Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Mojmír.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 16976, komentáře < 7 dní: 137, komentářů celkem: 447695, adminů: 60, uživatelů: 5287  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 147 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
125264201
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Spasení skrze křest, nebo skrze víru? - aneb proč se křtí miminka
Vloženo Pondělí, 15. červenec 2024 @ 19:50:17 CEST Vložil: Tomas

Katolicismus poslal Tolstoj

DOTAZ:
"Přijde mi, že ŘKC učí spasení ze křtu ex opere operato, tedy svátostné spasení skrze křest. Když se jich na to zeptám, tak tvrdí, že to neučí a že tak nevěří. A když se zeptám na osud člověka, který byl pokřtěn jako miminko na víru jiných lidí, celý život žije jako normální pohan, nezajímá se o církev o nic, tak neumí odpovědět.
Jak to tedy je: Je spasení ze křtu ex opere operato, nebo polité miminko skončí v "pekle", když celý život praktikovalo jen pohanství? "


ODPOVĚĎ:
Římskokatolická církev stejně jako všechny ostatní církve založené apoštoly učí spasení skrze vtělení, oběť a vzkříšení Ježíše Krista, Syna Božího, který chce spasit všechny - malé i velké, staré i mladé, ženy i muže, pohany i židy. A udělal pro to vše. Jeho spása zahrnuje bez rozdílu každého. Nezachraňuje nějaký úkon, ale zachraňuje Bůh Ježíš Kristus, který ale k této spáse dal Bož prostředky a podmínky: u dospělého je to jasné: uvěřit, obrátit se, přijmout křest a poté zachovávat Ježíšovo slovo a "setrvávat v lámání chleba" neboli mít společenství s věřícími alias církví a sytit se Ježíšovým tělem a krví ve slovu, chlebu a vínu. Kdo v tomto vytrvá, bude spasen.
Děti jsou také pozvány ke spáse, ale nejsou do určitého věku schopny víry, stejně jako nejsou ale schopny hřešit. Jsou postiženy "pouze" hříchem Adamovým, který je také zlomen Ježíšovou obětí, nikoliv hříchy osobními. Účinky této oběti se u dospělého i u dítěte přivlastňují právě křtem, kterým jsme nořeni do smrti Kristovy a do znovuzrozující, očišťující a obnovující koupele Ducha - toto znovuzrození, očištění a obnovení nečiní člověk, ale Bůh - člověk ho jen přijímá. Křest je nezbytný pro spásu, jak říká sám Pán: "nenarodí-li se kdo z vody a Ducha, nemůže vstoupit do Božího království", nebo jak to popisuje apoštol Petr: "To je předobraz křtu, který nyní zachraňuje vás" nebo apoštol Pavel: "zachránil nás obmytím, jímž jsme se znovu zrodili k novému životu skrze Ducha svatého" - kdo není pokřtěn, nemůže být spasen, stejně jako nebyl spasen ten, kdo nevstoupil do archy Noemovy. Tuto spásu koná Bůh a člověk ji přijímá. Je to podmínka od Boha. A tato podmínka se vztahuje na dospělé i nedospělé, protože Bůh si nepřeje zahynutí nikoho z lidí. Proto církev už od počátku křtí také nemluvňátka, u kerých je také třeba smýt Adamův hřích a být znovuzrozeni "z vody a Ducha" a kterým v přijetí křtu nebrání žádný osobní hřích: a protože bez křtu nikdo nemůže být spasen, je třeba křtít i je. Tím si přivlastňují účinky oběti Ježíše Krista a v případě jejich náhlé smrti jdou k Bohu, protože křtem byli napojeni na něj a byla tím překlenuta propast, která až do Ježíšova vzkříšení bránila člověku jít k Bohu a proto každý zemřelý do té doby končil v podsvětí, kam Kristus sestoupil při svém vzkříšení: "Tehdy také přišel vyhlásit zvěst duchům ve vězení, kteří neuposlechii kdysi ve dnech Noémových."
Ke spáse je tedy křest nezbytný, ale na druhou stranu nestačí sám o sobě, protože jak jsem napsal výše, je třeba se obrátit, věřit a následovat Pána - ke spáse je jedno bez druhého nemyslitelné: stejně jako nestačí pouhé následování, ale je třeba i křest ("Vy jste již čisti pro slovo, které jsem k vám mluvil." + "Kdo je vykoupán, nepotřebuje než nohy umýt, neboť je celý čistý."), podobně nestačí pouze křest, ale je třeba v dospělém životě i následování Krista ("Ne každý, kdo mi říká 'Pane, Pane', vejde do království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích.").
Pokud někdo ale je pokřtěn jako dítě, avšak v dospělosti nenásleduje Pána a neobrátil se k němu, ktřest je pro něho jako poklad zakopaný v zemi, který nepřináší užitek, k jakému ho Pán člověku daroval ("Ten, který přijal jednu, šel, vykopal jámu a ukryl peníze svého pána."). Bůh je totiž dárcem svobody a nikoho nenutí k dobru, stejně tak křest není žádnou silou, která by nutila člověka konat dobro nebo která by konala dobro sama od sebe, ale je jako jednou provždy daná hřivna, která má být rozmnožena, a jako dědictví budoucího království, jako jeho závdavek, který je k ničemu, když ho člověk pohodí na smetiště nebo zakope pod zem a nerozmnoží ho.

Výraz ex opere operato se nikdy nepoužívá ve vztahu ke spáse, ale vyjadřuje, že v úkonu, který ustanovil Bůh, vždy objektivně koná Bůh, bez ohledu na stav toho, kdo ho z pověření církve vykonává. Týká se to udílení svátostí a jejich platnosti, ne spásy.

Jinak křtít miminka je v pořádku: i ony jsou tím zahrnuty do spásného konání milosrdného Boha, za což jsou až do doby samostatnosti zodpovědni právě rodiče. Bůh tento dar nabízí a rodiče ho pro dobro dítěte přijímají, protože ho chtějí také ponořit do vody a Ducha, aby bylo spaseno. Zbytek je už na svobodné volbě toho dítěte, které má být v rodině formováno křesťanskou výchovou, za což zodpovídají rodiče. Ty ale už nezodpovídají za jeho dospelou volbu. Křest je však dílo Boží, ne lidské, a proto je dobrý a křtěnci se v něm spoléhají na Boží slovo a Boží zaslíbení.



"Spasení skrze křest, nebo skrze víru? - aneb proč se křtí miminka" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy