Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 611 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116494315
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: MALÝ KŘESŤANSKÝ HERETIKON - 2. O PŘEDSTAVĚ BOHA
Vloženo Úterý, 01. březen 2005 @ 19:40:58 CET Vložil: Bolek

Úvod do křesťanství poslal Lutrik

MALÝ KŘESŤANSKÝ HERETIKON - 2. O PŘEDSTAVĚ BOHA Boha nikdo nikdy neviděl - jednorozený Syn, který je v náručí Otcově, nám o něm řekl (Jan 1/18)        Již od mládí mne fascinovala starožidovská představa Boha. Je spojována s osobou starozákonního vůdce Mojžíše, který, podle biblické tradice, jediný z lidí směl s Bo­hem hovořit „tváří v tvář“. Když tento Mojžíš, opět podle biblické tradice, sestoupil při putování na poušti s hory Sinai aby přinesl svému lidu desky se zapsaným Záko­nem, dal postavit Hospodinu svatostánek. Tehdy to byl ještě v plném slova smyslu přenosný stan. A ten stanový chrámek, později okopírovaný i ve slavném chrámu Ša­lamounově, byla prázdná temná místnost. V té prázdné temné místnosti byla pouze truhlice, a v ní desky se slovy zákona. Na té truhlici pak spočívaly dvě jakoby postavy sklánějící se k něčemu co bylo uprostřed mezi nimi. A tam, k čemu se skláněly, ne­bylo nic. ”NIC” jako symbol Boha. Boha, spočívajícího nad Zákonem. Neviditelného Boha- Hospodina. Boha, jehož jméno bylo „J-H-V“, Jahve. Což se překládá ”Jsem ten, který je”. Ale to jméno se nesmělo vyslovit.

Myslím, že ani předtím ani potom se nám známé lidstvo nedobralo k tak abstraktní a přitom věrohodné představě Boha, jako byla tato výchozí představa. Prázdná temná místnost - v ní desky zákona - a nad nimi zdůrazněné NIC... obraz boha který JE. Čas ovšem běžel dál. A výchozí představa „Toho který je” se stále polidšťovala. Kolem stánku vznikal kult, a kolem představy Boha vznikalo náboženství. Jeho strážci byli lidští kněží. A ti hovořili lidskou řečí, v lidských termínech, obrazech a pojmech. S těmito lidskými slovy, obrazy a pojmy potom i Izraelský Bůh nabíral lidskou po­dobu. Lidské vlastnosti, lidskou tvář a tělo, v mnohém pak i lidskou povahu. Nesměl se sice malovat a nesměl se zpodobňovat technicky,- ale v lidských představách, myš­lenkách a slovech se stále více stával osobou podobnou člověku, mystickou projekcí člověčích představ,... mystickou projekcí patriarchálního vládce. A já se zde nemohu nepřiznat, že je mi líto, že tuto proměnu od abstraktního NIC v polidštěnou bytost v určitém slova smyslu dovršil a dotvrdil Ježíš zvaný Kristus. Se svým obrazem Boha - Otce. Přičemž ono židovské ABBA neznamená jen otec. Prý znamená spíše tatíček a taťka. Bůh taťka- Bůh Taťulda. Pro tehdejší i pro dnešní Židy to byla a je nepředstavitelná degradace nejvyšší by­tosti. Vyvolala vlnu odporu proti Ježíši stejně jako jeho výroky o druhořadosti Zákona nebo o zboření chrámu, a nutně se spolupodepsala na jeho popravě. Pro následné křesťanství se zde nadto otevírají falešná dvířka k dalšímu masivnímu polidšťování představy Boha. To pak dosáhlo svého vrcholu někdy v evropském středověku a v jeho umění a zbožnosti. Protože zákaz malovat a znázorňovat Boha se ze středověké zbož­nosti zcela vytratil.... Všichni známe podobu Hospodinovy atletické postavy ze Sixtin­ské kaple. A všichni známe římskokatolickou teologii zalidňující nebesa zá­stupy svatořečených žijících tam kdesi nahoře svůj nebesky člověčí život. Protestanté uvažují jinak. Ne tak masivně. Ale přesto mnohým z nich člověčí zpodobnění Hospo­dina dovoluje stavět se Bohu hrdě po bok v jakémsi sebevědomém partnerském vztahu a rovnocenném dialogu. Protestanté si Boha nemalují na nebesa, protestanté si s Bo­hem na zemi povídají: Já pán - Ty Pán. Může však za tato dvě rouhání Ježíš zvaný Kristus? Domnívám se, že pro Ježíše ten titul ”Bůh-Otec”... ”Bůh tatíček” nevyvolával představu visuální, ale mravní. Že Ježíš svým výrokem vůbec nechtěl Boha zpodobnit tím méně polidštit. A že mu třeba ani vůbec nenapadlo, že by to tak někdo mohl chápat. Ale že chtěl,- a to se domnívám,- pomocí lidského podobenství zdůraznit mravní kvalitu Božího bytí. Že Bůh není stro­jem na abstraktní spravedlnost tím méně pak dozorcem, jak si jej vykreslila předježí­šovská doba. Ale že je směrníkem a cestou ke svobodě, spravedlnosti, radosti a po­koji. Tak jako (býval?) milující otec. O to že Ježíši šlo. Až do těch důsledků, že je lépe mít nesprávnou vizuální představu ale správné pochopení kvality toho jenž má ur­čovat náš život,- než naopak. Takže Bůh, respektive ten nebo to, co bohem nazý­váme, je podle Ježíšovského podobenství nositelem kosmické a universální naděje, ra­dostného očekávání a dokonce snad i optimismu bez ohledu na naše představy. A ne nositelem studené, zkamenělé, abstraktní spravedlnosti a řádu jak si to představovala tehdejší židovská zbožnost. Ani mechanický stroj, jak si jej mnohdy představují ně­kteří filosofové. A o toto že Ježíši šlo. Protože ”Boha nikdy nikdo neviděl; jednorozený Syn, který je v náručí Otcově, nám o něm řekl.” Tak zní text podle evangelisty Jana, který jsem si postavil za téma dnešní své promluvy. Je to ovšem druhý problém naší křesťanské představy Boha. Jednorozený Syn, který je v náručí Otcově. Pročítáme-li evangelia vidíme, že Ježíš sám o sobě myslel i mluvil velice střídmě a střízlivě. Zdá se, že se postupně dobral až k myšlence, že on, Ježíš, je tím, který má historicky naplnit Písma a Zákon,- ale současně i uskutečnit tehdy obecné touhy po konkrétní Boží záchraně okupovaného a znásilňovaného Izraele. Že však z toho vůbec neměl radost, a že mu vůbec nebylo jasno, jak by se to mělo a mohlo stát. Ježíš se přitom sám o sobě zmínil jako o Božím synu. Opět se však můžeme do­mnívat, že to mínil obdobně jako když hovořil o Bohu - Otci. Je-li Bůh naším milují­cím Otcem - pak on Ježíš mu je a chce být poslušným a oddaným Synem. I zde to Je­žíš chápal, jak se domnívám, ve smyslu svého poslání. Ale naprosto ne ve smyslu oné absurdně masivní biologie, kterou z toho učinilo pozdější trojiční učení. Nelze přitom pominout, že stejně tak jako Ježíš sám sebe dokázal nazvat Božím Synem,- stejně tak o sobě jindy a jinde mluvil jako o Synu člověka. Syn Boží = Syn Člověka. I tento druhý pojem je nejasný. Zdá se však, že být Synem Božím v Ježíšově pojetí prostě znamená totéž jako být plným člověkem. A naopak. Člověk ve svém vrcholném lidství je synem Božím.. a být věrným a ochotným synem Božím znamená naplnit ideál člo­věka. Opakuji: Chápat Boha jako Otce... znamená vidět a chápat sebe sama jako Boží dítě.. a právě proto a tím se stávat a být plným a opravdovým člověkem. Toto, jak se domnívám, bylo Ježíšovo myšlení. Které však svedlo již původní vy­znavače do světa absurdních biologických představ. Na místo zaujetí a okouzlení jeho slovem a jeho učením nastoupily výpovědi lámající rozum i duši. Které dodnes vedou ke konfliktu víry a vědění, víry a rozumu, světa představ a světa skutečností, světa psy­chického útlaku a světa svobody. Vše znásobeno fantaskními výmysly o nebi, pekle, očistci, svatých...a pak zakleto do mystických obřadů, kabalistických slov a stále méně srozumitelných symbolů. Ve složitosti a libovolnosti těchto pokřivených náboženských představ se nám vytratilo evangelium jako pozvání ke zcela určitému myšlení a životu, jehož kritériem je láska k bližnímu, obsahem solidarita a přejnost, a odměnou spravedlnost, pokoj, radost a následně i svoboda. Deformovaná představa Boha a evangelia se pak snadno stala i nástrojem všemožného klamu, útisku a vyko­řisťování. Dějiny křesťanství znovu a znovu odhalují pokusy vymanit se z tohoto pověreč­ného kruhu. Někdy jde o pokusy zcela odmítnout představu Boha. Někdy o pokusy hledat boha jiného. A někdy o pokusy vrátit se k původnímu Kristovskému pozvání. To co je velice zajímavé je však skutečnost, že s pokračujícím vědeckým poznáním světa se nejen nevytrácí, ale dokonce často i znovu objevuje slovo Bůh. Slovo, které v sobě v tomto případě nenese již onu povrchně- masivní představu nadpřirozené by­tosti, ale které se stává symbolem, hieroglyfem něčeho navíc, co nedovedeme nebo za­tím nedovedeme a nedokážeme jinak vyznačit a popsat. Zdá se, jakoby svět - lidstvo - člověka nebylo možno plně a vyčerpávajícím způso­bem popsat pouze slovníkem přírodních věd. Když fyzik, chemik, biolog, astronom, psycholog a matematik společně popíší tento svět, jakoby ten popis stále ještě nebyl úplný. Jakoby v něm stále ještě chybělo něco důležitého ale zatím vědecky nevyslovi­telného. A i zcela vážní vědci sem dosazují slovo Bůh... a třeba i slovo ”Bůh” v uvo­zovkách. Které není polidštěnou fikcí ke klamání i potěšování lidí. Ale které jakoby se samo vnucovalo a něčím neznámým a třeba jen zatím neodhaleným doplňovalo reálný obraz světa. Svět je objektivně takový, naznačují někteří vědci, že ta třípísmenná značka B-ů-h má smysl. Protože doplňuje obraz světa takového, jaký ve své skuteč­nosti a úplnosti doopravdy je. „Bůh je způsobem existence světa“. Bůh takto pojatý není bohem antropomorfizovaným. Je proto dobře možné, že se budeme moci vrátit k prapůvodní představě izraelské. K představě Boha nepředstavitelného, jehož symbo­lem je úctyplné ”NIC” a jehož jméno.J-H-V...”jsem ten co je”, se nesmí marně ani vy­slovit. Také je však možné,- a zde mi dovolte trochu fantasie,- že cesta povede ještě dál. Je možné, že vědci nám jednou odhalí nové doposud nepoznané zákonitosti vesmíru a světa, jejichž tušení jsme doposud označovali slovem Bůh a skrývali někdy pod heslo „náboženství” a jindy „transcendence”. Je možné, že se jednou odhalí, že hmota má nejen svou existenci... tíhu... strukturu a pohyb, ale že má ještě navíc své směřování. Že všechno dění ve vesmíru má námi zatím jen tušený řád.. něco co nás přesahuje...že má svůj nadřazený úběžník.. neodvažuji se říci cíl. A to materiálně, reálně a objek­tivně. Pak by se dosavadní náboženství stalo téměř vědeckou disciplínou. A tam, kde kybernetici dnes hovoří o blíže nedefinované „neg-entropii”, by mohl vzniknout další vědní obor - vědecké náboženství. Ne jako popření vědeckého poznání, ale jako jeho dovršení,... jako ne již jen tušená, ale odhalená souvislost všech souvislostí. Vždyť Boha nikdo nikdy neviděl... ale Jednorozený Syn nám o něm řekl... Mně samému splývá představa Boha s prvotní představou Mojžíšovskou, ale sou­časně i s představou Kristovskou. Kdy Ježíšovská výpověď o Bohu- Otci není předsta­vou vizuální a tím méně pak biologickou, ale výpovědí etickou a mravní. Kdy Ježíšovská výpověď o Bohu- Otci je výrazem obrovské nadějnosti a lásky ke světu a životu. Výpovědí o nadějí a víře, že tento svět vzdor neuvěřitelnosti a absurdnosti této naděje spěje k dobrému a správnému. Které se nesnadno prosazuje, a které má své oběti v bolestech a utrpení mnohých. Ale tyto bolesti a utrpení nejsou jeho smyslem ani jeho cílem a údělem. Protože smyslem všeho života a jeho konečným údělem je spravedlnost a pokoj a radost... čemuž se někdy říká Království Boží. V naději, že toto není jen laciné potěšení ani únik do fantasie,- ale objektivní realita prosazující se ob­jektivně v tomto materiálním světě i mezi námi. A tehdy šifrovaná výpověď o Kristu jako Božím Synu a současně Synu Člověka, stejně jako výpověď o Bohu jehož symbolem je NIC ale který je přesto naším Otcem, nejsou násilím páchaným na našem rozumu, ale šifrou a nadějí a heslem i pro naše lidství a člověčenství. ”Boha nikdy nikdo neviděl; jednorozený Syn, který je v náručí Otcově, nám o něm řekl. (17/03/01)   Obsah: 1. JE BIBLE SVATÁ?
2. O PŘEDSTAVĚ BOHA
3. O KRÁLOVSTVÍ BOŽÍM
4. O VÍŘE
5. ODKUD JE ZLO?
6. PROČ BYL UKŘIŽOVÁN JEŽÍŠ KRISTUS?
7. PAŠIJE PODLE EVANGELIÍ
8. O DUCHU A DUŠI PODLE BIBLE
9. JEŽÍŠ A KŘESŤANSTVÍ
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Malý křesťanský heretikon - sbírka několika vybraných výkladů Bible, přednesených mezi přáteli v průběhu posledních let. Vydal vlastním nákladem  v roce 2005 Ilja Herold, Čajkovského 10, 130 00 Praha 3,  e-mail i.herold@quick.cz >.


"MALÝ KŘESŤANSKÝ HERETIKON - 2. O PŘEDSTAVĚ BOHA" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy