|
Právě je 443 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116470377 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život církví: Blud v první církvi?
Vloženo Pondělí, 24. říjen 2005 @ 11:34:23 CEST Vložil: Bolek |
poslal nemesis Starší?
Zvu všechny účasníky tohoto portálu k diskuzi.
Co to vlastně znamená Starší, nebo Biskup sboru? Je něco více než ostatní? Musí být volen? Může jich být více? Má být poslouchán? I když neříká pravdu? Nemůže snad rady udílet i ten kdo není zvolen přesto duchovně zralý? Jestli ano, k čemu volba?
Kdo posuzuje jestli má pravdu? Je Starší nad sborem? Nebo městem? Nebo zemí? Nebo dokonce snad církví? Jestli ano tak proč? Pokud ne, tak z jakého důvodu? Jak se to shoduje s všeobecným kněžstvím? Není před Bohem každý sám za sebe? Byl to dobrý nápad Pavla?
|
Re: Blud v první církvi? (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pondělí, 24. říjen 2005 @ 15:47:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Nerekl bych, ze je to blud.
Pripada mi to jako osvedceny Biblicky princip. |
Re: Blud v první církvi? (Skóre: 1) Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Pondělí, 24. říjen 2005 @ 18:35:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V tom případě je zajímavé, že obdobný přístup v kat. církvi je blud ! Jaký je rozdíl mezi starším a biskupem ? |
]
Re: Blud v první církvi? (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 25. říjen 2005 @ 09:24:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Noname,
Za blud se povazuji pouze praxe, ktera je v primem rozporu s Bibli. Mit starsi nebo biskupy nebo chces-li presbytery neni naopak v rozporu s Bibli. Je to primo Biblicky model. Diskuse muze byt o jejich ustanovovani.
|
]
Re: Blud v první církvi? (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 25. říjen 2005 @ 10:38:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A která praxe je v přímém rozporu z Biblí a která praxe je naopak přímo biblický model? A kdo o tom rozhoduje?
To by mě tedy opravdu zajímalo. Děkuji.
Olin |
]
Citim Tvuj dojemny stesk po "ucitelskem uradu" Oline (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 25. říjen 2005 @ 13:29:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mas to mezi temi protestanty tezke.
Jinak modely mohou byt ruzne. Mimochodem na rkc me mnohem vic, nez episkopalni model rizeni, vadi to, ze polozila lidskou tradici na uroven Bible. V praxi ji dokonce nadrazuje. Pohrdani Bibli, tot koren zlych veci v rkc.
zdravi
reformovany |
]
Re: Citim Tvuj dojemny stesk po (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 25. říjen 2005 @ 21:41:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Neděkuji ti za neodpověď.
Řeč byla o presbyterech a episkopech, ty sklerotiku.
Olin |
]
Re: Citim Tvuj dojemny stesk po (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Čtvrtek, 27. říjen 2005 @ 10:30:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak si to mezitim krasne popsal sam. Nezbyva mi nez souhlasit.
Odpoved je v komentari nize
V pohledu na starsi souhlasim s Olinem
reformovany |
]
Re: Citim Tvuj dojemny stesk po (Skóre: 1) Vložil: Vendaor v Čtvrtek, 27. říjen 2005 @ 16:04:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | jen doplním, že starší, biskup nebo presbyter jsou jen různá jména pro tutéž služebnost: bratra nebo bratry, kteří sbor "táhnou". Přitom nemají podle Bible "panovat nad vírou" bratří, ale sloužit, pomáhat.
Sbor si má sám zvolit své starší, nebo je zná "zblízka". Katolická praxe "povýšení" biskupa nad jiné a zrušení "funkce" staršího je mimo Bibli. Není v tom však sama, i Apoštolské se "zalíbilo" mít "jednoho biskupa", ačkoli platí výše uvedené. Sám Petr se nazval jen "spolustarším". Holt ti dnešní jsou asi "slovutnější" než on. |
]
|
|
Re: Blud v první církvi? (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pondělí, 24. říjen 2005 @ 15:56:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Myslim tedy ustanoveni starsich. Sbor nejake vedeni s nejakou autoritou potrebuje. Kdyby to bylo nechano spontanne na duchovni zralosti, tak by byly temer urcite neustale hadky o to, kdo je zralejsi.
Ten model je popsan v Bibli a dobre funguje. |
|
|
Re: Blud v první církvi? (Skóre: 1) Vložil: Nemesis v Pondělí, 24. říjen 2005 @ 16:13:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Prosím odpověz na jednotlivé otázky. Děkuji. |
|
|
Re: Blud v první církvi? (Skóre: 1) Vložil: Standa v Pondělí, 24. říjen 2005 @ 17:02:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ano, starší nebo biskup sboru je dobrá a správná volba, pokud jeho charakter a vlastnosti nesou ovoce Ducha svatého. Takový člověk má být ve sboru opravdovým služebníkem a člověkem, který si nenechává sloužit, ale opravdu slouží. Má být přístupný zdravé kritice a být svobodně zvolen popřípadě odvolán. Vztahy ve sborech by měly být vřelé, přátelské, bez napětí. Neměly by nikdy, opravdu nikdy vychladnout a vyhasnout.
Láska, pravda a vzájemná harmonie by měly být pečetí a ovocem včech starších, biskupů
a členů ve všech sborech. V otázce mzdového hodnocení by měla platit naprostá rovnost. Službu Pánu nezhodnocují peníze, ale kvalita ovoce práce starších nebo biskupů. Ten největší má být sluhou toho nejmenšího. Mám zkušenost. že odstupňované mzdové hodnocení v církevních sborech nepřizpívá často k zdravému růstu a službě. Připouštím, že výjimky mohou být. |
|
|
Re: Blud v první církvi? (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 25. říjen 2005 @ 22:13:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | stručné odpovědi na položené otázky, do nichž se asi nikomu nechce:
- pastýř, vůdce, strážce, správce.
- je "první", a tedy je služebníkem ostatních křesťanů
- myslím, že je lepší, je-li volen. Měl by být volen
- jsem přesvědčen, že jich má být více
- měli by ho ostatní poslouchat, ale jako svobodní lidé. Nejsou to jeho podřízení!
- zzáleží na tom, zda máš na mysli jeho omyl, nebo lež, nebo špatné učení. Každopádně nemá na pravdu patent.
- to přece může kdokoli
- po volbě následuje pověření, po pověření povinnosti. Každý může, starší musí.
- no přece já!
ve skutečnosti by neměla býti trpěna praxe, kdy se starší nezodpovídají ze své služby nikomu mimo svůj sbor, případně vůbec nikomu!
- starší má autoritu jednak z pozice - v té církvi a v mezích svého ustanovení, jednak ze služby - a to není ohraničeno sborem ani církví. Starší, který ve službě vyrostl, obvykle daleko přesahuje svůj sbor. Limit to nemá, někteří starší měli autoritu po celé zeměkouli.
- kněžství je podle mě tzv. všeobecné. Myslím, že byla chyba, když se začali starší a biskupové chápat jako "kněží". Má ale smysl pověřovat tzv. duchovní službou a oddělovat je pro ni.
- člověk je před Bohem sám za sebe! Ale nutně potřebuje druhé. Církev je společná záležitost podobně jako mafie. Jenže je to společenství svobodných a sebevědomých dětí Božích.
- starší - to nebyl Pavlův nápad, ale Kristovo ustanovení. On ustanovil Dvanáct, své apoštoly, a tak stvořil modelovou církev. Ve všech ostatních církvích hrajeme rozličné variace na toto téma. Pokud to ladí, je to v pořádku.
Olin
|
Ke službě a k zodpovědnosti (Skóre: 1) Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Středa, 11. leden 2006 @ 17:32:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oline - s tím jak jsi odpověděl mohu také souhlasit a doufám, že zvláště pojetí služby, jak jej zmiňuješ se bude i v mé katolické církvi více rozvíjet, abychom neměli sice řádně ustanovené duchovní, ale buďto neschopné nebo jich bylo málo. Kéž by to ladilo.
jarda2005 |
]
|
|
V pohledu na starsi souhlasim s Olinem (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Čtvrtek, 27. říjen 2005 @ 10:27:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Oline,
V tom, jak si popsal roli starsich s Tebou temer stoprocentne souhlasim.
Ze bych nejak upadal? - samozrejme zertuju. Vsak na sebe v jinych otazkach asi jeste narazime.
zdravi
reformovany |
Re: V pohledu na starsi souhlasim s Olinem (Skóre: 1) Vložil: Vendaor v Čtvrtek, 27. říjen 2005 @ 16:12:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | opakuji příspěvek, aby odpovídal časově:
jen doplním, že starší, pastýř, biskup nebo presbyter jsou jen různá jména pro tutéž služebnost: bratra nebo bratry, kteří sbor "táhnou". Přitom nemají podle Bible "panovat nad vírou" bratří, ale sloužit, pomáhat.
Sbor si má sám zvolit své starší, nebo je zná "zblízka". Katolická praxe "povýšení" biskupa nad jiné a zrušení "funkce" staršího je mimo Bibli. Není v tom však sama, i Apoštolské se "zalíbilo" mít "jednoho biskupa", ačkoli platí výše uvedené. Sám Petr se nazval jen "spolustarším". Holt ti dnešní jsou asi "slovutnější" než on. Kritéria pro tu služebnost jsou dána v epištolách.
V jednom sboru mi bylo řečeno, že "u nás staršovstvo neznamená součet starších sborů", pak může být problém, jestliže někomu chybí "biblická kvalifikace." |
]
|
|
|
|