Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 232, komentářů celkem: 429548, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 430 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467191
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Abyste podoně nenaletěli???
Vloženo Neděle, 29. prosinec 2019 @ 10:55:37 CET Vložil: Tomas

Svědectví poslal Frantisek100

Příznivci Bennyho Hinna jsou zvyklí dostávat pravidelné dopisy, často jakoby psané vlastní rukou samotného pastora, které vyzývají k obětování finančních prostředků s příslibem bohatého budoucího požehnání. Síla takové korespondence se ovšem nedá srovnat se zážitkem osobního setkání s pastorem. O průběhu níže popsané akce víme z první ruky. Pozorovatel, kterého momentálně nemůžeme jmenovat (redakce jeho identitu zná), se účastnil vystoupení Bennyho Hinna v jedné evropské metropoli. 


Zmíněné akce se v městském kongresovém centru účastnily asi dva tisíce příznivců Hnutí víry. Šlo o lidi převážně ze střední společenské třídy, ženy i muži byli zastoupeni rovným dílem. Organizaci zajišťoval úzký tým spolupracovníků pastora a vybraní dobrovolníci, kteří pomáhali před a během programu v jednotlivých sektorech a stáncích se suvenýry. 

„Překvapilo mě, že dobrovolníci byli rozdělení pro různé úkoly vyloženě rasisticky,“ říká náš pozorovatel. „Bílí a dobře oblečení v předních sektorech, o méně exponované oblasti se pak starali dobrovolníci tmavé pleti.“ Bezpečnost navíc zajišťovala ostraha najatá od kongresového centra, tříčlenná VIP ochranka pastora Bennyho Hinna a asi dvacet tajných pracovníků bezpečnostní agentury v davu, kteří byli oblečeni v civilu.


Jak to dělá? Některé triky Bennyho Hinna
  • Příprava publika a scény
    Návštěvníci přicházejí s potřebou řešit svůj osobní problém. Pastor má předem pečlivě vybudovanou mediální auru zázračného léčitele. Na místě se sejde velké množství lidí v relativně stísněném prostoru. Mezi návštěvníky jsou rozmístění členové týmu (tzv. klaka), kteří znají scénář a vědí, jak se chovat, aby ostatní povzbudili ke kýženému výsledku.
  • Scénář programu
    Koncert s jednoduchými chytlavými texty, které uvolní napětí a podpoří očekávání. Dva kazatelé „předskokani“ připravují atmosféru pro hlavní „číslo“ Bennyho Hinna. Emotivní osobní svědectví a vyprávění zázračných příběhů z minulosti lemují cestu k vrcholu programu: uzdravení přímo před očima všech na pódiu.
  • Řečnické techniky
    Pastor často využívá tzv. truismy, opakuje samozřejmá nepopiratelná fakta, s nimiž nelze nesouhlasit. Občas zapojí sérii výroků, na které všichni účastníci odpoví shodně ANO (tzv. Yes set). S použitím metafor obrací pozornost návštěvníků do vlastního nitra a potom jasně a sebevědomě ohlašuje blízké uzdravení.
  • Technika „Old Witch Doctor“
    U věřících pozvaných na pódium se pracuje s efektem zmatení, překvapení a šoku. Pastor sebevědomě informuje uzdravované o již probíhajících procesech v jejich těle, které není možno na místě ověřit, ani vyvrátit. Po provedení zázraku ihned následuje svědectví o okamžitých pocitech věřícího. Příkladný vzor věřícího je pastorem chválen a dav se nechává strhnout k odevzdávání peněz a vyplňování šeků.
Po několika hodinách od otevření prostor se sál zaplnil a začal pečlivě připravený program. Na pódiu vystoupili nejdříve dva méně známí kazatelé a proběhlo několik hudebních a modlitebních pásem. Teprve pak nenápadně přichází pověstný Benny Hinn. V okamžiku jeho vstupu na jeviště je posílena ochranka o pastorovu osobní stráž. V porovnání se svými „předskokany“ Benny nekáže dlouho, jeho vliv na návštěvníky v kongresové hale je však nesrovnatelný. ¨

Lidé pozorně poslouchají každé jeho slovo a sledují každý pohyb. I když sem stoupenci přišli zejména kvůli touze po uzdravení, pastor káže o prosperitě a penězích, uvádí příklady zázraků z vlastního života i minulých kongresů a v závěru pomocí metafory vyzve k darování finanční částky na účet Benny Hinn Ministries:¨
 „Řekni A, když chceš, aby Bůh řekl B. Ukaž, že to, co chceš, myslíš vážně! Dej vše, co máš a nehleď na zítřek, protože už zítra se o Tebe postará sám Bůh. Pamatujte. A teď dávejte pozor, co vám povím! Až dnes odtud odejdete, nikdo z Vás už nebude stejný. Haleluja!“  

Chromí chodí, slepí vidí, nemocní jsou uzdraveni 
Po výše uvedených slovech začne pastor přijímat na jeviště nemocné, vkládá na ně ruce spolu se zpěvem a voláním Ježíše. Jakmile jim vloží ruku na čelo, padají k zemi, těla se jim třesou a vzpínají se, někteří z nich pak zůstávají volně ležet na jevišti. Když se po chvíli opět postaví na nohy (sami, nebo s pomocí asistentů pastora), jsou odvedeni z jeviště zpět mezi diváky. 

Někteří z nemocných, kteří měli problémy s pohybovým ústrojím, po zásahu pastora euforicky odhazují své hole do publika, běhají po jevišti ze strany na stranu a demonstrují znovu nabyté zdraví. Přihlížející v publiku se modlí, pozvedávají ruce, provolávají slávu Bohu i Ježíši a u zhruba třetiny účastníků v předních sektorech se vyskytují glosolálie (mluvení jazyky), náhlý tělesný třes a velmi emotivní pláč. V pozadí této scény na pódiu zpívá sbor písně o božské moci a zázracích podmíněných upřímnou vírou a sám Benny Hinn je chvílemi ve zpěvu doprovází. 

 Na pokyn pastora dobrovolníci pod dohledem organizačního týmu předem rozdali posluchačům připravené prázdné obálky, po kterých se mnozí doslova natahovali. Nyní, po skončení jevištní ukázky uzdravování, pastor vyzve účastníky akce, aby ukázali Bohu, že svou víru myslí vážně, a aby „investovali“. Výzva se setkává s velmi kladnou odezvou a lidé okamžitě začnou vkládat do obálek hotovost, nebo vyplňovat předtištěné příkazy k platbě. Pastor vyvolává vyšší a vyšší částky a zájemci neubývají. Výjimkou nejsou ani příspěvky v hodnotě více než 150 tisíc korun. Každý z dobrovolníků následně na pokyn organizátorů vybere obálky ve svém vyhrazeném sektoru do jasně viditelných bílých kbelíků. 

Co na oficiálním videu neuvidíte  
Pastorova evangelikální setkání jsou běžně natáčena televizním štábem Benny Hinn Ministries a jsou ke zhlédnutí na internetu. Podobně tomu bylo i v případě popisované akce, ovšem některé kontroverzní události byly z oficiálního záznamu vystříhány. Kromě úvodního pásma dvou kazatelů to bylo například výše zmíněné vybírání finančních darů. Tato část programu, která je ve skutečnosti klíčová a připomíná emotivní veřejnou aukci, vrcholí okamžikem, kdy jsou kbelíky plné obálek s bankovkami a platebními příkazy odneseny na jeviště, kde nad ně pastor Benny Hinn vkládá ruce, žehná a děkuje Bohu.  

V oficiálním videozáznamu byl také vynechán konflikt pastora s mužem v hledišti. Neznámý skeptik z publika nečekaně povstal v okamžiku, kdy všichni v hale seděli, hlasitě kritizoval pastorovy manipulativní praktiky a zpochybňoval zázračná uzdravení. Benny Hinn zareagoval elegantně: po několika odpovědích zavelel ke zpěvu písní a zatímco dav stál, pracovníci bezpečnostní agentury (oblečení v civilu a rozmístění mezi účastníky akce) nenápadně odvedli muže z hlediště a následně s pomocí ochranky i z celého konferenčního sálu. 

Manipulace davu a geniální stroj na peníze  
Náš pozorovatel neměl možnost prověřit, jaká byla skutečná diagnóza nemocných před uzdravovací akcí a po ní. Byl však očitým svědkem toho, že ne každý nemocný se k Bennymu Hinnovi mohl dostat. Osobní kontakt s léčitelem mimo pódium byl zcela vyloučen (starala se o to ochranka) a pro „jevištní show“ byli nemocní vybíráni předem pastorovými asistenty, kteří zájemce nejprve vyzpovídali a otestovali jejich „potenciál“ pro veřejné vystoupení.   

Přednost měli buď nemocní, jejichž vyléčení nebylo možno na místě ihned ověřit (například HIV, rakovina, cukrovka), nebo ti, u kterých zkušení asistenti po krátkém rozhovoru a zběžné diagnostice usoudili, že bude možno docílit alespoň krátkodobého zázračného efektu. Viditelně tělesně postižení (vozíčkáři a ležící nemocní) byli drženi po celé setkání pouze ve vyhrazené oblasti v zadní části kongresové haly. 

Pro našeho pozorovatele tak bylo až bolestné sledovat muže s amputovanou nohou či ženu ve finálním stádiu rakoviny, kteří přes svou opravdovou víru tímto „výběrovým řízením“ neprošli. Pokud se kdokoliv z podobně postižených lidí snažil přiblížit k jevišti, byl okamžitě odvezen zpět s vysvětlením, že Duch svatý je přítomný všude v sále.  

Jak je to tedy doopravdy s uzdravováním? „Setkání jsem se účastnil ze studijních důvodů, protože se dlouhodobě zajímám o religionistiku. “ řekl redakci Technetu výše zmíněný pozorovatel. „Celá akce byla naprosto precizně zrežírována, obsahovala mnoho sugestivních prvků, a dá se tak připodobnit k představení těch nejlepších kouzelníků. Benny Hinn na mě opravdu udělal dojem a rozhodně není světovou hvězdou bezdůvodně. Se svou rolí Božího prostředníka se dokonale sžil a vlastní prosperitou jde příkladem ostatním věřícím, které mistrně vybízí k jejich finanční investici do Boha prostřednictvím jeho samotného.“ 

Někteří věřící mu s nadějí odevzdají vše, co mají a často je potom víra to jediné, co jim zbude. Jejich osud dále nikoho nezajímá. Pokud se neuzdravili, je to jejich vina. Málo věřili. Ale podle názoru dotyčného pozorovatele je v tom sám pastor možná trochu nevinně. Dá se připodobnit k naivní popové hvězdě a pravděpodobně sám věří, že je opravdovým Božím nástrojem. Jako skuteční podvodníci v obchodu s lidskou nadějí se jeví spíše členové úzkého organizačního týmu, kteří dobře rozumí „pravidlům žánru“ a vědí, že jde o fungující stroj na peníze. Pokud lze věřit slovům jedné členky týmu, jen na této popisované akci pro dva tisíce lidí se vybraly příspěvky ve výši více než 18 milionů korun.   

Proč to neumí váš praktický lékař? 
Ve vystoupeních Bennyho Hinna lze vystopovat řadu prvků dobře promyšlené manipulace, hypnózy a sugesce (více v boxu). Přesto se však naskýtá i druhý pohled na věc. Faktem totiž je, že většina účastníků odcházela z výše popsané akce evidentně v dobrém rozpoložení. Finanční oběť v kombinaci se silným emotivním zážitkem a vloženou důvěrou v pastora i vyšší moc totiž skutečně může zapůsobit jako životní vzpruha. Mnoho zkušeností navíc dokazuje, že síla lidské psychiky má potenciál uzdravit nebo zmírnit projevy různých nemocí. Benny Hinn tak dost možná nabízí něco, co běžné západní zdravotnictví není schopno poskytnout. Nebylo by snad příjemné, kdyby vám lékař kromě strohého receptu na prášek uměl udělit i laskavou a dobře cílenou sugestivní pobídku, abyste se snáze uzdravili?  

Náš pozorovatel odcházel z akce se silným dojmem, že šlo o velmi profesionální trikové představení, které si mnoho účastníků vyloženě užilo. Etickou otázkou však zůstává, že se zde lidé obelhávají a že na tom někdo nehorázně vydělává. 

Placebo efekt a Benny Hinn 
Názor PhDr. Mgr. Jeronýma Klimeše, Ph.D. - psychologa, který se zabývá církevně-pastorální psychologií, psychologií rodiny, policejní psychologií i psychologií reklamy. Placebo efekt spočívá v tom, že nemocnému nepodáme účinný lék, ale pouze jeho napodobeninu. Například nemocnému dáme místo pilulky obsahující lék pouze pilulku, která obsahuje čistý cukr nebo škrob. Když ale pacient věří tomu, že v pilulce je lék, který ho má uzdravit, tak víme, že tato víra má prokazatelný vliv a je odpovědná za minimálně 20% uzdravení oproti pacientům, který nebyl podán ani lék, ani placebo pilulka. 

Jak vidíte, placebo efekt je sice vědecky dokázaný, ale věda nezná žádný efektivní nástroj, jak placebo efekt využívat při léčbě nemocných. Na rovinu si řekněme - kéž by to uměla, protože minimálně 20 % uzdravení, která se v dvojitě slepých klinických studiích běžně připisují placebo efektu, je opravdu hodně a je škoda, že nejsou prakticky využívaná. Placebo efekt totiž říká, že každý pátý nemocný má možnost nastavit svou psychiku tak, aby se sám uzdravil. Toto přenastavení psychiky díky placebo efektu popisuje například J. W. Goethe - poslechněte si

Na rozdíl od lékařů ale placebo efekt chaoticky využívají léčitelé, jako je Benny Hinn, a to je i podstata jeho show. Úleva, kterou prodává svým následovníkům, je dvojí. První může být úleva trvalá, a tou je zmíněný placebo efekt. Druhým typem úlevy je hypnoticko-sugestivní působení, které má ale dočasný účinek a odeznívá do několika dnů až maximálně týdnů. Hypnotickými instrukcemi můžeme člověku vsugerovat, že například necítí bolest, ale bohužel tato pomoc sugescí není trvalá. 

 Jako věřícímu člověku mi na celé akci nevadí, že si Benny Hinn vydělává, jak umí. Vadí mi však, že při tom parazituje na křesťanství. Když Ježíš uzdravil například malomocného, tak jednak z toho většinou nedělal žádnou veřejnou show a rozhodně si za to nenechal zaplatit. Nechtěl, aby lidé investovali peníze, ale víru. Naopak po vyléčení uzdraveného poslal ke kněžím, kteří Ježíšovi nebyli příliš přátelsky naklonění, aby oni nezávisle na něm posoudili, zda došlo ke skutečnému vyléčení a zda se dotyčný může vrátit do společnosti, kde už nikoho nenakazí malomocenstvím (Mt 8, 4; Lk 17, 14). Toto nezávislé odborné posouzení není v repertoáru B. Hinna. Když Ježíšovi učedníci mluvili cizími jazyky, tak jim cizinci rozuměli, jak mluví jejich mateřštinou (Sk 2, 11). Zde se ale za mluvení jazyky (glosolálii) považuje blábolení nesmyslných slabik, kterým nerozumí nikdo. 

Základem všech křesťanských uzdravení není jistota, že mě Bůh uzdraví či zachrání od bolesti, nemoci či obecně uchrání od cesty kříže. Naopak základem zázračných uzdravení bylo vždy odevzdání se do rukou Božích. Něco na způsob: "Chceš-li, můžeš mě uzdravit. Pokud ale, Bože, nechceš, nebo se ti to nějak nehodí, tak mě neuzdravuj. Ne má, ale Tvá vůle se staň." (Mt 8, 2; Lk 22, 42) Uzdravení se nedá koupit, do zázračného uzdravení se nedá materiálně "zainvestovat". Uzdravení není produkt manipulace ani s davy, ani s Bohem. Boha není možno zapřáhnout do vozíku, aby jako v pohádce "Oslíku, otřes se“ cestoval po nějakém "Miracle Crusades" a vydělával Bennymu Hinnovi miliony. 

Pokud podobné iluze kolem sebe Hinn šíří, tak ať je to, co je to, jistě to má s křesťanstvím pramálo společného a správný křesťan by se měl jeho frivolnímu nakládání s Biblí a křesťanskou vírou zdaleka vyhnout.


Poznámka: Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/veda/benny-hinn-podvodnik-nebo-lecitel.A150311_161004_veda_kuz

"Abyste podoně nenaletěli???" | Přihlásit/Vytvořit účet | 84 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Abyste podoně nenaletěli??? (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Neděle, 29. prosinec 2019 @ 14:37:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě bys jim kromě zkopírování článku říct, že Benny Hinn není jediný. Právě že tam patří i zmíněný Reinhard Bonnke. 


Ale Reinhard neměl tryskáče jako Benny :-) Reinhardovi stačily desítky milionů. Benny potřebuje stovky milionů nebo ještě miliardy :-) Čím více dukátů mu nasypeš, tím více ducha svatého uvidíš :-) 

Podívejte se do Českého Těšína, jak si žije Bohuslav Wojnar. To je takový slezský Benny Hinn. Od převratu v 89 přestal chodit do práce a začala ho život jeho Apoštolská církev. Stačí se podívat jak bydlí, jakým autem jezdí, jaký si postavili sborový dům - křesťanské centrum KC Tesin. 

Kdyby to měli jen od svých ovcí, tak mi to je jedno. Ale oni - AC dostali od státu nejvíce v tzv. restitucích. Přitom vznikli až po převratu a na žádné restituce neměli nárok, ani morální....



Re: Abyste podoně nenaletěli??? (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Neděle, 29. prosinec 2019 @ 16:38:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
//podoně//
nech si to opravit.





Re: Abyste podvodně nenaletěli??? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Neděle, 29. prosinec 2019 @ 17:56:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podíváme-li se nato z pozice beznadějně nemocného, tak bychom měli možné více pochopení pro bezmoc, co žene lidi do chřtánu B. Hinna a jemu podobných.

Protože, kdyby to vyšlo......

Samozřejmě si nedělám iluze o tom, že většina lidí je skutečně beznadějně nevyléčitelných či prožívá bezmoc  nad něčím.
Spousta je lidí je jen zblblých, případně věří chce věřit na koláče bez práce, anebo prostě jen touží po zážitku.
A protože církevní scena je nastavená tak, že jsou věřící odrazováni od vyhledávání zážitků a splnění nesplnitelných přání "ve světě", je tak vytvořena poptávka s dostatečnou kupní silou, aby některé "hvězdy duchovního nebe" celkem slušně uživila.



Re: Abyste podoně nenaletěli??? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 30. prosinec 2019 @ 07:09:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."
Základem všech křesťanských uzdravení není jistota, že mě Bůh uzdraví či zachrání od bolesti, nemoci či obecně uchrání od cesty kříže. Naopak základem zázračných uzdravení bylo vždy odevzdání se do rukou Božích. Něco na způsob: "Chceš-li, můžeš mě uzdravit. Pokud ale, Bože, nechceš, nebo se ti to nějak nehodí, tak mě neuzdravuj. Ne má, ale Tvá vůle se staň." (Mt 8, 2; Lk 22, 42) Uzdravení se nedá koupit, do zázračného uzdravení se nedá materiálně "zainvestovat". Uzdravení není produkt manipulace ani s davy, ani s Bohem. Boha není možno zapřáhnout do vozíku, aby jako v pohádce "Oslíku, otřes se“ cestoval po nějakém "Miracle Crusades" a vydělával Bennymu Hinnovi miliony. 

Pokud podobné iluze kolem sebe Hinn šíří, tak ať je to, co je to, jistě to má s křesťanstvím pramálo společného a správný křesťan by se měl jeho frivolnímu nakládání s Biblí a křesťanskou vírou zdaleka vyhnout.
"...




Naprosto se ztotožňuji s tímto závěrem článku.



Re: Abyste podoně nenaletěli??? (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pondělí, 30. prosinec 2019 @ 09:17:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ten autor je nějaký "křesťanský" chytrák.

Kromě jiného píše např :
"Když Ježíšovi učedníci mluvili cizími jazyky, tak jim cizinci rozuměli, jak mluví jejich mateřštinou (Sk 2, 11). Zde se ale za mluvení jazyky (glosolálii) považuje blábolení nesmyslných slabik, kterým nerozumí nikdo. ".


Asi nezná Písmo a nikdy nečetl, co o daru jazyků hovoří ap. Pavel.
1 Kor 14:
1 [obohu.cz]Usilujte o lásku a dychtěte po duchovních projevech, nejvíce však, abyste prorokovali. Neboť kdo mluví jazykem, nemluví k lidem, nýbrž k Bohu; nikdo mu nerozumí, duchem mluví tajemství. Kdo však prorokuje, mluví lidem k budování, povzbuzení a útěše. Kdo mluví jazykem, buduje sám sebe, ale kdo prorokuje, buduje církev. Chci, abyste všichni mluvili jazyky,






Ježíšovi vojáci nabírají na síle, terorizují náboženské minority a vraždí (Skóre: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Úterý, 31. prosinec 2019 @ 19:18:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Brazílii nabírají na síle evangelikálští extremisté, kteří stále častěji útočí na náboženské minority, jejichž víra má africké kořeny. Podle protestantských radikálů, kteří si říkají „Ježíšovi vojáci“, jsou tyto duchovní tradice dílem ďábla a je zapotřebí je zničit. Skupina přitom sama prodává drogy, vytváří si opevněná území a vraždí duchovní.

Když kněz afroamerického náboženství kandomble Marcos Figueiredo zaslechl klepání na dveře svého chrámu, bez zaváhání otevřel. Naproti němu  stanuli tři členové gangu zvaného „Ježíšovi vojáci“ a mířili mu do obličeje.

Tento klan extremistických evangelikálských křesťanů podle listu The Washington Post(WP) zcela převzal kontrolu nad některými čtvrtěmi brazilského města Duque de Caxias, které leží ve státě Rio de Janeiro asi hodinu jízdy od stejnojmenné metropole.Ježíšovi vojáci si nejprve kolem kontrolovaných čtvrtí postavili zátarasy bránící v přístupu policii a uvnitř si vytvořili drogové útočiště. Nyní se zaměřují na kohokoliv, jehož víra není v souladu s jejich vlastní.„Nikdo tady tvoje náboženství nechce. Máš týden, abys s tím přestal,“ pohrozili ozbrojenci Figueiredovi, vypálili několik výstřelů do vzduchu a zmizeli. Kněze nechali napospas rozhodování mezi jeho náboženskou vírou a životem.
Stejnou volbu musí podle WP podstupovat stále více Brazilců. Evangelikalismus totiž postupně přepisuje duchovní mapu největší latinskoamerické země, přitahuje desítky milionů přívrženců, získává politickou moc a ohrožuje mnohaletou dominanci katolicismu.Volba mezi vírou a životemJeho nejextrémnější stoupenci jsou spojováni s gangy, které se s čím dál větší pravidelností zaměřují na brazilské nekřesťanské náboženské menšiny. Ježíšovi vojáci devastují a pálí jejich chrámy, vraždí jejich kněze, verbálně i fyzicky útočí na jejich věřící a s oblibou všem vyhrožují bolestivou smrtí. 
Náboženství kandomble má podobně jako santería nebo voodoo kořeny v západní Africe, odkud je do Latinské Ameriky dovezli zotročení lidé. Nyní však tyto starodávné tradice z místních komunit nezastavitelně mizí.„Někteří z nich si říkají ‚Ježíšovi prodejci drog‘ a vytvářejí si jedinečnou identitu. Nosí zbraně a prodávají narkotika, ale cítí se oprávněni zakazovat náboženství ovlivněná africkými tradicemi jako ďáblovo učení,“ popisuje Gilbert Stivanelli, velitel policejní jednotky pro zločiny z nenávisti v Riu.Starosta Rio de Janeira je biskupem letničního hnutíRostoucí vlna násilí děsí mainstreamové evangelíky, kteří s řáděním extremistů nesouhlasí. „Když vidím chrámy těchto náboženství, modlím se proti nim, protože v sobě mají něco démonického. Ale takové extrémní chování jednoznačně odmítám,“ říká americký misionář David Bledsoe.
Vzestup evangelikalismu a letničního hnutí má podle analytiků na za následek globální nárůst násilí proti africkým a domorodým náboženstvím.Podle WP se brazilským centrem neo-letničního hnutí stalo v posledních letech město Rio de Janeiro, které je zároveň domovem rozmanité kolekce afrobrazilských náboženství. Starosta města Marcelo Crivella je dokonce biskupem letniční církve, jejíž stoupenci výrazně podporují brazilského prezidenta Jaira Bolsonara.Zatímco v roce 2016 úřady ve státě Rio de Janeiro evidovaly 14 případů náboženského násilí, v letošních roce už jich zaznamenaly 123. Skutečná čísla budou nicméně mnohem vyšší, protože se řada obětí bojí incident nahlásit. Tento rok tu navíc kvůli hrozbám ukončilo činnost už 200 chrámů nekřesťanských náboženství, což je oproti loňsku dvojnásobek. Tisíce lidí kvůli tomu přišly o místo bohoslužeb a jsou zoufalí. Brazílie prošla v posledních desetiletích zásadní duchovní transformací. Ještě v roce 1980 se devět z deseti Brazilců považovalo za katolíky. Jejich podíl se však zmenšil na padesát procent a protestantismus (často právě evangelikálský), který momentálně vyznává třetina obyvatel, se v Brazílii brzy stane dominantní náboženskou vírou.
Letniční hnutí
Letniční hnutí nebo také pentekostalismus je reformovanou evangelickou církví. Má kořeny v metodismu, zdůrazňuje působení Ducha svatého, který promlouvá prostřednictvím jednotlivých věřících.Jedním ze základů učení letničních církví je takzvaný křest Duchem svatým, extatický stav, ve kterém se věřící údajně někdy modlí v neznámém jazyce. Letniční hnutí je oblíbené zejména mezi nejchudšími v brazilských favelách v Sao Paulu a Riu de Janeiro.
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/jezisovi-vojaci-krestanstvi-extremismus-evangelik-evangelici-nabozenstvi-evangelikalismus-brazilie-l.A191209_153544_zahranicni_dtt



Stránka vygenerována za: 0.72 sekundy