|
Právě je 431 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano oko
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116465444 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Judaismus je pružný a obezřetný
Vloženo Středa, 06. březen 2002 @ 19:36:26 CET Vložil: Bolek |
Vědci říkají, že využití kmenových buněk nabízí obrovské možnosti
v léčení dosud neléčitelných chorob. Tyto buňky totiž mohou dát vznik
specializovaným buňkám nejrůznějších tkání. Největší naděje nyní vědci
vkládají do embryonálních kmenových buněk, z nichž mohou vzniknout veškeré
tkáně organismu. Tvorbou linií kmenových buněk se ovšem pak již embryo
nevyvine. Tím vyvstávají některé etické otázky, ke kterým se nyní společnost
vyjadřuje. Sérií čtyř článků: Výzkumníci embryí se nesmějí bát,
Katolíci: Embrya jsou nedotknutelná, Judaismus je pružný a obezřetný
a Islám: Život má svatý charakter otevíráme diskusi pro
protestanty.Můžete se ve svých komentářích, případně samostatných příspěvcích
k tomuto tématu vyjádřit.
Judaismus je pružný a obezřetný
V židovském pojetí je člověk povinen ovlivňovat svět ve všech směrech,
které vedou k prospěchu lidstva. Proto jakákoli aktivita, která vede k
pokroku, představuje užitečné partnerství člověka a Boha.
Stanovisko judaistické etiky v pohledu na využití embryonálních kmenových
buněk poskytl Albert Guigui, hlavní bruselský rabín. Židovský zákon se
nazývá Halacha, což je v hebrejštině odvozeno od HaLoCh, znamenající
"jíti s", "postupovat", "vyvíjet se". Židovský
zákon je velmi pružný, mění se na základě technického rozvoje. Jedním
ze základů hebrejského lékařství je holistické pojetí, které chápe tělo
a ducha jako neviditelnou jednotu.
Naděje nesmí být nikdy opuštěna. V hebrejském lékařství musí lékař
chránit život do posledního dechu pacienta. Židovská tradice považuje
nemoc za anomálii. Úsilím pečovat o nemocného zasahujeme do plánů Stvořitele.
Do jaké míry je toto úsilí legitimní, zvláště musí-li být pro záchranu
života porušen zákon? Midráš uvádí příměr Rabbi Imaela a Rabbi Akiby:
Takjako vinice musí být zúrodňována, orána a zavlažována, aby se rozvíjena
a nezanikla, stejně musí být lidské tělo ošetřováno a je to lékařství,
které tak činí.
Osvícené úspěch lékařství v posledních letech umožňují člověku
proniknout do dědičnosti, reprodukce a nervového systému. Tato nadějná
revoluce v terapii však s sebou nese i problémy:
- asistovaná reprodukce může zastřít pocit pokrevní příbuznosti a
vytváří embrya, která jsou problémem nejen morálky, ale i zákona
- prenatální diagnostika (zjišťování defektů u embryí počatých ve
zkumavce před jejich přenosem do dělohy) nese pokušení eugeniky s "dodávkou
dětí dle přání".
- genetické inženýrství jako plastická chirurgie genomu může změnit
genotyp, a pokud zasáhne zárodečné buňky, ohrožuje přežití lidského
druhu.
Judaismus je ve vztahu k vědeckému a sociálnímu pokroku obezřetný.Řídí
se pravidle, že "vše, pro co není důvod, aby bylo zakázáno, je
dovoleno, aniž musíme hledat důvod pro dovolení.".
Znamená tedy genetické inženýrství překročení židovského zákona,
nebo přináší výsledky jmenovitě tímto zákonem zakázané?
Musíme uvážit zda:
a) Je vývoj genetického inženýrství porušením víry v Boha, který
stvořil svět?
Odpověď je bezpochyby záporná. Tato metoda - stejně jako ostatní metody
moderní reprodukce - pouze využívá jevů, které v přírodě existují jako
výsledky stvoření. Nejde zde o nový akt stvoření.
b) Má být genetické inženýrství považováno za základní porušená
Halachy, které zasahuje do stvoření?
Odpověď je bezpochyby záporná. Člověk je oprávněn, a dokonce povinen
ovlivňovat svět ve všech směrech, které vedou k prospěchu lidstva. Proto
jakákoli aktivita, která přispívá k pokroku, nemůže být považována za
protiřečící přikázáním Božím. Naopak, představuje užitečné
partnerství Boha a člověka. Můžeme prohlásit, že genetické inženýrství
se neliší od používání antibiotik, ačkoli i potlačení bakterií by se
mohlo jevit jako zasahování do vůle Boží.
c) Zahrnuje genetické inženýrství náboženské přestupky?
Embryo je zakázáno zničit, avšak jeho život není tak posvátný jako život
osoby, která je v nebezpečí. Tato myšlenka je ilustrována v Michna Oholoth
(VII,6), kde se opravňuje destrukce plodu v děloze, je-li život matky ohrožen,
neboť "její život má přednost před životem plodu". Jakmile je však
větší část plodu již zrozena, nikdo nesmí dát přednost životu jedné
osoby před životem druhé.
|
Re: Judaismus je pružný a obezřetný (Skóre: 1) Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Pátek, 08. březen 2002 @ 12:06:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Chtělo se mi říci: typický židovský přístup. :-)
Při pečlivějším čtení se však nestačím divit, kolik židovských názorů přejímá naše sekularizovaná společnost za své, nebo je to snad naopak?
Zatímco katolická církev se zaměřuje jen na člověka, jako tvora hodného ochrany a posvátnosti života, judaisté namítají (a ne neprávem): můžeme chránit život jako takový za všech okolností? Odpověď je nabíledni: všechna činnost člověka je zaměřena na ničení života. Antibiotika jsou jen bezvýznamnou epizodou.
Velmi pružná odpověď mě opět jako vždy nezklamala. Ano i ne jedním dechem. Vyber si co chceš, ale dělej to tak, abys neublížil. Velmi chytré. :-) |
|
|
|
|