Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 447 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116470633
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: V temných chodbách vatikánských
Vloženo Úterý, 19. duben 2005 @ 21:57:33 CEST Vložil: Bolek

Historie poslal Nepřihlášený

V temných chodbách vatikánských Na pondělí 18. dubna svolali kardinálové pověření správou církve po dobu vatikánského interregna začátek konkláve, první papežské volby v jedenadvacátém století. Minulost církevního státu utvářelo mnoho pozoruhodných mužů.

Tajný volební sněm může zasedat hodiny nebo dny a po jeho skončení bude katolický svět mít nového zástupce božího na zemi. Od roku 1870 navíc ještě neomylného, jak za Pia IX. rozhodl první vatikánský koncil. Nový muž na Petrově stolci bude však zase jen papežem, hodnostářem spoutaným dogmaty, tradicemi a mocenskými zájmy.

Třebaže „stylově“ padlo tucet jmen vhodných kandidátů (papabili), volbu halí mlčení a zřejmě nemá výrazného favorita. Nic nelze vyčíst ani z údaje, že naprostou většinu z asi sto dvaceti kardinálů-voličů mladších osmdesáti let jmenoval za svého dlouhého pontifikátu Jan Pavel II. a pouze tři jsou ještě z dob Pavla VI. (1963-1978).

Ošemetná čísla

V čele církve sedělo mnoho podivných lidí. Proletáři, arivisté, šlechtici rodem, analfabeti, ale také vzdělanci. Úřady se často kupovaly, zástupci Ježíše Krista na zemi i vraždili. Přesného počtu papežů se nelze dopočíst. Prvním prý byl svatý Petr od roku 33 a měl 264 nástupců. Podle jiných seznamů 263 nebo také 265. Připočteme-li k 265 „oficiálním“ ještě 38 nebo 39 protipapežů, počet nositelů titulu římského biskupa naroste na 303 až 306. Pro rozsáhlá období církevních dějin neexistují důvěryhodné historické zprávy. Jednak v prvních staletích křesťanství nepatřila církev ke společenskému „mainstreamu“, a když porazila polyteistické nepřátele („pohany“) a zlikvidovala jejich civilizaci, zničila na dlouhá staletí v Evropě také vzdělanost. Za nových etnických a kulturních poměrů v západní Evropě po nástupu křesťanství a vzniku germánských státních útvarů nebylo pro historiografii hodně dlouho místo.
Proto taková řada nejasností. Nezapomeňme také, že pro mnoho lidí jde o „jedinou správnou víru“, o její výklad, a tam končí pro sympatizanty legrace. Počítat papeže jako housky na krámě se nesluší a oficiální seznam Stát vatikánského města nevede (viz TÝDEN č. 14/05). Touha po papežství je však velká ještě dnes. Dvaadvacátého března, několik dní před Janem Pavlem II. (viz TÝDEN č. 15/04), zemřel v El Palmar de Troya u Sevilly jeho protipapež, jistý Clemente Domínguez Gómez alias Gregorius (Řehoř) XVII. (58). Měl příznivce na jihu Španělska a ve Spojených státech a podle agenturní zprávy věřil, že ho po smrti Pavla VI. roku 1978 na papeže povýšil Bůh. Svatořečil diktátora Franciska Franka a odmítal výsledky druhého vatikánského koncilu ze šedesátých let. Vatikán s polským papežem pokládal za sídlo satana a jeho příznivci věřili, že před apokalypsou je Gregorius uchrání tím, že za ně zemře na kříži. Nestalo se, zemřel v posteli.

Papežka Jana

Netřeba zdůrazňovat, že do počtu papežů ani mezi vzdoropapeže (byl by třicátý devátý nebo čtyřicátý) nebyl zahrnut. Žil v elektronickém věku a jeho existenci lze ověřit. Jiný příběh nezapočítávaného papeže je z devátého století, výrazně šťavnatější, ale už neověřitelný. Jana, záhadná papežka, bývá některými prameny zařazována mezi Leona (Lva) IV. (847-855) a Benedikta III. (855-858). Vládla buď několik měsíců nebo dva roky, sedm měsíců a čtyři dny. Její anglický otec křtil brutálně Sasy, ale brzy osiřela. Pokusila se v převlečení dostat do kláštera ve Fuldě, byla však odhalena a utekla. V převleku cestovala, dostala se až do Athén.
Byla údajně velmi sečtělá, a když přišla do Říma, vzbudila pozornost pod jménem Jo(h)annes Anglicus, Jan Anglický. Získala kardinálský klobouk a po smrti Leona IV. byla zvolena papežem Joannem, Janem VIII., jehož mužská vláda bývá kladena do let 872-882; roku 880 prý připustil slovanskou liturgii. Jana měla přítele, který s ní byl v Řecku, a během jednoho procesí potratila. Podle legend zemřela buď při potratu a byla pochována v kostele, kde kázala, nebo ji dav ukamenoval. Vzhledem k tomu, že co do historičnosti, to znamená doložitelnosti v pramenech, na tom není o nic lépe dlouhá řada jiných papežů, zřejmě už nerozklíčujeme, zda je její příběh skutečností, nebo zda šlo o zlomyslnost pravoslavných a jiných protivatikánských falzifikátorů. Nicméně po staletí platil u papežské volby zvyk hmatem ověřit, zda nový šéf je muž.

Podvody a krev

Papežové bývali nejmocnějšími mezi vládci a hýbávali Evropou. V jedenáctém století před nimi padali na kolena císaři, vyprovokovali západní svět k několika „křížovým“ tažením do Orientu, štvali proti jinověrcům a vnitřním odpůrcům. Církev si nikdy nehrála na demokracii, vždy upozorňovala jen na chyby druhých; vlastní nedostatky klérus skrývá. Koneckonců papežská funkce je dodnes velmi vlivná a v boji o ni nelze vyloučit vůbec nic. Například prvním z papežů, který šel přes mrtvoly, byl Damasus I. (366-384). Během krátké interní války mezi římskými křesťany zůstalo po jednom dni v bazilice ležet 137 mrtvol. Historik Ammianus Marcellinus v této souvislosti napsal, že biskupové žili z darů matron, že se projížděli v kočárech a chodili v drahých oděvech a utráceli za hodokvasy. Poznámka hodně nadčasová. Za Damasova úřadování se křesťanství v roce 380 stalo jediným povoleným náboženstvím římské říše.
Církev také proslavil jeden obrovský podvod. Stephanus, Štěpán II. (nebo také III.) řešil otázku ohrožení Langobardy a roku 752 dal vyhotovit „darovací listinu Konstantina Velikého“ datovanou rokem 315, v níž císař věnuje papeži Silvestru I. „palác, provincie, Řím, Itálii a celý západ říše“. Předložil ji analfabetu Pipinovi III. Franckému, jenž mu na to „skočil“: Langobardy porazil a papežovi roku 756 věnoval zemi v okolí Říma a ve střední Itálii („patrimonium Petri“, Petrovo dědictví). Papežové uznali francké krále za císaře, třebaže v Byzanci seděl právoplatný římský císař s nárokem na celou Itálii. Tímto podvodem byl založen papežský stát, který vydržel až do roku 1870, kdy zanikl v Italském království a zůstal z něho kousek Říma, Vatikán.

Synod s mrtvolou

Vášně měli papežové různé. S lidstvím neměly často nic společného. Korsičan Formosus, „Půvabný“, se v pětasedmdesáti letech stal roku 891 papežem. Stranil spoletským velmožům Guidovi a Lambertovi, ale pak ze strachu před nimi povolal na pomoc německého krále Arnulfa Korutanského, který roku 896 dobyl Řím a získal císařskou korunu. Téhož roku v dubnu Formosus zemřel a po patnáctidenní vládě jistého Bonifatia (Bonifáce) VI. usedl na Petrův stolec Stephanus (Štěpán) VI. (VII.). Vládl sice rok, ale hodně zajímavě. Příznivec spoletských hrabat uspořádal v lednu 897 soud s hnijícím Formosem, jehož tělo dal vynést z kostelní krypty („synod s mrtvolou“). Mrtvé tělo sice dostalo obhájce, ale bylo odsouzeno za křivou přísahu a uzurpaci trůnu k amputaci dvou prstů pravé ruky a k vhození do Tibery. Dávní Římané takto zacházeli s těly největších ničemů (například roku 222 tak skončil úchylný arabský císař Elagabalus). Formosovi příznivci však tělo vylovili a tajně zahrabali. Vypuklo povstání a Štěpán skončil ve vězení, kde byl, podle jiného starého římského zvyku, asi v srpnu roku 897 uškrcen. Následovala měsíční vláda jistého Romana a po něm dvacetidenní Theodora II., který Štěpánův soud zrušil. Formosus tak směl být opět pohřben v chrámové kryptě. Joannes (Jan) IX. (898-900) s tím souhlasil stejně jako jeho nástupci. Sergius III. (904-911), první z papežů pornokratické éry, byl však „štěpánovec“ a formosovci byli znovu pronásledováni. Sergius dal Formosově mrtvole urazit lebku a zbývající prsty pravé ruky a tělesné ostatky dal podruhé hodit do řeky protékající věčným městem (tehdy spíše velkou vsí). Opět byly ostatky vyloveny, ale jméno papeže, který Formosa uložil k definitivnímu klidu, není známo.

Ztráta monopolu

Renesanční papežové většinou žili rozmařilým životem italských magnátů a církevní stát byl na zenitu moci. Zatímco si hlava římské kurie Lev X. (1513-1521) krátila nudu výběrem mezi nabídkami zlatníků a medailérů, jak to poutavě vylíčil věhlasný výtvarník Benvenuto Cellini, v Německu se ozvala luteránská revoluce (31. října 1517). Roku 1534 se dal anglický král Jindřich VIII. prohlásit za hlavu katolíků ve své zemi zjevně jen proto, že ho papež nechtěl rozvést se španělskou princeznou Kateřinou Aragonskou. Papežové tak přišli o rozsáhlá území, z nichž jim už nechodily církevní daně. Lutherova vzpoura našla mezi mocnými v Německu oporu. Učení o tom, že peníze nepatří do Říma, nýbrž domácím vládcům, a že pravý křesťan se proti svému knížeti nebouří, bylo sympatičtější než olupování vlastních oveček cizím klérem. Dohoda luteránských knížat s katolickým císařem roku 1555 zavedla územní zásadu, podle níž poddaní (ani zdaleka ještě ne „národ“, natož „občané“) museli sdílet náboženské rituály vrchnosti. Zásada byla potvrzena po třicetileté válce roku 1648 vestfálským mírem. Luteránství a další formy protestantismu vyostřily ideologickou reakci Říma, protireformaci. Roku 1534 byl v Paříži ultraortodoxním katolíkem Ignaciem Lopezem de Recalde y Loyola založen na ochranu čistoty řád Tovaryšstva Ježíšova (schválen 1540 Pavlem III., zrušen na nátlak velmocí roku 1773 Klementem XIV.). Dlouhý tridentský koncil (s přerušeními v letech 1545-1563) schválil stará dogmata a disciplínu duchovních v habsburské říši a potvrdil papežova práva. Pavel IV. (1555-1559) založil při Svatém stolci inkvizici, ale jejím vynálezcem byl už Gregorius/Řehoř IX. (1227-1241). Inocenc VIII. (1484-1492) se proslavil bulou o pronásledování čarodějnic (1484). Jinak byl zcela normální: den před volbou uplatil kardinály a byl prvním papežem, který veřejně uznal svého syna, tedy také to, že porušil slib pohlavní zdrženlivosti (synů a dcer prý měl dohromady šestnáct). V šestnáctém a sedmnáctém století mělo největší vliv v Itálii a na papežství habsburské Španělsko a Francie. Osvícenství a státní církevní politika vyzdvihovaly autonomii domácích církevních představitelů ve Francii a Německu. Církevní stát, jemuž z Evropy plynulo stále méně daní, neměl sílu oponovat ztrátě vlivu na biskupy a doma začal hospodářsky zaostávat: katolické státy jižní Itálie, církevního státu a Španělska se staly na dlouhá staletí synonymem pro ekonomickou zaostalost a náboženskou bigotnost.
Josef Landergott
Týden


"V temných chodbách vatikánských" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy