Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 502 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486146
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Lidské řeči a Boží Slovo
Vloženo Neděle, 22. únor 2004 @ 07:01:38 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal tk

 Lidské řeči a Boží Slovo
Text kázání: 25.5.2003, Jan 12, 44-50      Je to smůla, ale budeme muset zase začít naše kázání vysvětlováním. Kdyby Pán Ježíš mluvil česky, nebo kdyby alespoň ti, kdo jeho slova zapisovali, byli Češi, hodně by nám to usnadnilo situaci. Jenže on kázal aramejsky, zapsané to máme řecky - čeština tehdy ještě ani neexistovala - a tak nezbývá, než se pokusit určité nepřeložitelné věci si vyložit.

     Řečtina má pro naše slovo dva výrazy. Tím prvním je logos, souvisí se slovesem legein, sbírat, a při jeho vyslovení si staří Řekové domýšleli významy jako: sbírka, řád, pravidlo, rozum, zákonitost, "logičnost". Tím druhým řeckým výrazem pro naše slovo je réma, souvisí s vyslovováním a Řekům znělo jako výrok, rčení, mysleli při tom spíš na samo mluvení, na zvuk, víc, než na význam slov.      Časem se oba výrazy pomíchaly a jsou i v Bibli často používány zástupně, na řadě míst však pisatelé přesně oba významy rozlišovali a rozdíl ve významu obou výrazů jim umožňoval poukázat na rozdíl mezi lidským slovem - to je vždy réma, mluvení, až žvanění, často bezobsažné, takový ten lidský slovní průjem, anebo třeba i slovo zlé, jak jen lidské slovo zlým umí být, a mezi slovem Božím, to je vždy logos, řád, pravda, smysl, dobrota, sám smysl všeho.      Tak je to třeba v Matoušově evangeliu (Mt 12,36), kde Ježíš říká: Z každého planého slova, jež lidé promluví, z každého réma budou skládat účty slovu Božímu, logu.      V našem dnešním textu je tento rozdíl také důležitý. Zde dokonce i Ježíšova slova jsou réma, řeči, jsou to slova pozemského Ježíše k pozemským lidem, se vší člověčinou, která i Ježíšovo kázání k jeho současníkům provázela. Kázání, za kterými je ovšem logos, slovo Boží. Ježíš je poslán samotným Bohem, a v jeho slovech je možno rozpoznat slovo Boží. A právě naše neschopnost rozpoznat v evangeliu slovo života, slovo, které je smyslem všeho a řádem, bez kterého se svět i lidské vztahy a komunikace stávají chaosem, tato naše neschopnost je příčinou našeho pozemského trápení, našich malých i velkých zmatků, našeho překážení Boží harmonii, Boží vlády, Božího pořádku. My sami svou vzpourou proti božímu logu přivoláváme na sebe všechny možné pohromy lidského života. My sami si vytváříme svou neposlušností svá soukromá peklíčka a třeba i způsobujeme sobě i druhým peklo pořádné, protože nerozpoznáváme v slovech Ježíšových slova štěstí, slova vedoucí blahoslavenému životu.      Církev od svého počátku cítila, že naše lidská slova mohou sice ukazovat k Božímu řádu, Božímu slovu, ale rozhodně jimi nikdy naplno nejsou. Apoštol Pavel třeba píše pokorně do Tesaloniky (1.Te 2,13): Neustále děkujeme Bohu, že jste od nás přijali slovo Boží zvěsti ne jako slovo lidské, ale jako slovo Boží.      Postupně však větu: kážeme vám Slovo Boží přestávala církev chápat jako: kážeme vám o Slovu Božím. Kázání církve, slova církve, řeči a často jen řečičky, se začínaly promiskuitně používat i pro skutečné Boží Slovo. Ostatně dodnes se to používá, zejména v evangelických církvích: jdeme ke Slovu Božímu, kážeme Slovo Boží. Vždy znovu mě to nazlobí, zejména když samotný řečník si osobuje právo říkat o svém mluvení, že je to slovo Boží. Katolíci víc rozlišují, co je Slovo Boží, tento výraz používají jen pro slova Bible, slova lidská jsou jen promluva, tedy kázání.      To zaměňování šlo ruku v ruce se stále větší arogancí církve, církev si uzurpovala právo stát se Boží neomylnou zástupkyní na zemi a začala pronásledovat všechny, kdo Boží slovo vnímali jinak, než to hlásala a vykládala ona sama. Církev začala lidi soudit.      A přitom právě v tomto našem textu, o kterém přemýšlíme, Ježíš říká nesmírně důležitou věc: Nepřišel jsem, abych svět soudil, ale abych svět zachránil, vysvobodil. Nesoudím nikoho kdo slyší má slova a nezachovává je. Rozsouzení přichází teprve v konfrontaci s Božím slovem, a jakkoli má slova jsou stoprocentními slovy Božími, já nikoho, kdo mi nerozumí, nebo pro koho jsem pohoršením, kdo má slova nechápe, či nemůže přijmout, já nikoho takového nesoudím.      Janovo evangelium předává tato Ježíšova slova tak naléhavě - vkládá mu je do úst ještě jednou v rozmluvě s farizeem Nikodémem - právě proto, že janovská církev přelomu prvého a druhého století měla velmi ošklivé a neblahé zkušenosti právě se sudičským, tvrdě nesmiřitelným náboženským postojem farizeů, kteří mladou církev soudili a pronásledovali, kde mohli.      Náš Pán a Spasitel nepřišel aby svět soudil, ale aby ho spasil. To znamená osvobodil, zachránil. A přitom církev si osobovala právo soudit kde mohla a koho mohla. Dodnes je v učení i praxi všech církví neuvěřitelně paternalistických, autoritářských prvků: moralismem počínaje a vylučováním od svátostí, vyháněním od Krista konče. Nesuďte, abyste nebyli souzeni - to slyšíme napořád od Ježíše i jeho apoštolů a přitom v církvi se soudí na běžícím pásu. Jsem hluboce přesvědčen, že právě církevnické sudičství je jedním z hlavních důvodů, proč církev je sekulární společnosti oprávněně tak odporná a proč církev selhává ve svém svědectví o Kristu. Proč je společnost tak alergická například v těchto dnech na legislativní návrhy křesťanských politiků směřující ke kriminalizaci potratů.      A přitom by to mělo být tak evidentní: jestli opravdu chceme následovat Ježíše my křesťané, kristovci, pak bychom si neměli hrát na Boha Otce, všemohoucího a vševědoucího soudce nebe i země, ale měli bychom jít ve šlépějích toho nejpokornějšího z lidí, který přišel, aby zachraňoval a osvobozoval, léčil a pomáhal, který byl přítelem ubohých a společensky nevhodných, toho, který neodsoudil lidský hřích, ale bere ho sám na sebe, který nalomenou třtinu nedolomil atd atd.      A nakonec ještě jednu provokaci k zamyšlení: není nakonec i ten nebeský Otec víc podobný svému Synu, než našim představám o něm? Když ježíš říká: kdo vidí mne, vidí toho, který mne poslal - nemyslí on to ten Ježíš doslova? Co když i to Boží Slovo je slovem ne moci a slávy, soudu a moci, ale slovem útěchy a pomoci, lásky a solidarity, slovem, které než by přivodilo utrpení a konflikt a bolest nechá se třeba i vytlačit na kříž aby vzalo všechny bolesti na sebe? Co když Otec je více podoben svému bezmocnému Synu než orientálnímu osvícenému despotovi, jak si ho stále podvědomě všichni představujeme? Co když…      Amen. Zdeněk Bárta Autor kázání je jedním z prvních signatářů Charty 77, zakládal OF v Litoměřicích, pak byl poslancem ČNR, spoluzakladatelem jednoho ze středisek Diakonie ČCE, dnes je senátorem Parlamentu České republiky a zároveň farářem církve evangelické.


"Lidské řeči a Boží Slovo" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Lidské řeči a Boží Slovo (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Úterý, 24. únor 2004 @ 19:05:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tomu moc nerozumím.Jsem jen Čech neumějící řecky ani hebrejsky či aramejsky. Podle odstavce 3 a 5 by musel i Pán Ježíš být žvanil. Slovo evangelium = radostná zvěst a nemůže být planým mluvením. Myslím, že celý článek je trochu nešťastný a obsahuje moc věcí najednou. Mluvení, církev, sudičství, představa pokory až po podobnost Otce a Syna. Teď píšu jen to, co jsem přijal. Chápu Boží slovo LOGOS jako dané, obsahuje jasné cíle, instrukce, pravidla lidského jednání. Toto slovo je dáno Biblí jako celkem. Nemyslím si, že poslední tečkou Bible by už Bůh nikdy k nikomu nepromluvil, sám ustanovil kazatele a proroky, aby vždy přinášeli aktuální Boží slovo pro konkrétní situaci, konkrétního člověka. Toto chápu jako RHÉMA, které vytáhne ze slova LOGOS to, co se mne dotkne. Tak mluvil i Pán Ježíš. Jan 6, 67-68: Tedy řekl Ježíš dvanácti: Zdali i vy chcete odejít ? I odpověděl mu Šimon Petr: Pane, ke komu půjdeme ? Slova (RHEMA) věčného života máš. Není církev jako církev. Je jen jedna církev – společenství eklésia lidí, kteří prožili osobní setkání s Bohem tzv. znovuzrozením. Každý takovýto človíček je nazván synem Božím, bratrem Pána Ježíše, a zastupuje Boha zde na zemi svým jednáním, chováním a vystupováním. Je pravda, že mnohé církve jako organizace pokulhávají za ideálem. Ti, kteří působí pohoršení za to sklidí svou odplatu. Nicméně kazatelé, proroci, učitelé přinášejí i dnes slovo Boží, protože jsou stejnými učedníky jako apoštolové či Pavel. Jako Berietští je máme zkoumat s LOGEM. Není souzení jako souzení. Církev rozhodně soudit má, ale pouze ve vlastních řadách vlastními lidmi, aby se nerozmohl hřích jako moucha v hojivé masti. Lidem vně může a má na hřích ukazovat a zastávat právo. Církev nikdy nebyla a nebude populární a pokud chce v tomto světě zůstat čistá, bude sklízet alergii veřejnosti. Ježíš nebyl jen pokorný, řekl rovnou, že nepřišel přinést pokoj, ale rozdělení a meč Matouš 10,34. Mnozí také křesťané a některé vedení sborů v církvi svým chováním není vzorem. Je to jeden z mnoha důvodů, proč se lidé od církví odvracejí, ale také je třeba si uvědomit, co bylo psáno v úvodu původního článku, že když lidé neslyší Boží hlas, LOGOS či RHEMU do jejich životů, je to dáno i samotným vztahem a postojem mezi tím jedním konkrétním člověkem a Bohem. I když si myslíš, že jsi v krizi a že tvé slovo svědectví nemá cenu, na tom nezáleží, pokud kážeš evangelium o Boží milosti, ke kterému se Bůh přizná. Tvá osobní krize nebo krize ve sboru nemůže zabránit Bohu, aby někoho nepovolal do Božího království. Poslední úvaha patří Bohu Otci, který je totožný se Synem Ježíšem a jsou jedno. Nám je uloženo proměňovat svou mysl a tělo, aby se co nejvíc podobala Kristu. Syn vůbec nebyl bezmocný, chtěl nám jasně ukázat, že lze na zemi žít spravedlivě podle Božích řádů, prošel všechna pokušení a strádání. Je nám prostě vzorem. Dal nám i svou moc, takže ani my nejsme ubožáci, ale začkoli prosíme Boha shodně s Jeho vůlí, nám dá a to nemluvím „o takové samozřejmosti“, že se postará o náš šat, jídlo i domov. To je má reakce na uvedený článek, který fakt podle mne obsahuje v sobě mnoho témat k polemice. B



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy