|
Právě je 665 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Ivanp rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116481961 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: Křesťanské církve
Vloženo Úterý, 25. květen 2004 @ 16:39:40 CEST Vložil: Bolek |
poslal Nepřihlášený Křesťanské církve
V tomto výčtu jmenujeme především církve, působící v našich krajích a to
podle stáří.
Pravoslavná (orthodoxní) církev
Pokud má nějaká církev právo nárokovat si podobnost s církví prvních staletí,
pak je to církev pravoslavná. Má podobnou organizaci, podobné bohoslužby, i
podobné učení. Kristus je pro ni především Bůh, který je nápomocen svým věřícím.
Pravoslavná církev má tendenci zdůrazňovat Ježíšovo božství na úkor jeho
lidství. Je to nejnáboženštější církev ze všech křesťanských církví.
Všechny
pravdy víry se přijímají do života jako samozřejmé, nepochybuje se o nich a
tudíž se ani nepromýšlejí. O co se v západních církvích vedly sáhodlouhé spory,
prohlásila pravoslavná církev prostě za tajemství víry. Církevní výtvarné umění
pravoslavné církve je velmi výpravné. To, co vidíte na malbách v pravoslavných
kostelech je v podstatě doslova to, co se píše v bibli. Pravoslavná církev
používá při bohoslužbě místních jazyků. Nemá jedno centrum, je organizovaná na
národním (místním) principu, ale má hierarchické uspořádání. Pravoslavné
křesťanství je velmi přístupné a přirozené, až dětsky přirozené. Kvůli své
přirozenosti, která je sama o sobě kladem, ale dává i mnoho místa pověře. Jen
minimálně zasahuje do společenských věcí, do vývoje filosofie a vědy. Je
křesťanstvím prostých lidí, což není hanba, ale nestačí to. Pravoslaví se
nevyvíjí, ustrnulo v prvních staletích. To ovšem zase neznamená, že by nemělo
čím oslovit moderní dobu, jak dokazuje např. dílo spisovatele Dostojevského či
režiséra Tarkovského.
Katolická církev
Papežství
I když důvod roztržky západní (katolické) a východní (orthodoxní) církve byl
i věroučný, hlavním důvodem byla vzrůstající moc římského biskupa – papeže.
Zatímco ortodoxní církev se zcela soustředila na kult a osobní zbožnost,
katolická církev vzala za své i ty části Kristova učení, které mluví o šíření
radostné zvěsti do celého světa, o přicházejícím božím království, které se
projevuje již zde na zemi a které stojí v opozici proti poměrům tohoto světa a
světské moci. Církev je v katolickém pojetí předzvěstí lidského společenství
budoucího světa, novým národem, náznakem, že lidská společnost může být založeno
na jiných základech než ta stávající, i když samozřejmě i církev podléhá hříchům
tohoto světa. Velkým historickým kladem katolické církve je její schopnost
obratně pro své potřeby přizpůsobit myšlenkové bohatství vzniklé mimo
křesťanství, ať už jde o myšlenky náboženské, politické, umělecké, filosofické
atd. Pro vybudování této alternativní společnosti tedy katolická církev použila
model římské říše, tehdy nejmodernějšího a nejpromyšlenějšího společenského
útvaru. Církev se začala organizovat do farností a diecézí, kopírujících správní
jednotky římské říše. V čele církve pak stanul papež, který byl protiváhou
císaře, ve středověku ještě výrazněji než v římských dobách. V době, kdy učení
církve nebylo ještě jasně zformováno, byla společná autorita jedinou zárukou
proti rozpadu církve do množství hašteřících se sekt.
Pevná hierarchická organizace, která nás dnes na katolické církvi tak dráždí,
byla mocnou hrází proti snahám státu učinit z církve pouhý svůj mocenský
nástroj. Papežství se tak stalo první evropskou institucí, která bránila
náboženskou svobodu člověka proti státu. Po zhroucení římské říše pod náporem
barbarů se katolická církev stala jedinou fungující organizací, schopnou
organizovat všední život společnosti za stále se střídajících barbarských
vládců. Na základech katolické církve vyrostla z chaosu stěhování národů
společnost, která přes svůj barbarský původ rychle překonala civilizace s
tisíciletými tradicemi. Bez katolické církve by Evropa, jak ji známe dnes,
nebyla možná. Bez této pevné organizace by ani nevznikla ve světě dlouho
ojedinělá péče o chudé, nemocné a postižené (v (prvních staletích dokonce bez
ohledu na vyznání potřebného).
Povědomí o tom, že moc korumpuje, je obsaženo již v samotné bibli. Přestože
papežský systém církve vykonal mnoho dobrého, byla v něm velmi zanedbána možnost
kontroly moci zdola a to vedlo k otřesným hříchům zejména v době tzv.
renesančních papežů. Tradiční námitkou proti církevní demokracii je, že církvi
nevládnou její členové, ale Bůh, a že to, že si někdo získal sympatie lidí,
ještě nic neříká o tom, jak se na takového člověka dívá Bůh. Obojí je pravda,
ale ani jednoho nelze použít jako argumentu proti církevní demokracii. Ani o
světské demokracii totiž neplatí, že by byla klíčem k výběru nejlepších
kandidátů. Co je v člověku ví opravdu jen Bůh. Velkým kladem demokracie však je,
že umožňuje odstranit ty, kteří svůj úřad vykonávají špatně. Volba duchovních
není žádnou protestantskou novotou, známe ji i ze starobylé Arménské církve.
Nakonec i v katolické církvi je papež volen. Myslím, že je třeba k tomuto kroku
přistoupit i u biskupů a kněží.
Zásadní důraz na církevní instituci také v katolické církvi způsobuje, že se
často lidé, navštěvující jeden kostel vůbec naznají. Pouze se účastní
bohoslužby, ale nežijí jako společenství. Toto společenství nahrazují různé
katolické zájmové spolky. Tím se však církev vzdaluje přikázání miluj bližního
svého. Toto přikázání má být nejdříve naplňováno u těch, kteří jsou my fyzicky
nejblíže, jak o tom mluvíme již v úvodu.
Bohatství tradic
Zbraně křesťanských rytířů jsou jen zanedbatelnou složkou obrovského
misijního úspěchu katolické církve. Hlavní silou tohoto díla byla a je, jak už
jsme se jednou zmínili, schopnost katolické církve přijímat a tvořivě
přepracovat původně mimokřesťanské myšlenky. Tak do sebe katolická církev
pojmula mnoho z náboženského dědictví pohanských národů. Umožnil jí to již v
prvních staletích velmi rozvinutý kult mučedníků.
V křesťanském myšlení tvoří duše a tělo člověka neoddělitelnou jednotu.
Základní křesťanské vyznání předpokládá, že po vzkříšení lidé opět dostanou
tělo. Kult mučeníků pak spočíval v tom, že pokud byl někdo ochoten trpět pro své
přesvědčení, nejen jeho duše, ale i jeho tělo se stávají posvátnými – protože co
je svatější než zůstat v tomto světě pravdivým a přímým? I přes překotný misijní
úspěch církve měli staří bohové tuhý kořínek – vždyť vyjadřovali veškerou
dosavadní zkušenost nových věřících. Proto z části samovolně a z části za přímé
podpory církve začali na jejich místo nastupovat světci a přebírat jejich
atributy. I když se světci starým bohům vnějšně podobali, význam těchto bohů a
tedy i celá dosavadní zkušenost pohanských národů byla značně přehodnocena.
Například starý bůh pastýřů byl šibalským božstvem, které občas bezdůvodně
škodilo a občas zase bezdůvodně obdařovalo úspěchem. Světec, který nastoupil na
jeho místo, byl tím, který hledá i poslední zbloudilou ovečku. Přejatá zkušenost
a tím i přístup k životu se tím u pohanů začínali měnit. Nesmíme také zapomenout
na to, že světci na rozdíl od pohanských bohů byli lidé, žijící v konkrétním
čase na konkrétním místě, byť byli často opředeni fantastickými legendami. Život
bývalých pohanů se tak začal obracet od mýtického snění daleko více k realitě.
Stejně byl nový smysl dán i starým pohanským svátkům a zvykům. Církev tak do
sebe dokázala pojmout tradice a kulturní dědictví mnoha národů. Díky ní také
došlo k nebývalé kulturní výměně, kdy si světec či svátek jednoho národa získal
popularitu po celé Evropě. Proto si dodnes Angličané o vánocích zpívají o svatém
Václavu a ve většině našich kostelů zase stojí socha egyptské svaté Kateřiny.
Díky společnému křesťanskému základu spolu kultury nesoupeřily, ale vzájemně se
obohacovaly.
Nešlo jen o samotné světce. Církev do sebe vstřebala či nezávisle vyvinula
mnoho duchovních technik známých z ostatních náboženství. Vzpomeňme růženec –
křesťanskou mantru, vzpomeňme meditační techniky Ignáce z Loyoly, v počátečních
stupních dosti podobné tibetským meditačním technikám. Vzpomeňme na středověké
zobrazení pekla, které k nám zřejmě taktéž dorazilo z Tibetu. Kolik starých
tradic se životaschopně včlenilo do katolicismu afrického či jihoamerického
nelze vyčíst. Ale i u nás se studánky vil přeměnily v mariánské studánky,
Perunovy kameny v Petrovy kameny atd. Katolické křesťanství tak člověku plně
ponechává kulturu, která je mu vlastní, jeho duši neznásilňuje, ale jeho kultuře
dává nový smysl, tolik odlišný od většinou velmi pesimistického pohanského
náboženství.
Katolická racionalita
Velkým kladem katolické církve, která má ovšem podobně jako její pevná
organizace i mnoho záporů, je její schopnost přistupovat k problémům racionálně
a systematicky. Církev velmi brzy tvořivě přejala nejexaktnější způsoby myšlení
své doby – platónskou a později aristotelskou filosofii. Vznikla tak theologie.
Theologii – systematické zpracování obsahu své víry s přesně vymezenými pojmy má
ze všech náboženství jen křesťanství. Jak jsme již mnohokrát zopakovali,
náboženství je hledáním smyslu života a světa. U mimokřesťanských náboženství
ustává toto hledání na pouhých postřezích, byť často velmi přesných. Theologie
umožňuje křesťanství se těmito problémy zabývat do hloubky podobným způsobem,
jakým pracuje každá jiná věda. Umožňuje také víru dávat do souvislostí se stále
rostoucím poznáním z jiných oborů. Ale o vztahu vědy a víry pojednáme jinde.
Dalším plodem katolické racionality je katolická etika. Zřejmě první, co nám
při zmínce o katolické etice vytane na mysli je to, co kdosi trefně označil za
katolické porno – detailní pravidla, která sexuální praktika je povolená a která
už ne. Bylo by však hloupé posuzovat katolickou etiku právě jen podle jejích
výstřelků. Katolická etika je etika kasuistická – etika, která dává přesné
řešení pro každý konkrétní etický případ. Přes nápadnou neohrabanost se jedná o
dobrý pokus dát člověku v jeho rozhodování nějakou jistotu. Tuto úlohu má
v tradičních společnostech léty ozkoušená tradice. Katolická etika se na tyto
otázky pokouší odpovídat racionálně, ve vztahu k theologii a ne tak že "takhle
to prostě vždycky bylo". Pokouší se také odpovídat na nové etické otázky, které
pro tradiční kmenovou etiku znamenají většinou úplný rozvrat. Že tato řešení
nejsou vždy nejšťastnější je jiná věc. Opět je ovšem nutné zopakovat, že
katolická etika se netýká jen sexu, ale i vztahu člověka a státu, lidských práv,
hospodářství atd.
U nás:
Protestantské církve
Velká otevřenost katolické církve vůči okolnímu světu, která jí v tolika
směrech obohacuje, se jí stala i největším úskalím. Zneužívání moci, prorůstání
pohanským myšlením a přílišné spoléhání na aristotelskou filosofii působily v
církvi velké zlo již dávno. V době renesanční však vyústily v katastrofu.
Renesance byla pokusem o obnovení antického světa, kde nejvyššími hodnotami byla
sláva, moc, krása a bohatství. Zejména vyšší vrstvy křesťanstva se těchto
myšlenek s radostí chopily. Nastala nesmírně ostudná doba renesančních papežů,
oddávajících se antickým radovánkám a bojujícím o moc. Došlo k papežskému
schizmatu, kdy jednu dobu byly najednou čtyři papežové, z nichž jeden, Jan XXIII
byl dokonce námoří pirát. Dřívější církev také bojovala o moc, ale především
proto, aby se uchránila zlovůle panovníka. V tomto období se však boj o moc
rozhořel uvnitř církve z čistě osobních pohnutek.
Renesance však nebyla obdobím pro církev jednoznačně škodlivým. Kromě svých
jednoznačně protikřesťanských hodnot přinesla i obnovený zájem o klasické jazyky
– hebrejštinu, řečtinu a latinu – a především o klasické texty, mezi něž patřila
kromě antických autorů i bible a staří křesťanští autoři. Na základě těchto
pramenů vystavěli reformátoři svou kritiku stavu církve.
Reformátoři nechtěli založit novou církev nebo změnit dosavadní obsah víry.
Daleko víc jim šlo o to, aby se v církevním učení rozlišovalo podstatné od
nepodstatného. Tato výtka platí v menší míře i současné katolické církvi. Hlavní
myšlenkou reformace je učení o ospravedlnění pouhou milostí. Katolická církev
začala od středověku učit, že člověk si svoji spásu spoluzasluhuje dobrými
skutky. Jakkoliv se tato myšlenka zdá na první pohled sympatická, ve skutečnosti
vnáší do křesťanství možnost kupčení s Bohem. Člověk už nemusí vírou žít, stačí
si odpracovat potřebný počet dobrých skutků a je vystaráno. Tato nauka vede
přímo k nauce o odpustcích: Světci údajně vykonali více dobrých skutků, než bylo
potřeba pro jejich spásu a tyto přebytečné dobré skutky jsou nyní v majetku
církve. Do pozornosti věřících se tak jednak dostali světci, od kterých bylo
možné na základě jejich dobrých skutků vymoci přímluvu. Z náhražek starých bohů
se tak stali skutečnými bohy. Co však bylo ještě horší a co probudilo tolik
reformátorů, byl prodej těchto dobrých skutků – odpustků – za peníze. Prodej
odpustků popouzel již Jana Husa, ze kterého čerpal Martin Luther.
Martin Luther
Bůh stvořil člověka k obrazu božímu. Chce, aby mu byl člověk rovnocenným
partnerem. Partnerem však mohu být jen tomu, o koho mám zájem. Člověk se zajímá
především sám o sebe a ani o tom nepřemýšlí. Teprve boží otázka "Je to správné?"
ho může vést k tomu, aby se nad sebou zamyslel. Dokud nemáme otázku, nemáme proč
si na ni odpovídat. Nejdříve Bůh hledá člověka a ne člověk Boha. Jeho obrácení
je možné právě jen díky božímu oslovení, boží otázce a proto na něm člověk nemá
žádnou zásluhu. Může jen přijmout a nebo odmítnout to, co se mu zdarma,
"grátis", nabízí. To, co Bůh člověku nabízí, otázka, kterou mu klade je: "Věříš,
že Ježíš Kristus zemřel za tvé viny a Bůh tuto jeho oběť přijal tím, že ho
vzkřísil?" Pro Martina Luthera byl Kristus opět nejdůležitější. Proto mimo jiné
odmítl modlitby ke světcům a Panně Marii a jejich uctívání i starou křesťanskou
filosofii, z níž ovšem sám čerpal. Zesvětštělá církev však jeho reformu
nepřijala a tak byl nucen založit vlastní církev, kterou dnes nazýváme luterská
nebo také evangelická. Později po svých špatných zkušenostech trochu ukvapeně
zcela odmítl papežství. Luterská církev však ve svém způsobu bohoslužby, výzdobě
kostelů, organizaci a v mnoha jiných věcech zůstala dosti podobná katolické
církvi.
V nedávné době se katolická církev ve společném prohlášení s luterským
světovým svazem přihlásila k učení o spasení pouhou milostí. Hlavní důvod
rozdělení církve tím padl a zejména na vztazích katolíků a luteránů se začíná
ukazovat možnost opětovného sjednocení církve. Ale o tom později.
U nás: Evangelická církev augsburského vyznání (slovenský sbor
v Praze), Luterská evangelická církev augsburského vyznání, Slezská církev
evangelická augsburského vyznání, částečně Českobratrská církev
evangelická
Jan Kalvín
Možná vás nad učením o spasení pouhou milostí napadlo, že si lze snadno říci:
Uvěřil jsem v Krista, tedy jsem spasen a mohu si dělat co chci. Jan Kalvín,
pokud jeho myšlenky vyložíme jinak než způsobem středověkého chápání světa,
kterým byl ještě silně ovlivněn, odpovídá takto: Pokud skutečně věřím, že za mne
Kristus zemřel, budu také z vděčnosti a úcty (úcta k Bohu je pro Kalvína velmi
důležitá) jednat tak, jak Kristus učí. Má upřímná snaha o dobré jednání je tedy
pro mne zpětně důkazem mého spasení. Snažím se jednat dobře, protože to považuji
za svou novou přirozenost, ne proto, abych měl od Boha pokoj. Ne vždy se mi daří
jednat a smýšlet dobře, ale vím, že pouze pokud jednám dobře, jsem sám sebou.
Ten, kdo necítí potřebu podle své víry jednat, neuvěřil.
Větší soustředění na vztah Boha a člověka znamená i větší soustředění na
mezilidské vztahy. Proto se protestanti, kteří navštěvují jeden kostel, navzájem
znají a žijí více jako rodina. Jistě v tom má i svůj díl pocit vyděděnosti z
jednotné katolické církve.
I když, jak už jsme řekli, Kalvín ještě mluvil středověkým způsobem, smyslem
svého učení již ze středověku vykročil. Myšlení středověku ještě silně
ovlivňoval antický přístup ke světu: Svět je Bohem pevně a přehledně postavený,
nalevo jsou zavržení, napravo spasení a když je člověk na správném místě, má
vystaráno. Kalvín ukázal, že daleko více než vědět jak zapadnout jako správné
kolečko do mechanismu světa, je důležité, jestli člověku jde o to samé, jako
Bohu. Toto říká samozřejmě už učení Ježíše Krista a věřící tak samozřejmě žili
už před Kalvínem. V jazyku středověké filosofie to však nešlo říci takto naplno,
protože byl přejat od pohanů.
Kalvín se rozloučil se starověkým uvažováním. Jeho teologie zní i dnes, po
500 letech, velmi moderně. Protože se mu povedlo jasně vyjádřit jádro
křesťanství, zastával názor, že způsob bohoslužby, odívání kněží, výzdoba
kostelů atd. jsou jen lidský výmysl a odmítl je. Bohoslužba kalvinistických
(reformovaných) církví tak někdy připomíná více přednášku než náboženský úkon.
Kostely jsou velmi strohé, někdy opět více připomínají přednáškový sál. I když
měl Kalvín velké pochopení pro lidskou duši, nepochopil, že člověk rituály a
výzdobu kostelů potřebuje, protože k němu mluví jazykem nejvlastnějším jeho
duši. Jeho důraz na kázání božího slova byl naprosto správný. Zapomněl však, že
obsah kázání je pro člověka daleko stravitelnější, když je na něj naladěn i
celkovým prostředím. Dnes víme, že v mysli člověka se všechny smyslové vjemy
spojují dohromady. Víme také, jak moc člověka ovlivňuje jeho podvědomí.
Pravoslavná a katolická církev, byť nevědomě, s těmito vlastnostmi duše umí
pracovat a dát je do služeb zvěstování evangelia. Často se ale u nich
bohoslužebný zážitek stal smyslem sám o sobě.
U nás: Českobratrská církev
evangelická
Probuzenecké církve
Cílem reformátorů rozhodně nebylo rozbít do té doby jednotnou církev. Nemohli
ovšem ani zapřít pravdu a proto když vedení katolické církve jejich reformu
odmítlo, byli nuceni se od ní oddělit. Následující pronásledování z katolické
strany, na které protestanti brzy odpověděli také násilím, otevřelo mezi
křesťany katolickými a reformovanými propast nedůvěry, která zdaleka nebyla
nutná. Že se protestanti bránili, je pochopitelné. Pochopit lze ovšem i postoj
odpůrců reformace, což zdaleka nebyli jen zhýralí preláti, ale i mnozí upřímní
křesťané. Každý věřící má vědět, že je součástí jedné velké rodiny víry, že když
se modlí, ve stejnou chvíli se k Bohu modlí někdo na druhém konci světa; že ať
se ocitne kdekoliv na světě, místní křesťané jsou jeho bratři. Je to jednota
lidí, založená ne na abstraktních ideálech, ale na velmi konkrétní společné
víře. Není to jednota těla ale jednota duší. Mnozí katolíci tak cítili, že
zpochybnění neomylnosti církve ruší závaznost jednotné církevní tradice a povede
k dalšímu štěpení církve. To se také stalo.
Probuzenecké církve se od reformačních většinou příliš neliší věroukou, ale
praxí. Nejdůležitější u nich není správné učení, ale horlivost. Shodným znakem
je odmítání křtu dětí (až na metodisty) a odmítání reálné přítomnosti Krista ve
večeři páně. Tu chápou jen jako symbol. Dále pak kreacionismus - přesvědčení, že
svět byl stvořen za 6x24 hodin.
Baptisté
Krátce po vystoupení reformátorů se v Německu objevilo hnutí anabaptistů,
tzn. novokřtěnců. Kalvín, Luther a další se snažili vyjasnit základní učení
církve a podle tohoto obnoveného učení reformovat ostatní věci v církvi. Snažili
se znovu prosadit to nejdůležitější z církevní tradice. Hledali neviditelný
kořen viditelných nešvarů v církvi. Anabaptisté se soustředili jen na viditelné
nešvary, aniž by hledali jejich kořen. Církevní tradici a historii v podstatě
ignorovali, pokládali se za první křesťany po dlouhé době falšování křesťanství,
za přímé následovníky Krista a apoštolů. Novokřtěnci se jim říkalo, protože
odmítali křest dětí. Podle jejich názoru se člověk pro křest musí rozhodnout z
vlastní vůle. Křest je ale znamení, že nás Bůh přijal a ne nějaká zásluha. Pokud
rodiče vodí dítě k doktorovi, tím spíše by ho měli křtem přivést k Bohu a do
církve, samozřejmě pokud sami věří. Postoj baptistů ke křtu je jen jedním z
projevů jejich celkového přecenění lidské vůle. Již v době reformace např.
zastávali názor, že křest nebo Večeře Páně sloužené knězem pochybných kvalit
jsou neplatné. Zaměnili tak to, co dává Bůh zadarmo z lásky prostřednictvím
všelijak zkažených lidí (a kdo je dokonalý) za lidský výkon. I dnes baptisté
často komentují něčí nezdar slovy: "špatně jsi se modlil". Přesvědčení, že
zbožná vůle dosáhne všeho vedl v baptistické církvi k důrazu na disciplínu.
Většinu z výše zmíněného lze říci i o ostatních probuzeneckých církvích,
baptisty časově následujících.
I když je baptistické chápání křesťanství pokřivené, osobní vztah ke Kristu,
který nepochybně mají, jim umožňuje být v tomto pokřiveném chápání alespoň
důslední a přináší to zajímavé ovoce. Jejich důraz na disciplínu zároveň
způsobuje, že je o každého člena jejich společenství postaráno, o každého se
projevuje zájem. Každý též musí smeknout před jejich odvahou k mučednictví,
odvahou zemřít pro Krista, kterou dodnes prokazují po celém světě.
U nás: Bratrská jednota
baptistů
Metodisté
Metodismus je hnutí, vzniklé v anglikánské církvi. I když jeho zakladatel
John Wesley prohlašoval, že nechce založit novou církev, v podstatě tak učinil.
Metodisté organizovali v rámci anglikánské církve skupinky "probuzených"
věřících, zaměřené na modlitební setkání a studium bible. Metodisté nepřišli s
novým učením; pravé křesťanství vidí v silném citovém prožitku obrácení a vůbec
v silném prožívání víry. Cílem klasických církví je, zjednodušeně řečeno, aby se
v jednom kostele sešli všichni sousedé z vesnice nebo čtvrti. Metodistická
církev je elitní klub lidí hluboce prožívajících své obrácení - pro ty, kdo
chodí do kostela ze zvyku zde není místo (byť metodisté alespoň konají křest
dětí). Vůči tomuto postoji lze namítnout, že křesťanský život je sice život
člověka vykoupeného, stále však podobný obecně lidskému životu - má svá naplno
prožívaná období přerodu člověka, období náboženské "zamilovanosti", ale i
období šedé každodennosti. V této každodennosti se možná věrnost a vytrvalost
člověka ukáže více než ve vypjatých chvílích obrácení. Metodisté a jiné podobné
církve se však člověka v jeho "křesťanské pubertě" snaží udržovat po celý život.
Bylo by předpojaté tvrdit, že v metodistické horlivosti Bůh není přítomen, že
není upřímná, avšak život v neustálém náboženském vzrušení je vysilující. Dobrým
křesťanem může být i člověk, který není příliš citový.
Metodista bylo původně hanlivé označení, odvozené od metodického studia bible
a metodického budování osobní zbožnosti. Z určitého pohledu lze metodisty
označit za první moderní církev. Bohužel ji moderní doba ovlivnila svou
nejslabší stránkou - přesvědčením, že pokud je správná metoda, lze zvládnout
vše. Stejně jako světská moderna, i metodisté si myslí, že se správnou metodou
lze život budovat na zelené louce a zapomínají na tisíciletí křesťanské tradice,
jichž jsou sami plodem.
U nás: Evangelická církev
metodistická
Adventisté
Svoje jméno získali adventisté od slova adventus - příchod, protože tato
církev vznikla na základě očekávání brzkého druhého příchodu Krista a konce
světa. Adventisté se dokonce pokusili stanovit přesné datum, ačkoliv samotný
Ježíš tvrdil, že toto datum nezná a takové propočty odmítal. Po neúspěšném
pokusu se téměř rozpadlé hnutí podařilo postavit na solidnější základy. Ačkoliv
jsou adventisté jednou z nejradikálnějších protestantských církví, v mnohém se
podobají církvi katolické.
Například přikládají velkou váhu hmotným památkám božího působení ve světě.
Katolíci mají poutní místa, hroby světců, ostatky. Adventisté věnují velkou
pozornost biblické archeologii - vykopávkám míst, popsaných v bibli, starověké
korespondenci, zmiňující biblické krále, archeologickým nálezům, které objasňují
biblické reálie (jak mohly vypadat lampy, zmíněné v podobenstvích atd.). Stejně
jako u katolíků, i u adventistů je tento zájem o hmotné stopy božího jednání ve
světě chvályhodný, protože upomíná na to, že se Bůh ve světě projevuje v
konkrétních věcech, že křesťanství není nehmotný ideál, ale záležitost
konkrétního jednání v konkrétním čase.
Ze stejného zájmu o konkrétno vychází i adventistický pokus vyrovnat se se
Starým Zákonem, částí bible, kterou mají židé a křesťané společnou. I zde je
jistá podobnost s katolickým přístupem. Katolický přístup naznačuje, že církev
překonala izraelské náboženství a tak mnoho příkazů Starého Zákona uplatňuje v
přeneseném významu. Adventisté se snaží o doslovné plnění. Bohoslužby konají v
sobotu a přísně se též dodržuje zákaz sobotní práce. Nejedí vepřové maso
atd.
Dodržování starozákonních předpisů o jídle se pojí s obecnou snahou o zdravý
životní styl. Podkladem je opět doslovné chápání tentokrát novozákonního textu o
tom, že tělo je chrámem božího ducha. Adventisté jsou tedy často vegetariány,
nekouří, často ani nepijí alkohol.
Společný s katolíky mají také adventisté zájem o konfrontaci s pohanstvím.
Zatímco se však katolíci prvky jiných náboženství do své víry v přeznačené
podobě organicky zapojují, adventisté se snaží jakékoliv náznaky pohanství
odhalit a vyhnout se mu. Proto mají adventisté například velké výhrady k
vánocům.
Výše zmíněný zájem o okolní svět se podobně jako u katolíků projevuje v
rozsáhlé charitativní práci - práce adventistické organizace ADRA (Aventist Development and
Rrelief Agency - adventistická organizace rozvoje a pomoci) při
povodních u nás nebo při zemětřesení v Turecku.
Přes různé zajímavé myšlenky má i tato probuzenecká církev stejné nedostatky
jako ostatní výše zmíněné - výběrovost, hraničící až se sektářstvím, odmítání
křtu dětí, přeceňování lidské vůle, ke kterým se pojí svázanost adventistova
života židovskými předpisy, které i podle bible nahradila u křesťanů svoboda
víry.
U nás: Církev adventistů sedmého
dne
Letniční církve
Dary Ducha
Podobně jako probuzenecké církve, i letniční církve se od protestantů
neodlišují věroukou, ale důrazem na intenzivní zbožnost - zde na působení Ducha
Svatého. Duch svatý spolu s Otcem a Synem tvoří svatou Trojici, jméno pro Boha,
jemuž věříme, a pojednávám o něm ve Výkladu vyznání
víry. V Duchu svatém se člověk setkává s Bohem a zároveň má sám boží mysl,
pokud mi prominete toto nedokonalé vyjádření. Letniční kladou důraz na jeho
zázračné projevy - mluvení neznámými cizími jazyky či jazyky andělskými,
proroctví, zázračná uzdravování; ačkoliv v samotné bibli jsou tyto projevy Ducha
svatého považovány za ty nejméně podstatné. Letniční věří, že přítomnost těchto
darů Ducha svatého u člověka jdou ruku v ruce s jeho razantní vnitřní proměnou,
ba co víc, jsou jejím důkazem. Je to tedy trochu podobné kalvinistickému
přesvědčení, že naše dobré skutky jsou nám zpětně důkazem toho, že nám Bůh
odpustil naše viny. Letniční však, díky svému zanedbávání věrouky, příliš
nevnímají, že nejdříve je oběť Kristova, která každému zdarma otvírá možnost
spásy a teprve potom ovoce nového života (zpočátku často dost chabé). Trochu je
podezírám, že si myslí, že jsou spaseni mluvením jazyky a ne utrpením Ježíše
Krista.
Letniční zapomínají, jak už jsme uvedli, že zázračné projevy Ducha (jakkoliv
nepochybuji o jejich pravosti) jsou jen nepříliš podstatnou parádičkou. Skutečně
velké dílo Ducha spočívá v pozvolné, celoživotní, velmi klopotné vnitřní
přeměně. Ta sice může občas probíhat v mohutných skocích, zanechávajících velké
zážitky, ale její hlavní tajemství je v tom, že Bůh člověka přijímá takového,
jaký je a postupně celé jeho osobě dává dozrávat až do nejhlubších hlubin jeho
osobnosti, mění člověka v skutečný obraz Boží, u každého člověka jinak.
Křest duchem
I když jsme řekli, že se letniční od protestantů neliší věroukou, je zde
jedna věc, která je z pohledu zbytku církve viděna jako hereze. Je to tzv. křest
Duchem svatým. Toto své učení zakládají na verši z Evangelia podle Jana Ježíš
odpověděl: "Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže
vejít do království Božího. Z tohoto verše letniční usuzují, že křest vodou
není dostatečným znamením vykoupení, ale musí ho následovat křest Duchem, který
se viditelně projevuje v mluvení jazyky. Samozřejmě že křest je pouze závazným
pozváním do obecenství s Bohem ve společenství církve, který musí následovat
život v tomto obecenství. Ten se ale beztak může uskutečňovat jen v Duchu svatém
v tom smyslu, jak jsme jeho působení popsali výše. A to je také to, co měl Ježíš
na mysli - křest musí něco následovat. Pokřtěn může být každý, avšak zázračné
dary dává Bůh jenom někomu - tomu, kdo nedokáže uvěřit přirozeněji - tedy
rýpněme si - lidem slabé víry. Činit z těchto parádiček rozlišovací znamení tedy
tkví na dosti chabých základech a nedivme se proto, že letniční církve mají
velký sklon k dalšímu štěpení a sektářství. Ježíš ve stejné rozmluvě, z jaké je
výše uvedený citát, také říká: Duch vane, kam chce, jeho zvuk slyšíš, ale
nevíš, odkud přichází a kam směřuje. Tak je to s každým, kdo se narodil z
Ducha. Duch svatý se tedy projevuje svobodně a těžko se nechá svázat do
nějakého rituálu. Navzdory tomu se letniční často snaží křest Duchem vynutit.
Kdo ví, jaký duch se potom nakonec dostaví.
Navzdory předchozím tvrdým slovům považuji letniční hnutí za v zásadě dobrý
jev, jak ukáže následující odstavec.
Charismatické hnutí
Solidnější letniční
Letniční hnutí jistě představuje nejprogresivněji rostoucí skupinu
křesťanstva 20. století. Přesto po druhé světové válce bylo následováno další,
snad ještě mohutnější vlnou obnovy, pro niž se vžil název hnutí charismatické.
Narozdíl od klasických letničních bylo charakteristickým znakem charismatiků to,
že dar jazyků nepovažovali za nezbytný znak křtu v Duchu svatém. A také to, že
tito věřící většinou neprojevovali žádnou velkou touhu po opuštění svých
stávajících církví. Jako naprosto šokující se ovšem jevila skutečnost, že
charismatické hnutí zasáhlo i katolickou církev. A dokonce když letniční začali
přesvědčovat katolíky, aby ji opustili a přidali se k nim, ti jim řekli, že je
to ani nenapadne, neboť naopak letniční zkušenost jen upevnila jejich katolickou
identitu (včetně mariánské úcty). To vyvolalo mnohou nedůvěru a roztrpčení, i
když se mezitím ukázalo, že charismatické tendence zasáhly i judaismus. Jedna
jeho větev, tzv. mesiánské židovství, začalo vyznávat Ježíše jako Mesiáše, i
když si při tom zachovalo tradiční židovskou liturgii a identitu.(Tento
odstavec je přejat z článku Prokopa
Remeše, časopis Dingir 1999/2.)
Na této solidnější verzi letničního křesťanství je tedy zřejmě vhodné celý
jev posuzovat. Když se podíváme do historie, nejde o něco zcela úplně nového.
Vždy, když křesťanství ztrácelo na síle, zrodilo se v něm nějaké nové dynamické
hnutí. Boží všemohoucnost je v tom, že dokáže vždy překvapit a tak není třeba
pochybovat o tom, že i za letničním hnutím stojí Bůh.
Člověk, který vstřebává křesťanství v celé jeho šíři, jak se projevuje v
životech lidí, v bohoslužbě, ve věrouce, v umění i ve změnách společnosti, vidí
v těchto věcech mocné působení Ducha. Ovšem ten, kdo pro podobné věci nemá
vypracovanou citlivost (církevním prostředí, křesťanskou kulturou své země,
humanitním vzděláním) potřebuje jednoduchý, srozumitelný, bezprostřední zážitek.
Ne náhodou jsou letniční a charismatici převážně přírodovědeckého a technického
vzdělání, mladí lidé atd. Moderní člověk, nad kterým tradiční církve buď zlomily
hůl a nebo se mu snažily nadbíhat ústupky, si "našel" vlastní křesťanství.
Charismatická zbožnost
Jaká je tedy charismatická zbožnost? Bohoslužby jsou velmi radostné a
spontánní. Užívá se elektrických kytar, syntetizátorů, hudba má rockový,
gospelový nebo folkový charakter a hraje důležitou roli; při bohoslužbách se
tančí. Lidé se často hlasitě projevují. Jednotlivci často vydávají svědectví o
svém obrácení, o božích zásazích do jejich života. Vzduch je nabitý emocemi. I
když mnohé skřípe, v těchto bohoslužbách je něco z věčné radosti v budoucím
světě.
V každodenním životě hraje velkou roli modlitba, lidé prožívají zázraky a
boží radu v rozhodování. Charismatici zažívají zázračné uzdravení z nemocí,
často lékařsky ověřitelné. Libují si ve vzájemném líčení svých zážitků obrácení
(a často jsou to opravdu skvělé příběhy, které, jak se říká, píše sám život).
Provádějí horlivě misii a často se s velkým nasazením věnují charitativní práci.
V životě charismatika není všedních dnů, nepodstatných věcí. Vše je věcí víry,
život je jedním velkým zázrakem. Člověk se tedy rozhodně nenudí, žije tak
naplno, jak by se to povedlo asi jen málo nevěřícím a je Bohu vděčný za každou
minutu. (To se mimochodem dost podobá myšlení přírodních národů, kdy je též
každý kámen či každý úkon posvátný.)
Rub charismatické zbožnosti
Předchozí odstavec nebyl míněn ironicky. Charismatický křesťan žije na
maximum, objevuje v sobě netušené schopnosti, cítí se jako superman. Co lidem
lživě slibuje reklama a konzumní životní styl, to v charismatickém společenství
opravdu dostanou. A v tom je právě jádro pudla. Žít pořád na maximum je blbost.
Život obsahuje i všední dny, dlouhá období promrhaného času, pocitů
bezvýchodnosti a především utrpení. Ježíš Kristus, který je naším vzorem, trpěl,
tápal po smyslu a někdy byl z lidí vyloženě znuděn a otráven. A říká:"Kdo
chce jít za mnou, zapři sám sebe, nes každého dne svůj kříž a následuj mne."
Těmto věcem nelze uniknout a čím déle si to člověk odmítá přiznat, tím horší je
potom rozčarování.
Časem se dostaví nuda, ze které nevytrhne ani rozjásaná bohoslužba. Pevný,
mírně obměňovaný řád bohoslužeb tradičních církví spolu s tisíciletou tradicí
duchovní hudby a umění dokáží tuto všednost kultivovat, přizpůsobit bohoslužbu
rytmu lidského života a tak z ní učinit něco přirozeného. Chleba také není
zrovna lahůdka, ale právě proto se dá jíst každý den a nikdy se nepřejí.
Stejně je to i s očekáváním na boží zásah při každém rozhodování. Bůh nás učí
rozlišovat podstatné a nepodstatné. Někteří charismatici sklouzávají k takovým
extrémům, že se boha ptají na to, jakou si koupit lednici. Nikdo nemůže Bohu
vyčítat, že na takovou otázku neodpoví. Pěkně to říká biblický žalm: nebesa,
ta patří Hospodinu zemi dal však lidem Jednat podle boží vůle nespočívá v
tom, CO dělám ale JAK to dělám. Že mají lidé takové věci jako vkus, záliby a
sklony je velkou částí jejich lidství.
Podobné je to i se spoléháním na boží zázračné zásahy. Tomuto pokušení čelil
už Ježíš Kristus na poušti:
Tu přistoupil pokušitel a řekl mu: "Jsi-li Syn Boží, řekni, ať z
těchto kamenů jsou chleby." On však odpověděl: "Je psáno: 'Ne jenom chlebem bude
člověk živ, ale každým slovem, které vychází z Božích úst.'" Tu ho vezme ďábel
do svatého města, postaví ho na vrcholek chrámu a řekne mu: Jsi-li Syn Boží,
vrhni se dolů; vždyť je psáno: 'Svým andělům dá příkaz a na ruce tě vezmou, abys
nenarazil nohou na kámen'!" Ježíš mu pravil: "Je také psáno: 'Nebudeš pokoušet
Hospodina, Boha svého.'"
Tak někteří charismatici odmítají lékařskou péči a vše léčí jen modlitbou.
Tradiční křesťan ovšem ví, že daleko větší působení Ducha lze vidět v tom, že
někdo věnuje svůj život vývoji léků nebo práci lékaře, protože jde o celoživotní
obětování a ne jednorázový zázrak.
Daleko nejhorší je ale náchylnost charismatických společenství ke zneužití
moci a to jak ze strany vedoucího, tak celého společenství. Většina
charismatických lídrů jsou původně laskaví zbožní lidé, avšak obrovská
nekontrolovaná moc, kterou jim navíc lidé přímo vnucují, neuvěřitelně silně
korumpuje. Podobné nebezpečí jsme ukázali již u katolíků, tam jí ovšem alespoň
do jisté míry brání pevná hierarchie. U charismatiků se však, jak to funguje i
ve světských společenstvech, anarchie často zvrhává v tyranii, byť s díky Bohu
ne tak železnou pravidelností.
Již jsme zmínili, že zlo dokáže jen parazitovat na dobru, samo nic netvoří. A
jak se dobro stupňuje (co je krásnějšího, než bezprostřední setkání s Bohem),
stupňuje se i jím přitahované zlo. Tak počátek všeho nového v křesťanství je
poznamenán přeháněním, pýchou a zneužíváním lidských citů. To samé nakonec Ježíš
vyčítal židovské straně farizeů, ke které měl názorově nejblíže a která
sdružovala nejlepší lidi své doby: Běda vám zákoníkům! Vzali jste klíč
poznání, sami jste nevešli, a těm, kteří chtějí vejít, jste v tom zabránili.
a jinde Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Vyjídáte domy vdov pod
záminkou dlouhých modliteb; proto vás postihne tím přísnější soud.
Závěr
Charismatické křesťanství je něco jako puberta víry. (Nic proti pubertě -
většinou je to nejzábavnější část života.) V tom je jeho největší přínos i
úskalí. Pokud někdo potřebuje zázraky, Bůh mu je dá - a to skutečné zázraky.
Může se stát modernímu člověku branou ke křesťanství. Tomu nasvědčuje i daleko
největší misijní úspěch charismatiků v misii v poměru k ostatním církvím a to
jak na postmoderním západě, tak v křesťanstvím nezasažených zemích. Celkově je
to ale krok zpět - do prvokřesťanských dob, které byly poznamenány podobnými
výstřelky jako charismatické hnutí. Že je moderní člověk povětšinou oslovitelný
právě tímto pubertálním proudem křesťanství, za to si může sám. Kdyby bral vážně
své tradice, mohl plynuleji navázat na starší církevní proudy. Člověk, který je
schopen projektovat jaderné reaktory ale duchovně je na úrovni dvanáctiletého
dítěte ale asi nemůže být osloven jinak. Pokud si myslí, že skutečné je jen to,
na co si může sáhnout, tak si na to u charismatiků taky sáhne. Charismatické
hnutí navíc zasahuje spíše mladší lidi a jak na druhé straně mnoho lidí přibývá,
mnoho jich také odchází. Je to skutečně "průchoďák" a taková je i pozitivní
funkce charismatického hnutí. Je branou pro převažující neohrabanou část
nevěřících. Pokud taková skupinka působí v rámci církve, její členové časem
duchovně dospějí a zůstávají v církvi se zajímavou, byť dosti drsnou zkušeností.
Tradiční církev, podobně jako světská společenství s dlouhou tradicí, celkem
dokáže zabránit mocenskému zneužíváni a jiným výstřelkům. Proto je asi také
nejsolidnější částí charismatického spektra jeho katolická část - uvnitř církve
s nejdelší tradicí a schopností přijímat mnoho duchovních proudů. Pokud ale
charismatické skupinky vznikají mimo církev, scházejí se po bytech, skládají se
z lidí jedné generace, pak následuje jejich další štěpení a takové společenství
nabývá patologických rysů sekty se zneužíváním moci, psychickými poruchami a
vším ostatním nesmyslným utrpením. U koho se dostaví vystřízlivění v takovém
společenství, nemá se kam uchýlit a pokud se mu pak jméno Ježíše Krista, který
přesně před těmito věcmi jmenovitě varoval, zoškliví, není se čemu divit. Proto
by se církev charismatické podněty měla snažit nějak vstřebat. Nakonec téměř
každý křesťan byl někdy charismatikem, byť třeba osamoceně.
|
Re: Křesťanské církve (Skóre: 1) Vložil: haluska v Sobota, 10. červenec 2004 @ 22:25:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.haluska.cz | Koukejte si přečíst něco od Aloise Adlofa, jednoho z otců Církve bratrské, a nebudete tady tvrdit, že charismatická zbožnost je nějaká puberta. ´Podobné postoje byly známy v těch "starších" církvích dávno před vznikem toho, co se dnes nazývá "charismatické hnutí". Třeba při vzniku křesťanské církve jako takové, a to už je dost dávno. Jestli autor článku nezažil žádný zázrak ani nic podobného, tak ať lidi, kteří se s vírou za zázraky modlí, nekritizuje. |
|
|
|
|