Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 174, komentářů celkem: 429700, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 553 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Frantisek100
ivanp
rosmano
martino

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116588275
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Dobro a zlo , kapitola 254
Vloženo Neděle, 13. listopad 2005 @ 06:10:00 CET Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Pavel

Dobro a zlo  kapitola 254 z 22.10.2005 .   O dobru a zlu už toho bylo tolik napsáno a pověděno, že si jsem skoro jist, že k tomu lze ještě něco dodat. Nicméně je v tomto případě opakování matkou naší moudrosti a tak snad nic nezkazím, když zkusím dopsat ještě jednu malou kapitolku.  Především je dobré si ujasnit, co dobrem a zlem míníme. Není totiž zlo jako zlo. Je tu třeba to, co se nám jeví jako zlé, ale co je pro nás ve skutečnosti nutné a co nám má sloužit a pomáhat. To je bolest, která nás varuje třeba při prvním dotyku rozpálené plotny před spálením, bude-li nám zima, vyhledáme teplo a nebo se přikryjeme a tak se uchráníme před nachlazením, prochladnutím a nebo i zmrznutím. Hlad nás donutí vyhledat si potravu a podobně dále.  Pak je tady ale zlo, které někdo nebo něco produkuje, když nás někdo bude chtít popálit nebo zranit, když do nás někdo vrazí autem a nebo nás strčí ze skály a nebo pod vlak.  Pak je tady zlo živelné, když nás spláchne vlna tsunami a nebo když se na nás při zemětřesení sesype strop našeho domu.  Dále je tady zlo v podobě komárů, bakterií, virů a degenerativních genetických změn, které způsobí nemoci, předčasné stárnutí či smrt.  Nakonec bych dal zlo, o němž nevíme, odkud přichází a nebo přišlo. Často bývá spojeno s námi - uděláme osudovou chybu, vypoví nám službu motor nebo brzdy, poryv větru smýkne letadlem, zastihne nás bouře a nebo zasáhne blesk. A nebo se nás zmocní temná zlá síla, která nám zatemní rozum a způsobí neblahou změnu našeho chování, například.  Další otázkou, která se obvykle řeší, je odkud se zlo bere, zda je nutné, kdo ho má na svědomí a zda je možné se ho úplně zbavit. Aneb jak se zpívalo v jedné písničce ... na co má svět mráz, když bez něj dá se žít snáz. 

            Dá se ještě něco dodat ke všemu co již bylo napsáno a vyřčeno? Těžko, bude to nejspíš jenom rekapitulace. Ale - i rekapitulace bývá matkou moudrosti.              Co vidíme - že svět, ve kterém žijeme, není žádným a permanetním růžovým sadem a nebo pohodlným obývákem. I když je ve svých rozměrech, energiích a ve své konstrukci víc než impozantní, pro nás jako pro lidičky zase tak ideálně příjemným místem není.               Koloběh světla a tmy, tepla a zimy, sucha, bouří a povodní, erozí a zemětřesení ( a ne v neposlední řadě i lidského plenění a plundrování) není pro nás nijak ideálním domovem.             Prvním závěrem, ke kterému tak docházíme, je fakt, že čas od času musíme počítat s tím, že někde něco nebo někdo dojde k nějakému úrazu, přijde o střechu nad hlavou a nebo půdu pod nohama. Proti tomu je zřejmě jediná obrana, a sice najít si takové místo, které je z hlediska životních pohrom co možná nejméně nebezpečné. A dál to raději nebudu rozvádět.              Daleko problematičtější se tak jeví zlo, které je někde v nás samých a které nás nutí k tomu, abychom se zle chovali jak ke světu tak ke svým bližním.             V první řadě jsou tu všelijaké duševní poruchy a choroby. V druhé řadě je to pak něco, co nás tlačí do problémů jak pro nás tak a především  pro naše bližní a potažmo pro celou naši planetu. Může to být třeba jen naše chvilkové selhání, způsobené únavou a nebo stresem, může to být i vyprovokované druhou stranou, často to bývá nějaké fanatické upnutí se na pochybné a zdánlivě pro nás výhodné ideje a představy (jako u teroristů). V poslední řadě to může být tajemná a temná moc, proti které se nedokážeme bránit.             Druhým závěrem, který se nám objevuje, je fakt, že my jako lidé máme dost daleko do jakékoli mravní dokonalosti a že proto musíme počítat s tím, že se jednou můžeme nechtěně potkat s nemocným nebo vyšinutým člověkem nebo s tlupou fanatiků a že na to můžeme hrozným způsobem doplatit. Ani tohle raději nebudu dál rozvádět.              Pojďme tedy ke zlu v podobě bodavého hmyzu, bakterií, virů, nemocí, degenerace, stárnutí a předčasných smrtí. I když jsem to zařadil to jednoho bodu, protože to všechno se vším dost souvisí, přeci jen jsou tady jisté a podstatné odlišnosti. Zatímco stárnutí a smrt se jeví z hlediska lidského koloběhu jako rozumné uspořádání, s tím ostatním už to tak evidentní není. Ale později si ukážeme, že se i s tím můžeme a musíme smířit a že i zde můžeme najít i kousek logiky, byť nám to je a bude víc než nepříjemné.              A do našeho výčtu nám už schází pouze zlo jaksi osudové a temné, zlo od temné a zlé, ba přímo ďábelské moci.  Zlo, které s úspěchem plní naše pohádky, ale u kterého si nebudeme nikdy jisti, že existuje a že může a nebo nemůže zasáhnout i nás.              Takto zorientováni, dostáváme se k obvyklé filosofické otázce o vztahu Boha - Stvořitele či nestvořitele a zla všech výše uvedených kategorií.             Pokud jsme na bázi nestvořitelné a nestvořené hmoty, hry chaosu a náhod, máme jedině možnost (bez povinnosti)  - starat se o to, aby výše uvedená zla nás mohla zasáhnout co nejméně, a ani to, anžto v to téměř nevěřím, nebudu dále rozvádět.              Pokud jsme na bázi řádu a smyslu a věříme v inteligentního Boha-Otce-Stvořitele, pak se obvykle a logicky ptáme , proč je tu v našem pozemském domově tolik problémů, zla a utrpení.              A protože Bůh a Stvořitel, možná i Otec, nechává odpověď jen na nás samých, musíme tu odpověď hledat a promýšlet sami se sebou.              Filosofové nám v podstatě nabízejí tři možnosti :              1) Bůh-Stvořitel vykonal svoje stvořitelské dílo, tím však se buď vyčerpal a nebo sám podlehl svému výtvoru a pro nás na věky zmizel - vidíme, že tato varianta deklinuje k řešení ekvivalentnímu s nestvořením, nebudeme se jí tedy dále zabývat.              2) Bůh-Stvořitel vykonal svoje stvořitelské dílo, tím však se buď vyčerpal a nebo sám podlehl svému výtvoru, pro nás jakoby zmizel, v jeho díle však pokračují jeho méně schopní žáci.             Nahlížíme, že tato varianta nebude dávat jednoduché řešení. Bývá reflektována v podobě mnoha dualistických systémech, kde dobří žáci bojují v různém počtu s těmi zlými.             Vzhledem ke komplikovanosti této varianty, která postupně rovněž degeneruje do varianty  s nestvořením, nebudeme se ani jí  dále zabývat.              3) Bůh Stvořitel ( a nejspíš i jeho dobří a špatní žáci) jsou tady stále s námi a tudíž i my s nimi.             Téhle variantě se zkusíme věnovat více, ale až někdy příště.    


"Dobro a zlo , kapitola 254" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy