Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 431 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465444
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Judaismus je pružný a obezřetný
Vloženo Středa, 06. březen 2002 @ 19:36:26 CET Vložil: Bolek

Studijní materiály Vědci říkají, že využití kmenových buněk nabízí obrovské možnosti v léčení dosud neléčitelných chorob. Tyto buňky totiž mohou dát vznik specializovaným buňkám nejrůznějších tkání. Největší naděje nyní vědci vkládají do embryonálních kmenových buněk, z nichž mohou vzniknout veškeré tkáně organismu. Tvorbou linií kmenových buněk se ovšem pak již embryo nevyvine. Tím vyvstávají některé etické otázky, ke kterým se nyní společnost vyjadřuje. Sérií čtyř článků: Výzkumníci embryí se nesmějí bát, Katolíci: Embrya jsou nedotknutelná, Judaismus je pružný a obezřetný a Islám: Život má svatý charakter otevíráme diskusi pro protestanty.Můžete se ve svých komentářích, případně samostatných příspěvcích k tomuto tématu vyjádřit. Judaismus je pružný a obezřetný    V židovském pojetí je člověk povinen ovlivňovat svět ve všech směrech, které vedou k prospěchu lidstva. Proto jakákoli aktivita, která vede k pokroku, představuje užitečné partnerství člověka a Boha. Stanovisko judaistické etiky v pohledu na využití embryonálních kmenových buněk poskytl Albert Guigui, hlavní bruselský rabín. Židovský zákon se nazývá Halacha, což je v hebrejštině odvozeno od HaLoCh, znamenající "jíti s", "postupovat", "vyvíjet se". Židovský zákon je velmi pružný, mění se na základě technického rozvoje. Jedním ze základů hebrejského lékařství je holistické pojetí, které chápe tělo a ducha jako neviditelnou jednotu. Naděje nesmí být nikdy opuštěna. V hebrejském lékařství musí lékař chránit život do posledního dechu pacienta. Židovská tradice považuje nemoc za anomálii. Úsilím pečovat o nemocného zasahujeme do plánů Stvořitele. Do jaké míry je toto úsilí legitimní, zvláště musí-li být pro záchranu života porušen zákon? Midráš uvádí příměr Rabbi Imaela a Rabbi Akiby: Takjako vinice musí být zúrodňována, orána a zavlažována, aby se rozvíjena a nezanikla, stejně musí být lidské tělo ošetřováno a je to lékařství, které tak činí. Osvícené úspěch lékařství v posledních letech umožňují člověku proniknout do dědičnosti, reprodukce a nervového systému. Tato nadějná revoluce v terapii však s sebou nese i problémy: - asistovaná reprodukce může zastřít pocit pokrevní příbuznosti a vytváří embrya, která jsou problémem nejen morálky, ale i zákona - prenatální diagnostika (zjišťování defektů u embryí počatých ve zkumavce před jejich přenosem do dělohy) nese pokušení eugeniky s "dodávkou dětí dle přání". - genetické inženýrství jako plastická chirurgie genomu může změnit genotyp, a pokud zasáhne zárodečné buňky, ohrožuje přežití lidského druhu. Judaismus je ve vztahu k vědeckému a sociálnímu pokroku obezřetný.Řídí se pravidle, že "vše, pro co není důvod, aby bylo zakázáno, je dovoleno, aniž musíme hledat důvod pro dovolení.". Znamená tedy genetické inženýrství překročení židovského zákona, nebo přináší výsledky jmenovitě tímto zákonem zakázané? Musíme uvážit zda: a) Je vývoj genetického inženýrství porušením víry v Boha, který stvořil svět? Odpověď je bezpochyby záporná. Tato metoda - stejně jako ostatní metody moderní reprodukce - pouze využívá jevů, které v přírodě existují jako výsledky stvoření. Nejde zde o nový akt stvoření. b) Má být genetické inženýrství považováno za základní porušená Halachy, které zasahuje do stvoření? Odpověď je bezpochyby záporná. Člověk je oprávněn, a dokonce povinen ovlivňovat svět ve všech směrech, které vedou k prospěchu lidstva. Proto jakákoli aktivita, která přispívá k pokroku, nemůže být považována za protiřečící přikázáním Božím. Naopak, představuje užitečné partnerství Boha a člověka. Můžeme prohlásit, že genetické inženýrství se neliší od používání antibiotik, ačkoli i potlačení bakterií by se mohlo jevit jako zasahování do vůle Boží. c) Zahrnuje genetické inženýrství náboženské přestupky? Embryo je zakázáno zničit, avšak jeho život není tak posvátný jako život osoby, která je v nebezpečí. Tato myšlenka je ilustrována v Michna Oholoth (VII,6), kde se opravňuje destrukce plodu v děloze, je-li život matky ohrožen, neboť "její život má přednost před životem plodu". Jakmile je však větší část plodu již zrozena, nikdo nesmí dát přednost životu jedné osoby před životem druhé.

"Judaismus je pružný a obezřetný" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Judaismus je pružný a obezřetný (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Pátek, 08. březen 2002 @ 12:06:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Chtělo se mi říci: typický židovský přístup. :-)

Při pečlivějším čtení se však nestačím divit, kolik židovských názorů přejímá naše sekularizovaná společnost za své, nebo je to snad naopak?

Zatímco katolická církev se zaměřuje jen na člověka, jako tvora hodného ochrany a posvátnosti života, judaisté namítají (a ne neprávem): můžeme chránit život jako takový za všech okolností? Odpověď je nabíledni: všechna činnost člověka je zaměřena na ničení života. Antibiotika jsou jen bezvýznamnou epizodou.


Velmi pružná odpověď mě opět jako vždy nezklamala. Ano i ne jedním dechem. Vyber si co chceš, ale dělej to tak, abys neublížil. Velmi chytré. :-)



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy