2. Čerpám také z Úvodu do studia Pentateuchu od Adama Mackerleho.

"Byl Ezdráš jedním z redaktorů při utváření Bible?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 47 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Byl Ezdráš jedním z redaktorů při utváření Bible? (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Středa, 23. říjen 2019 @ 20:09:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Šalom Karels.

Nezlob se, ale budu velmi velmi kritický.
Jednak nevím, proč zrovna zde na GS, kde si vlastně nikdo z křesťanů není schopen ověřit to, co píšeš a dostatečně to posoudit, jestli je pravdou, co píšeš.
A za druhé, nejedná se o Tvou argumentaci, ale spíše domněnku, a to založenou na omylu, to buď nebo na překroucení toho, co je skutečností.
Beru, že čerpáš, asi zaujat výkladem, od adventistů z cizího zdroje, ale můžeš prokázat, že Abraham ibn Ezra, psal, co tvrdíš Ty (nebo Tvůj Tebou převzatý zdroj)?
Už jsem zde nedávno poukázal na lživé pomluvy Jana21 a předtím BA, a oba nejenže neuvedli opisem to, co tvrdili, ale ještě k tomu v té výhybce mi odpovědět, na mne útočili a potažmo na Židy. Co k tomu dodal zdejší pletichář dodávat nebudu. Píšu tu předchozí větu proto, že u Tebe očekávám jiný přístup.
Takže, Abraham ibn Ezra ve svém výkladu Tóry potvrdil Mošeho autorství celé Tóry, krom tedy toho, že napsal, že věří, že posledních dvanáct veršů napsal Jehošua - u výkladu verše Devarim 34:1, ovšem ve výkladu verše Devarim 34:5 se už odkazuje na Talmud, Bava batra 15a, kde je uvedeno, že Jehošua napsal pravděpodobně posledních osum veršů Tory, ale jinak celou Toru Moše. A k tomu přidávám, že tento spor také uzavírá tvrzení s vysvětlením, že Moše napsal celou Toru, tedy i posledních osum, respektive dvanáct veršů Tóry a to s odkazem na to, jak B-h dával zapsat svá slova všem prorokům - viz. Jirmejahu 36:18.
A nakonec k tomu, že slovo "velaasot" je v infinitivu. Tak stejně i "ulelamed" je v infinitivu a chyba překladatelů je v tom, že překládají větu v minulém čase. Tohle jsi měl nejprve posoudit a nepsat domněnky o tom, že Ezdra mohl kodifikovat Toru, což samozřejmě není a nemůže být pravda, protože by takto Tora pozbyla platnost Mošeho božské inspirace. A jen s Mošem mluvil H-spodin tváří v tvář a v Izraeli už nepovstal prorok jako byl Moše. Takže nějaké úpravy, dokončení Tory Ezdrou nepřipadají v úvahu. A navíc je z kontextu verše Ezd 7:10 naprosto zřejmé, že záměrem srdce Ezdry bylo zkoumat a konat H-spodinovu Toru a učit Jisrael jejím ustanovením a nařízením. 

Mé poznámky ber, prosím, jako příspěvek k tomu, aby se naprosto mylným výkladem zde nerozšiřovalo zpochybnění autorství inspirace Mošeho a také nedocházelo k naprostému zpřevrácení výkladu Abrahama ibn Ezry.

A jen ještě dodám, že v takovém prostředí, jako je zde GS, nemíním o tom diskutovat. Ověř si zdroje, prosím a nebuď jako jiní zde, aby ses nestal šiřitelem mylných a lživých a nepodloženě spekulativních výkladů.

Díky předem.



Re: Byl Ezdráš jedním z redaktorů při utváření Bible? (Skóre: 1)
Vložil: Melissokomos (Melissokomos@volny.cz) v Čtvrtek, 24. říjen 2019 @ 05:57:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
https://books.google.cz/books?id=w4NIsg8KtM0C&pg=PA66&dq=The+there&redir_esc=y&hl=en#v=onepage&q=The%20there&f=false





Stránka vygenerována za: 0.41 sekundy