Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 266, komentářů celkem: 429601, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 440 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116506243
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Zapalím si dýmku a pomodlím se...
Vloženo Pondělí, 13. červen 2005 @ 22:40:40 CEST Vložil: Ferda

Studijní materiály Zapálím si dýmku a pomodlím se... Před vchodem do katolického dómu v Štrasburku jsou dvě ženské sochy:Církev křesťanská,hrdá a sebevědomá,a synagoga židovská jako bytost ponížená,zahalená vdovským závojem.A přece je tomu ve skutečnosti tak,že ta hrdá je té ponížené zavázána k díkům více než opačně.Je to přirozené.První křesťané byli židé a křesťanství se stalo světovým náboženstvím daleko později,když je přijali pohanští národové římské říše.Ti první židokřesťané mohli pro své názory působit ze začátku jen v synagoze.Tak přicházeli a tam kázali své náboženské ideje.

Židé mohli existovat bez chrámu ale nikdy nepomýšlelo na to,existovat bez synagogy.I v chrámovém komplexu jeruzalémském se vyskytovala synagoga.Počet synagog se rozrůstal a podle talmudu bylo v době obléhání Jeruzaléma v tomto městě několik set synagog.Zejména v Egyptě ve 2a1 století před naším letopočtem,zejména v hlavním přístavu Alexandrie byla krásná synagoga,talmud vypráví o její nádheře,že kdo ji neviděl ,neviděl krásu světa,a o její velikosti vypravuje.že musel na vyvýšeném místě uprostřed synagogy stát muž s praporkem,který máváním dával znamení obrovskému davu,který by vzadu neviděl a neslyšel,aby v pravou chvíli mohli říci amen.V jedné části ohromné synagogy měli svá místa tkalci,zlatníci,kováři a jiné obory.Postupně si různi řemeslnici vybudovali vlastní synagogy,na.př.. v Polsku. Ale vedle toho byla synagoga místem,kde každý chudý žid věděl,když tam přijde,že se ho někdo ujme,rovněž se zde dovolával každý žid svého práva a cítil se zde jako doma. Co se týče oddělování žen při modlitbách pochází z ortodoxní praxe a to oddělování čistých od nečistých jak mužů tak žen podle Leviticus 15:19-32 /Oddělení podle pohlaví není příkaz Tory a první zmínka o něm je už u Filóna v 1. století.Ĺiberální rabín Johna Rayner vysvětluje,že mnohé talmudské zákony oddělující ženy v synagóze vycházejí ze snahy neuvádět blízkosti žen muže "v pokušení"/ Mišna Avot 1:5/ Zákony,které zakazují ženám vyučovat nebo kázat na veřejnosti nebo vést modlitby,měly za cíl uchránit muže od pocitu trapnosti,že toho vědí míň,než žena /Talmud Meg.23/ I v talmudických dobách ale existovaly výjimky - viz učenkyně,učitelka rabínu a soudkyně Beruria ve 2.století ( Talmud Ber 10a),nebo Ima Šalom v 1 století (Talmud Nedarim 20b ) Od 70. let 20.století má Reformní judaismus ženy nejen ve společné modlitebně,ale i v rabinátu.A podle historických záznamů kompletní oddělování žen při bohoslužbě zavedly všechny synagógy teprve začátkem 13. století,jde tedy o středověky obyčej,nikoli Boží zákon. Protože se žid cítí v synagóze jako doma,chybí zde ona disciplinovanost jaká je vidět v křesťanských kostelích.V jedné vídeňské synagóze vytýkal křesťan židu nedůstojné chování,ale žid se hájil slovy:"Já jsem s Pánem Bohem intimní.Já jsem tady doma.Každé ráno sem přijdu,vypiji svou sklenku čaje,zapálím si dýmku a pomodlím se,pak odejdu a zase přijdu.Jsem tady u Pána Boha a ON je u mne.Co však chcete vy?Zavítáte sem jednou za rok jako host.Chovejte se tedy jako host." Reformní judaismus zavazuje spoluobčany ostatních věr k snahám,aby i v naší době"spravedlnost tekla jako vody a poctivost jako nepřetržitý proud".Židovská etika svou existenci odvozuje od Boha,svrchovaného vládce života,a vidí svůj účel v posvěcování všeho života,jednotlivců i společnosti.Člověk je napojen na nekonečného Boha,jako partner v pokračujícím tvoření. Profesor Samuel S. Cohn: "Musíme se učit milovat Boha svým vlastním srdcem a vlastní myslí,ne srdcem a myslí svých předků". Profesor Emile L.Fackenheim:"Co znamená být Žid,dnes a zítra?Židovská kniha učí,že člověk je stvořen k obrazu Božímu.Skutečnost nás učí,že ne každý člověk ví,že je tvořen k obrazu Božímu..Je proto židovskou povinnosti podávat svědectví o tomto vědění". Židovský Bůh je aktivní,přítomný a pozorovatelný v lidských dějinách a současných událostech,a ještě viditelněji v dějinách židovských.Židovský Bůh je Bůh dějin,jehož dílo je dosud nekonečné,a misí být schopen pokračující přítomnosti v dějinách.Proto má Žid právo i povinnost s Bohem argumentovat,Bohu odporovat,jestliže se i některý Boží příkaz jeví v rozporu s Božími zákony,které se promítají do lidského svědomí. Spisovatel Elie Wiesel:"Žid může povstat proti Bohu,pod podmínkou,že zůstává s Bohem". Rabín William L.Silverman:"Naše generace je krmená zbožnými otřepanostmi.které nám chlácholí svědomí a dělají nás necitlivé k morálním potřebám společnosti.Náboženství se musí opásat silou účelu,vzkřísit se k potyčce,k věčnému zápasu se zlem,k neutuchající bitvě proti všudypřítomným silám blbosti,bigotnosti,tmářství a zoufalství.Stoupenci této prorocké víry musí zmobilizovat náboženskou válku proti blbosti,bigotnosti,rasové a náboženské diskriminaci,chudobě,nemocí a zoufalství s cílem zavádět hodnoty a zásady,které člověku umožní vytvářet morální společnost,která by mohla žít podle přikázání Božích. Ferda

"Zapalím si dýmku a pomodlím se..." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy