Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 527 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116494797
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Úloha katolické církve v epoše fašismu
Vloženo Čtvrtek, 26. únor 2004 @ 13:06:35 CET Vložil: Bolek

Historie poslal bobby

Úloha katolické církve v epoše fašismu Vatikán ve druhé světové válce Vůdce a říšský kancléř Adolf Hitler předstoupil 1. 9. 1939 před shromážděný říšský sněm a učinil tam prohlášení s těžkými následky: Rozhodl jsem se s Polskem hovořit stejnou řečí, kterou Polsko užívá proti nám již několik měsíců..., rozhodl jsem se, že osud německého národa opět vložím do rukou jeho vojáků... Od 5,45 hodin je střelba opětována...! 2. světová válka začala.

Církevní válečná propaganda Okamžitě se rozběhla církevní válečná propaganda. Ještě v první den války připravil polní biskup Franz Justus Rarkowski výzvu německým vojákům: Ve vážné hodině, v níž náš německý národ obstál ve zkoušce ohněm v obraně a k boji nastoupilo naše přirozené a bohulibé právo na život, obracím se... na vás, vojáci, kteří v tomto boji stojíte na nejpřednější frontě a máte velké a čestné úkoly obhájit mečem život a bezpečnost německého národa... Každý z vás ví, oč v těchto dnech útoku německému lidu jde a každý uvidí v tomto nasazení před sebou světlý vzor opravdového bojovníka našeho vůdce a nejvyššího velitele branné moci, prvního a nejudatnějšího vojáka Velkoněmecké říše, který se nyní nachází na válečné frontě u vás. O něco později následoval společný pastýřský list německých biskupů, ve kterém se mimo jiné uvádělo: V této rozhodné hodině povzbuzujeme a nabádáme naše katolické vojáky k poslušnosti vůdci, k vaši povinnosti konat a být připraven obětovat celou svou osobu. V polském válečném tažení obětovalo svůj život 10 572 vojáků. Utrpení způsobené touto válkou v Polsku bylo jako těžké břímě ve srovnání s tím nesrovnatelně větší. 123 000 vojáků a 521 000 civilistů přišlo o život v tomto krátkém jednoměsíčním vojenském tažení, které však bylo jen začátkem vyhlazovací politiky německé říše, kterému v následujících letech padly za oběť milióny lidí. Co učinila církev? Především si zachraňovala pastýře a přenechala jejich krby trhajícím vlkům. Papežský nuncius Cortesi opustil Varšavu již 2. 9. 1939 a přesídlil do Rumunska. Kardinál-primas uprchl následujícího dne a arcibiskup von Gnesen-Posen August Hlond s početným doprovodem do Říma, odkud po německé intervenci musel odcestovat do Lourdes. Papež se naproti tomu vytrvale zdráhal zaujmout stanovisko k německému přepadení Polska. Samotné naléhání diplomatických zástupců Velké Británie a Francie nemohlo přimět papeže Pia XII. k jeho haně k odsouzení německého počínání 20. 10. 1939 zveřejnil Pius XII. svou první encykliku Summi Pontificatus , v níž také našel několik patetických slov k válečným událostem v Polsku: Tento okamžik, v němž tato naše první encyklika přichází k vám, ctihodní bratři, je v mnohém ohledu skutečnou hodinou tmy..., duch násilí a nesvornosti vylévá na lidství krví naplněný pohár bolesti, pro kterou není jména. Je možná nezbytné ujistit vás, že naše otcovské srdce svou spolutrpící láskou ke všem jejím synům je nablízku, obzvláště ke všem zarmouceným, utlačovaným, pronásledovaným. Národy, které byly strženy v tragický jícen války, jsou snad teprve na začátku utrpení, ale již v tisících rodin panují smrt a bezútěšnost, nářek a bída. Krev nespočetných bytostí, také těch, které nejsou bojovníky vznáší srdcervoucí obžalobu obzvláště pro milovaný národ, jakým Polsko je, které je zlatým písmem zapsáno svou věrností, svými zásluhami při obraně křesťanské kultury nezhasínajícím písmem do dějin kultury. Toto Polsko má nárok na bratrské a lidské sympatie ve světě a očekává, spoléhajíc na mocný zásah Marie, pomocnice křesťanů, hodinu znovuvzkříšení, které odpovídá základům spravedlnosti a skutečného míru. Na zásah Marie bude muset polský národ ještě roky čekat, pro tak mnohé nesmí to být podnes nastoupeno. Tato pozoruhodná neúčast papeže na osudu polského státu se částečně také odrazila jako zklamání nad tím, že Polsko po smrti Pilsudského v roce 1935 se s přibývajícími lety vzdalovalo od účasti na plánech Vatikánu - od společného německo-polského napadení Sovětského svazu. Polský ministr zahraničí Josef Beck totiž vzdor v r. 1934 uzavřené smlouvě Německem rozpoznal trvající nepřátelské úmysly proti Polsku a sblížil se s Francií a Velkou Británií. Papežská diplomacie podporovala v té době německou plně. Již v roce 1938 byl odvolán Vatikánem na naléhání Německa gdaňský biskup O'Rourke, pro nacisty příliš nakloněný Polákům, a byl nahrazen Carlem Maria Splettem, který zavedl divokou protipolskou politiku. Ještě v srpnu 1939 požadoval papežský nuncius na polském ministru zahraničí připojení města Gdaňsk k německé říši. Když Polsko tento požadavek odmítlo, bylo ponecháno Vatikánem ke konečnému pádu. Když Hitler uprostřed srpna informoval Pia XII. prostřednictvím berlínského nuncia Cesare Orseniga o nadcházejícím přepadení Polska a žádal, aby tuto útočnou válku neodsuzoval, stanovil papež jen podmínku, že smí způsobit válkou jen minimální škody. Hitler slíbil vše a zaútočil. Pius XII. vsadil po německém vítězství plně na Hitlera jako jediného a nejmocnějšího bojovníka proti bolševismu. Proto vycházel vstříc německé říši očividným způsobem. V odpovědi na novoroční přání říšské vlády prosil Pius XII. 31. 12. 1939 německého atašé ve Vatikánu, aby přání opětoval: Vůdci, celé říšské vládě a milému německému národu. Přitom vzpomínal vroucnými slovy na svůj dlouholetý pobyt v Německu, s nímž se svého času jen těžko loučil. Jeho velká láska a náklonnost k Německu trvá nezmenšena dále a snad je miluje - kdyby to bylo vůbec možné - v dnešních těžkých časech o to více. Výrazem této lásky bylo, že Pius XII., aniž vyčkal mírové smlouvy, připojil polská území k německým diecézím. Jiný příklad: Všechny obžaloby na pronásledování polského duchovenstva a řeholnic úmyslně přecházel mlčením a převáděl na to, že Poláci by rádi svou národní věc nezaslouženě smíchali s náboženstvím. Tak jako v případě Polska se zachoval PIUS XII. také při všech ostatních agresivních jednáních Hitlera: - mlčel k přepadení Norska v dubnu 1940 - mlčel k přepadení Nizozemska, Belgie, a Lucemburska.  Anton Szanya
Neviditelný pes


"Úloha katolické církve v epoše fašismu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 30 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Úloha katolické církve v epoše fašismu (Skóre: 1)
Vložil: BenHur v Pátek, 27. únor 2004 @ 19:33:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chybou Vatikánu bylo to, že si nejdřív mysleli, že když se dva psi perou a když je jeden z nich zlý, musí být ten druhý hodný. Papež viděl genocidu vyvolanou komunisty ve Španělsku (Španělé milují inkvizici ať už se jmenuje jakkoliv třeba stranické čistky a dělá jí třeba komunistická strana, hlavně když teče hodně krve a udavači dostanou podíl z kořisti), reagoval na ni encyklikou. Franko, nenáviděný diktátor i milovaný zachránce národa, se postavil proti komunistickému šílenství a Áda mu nezištně pomohl. Tak získal Hitler ve Vatikánu dobrou pověst ochránce katolíků a ta mu dost dlouho vydržela. Církev krátkozrace doufala, že fašizmus je křesťanská protiváha komunismu. Po napadení Dánska církev pochopila svůj omyl a zvolila jinou taktiku: "nemůžeme nic dělat, aby fašisté nepotrestali církevní představitele na obsazených územích". Zní to logicky, nebo alibisticky, těžko soudit. Možná bychom se na místě tehdejšího papeže rozhodli ještě hůř.
Co mě ale skutečně ze strany církve zaráží, je mlční, mlžení, neschopnost omluvy (katolíci se zásadně omlovají nejdřív tak za 300 let, tedy neomlouvají, spíš bagatelizují, "holt byla taková doba..."). Ale nezoufejme, ještě nedávno se neomlouvali vůbec.



Re: Úloha katolické církve v epoše fašismu (Skóre: 1)
Vložil: Cinik v Pondělí, 25. únor 2008 @ 19:16:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedista:Cinik
Nerad zklamu autora článku, ale píše nesmysly. Když už nic jiného (diskuse o tom, proč papež v případě Polska mlčel, by byla na dlouho a taky mne zajímalo, jaké používá zdroje, protože některá jeho tvrzení jsou prostě naprosto nedůvěryhodná a já se s nimi dosud nesetkal, ačkoliv se o tuto část historie hodně zajímám), tak jsou tam minimálně dva extrémně hrubé omyly:

1) není pravda , že Pius XII. "připojil polská území k německým diecézím" - to i přes opakovaná německé naléhání nikdy neudělal, za což se mu nacistické Německo dlouhodobě mstilo perzekucemi na katolících a křesťanských Židech, zejména v Polsku. On ve skutečnosti pouze udělil dočasné mimořádné pravomoci německým biskupům na části polského území, aby zajistil alespoň základní "provoz církve"...

2) není pravda, že mlčel k agresi proti Nizozemsku, Belgii a Lucembursku - odsoudil je, i když ne tak ostře, jak si představovali Spojenci. Co je ale ještě podstatnější, dnes už jistě víme, že Svatý stolec s předstihem tajně varoval Belgii, Nizozemí, Francii a Velkou Británii před zahájením německé ofenzívy na západní frontě. Jednal by tak proněmecký fanoušek? :o)

Doporučuji autorovi, aby si přečetl i nějakou moderní seriózní literaturu o tomto tématu, například Františka X. Halase, Piera Bleta. Lapida či Dalina... I když nepochybuji, že jeho obíbenou četbou bude spíše zdiskreditovaný Cornwell a jeho Hitlerův papež.



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy