Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 218, komentářů celkem: 429665, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 277 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Mikim
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116530100
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Postoj Apoštolské církve k současným jednáním o tzv. „restituční tečce”
Vloženo Středa, 23. březen 2005 @ 15:37:32 CET Vložil: Bolek

Žhavá témata poslal Nepřihlášený

1. Od úsilí některých církví získat svůj bývalý majetek (či kompenzaci za něj) se jako církev striktně distancujeme a bude-li to možné, nechceme mít na těchto pokusech podíl. Považujeme tuto snahu za zcela privátní záležitost té které církve potažmo státu jako partnera v případných jednáních. Jsme ovšem kdykoliv ochotni v takových jednáních dle svých možností pomoci.

2. Současný stav financování církví ze strany státu považujeme za stabilní, transparentní a oboustranně užitečný. Přijímáme jej jako dar z Boží ruky i ze strany státu, za který jsme vděční a nehodláme si jej jakkoliv nárokovat dnes ani v budoucnu.



3. Tentýž postoj máme k současné právní úpravě vztahů církví a státu.



4. Jakékoliv snahy stávající situaci „vylepšovat” považujeme za nešťastné pro obě strany - církve i stát. Takovéto úsilí v uplynulých letech přineslo církvím řadu zcela zbytečných problémů a státu výdaje při jejich řešení.



5. Návrh tzv. „restituční tečky” byl někdy spojován s otázkou prosazení konkordátu či individuálních smluv jednotlivých církví s naším státem. Obě možnosti vidíme jako jasné či potenciální porušení právní rovnosti církví před státem a na rozdíl od otázky restitucí není náš postoj nezúčastněný, ale budeme vždy aktivně proti těmto či podobným snahám.



biskup Apoštolské církve

Rudolf Bubik



Zdroj: http://www.apostolskacirkev.cz/


"Postoj Apoštolské církve k současným jednáním o tzv. „restituční tečce”" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Postoj Apoštolské církve k současným jednáním o tzv. „restituční tečce” (Skóre: 1)
Vložil: joker v Čtvrtek, 24. březen 2005 @ 09:22:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když mě takhle někdo servilně pochlebuje a vychvaluje moji práci, vždycky se ptát, co zase bude chtít?

Odříznout církev od státních peněz (tedy i peněz pocházejících z prodeje zbraní, pornografie, alkoholu, cigaret, vypraných peněz z prodeje drog, bílého masa, lehkých topných olejů apod.) by znamenalo (pro církev) opravdovou zkoušku víry! Dá nám Bůh peníze, nebo nedá? Chce Bůh, abychom utráceli za pohodlí, nebo máme vše co nám zbylo rozdat chudým?

Snaha o vliv státu na církví je zřejmý. Kdyby tuto snahu neměl, neexistoval by zvláštní odbor MKČR. Existovala by pouze jednoznačná právní úprava, která by jednoznačně definovala právní aspekty vzniku, fungování a zániku církve jako právnické osoby. Byly by zavedeny daňové asignace a také by zde byla praktická rovnost mezi církvemi. Jak vysvětlit fakt, že někdo má a někdo nemá? Někdo může oddávat, někdo ne. Někdo může do věznic, někdo ne.

Komu vyhovuje současný stav? Jistě ŘKC, a to snad ani ne s ohledem na množství duchovních, ale s ohledem na množství nenavráceného (ukradeného) majetku, který je stále (protiprávně) v držení státu (velkého zloděje). A to - prosze pana - bez ohledu na kliku, která zrovna chrochtá u koryta. S navrácením majetku nepospíchala ODS, nepřetrhla se KDU-ČSL, liberální pohrobci US ani ČSSD. Nemá-li ŘKC majetek, z jehož výnosu by mohla hradit svůj provoz (nejen platy, ale i údržbu kostelů), těžko bude stát o odluku bez navrácení majetku.
Tento stav může také vyhovovat těm církvím, které nemají širokou členskou základnu, ale zato mají nasazen vysoký životní "standard". Do této skupiny možná patří i Apoštolská církev.



Re: Postoj Apoštolské církve k současným jednáním o tzv. „restituční tečce” (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 24. březen 2005 @ 13:32:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Platy duchovním, resp. požitky, byly církvím vnuceny komunistickým zákonem z roku 1949. Nešlo o to, že by stát chtěl církvím pomáhat, ale podmínil obdržení platu tzv. „státním souhlasem“. Vtip byl v tom, že nepohodlní duchovní tento souhlas neobdrželi, a to i v případě, že se dotace zřekli, jako např. důchodci. Pro svět to mělo být gesto náboženské tolerance, ale ve skutečnosti šlo o likvidaci církve resp. její zpoplatnění komunistickému režimu. Jelikož duchovní nesměli mít jiný zdroj příjmu a platy se mnoho let nevalorizovaly, nedosahovaly později ani životního minima. V roce 1970, kdy byl průměrný plat 1.500 Kč, pobírali duchovní 600 Kč. Církve jim však nesměly vypomáhat.

Dnes je situace odlišná. Stát se opět zavázal církvím hradit platy duchovním a ty si tak dle výkladu Listiny práv a svobod mohou určovat jejich počet. Stát má tak povinnost platit, ale nemůže (na rozdíl od komunistů) regulovat počet duchovních. Divili byste se, kdo všechno je dnes veden jako duchovní. Přes klempíře, různé humanitární pracovníky až po sekretářky. Myslím, že stát je velmi štědrý a nezaslouží si takové jednání, kterého se mu od církví dostává.

Ohledně daňových asignací. Jak přímá dotace, tak asignace, vedou ke snížení státního rozpočtu. Asignace je z hlediska státu dražší, je mnohem méně průhledná a neregulovatelná. Naproti tomu přímá dotace je jasně vykazatelná a dá se předem zahrnout do rozpočtových výdajů. Lidé, kteří vidí asignace jako součást odluky, evidentně nevědí, o čem mluví.

Ohledně navrácení majetku: Vzpomínám na dobu za vlády Miloše Zemana, který církvím nabídl okamžité navrácení kultovního majetku. Kardinál Vlk však přispěchal okamžitě s dalšími spornými návrhy a je vidět, že řkc o navrácení majetku nestojí. Tento majetek je dnes těžko dohledatelný, obtížně vyčíslitelný a značně amortizovaný. Katolíkům jde o vyplácení dotací, event. renty a klišé o neochotě navrátit majetek je pouhým klackem na vládní činitele. V zákulisí však jde o uzavření konkordátu, čímž se netají činovník CB, pan ing. Fojtík, který nyní vede proti MK kampaň. Konkordát má totiž atribut mezinárodní smlouvy, která má mezistátní a nadnárodní charakter, a která má vést k jakémusi majetkovému „narovnání“. Tím by ovšem došlo k znerovnoprávnění nekatolických církví a jejich nerovnost před zákonem. Vnitrostátní převrat by pak mohl být otázkou času jako v roce 1997, kdy kardinál Vlk v televizi žádal odstoupení premiéra Klause, za mohutné podpory KDU-ČSL a křídla ODS pod vedením frakce vytvořené ze členů bývalé KDS. Jak by to pak mohlo dopadnout, naznačuje pohled na Modus Vivendi z 19. století. Pan prezident Klaus za kritiku návrhu konkordátu právem obdržel Zlatou perlu za rok 2004.

Myslím, že stát se dnes chová k církvím velmi korektně, zachovává rovnost církví před zákonem a poskytuje náboženské obci nejvyšší míru svobody v historii ČR. Žádná církev není nucena se registrovat a každý může praktikovat své náboženství soukromě i organizovaně. Registrace církví je možností, nikoliv, jako za komunistů, povinností. Stát si dnes zacházení, kterého se mu od církví dostává, rozhodně nezaslouží. Podotýkám, že nejsem příznivcem sociálně demokratických principů, státních regulací ani různých dotací. Já osobně bych ocenil americký způsob odluky, a to včetně finanční nezávislosti.

Pastýř





Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy