Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vladislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 7, článků celkem: 16938, komentáře < 7 dní: 221, komentářů celkem: 446976, adminů: 60, uživatelů: 5283  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 216 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

cizinec
rosmano
brusle7
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
124652284
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Křest znamená ponoření
Vloženo Úterý, 09. červenec 2024 @ 14:46:03 CEST Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal cizinec

  V diskuzi jsme probírali pojem "křest" a "křtít". Zazněla příhodná otázka k tématu:

  Křest skutečně znamená "PONOŘIT" - ale ponořit do čeho vlastně?  Do vody?




  Má to slovo "křest" v Písmu hodně podobný význam jako v češtině - znamenalo ponoření obecně. A je tak i používané. V češtině se také řekne: Ponořil se do vody. Nebo: Ponořil se do práce, hudby, do svých myšlenek...

  Tak je to slovo použité i v Písmu. 

  V Písmu je například příběh Filipova a Etiopana. Když je v písmu napsané: "Oba, Filip i eunuch, sestoupili do vody, a Filip ho ponořil." tak je jasné, že se píše o ponoření ve vodě, když sestoupili do vody. Stejně když Petr přirovná ponoření k potopě, tak je zjevně, že jde o ponoření ve vodě.

  Na druhou stranu, když Pavel píše o nás, že jsme "všichni byli ponoření v Krista Ježíše", tak je jasně jmenuje, v 𝓴𝓸𝓱𝓸 jsme byli ponořeni,. A opisuje to jinými slovy dále: Jsme skryti v Kristu Ježíši, žijeme v Kristu Ježíši ... 

  Význam je stejný, ponoření v Ježíše Krista. 

  Podobně když píše na jiném místě o Izraeli "všichni byli ponořeni v Mojžíše", specifikuje v 𝓴𝓸𝓱𝓸 a 𝓬𝓸 byli ponořeni. 

  Takže hned v Písmu svatém je několik různých významů slova "ponořit" - ponořit ve vodě (Etiopan), ponořeni v Mojžíše (Izrael), ponořovat ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého (národy, učedníky), jsme ponořeni v Ježíše Krista (křesťané).


  Dá se tedy říci, že v Písmu je slovo "ponořit se" a "ponoření" používané častěji pro něco jiného, než ponoření ve vodě. Otázka "ale ponořit do čeho vlastně?  Do vody?" je tedy namístě.

  A podobné je to v češtině.



  Dvojí význam slov ponoření, ponořit

  Když se do vyhledávače zadá "ponořil se do ...", "ponořila se do ..." tak vyjde zhruba 1/3 odkazů na vodu: Putin se ponořil do ledové vody - pravoslavní to tak mají, křtí se 1x ročně, zůstala jim praxe křtu. Nebo: Ponořil se do studny a vytáhl meč. Ponořil se do hloubky 100m

  A 2/3 odkazů jsou na docela jiné ponoření - ponoření do virtuální reality, do tmy, do vod současné elektroniky, do příbehu jiných lidí, do jednoho z největších literárních skvostů, do jeho vyprávění, do stavu změněného vědomí, do bezbřehého historického prostoru, do bohatého a kulturně rozmanitého prostředí, do archivů, do problematiky Duchenneovy svalové dystrofie, do své oblíbené knížky, do přednášek, do světa malby a sochařství, do španělského jazyka a Lorcových básní, do přítmí údolí ledového potoka, do trhu digitálních aktiv, do slávy Helsinek, do psaní další eseje, ...


  Slovo "ponořit se" se dnes v češtině používá úplně stejně, jako v Písmu, a to převážně jako vystižení hluboké zkušenosti s konkrétním tématem


  To je i případ místa Matouš 28, 19, kde je napsané "ponořte je ve jméno Otce i Syna i Ducha Svatého". O vodě na tom místě není ani zmíňka (a ponořit někoho ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého, to se fakt neudělá vodou). 

  To je i případ Marek 1,8 když Jan říká: "Já jsem vás ponořil ve vodě, ale on vás ponoří v Duchu Svatém."

  To je i případ Římanům 6, 3 kdy Pavel píše: "My všichni, kteří jsme byli ponořeni v Krista Ježíše, jsme byli ponořeni v jeho smrt"

  Znovu a znovu stejný význam: Hluboká zkušenost.



  Další významy slova baptizó, βαπτίζω 

  U samotného slova "baptizó", "ponořit" udávají překladatelé ještě další dva významy:

  1. Jeden význam je omýt. Tedy to slovo "baptizo" znamená celkově omýt, celkové obmytí. Jako když se myje třeba nádobí. 

  2. Dále pak slovo "baptizó" znamená "přemoci" (překonat, převálcovat, zdolat, udolat, zdecimovat). V tomto smyslu je použité v Lukáš 12, 50: "Křtem mám být pokřtěn, a jak jsem svírán, dokud se nedokoná" nebo Marek 10, 38: "Můžete pít kalich, který já piji, nebo být pokřtěni křtem, kterým já jsem křtěn?"


  

  Zpět tedy k důležité otázce na začátku:

Křest skutečně znamená "PONOŘIT" - ale ponořit do čeho vlastně?  Do vody?

  Když Pavel v Galatským píše: 

  "Všichni jste synové Boží skrze víru v Kristu Ježíši.  Vždyť vy všichni, kteří jste byli v Krista ponořeni, Krista jste oblékli.  Již není Žid ani Řek, již není otrok ani svobodný, již není muž ani žena, neboť vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši."

  Tak o ponoření v Krista píše pravdivě. Zakusili jsme to, stalo se nám to. Tak to skutečně funguje, jak popisuje Pavel.

  Ten, kdo je ponořen v Krista, jehož život je s Kristem ukryt v Bohu, je křesťan. 

  Dá se pak pokřtít i ve vodě, stejně, jako lidé o letnicích, jako Etiopan, jako lidé v Korneliově domě, stejně jako my. Aby odložil starého člověka. Aby byl zachráněn od toho nejhoršího nepřítele, co jen existuje. A od světa.

  O tom zase píše Pavel hezky:

  Vy jste jej vskutku slyšeli a byli v něm vyučeni tak, jak je pravda v Ježíši: Že totiž máte odložit toho starého člověka, který žije podle dřívějšího způsobu života a hyne v klamných žádostech.

"Křest znamená ponoření" | Přihlásit/Vytvořit účet | 316 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Křest znamená ponoření (Skóre: 1)
Vložil: Tolstoj v Úterý, 09. červenec 2024 @ 15:57:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
- slovo βαπτιζω znamená i omýt a tedy jeho primární význam je vždy spojen s ponořením nebo omytím v něčem tekutém, zejména s vodou (viz židovské rituály omývání), až odvozeně se jedná o obrazný výraz nějakého pomyslného ponoření do nějaké situace ap., takže není pravdivý výrok, že "v Písmu je slovo "ponořit se" a "ponoření" používané častěji pro něco jiného, než ponoření ve vody" - protože pokud se v NZ hovoří o "ponoření" neboli křtu, jedná se o ponoření "do vody a Ducha" neboli o "ponoření do Krista" a narození se z Ducha ve vodní koupeli křtu, takže je platné tvrzení, že ""v Písmu (myšleno kánonu NZ) je slovo "ponořit se" a "ponoření" používané nejčastěji pro ponoření do vody ve křtu", protože křest je zásadní svátostí prvotní církve, tak zásadní, že bez ní není možné spatřit Boží království (J3) a přeplavit se přes moře hříchu na suchou zem Království, jak to naznačuje např. ap. Petr při srovnání s archou Noemovou - protože křtem "z vody a Ducha" se z tělesného stává duchovní, aby i tělesné, které se stalo duchovním, mohlo vstoupit do Království Ducha.

Takže nic nesvědcčí pro to, že "ponoření" neboli "βαπτισμα" je nějaká subjektivní "HLUBOKÁ ZKUŠENOST" - to je už Cizincova svévolná katarská interpretace, jak dosvědčuje Písmo i tradice, kdy ustředním byl pro křesťany vždy křest jako znovuzrození z Boha, očištění od hříchů a ponoření do Krista. Bůh totiž není automat na zážitlky, ale tím, který dává své slovo, které je platné, ať něco "zažíváme", nebo ne. Právě proto dal smysly zakusitelné znamení vody, aby ve víře v jeho slovo a spolehnutí se na jeho slovo jsme měli jistotu, že když jsme nořeni do vody (což reigstrují smysly těla), jsme nořeni do Ducha (což registruje duch člověka, který nemá tělesné smysly): Bůh činí, my skrze víru přijímáme.

Obléknutí do Krista se děje právě ve křtu, a právě proto si křtěnci oblékali i bílá roucha: na znamení očištění a odění se do nového života v Duchu Svatém a v Kristu, do jeho způsobů, do šatu jeho slávy a milosti, k čemuž se křtem zavazovali v "nové smlouvě". Křtem je to zpečetěno: ne jen naším rozhodnutím (= obrácení), ale zejména milostí Boží (= znovuzrození, přivtělení ke Kristu, obydlení nitra Duchem a přijetí za syny Otce, označení duchovní pečetí, že jsme Otcovy děti).

Že tomu tak je, dosvědčuje v souladu s Písmem i celá křesťanská tradice už od počátku. Ta tradice, která nesla slovo apoštolů, která zachovávala a uchovávala slova apoštolů a nakonec je kanonizovala. Tak přesně tato "biblická tradice" svědčí o křtu jako o ponoření do Krista a o narození se z Ducha, tedy ne jen jako o subjektivní hluboké zkušenosti, ale jako o objektivním konání Boha, který dává, ať něco cítíme, nebo necítíme, protože jeho slovo je Pravda, ne naše pocity, a protože my v jeho slovo věříme a přijímáme je. A tato předkanonická tradice jasně jednotně a mnohočetně dosvěčdčuje, že znovuzrození z Ducha, ponoření do Krista i do Ducha, obléknutí nového člověka, stání se novým stvořením atp. se děje ve křtu vody, po kterém následuje dar Ducha, který završuje to, co křest vody započíná, protože tak to učili a předali apoštolové a jejich následníci, kteří nám předali kromě této víry a praxe i slovo samotných apoštolů.;-)

PS - To, co v podstatě hlásá Cizinec, se u katarlů nazývá Consolamentum:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kata%C5%99i#Consolamentum_(k%C5%99est_Duchem_svat%C3%BDm)






Re: Křest znamená ponoření (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 10. červenec 2024 @ 12:59:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."O vodě na tom místě není ani zmíňka (a ponořit někoho ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého, to se fakt neudělá vodou). "...


Kdo zná křesťanské učení, tak je mu jasné, že se toto ponoření dělá právě křestní vodou - ve křtu se narodí nový křesťan. proto Etiopan s Filipem sestoupili do řeky!
Jedno s druhým totiž souvisí.

Existuje jediná výjimka, kdy může být člověk ponořen do Otce, Syna a Ducha svatého i bez vody křtu - jedná se o okamžik smrti člověka (tzv. "křest touhy", nebo "křest krve").
V takovém případě se ale nově narozený křesťan nestává už údem Kristovy církve putující po této zemi, ale stává se přímo údem Kristovy církve vítězné v nebi.

Ale jsem rád, že jsme si vyjasnili alespoň některé významy ohledně ponoření do Boha.





Re: Křest znamená ponoření (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Středa, 10. červenec 2024 @ 13:50:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Mhohé články a komentáře na GS k tématu  křtu  mi stále dokola potvrzují, jak velmi odlišné může být chápání křtu po stránce "technické" a po stránce "vnitřního vnímání", i když nevylučuji, že se oba pohledy i někde  zcela protínají :-)

Brusle7



Re: Křest znamená ponoření (Skóre: 1)
Vložil: Magdalena07 v Středa, 10. červenec 2024 @ 18:06:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
jan 3. 11,
  • "Já vás křtím vodou k pokání; ale ten, který přichází za mnou, je silnější než já – nejsem hoden ani toho, abych mu zouval obuv; on vás bude křtít Duchem svatým a ohněm."
  • Rozeznáváme  tedy dvojí křest:
  • 1. křest pokání = ponoření do vody = očista vodou = slzy lítosti nad svým hříšným životem... TO JE JANŮV KŘEST
  • 2. Křest Božím Svatým Duchem =  JEŽÍŠOVÝM DUCHEM, kdy nám Ježíš svou krví maže naši hříšnou minulost a křísí naši duši k  Novému životu s  Ním  a vkládá do nás místo kamenného srdce, nové srdce. 
  • Stáváme se občany Jeho království Lásky a Pokoje
  • Byli jsme mrtví ve svých hříších a jak víme, mrtvý se nemůže  rozhodovat. 
  • Ale Jeho hlas nás vzkřísil k životu, Jeho Láska za nás zaplatila a proto se radujme a jásejme, že jsme: 

  • JEHO LID, 
  • JEHO OVCE NA JEHO PASTVĚ!!!
  • Halelujah




Křest je ponoření do Krista // Re: Křest znamená ponoření (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Čtvrtek, 11. červenec 2024 @ 23:29:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Křest - srdcem rozumím jako PONOŘENÍ DO KRISTA... i když mne tu možná  Písmoznalci argumentačně "rozsekají" :-)

Brusle7



Re: Křest znamená ponoření (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pondělí, 15. červenec 2024 @ 14:30:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stando, zajímaly by mě tvé pohledy a odpovědi, na co jsem se tě ptal. A co ti nějak uniklo. Tedy jestli můžeš, pokračuj :



Stando,

a v rozhovoru s Nikodémem, což bylo na počátku veřejného působení Ježíše, tedy asi 3 roky před Jeho vzetím do nebe,  slova  "Kdo se nenarodí z vody a z Ducha, nemůže vejít do Božího království"  znamenala co ?

Že musí 3 roky počkat, aby něco takového bylo možné ?
Nikodém nebyl člověkem "dalších generací".


A u samařské ženy u studny, což bylo také na začátku Ježíšova veřejného působení, slova "žádala bys ty jeho, a dal by ti živou vodu"  znamenala co ?

Ty bys žádala Ježíše a On by ti dal vodu živou za 3 roky ?
Samařská žena také nebyla člověkem dalších generací...


Odpovědět | Nadřazený ]




Stránka vygenerována za: 1.87 sekundy