Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 196 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461512
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Svoboda projevu versus Boží bázeň
Vloženo Pondělí, 16. květen 2005 @ 18:23:35 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal jirikrupa

Jsme zavázání láskou ve svobodě projevu a ta svoboda je omezena tedy tímto zákonem lásky, aby neubližovala. Diskuze na tomto webu nejsou pouze neregulovanými diskuzemi, jsou zasazeny do určitého rámce jistého duchovního prostředí a nastavení, už jen tím, co publikují na úvodní stránce a k čemu např. na úvodní stránce vybízejí. (pokud se pletu, nechám se poučit ) Portál Granosalis se mi jeví jako publikace i diskuze zároveň. Nikoli pouze jako neutrální diskuze neregulované a všech si rovné ..jako např. když někdo otevře chat, nebo diskuzní fórum a tam se mluví. Vnímám zde jistou míru publikace a nastavení formy, která není jen vševeřejná a neutrální. (Znovu říkám, nechám se poučit a třeba změním názor ...zajímalo by mne, jestli by se např. v rubrice, Co nás pálí na úvodní straně, klidně mohly vystřídat místo kritik alfy a charismatiků, např. články jako např. --Hledejme Boží moc! Potřebujeme víc ohně! Pomazání služebníků! Nevíra v uzdravení u části církve! Mnozí služebníci neumí vyhánět démony! Mluvení jazyky - cesta kterou mnozí blokují! atd. (schválně volím taková "provokační" témata jakože "charismatická"( pokud se nepletu) )

I ono nastavení (jeden druh nastavení) ..co na srdci, to na webu ...nebojme se říci nahlas, co si myslíme...je vysloveno v určitém duchu. Buďto je to inspirovaný Boží důraz a hlas do církve, nebo je to lidský výkřik do již tak příliš upovídané církve a národa. (popř. ještě jiné možnosti). Uveďme si např. kus Písma: "Mirjam s Áronem mluvila proti Mojžíšovi kvůli kůšské ženě, kterou si vzal.... ...což Hospodin mluví jenom prostřednictvím Mojžíše, nemluví i naším prostřednictvím? Hospodin to slyšel. .... hned nato řekl Hospodin Mojžíšovi a Áronovi a Mirjamě : "vy tři vyjděte ke stanu setkávání " .... + Jak to, že se tedy nebojíte mluvit proti mému služebníku Mojžíšovi?" /4 Mojž 12/ Pokud jste pozorně četli mé články a slovo, mohli jste v něm objevit důraz právě na tuto bázeň v mluvení proti Božím autoritám. Bůh jim neřekl, fajn, mluvte si , co chcete, ale "vzplanul proti nim hněvem a odešel" .. a "Mirjam byla malomocná" . Jakou tezi razí Hospodin ... neomezená svoboda všech, nebo bázeň Boží? Čeho je v našem národě více..bázně Boží nebo mluvení a reptání všech proti všem? A čeho je více v církvi a na tomto portálu? Myslím, že i kdybych tady desetkrát za sebou napsal, že jsem proti bezhlavému přijímání autorit, nekritickému a slepému následovaní vedoucích, proti inkvizici, kde toto vyvrcholilo opravdu markantně, proti zkultování vůdců atd. stejně to někdo jaksi přeskočí a vloží mi do úst pouze dvakrát zvětšený důraz a ještě k tomu překroucený, než který udávám já . Jak se taky stalo při nominaci na Zlatou slzu, která mi byla nabídnuta. Přemýšlím, k čemu tam zatím těch x % lidí hlasovalo, jestli k mému textu, který je tam uveden, nebo k tomu výcucu (který je lží) a jímž je to zakončeno. Také bych řekl, že teze "kdo není autorita, ať dřží "hubu" a krok" nebo jak to tam shrnul kdosi, že je to blud. To jsem ale nikdy netvrdil a úvod k důvodu oné nominace , že je to výrok o nekritickém přijímaní autorit je ještě absurdnější. Uprostřed vyjmutého textu totiž naleznete větu, kterou asi nikdo z těch hlasujících nečetl (když pominu ostatní články , ve kterých výslovně píšu, že jsem proti nekritickému přijímaní autorit), totiž větu ..odtud pak snad může vzejít správně vedená kritika ..... Takže jestli to správně chápu: řeknu, že kritika může existovat, ale měla by vést ze správných postojů, jinde uvedu, že nejsem proti oslovení vedoucích správným způsobem a dokonce řeknu, že jsem proti slepému a nekritickému následování vedoucích a...světe div se, na portálu Granosalis mi někdo podstrčí , že nekriticky přijímám autority.respektive k tomu vedu a razím tezi "držte ústa a krok, když nejste autority"..a toto pak xy dalších odhlasuje bez mrknutí oka. Způsob, jakým to bylo provedeno je pro mne znamením toho, že způsob kritiky a i ona Zlatá slza je víceméně ujetý a neobjektivní. Vpodstatě to potvrzuje to, o čem mluvím. Ohledně svobody projevu ,myslím, že existují některé chaty a dikuze na webu, které jsou také víceméně otevřené a za určitých okolností a v určité kultuře onoho diskutování víceméně v pohodě , či jsou tam opravdu všelijaké názory, ale všech si rovno vše, že poté již opravdu záleží především na odpovědnosti těch účastníků a tom, jak se prezentují. Nemohu si pomoci, ale u Granosalis to vnímám jinak než jen jako veřejnou neregulovanou diskuzi, k čemuž vznikla nyní i probíhající anketa na úvodní stránce. Vnímám u ní onu složku publikovanosti a "vydávání", u které jsem přesvědčen platí i zodpovědnost těch, kteří publikují. Cena Zlatá slza pak spolu s tézí ..kdo chce, jak chce, koho chce... vnáší určitou kulturu, která sice je na opačné straně, než inkvizice, či přetažené a zdeformované biblické varování autorit před určitými herezemi, či lidmi (nechci teď biblicky otevírat toto téma..ale je tam dost příkladů), ale řekl bych, že je v overreakcion na druhé straně mantinelu a taky "out". S pozdavem Joel PS: Svoboda projevu je pozitivní a kladnou hodnotou, kterou musíme zdůrazňovat tam, kde je potlačována a ničena. Bázeň Boží a lásku naopak musíme zdůrazňovat tam, kde se to se svobodou projevu přehání. Je to jako se svobodou obecně "jste svobodni, ne ale jako ti, kterým svoboda slouží za plášť nepravosti, nýbrž jako služebníci Boží"


"Svoboda projevu versus Boží bázeň" | Přihlásit/Vytvořit účet | 16 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Svoboda projevu versus Boží bázeň (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pondělí, 16. květen 2005 @ 23:31:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vážený bratře,

ačkoliv se přiznám, že Váš způsob myšlení mi není blízký, v mnohém s Vámi souhlasím. Nicméně - některé způsoby přeakcentované kritiky osob (nyní nemám na mysli kritiku učení - které je v naší zemi tak žalostně málo), jsou jen výsledkem učení o autoritách, které jste zde tak trochu prezentoval.

Charismatiky často citovaný příběh Mojžíše je v něčem vedle. Mojžíš byl prostředníkem mezi Bohem a lidmi. Před svojí smrtí říká, že Izraeli povolá jiného proroka, jak je on. Apoštol Petr pak tato slova vztahuje na Krista. Pokud byste měl alespoň zběžné základy exegetiky, musel byste vědět, že tato slova lze vztáhnout na Krista, který je -stejně jako Mojžíš- a ještě mnohem více - nedotknutelný. Mojžíš v sobě zahrnoval plnost úřadů - byl šalach (apoštol), ale i pastýř, učitel a prorok. V Novém Zákoně není autorita personifikována v autoritě nedotknutelného vůdce, ale je korporativní - tj. sdílena Tělem Kristovým a hlavou je sám Kristus. Autorita může být větší, či menší, ale vždy kolektivní.

Můžeme sice vidět výlučnost apoštolů v NZ, ale ani oni si nenárokovali poslušnost jako Mojžíš. Bylo jich Dvanáct a jsou neopakovatelní. Snaha vidět dnes nové Petry je pak jen touhou po autoritě. Věřím na apoštoly sborů (latinsky misionáře, jako byli Silas, Barnabáš a Titus), ale bran v Jeruzalémě je jen Dvanáct. Ale i apoštolé jsou kritizovatelní. Berojští již slova Pavla rozsuzovali a byli za to Lukášem chváleni. Jestlliže chcete ukázat na příkladu Mojžíše, že jeho ústy mluví Bůh stejně jako ústy dnešních vůdců a že stejně tak oni jsou nedotknutelní, pak se velice mýlíte. Pavel otevřeně obvinil Petra z pokrytectví, poté o tom napsal dopis a žádal jeho veřejné předčítání v obci. Nedotknutelným Pomazaným je dnes "Christos", nikoliv soudobý klérus.

A v čem s Vámi souhlasím? Neúcta zde někdy skutečně je a zdrženlivost by mnohým rozhodně neškodila. Někdy mám pocit, že kořenem všeho zla je tajemník VV BJB, ale nejsem baptista a toto je poprvé, kdy se o tom zmiňuji. Osobně jsem přesvědčen, že kořenem učení o autoritách, které snad - a to jen částečně - platilo ve SZ, pak vede k neadekvátním protireakcím. Mnozí letniční a charismatici ve svých sborech narazí na autority, které jsou prakticky nekritizovatelné, lidem není umožněno rozpoznat
Boží povolání, aby jim mohli, či nemohli vyjádřit svoji důvěru, či nedůvěru (vždyť důvěra autoritě je manifestací důvěře Bohu) a musí vždy příjmout delegaci shora, neboť ta má (jako Mojžíš) nejvyšší zjevení, nejlépe věcem rozumí a je zdola neodvolatelná. Mnoho lidí se při střetu s prakticky nedotknutelnou autoritou, vůči které se nemohou domoci spravedlnosti (což je považováno za nezralost a vzpouru), si pak odnese zranění a hořkost.

Vina může být na obou stranách, ovšem absence pojistek proti zneužití moci a absence dělby moci v jednomužných pyramidálních skupinkových sborech a církvích stojí mnohdy v pozadí. Lidem je vtloukáno do hlavy, že jejich nepřítelem je demokracie, že nejlepší sbory jsou jednomužné skupinové pyramidy, kde má vůdce volné ruce k tomu, aby uskutečňoval své vize, a že rozsuzování učení oblíbených vůdců je souzení, které volá po Božím soudu. Když pak toto někdo prohlédne, chvíli mu trvá, než se zcela konsoliduje a někdy si - žel - posteskne na tomto portálu, který se -přes mnohé snahy- charismatikům ještě nepodařilo "zkonsolidovat".

Pak je zde navíc ještě neskutečná arogance, která si na svůj kmenový časopis napíše, že chce být "svědomím vlažné a vyhaslé církvi". Nicméně ovocem je rozbití jedné denominace, nesoucí skvostné jméno, které bylo chloubou české reformace. Navíc opakovaná manželství a pády vedoucích, případně proklamovaná ztráta víry ve vševědoucího Boha v těchto kruzích, rozmáhající se smilstvo a cizoložství, o kterém se píše na webových stránkách a jako příčina je viděn démon, který má být zničen proklamací, je alarmující. To vše je však vnitřní věcí každé církve, nicméně pokud se někdo cítí jako předvoj, jako samotná špice evangelikální církve, kárá ostatní a hlásá, že má být svědomím ostatních, a pak nese takové ovoce, pak se dost dobře nemůže divit logické reakci, která následuje.

Nicméně - znovu podtrhuji - v mnohém máte pravdu. Ovšem ještě jsem neslyšel letniční, či charismatické kázání o autoritě na příběhy Jehua, který usmrtil jak Izraelského, tak Judského krále- své autority. Neslyšel jsem kázání o Janu Křtiteli, který nazval své autority hady a hrozil jim veřejně a otevřeně peklem. Ani jsem neslyšel o Eliášovi, který se otevřeně postavil proti svému králi a vyslovil nad ním tvrdou kletbu. Takto pojaté kázání o autoritě jsem za mnoho let v těchto kruzích v souvislosti s vysvětlením vztahu k autoritě nezaznamenal.

Zato jsem mnohokrát slyšel kázání o Mojžíšovi a Mirjam, o Dátanovi a Chórem, o Davidovi a Saulovi. Je dobré se poučit, ale má to malý háček: Mojžíš i Saul představovali vládce Božího království na zemi a dnes je na jejich místě v Nebeském království Kristus. Neslyšel jsem ani o tom, jak David otevřeně a před celým Izraelem napomenul Saula, který jej pronásledoval.

Avšak, to vše by mne nechávalo celkem v klidu, pokud by se mnozí nesnažili skrze různé iniciativy a konference svým doktrínám vyučovat celý Boží lid, nezpochybňovali existenci denominací a nestavěli se do role vedoucích, které nikdo nezvolil a nedal jim tak dobrovolně a svobodně svůj mandát k tomu je zastupovat.

Nedivte se, že když pak lidé jako Joyner a Hinn píší své knihy, ve kterých popisují svoji komunikaci s mrtvými a mnozí to pak šíří mezi ostatní s trestuhodnou opovážlivostí, že to přinese probuzení, mnozí se bouří. Šiřitelé mají neskonale větší vinu, než Ti, kteří možná přestřelí a řeknou něco nepěkného. Reakce stoupenců doktrín je pak vždy stejná: jsou to pomluvy, očerňování, souzení... Avšak je třeba soudit spravedlivý soud a nazvat věci pravými jmény.

S přátelským pozdravem,

Váš Pastýř



Baptisti nemají kult autorit (Skóre: 1)
Vložil: baptista v Úterý, 17. květen 2005 @ 18:59:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastýři, píšeš, že máš pocit, že kořenem všeho zlého je tajemník BJB.

Chci jen upřesnit, že tajemník VV BJB není pro baptisty autoritou jak ji chápete vy charismatici, ale pouhým úředníkem, který plní vůli sborů BJB prostřednictvím Sjezdu delegátů. Stejné je postavení předsedy VV BJB. Objeví-li se tedy zde kritika tajemníka nebo předsedy Výkonného výboru, je to pro nás totéž, jako když kritizujeme uklízečku za špatně uklizenou modlitebnu nebo účetního sboru, že neudělal včas uzávěrku.

Jejich nominace na Zlaté slzy se nikdy netýkaly neveřejných záležitostí (vynášení z "církve" na veřejnost), ale činů, kterých se dopustili veřejně na internetu, a které byly pro ně i pro nás medvědí službou. V tomto smyslu naprosto souhlasím se všemi nominacemi.

Není to nedotknutelná autorita. Učení o autoritách jsme - chvála Bohu - zatím nepřijali jako dogma.



Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy