Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 229, komentářů celkem: 429545, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 436 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466198
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Střední cesta
Vloženo Čtvrtek, 06. duben 2006 @ 20:15:14 CEST Vložil: Bolek

Svědectví poslal presbyter

Nejsem římský katolík a nejsem ani protestant. Svou víru nezakládám na papežství ani na protestu vůči papežství. Má víra je souhlasem, radostným přitakáním k dílu spásy, které pro nás Všemohoucí Bůh Otec vykonal skrze svého Jednorozeného Syna a našeho Pána Ježíše Krista v Duchu Svatém. Proto každého dne volám: Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i na věky věků! Nemohu být římským katolíkem, neboť se neztotožňuji s vírou v očistec a  s praxí odpustků, s jurisdikčním primátem a univerzálním episkopátem římského biskupa, s novodobými mariánskými dogmaty a s přísně centralistickým řízením církve, kdy se takřka o všem musí rozhodovat ve vatikánské kurii.

Nemohu být protestantem (jak se tomu slovu obvykle rozumí), neboť nesouhlasím s okleštěním svátostného a liturgického života církve. Mnoho reformačních církví zapomnělo, že vrcholem křesťanské bohoslužby je lámání chleba (Sk 2, 46) a nejen kázání. Svátosti Večeře Páně se často odepírá spásný význam (skutečné přijímání Krista, který nás spasil svým křížem) a vysluhuje se minimálně. Nepřijímám také některé radikálně reformační nauky, jako dvojí predestinaci (ke spáse a k zatracení). Nesdílím protestantsky zúžené pojetí spásy pouze na odpuštění odpuštění hříchů, které opomíjí, že spása je též sjednocením s Bohem (unio mystica). Proto protestanti mystiky nemají nebo je pronásledují. Mezi římským katolicismem a radikálním protestantismem ale existuje střední cesta (via media) v těch církvích, které si uchovaly (nebo obnovily) krásu, bohatství a šíři svátostného a liturgického života, aniž by následovaly Řím s jeho institucionálními a věroučnými specifiky. Od roku 1417 (první přijímání z kalicha v pražském kostele u sv. Martina ve Zdi) do roku 1620 (počátek rekatolizace po Bílé hoře) byla u nás takovým společenstvím česká církev podobojí (husité), usilující o obnovu katolické církve v duchu Čtyř pražských artikulů (1. svobodné hlásání evangelia 2. chudoba církve a konec světského panování kněží 3. přijímání z kalicha 4. trestání zjevných hříchů) a později Basilejských kompaktát. Husité vedli dialog s Římem, byzantským pravoslavím, arménskou církví a později s luterány. Sloužily v ní takové osobnosti, jako Jakoubek ze Stříbra a Jan Rokycana. V církvi podobojí spolupracovaly různé teologické proudy (staro a novoutrakvisté), jedni sympatizovali více s Římem, jiní s německou reformací. Všechny ale spojovalo Písmo svaté, kalich a odkaz M. Jana Husa, který byl spolu s Jeronýmem Pražským uctíván jako mučedník a světec. Na tomto odkazu stojí Církev československá husitská, provolaná roku 1920 poté, co čeští katoličtí modernisté neuspěli v Římě s reformními požadavky a proto se rozhodli reformy uskutečnit cestou činu (via facti) ve svobodném a samostatném církevním společenství. Moderní husité z katolicismu zachovali liturgii a svátosti, z protestantismu převzali biblismus a personalistickou teologii. Podobně jako staří utrakvisté nejsou ani dnešní husité duchovním monolitem. Mezi mými bratry a sestrami jsou sympatizanti liberalismu, protestantismu, anglikánství, katolicismu i pravoslaví. Všechny nás ale spojuje jedna víra a jeden křest. Má osobní pozice by se dala nazvat katolicitou a ekumenickou ortodoxií.


"Střední cesta" | Přihlásit/Vytvořit účet | 54 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Střední cesta (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Čtvrtek, 06. duben 2006 @ 20:42:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výborně, konečně příspěvek, který nikoho neodsuzuje.



Re: Střední cesta (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Čtvrtek, 06. duben 2006 @ 21:45:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Omlouvám se laskavým čtenářům, neboť po větě "z protestantismu převzali biblismus a personalistickou teologii" mi vypadl tento předposlední odstavec:
"Už čtvrtá generace našich teologů rozvíjí svébytnou a nezastupitelnou bohosloveckou tradici, která se na akademické úrovni studuje a vyučuje jako trojiční teologie prostého života (člověk, který se oprostil od zlého, je zahrnut od dialogu lásky tří božských osob a účastní se tak Božího bytí)."
Tento odstavec je důležitý proto, aby se ukázalo, že i my husité máme jedinečné dary Ducha Svatého a nejsme závislí na výpůjčkách z jiných křesťanských církví.
S bratrským pozdravem všem Presbyter



Re: Střední cesta (Skóre: 1)
Vložil: noname v Čtvrtek, 06. duben 2006 @ 21:48:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj.
Dík za hezký článek, v každém případě je o čem přemýšlet. Musím přiznat, že některých pohledech jsme názorově docela blízko. Zcela úmyslně nechci uvádět podrobnosti, to raději až někdy osobním dopisem.
Honza.



Re: Střední cesta (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Čtvrtek, 06. duben 2006 @ 21:58:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky Presbytere za jasnou deklaraci Tvého postoje. Vážím si jej a plně respektuji, i když ne se vším souhlasím. Pokud se k tomu mohu vyjádřit, z mého pohledu je ta snaha po očistě chvályhodná, ale ne plně dotáhnutá do konce. Proto jsou přece jen mému srdci bližší protestantské církve, které šly dál a zároveň blíž Biblické víře.
s úctou
Ucedník Petr



Re: Střední cesta a realita ala Presbyter !!! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pátek, 07. duben 2006 @ 08:57:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Věřím všem lidem dobré vůle, bez ohledu na to, k jaké církvi se hlásí. Papežova slova mě mohou inspirovat tak jako slova mnoha jiných křesťanů.
Pokud katolíci chtějí obnovit mariánský sloup, ať si ho obnoví. Proč kolem toho dělat takový humbuk? Každé větší město má svůj morový sloup se svatými nebo Pannou Marií a nikdo se nad tím neuráží. Od žádného katolíka jsem taky neslyšel, že by památník M. Jana Husa na Staromáku vnímal jako plivanec do tváře. Hus byl mariánským ctitelem a modlil se "Zdrávas Maria" stejně jako husitská církev podobojí po něm. Až na Staromáku znovu vztyčí mariánský sloup, budou se moci Hus a Maria na sebe usmívat.
Bratrsky Presbyter




Re: Střední cesta (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 07. duben 2006 @ 09:58:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravim Presbytere

a dekuji za clanek objasnujici Tvuj postoj.

Ne se vsim ale mohu souhlasit. Velmi si vazim Jana Husa, protoze v dobe kdy to nebylo vubec snadne vykrocil spravnym smerem a rozhodle se duverovat vice Bozimu slovu nez lidem. Verim, ze tak zacal proces navratu k historickemu krestanstvi. Nebylo ale v silach jednoho cloveka aby za svuj zivot, navic predcasne ukonceny koncilem, zvladl tento navrat zcela dokoncit. Proto verim, ze v tomto procesu bylo a je treba pokracovat a nejen "konzervovat jeho zacatek."

Jsem presvedcen, ze nektere veci, ktere pokladas za radikalne protestantske jako napr. predestinace jsou ucenim Bible. Rozumim, ze predurceni muze byt pro mnohe tezke prijmout, tak jako to blo tezke pro me. Vsichni jsem byli vychovani v sekularnim humanismu a nase mysl se proto vzpira uceni v jehoz centru je Buh a nikoliv clovek. Mne trvalo nekolik let nez jsem predurceni - "pod tlakem Bible" prijal.

Mimochodem mam silny pocit, ze zrovna Jan Hus v predestinaci veril.

Zde ale jen kratky a uryvek z Bible, ktery hovori o predurceni velmi jasne:

R
'9,15 Mojžíšovi řekl: 'Smiluji se, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji.'
9,16 Nezáleží tedy na tom, kdo chce, ani na tom, kdo se namáhá, ale na Bohu, který se smilovává.
9,17 Písmo přece říká faraónovi: 'Vyzdvihl jsem tě, abych na tobě ukázal svou moc a aby mé jméno bylo rozhlášeno po celé zemi.'

9,18 Smilovává se tedy, nad kým chce, a koho chce, činí zatvrzelým.
9,19 Snad mi řekneš? "Proč nás tedy Bůh ještě kárá? Může se vůbec někdo vzepřít jeho vůli?
9,20 Člověče, co vlastně jsi, že odmlouváš Bohu? Řekne snad výtvor svému tvůrci: "Proč jsi mě udělal takto?"
9,21 Nemá snad hrnčíř hlínu ve své moci, aby z téže hroudy udělal jednu nádobu ke vznešeným účelům a druhou ke všedním?
9,22 Jestliže Bůh chtěl ukázat svůj hněv a zjevit svou moc, a proto s velkou shovívavostí snášel ty, kdo propadli jeho hněvu a byli určeni k záhubě,
9,23 stejně chtěl ukázat bohatství své slávy na těch, nad nimiž se smiloval a které připravil ke slávě -
9,24 na nás, které povolal nejen ze židů, ale i z pohanských národů.'

Jeste vice to vynikne, kdyz si to prectes z Bible v sirsim kontextu, kde apostol Pavel vysvetli princip na Jakobovi a Ezauvi a ten pak nakonec zobecni - jak na Zidy tak na pohanske narody.

zdravi

reformovany




Re: Střední cesta; Odkazy ke studiu predurceni (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 07. duben 2006 @ 10:30:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravim

vsechny zajemce o studium predurceni-biblickeho uceni na ktere se ovsem pod vlivem sekularniho humanismu jaksi pozapomelo.

Zde jsou odkazy:


http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/60/zodc6005.phtml

http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/61/zodc6104.phtml

http://www.hcjb.cz/Zapas_o_dusi/62/zodc6206.phtml

http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/62/zodc6207.phtml

http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/63/zodc6305.phtml

http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/64/zodc6404.phtml

http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/65/zodc6505.phtml

http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/66/zodc6601.phtml

http://www.hcjb.cz/03_O_cirkvi/04_Vyznani_viry/Pet_bodu_kalvinismu.html?table=O_cirkvi&nr=1

a na GS se nedavno zabyvaly predurcenim clanky:

http://granosalis.cz/article.php?sid=4605

http://granosalis.cz/article.php?sid=4616

http://granosalis.cz/article.php?sid=4630

http://granosalis.cz/article.php?sid=4649

http://granosalis.cz/article.php?sid=4662

http://granosalis.cz/article.php?sid=4681

http://granosalis.cz/article.php?sid=4712

Pozehnane studium preje

reformovany



Stručné, a co - šel bys k nám sloužit? (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Pátek, 07. duben 2006 @ 17:04:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj bratře Jane Presbytere,


pěkný článek, ale stručný. Oceňuji Tvůj postoj psát zde na GS rozumné komentáře, předpokládám, že Tě tak vyučili v Tvé církvi, což jsem ještě více rád.

Jinak to je jistě těžké vypsatv jednom článku, proč je jedna církev zrovna taková nebo jiná. Z pohledu běžného (ana)baptisty směřujete resp. vlastně jste již součástí katolické církve ....

Církev československá je moje rodná, ve které jsem byl pokřtěn, ale nevychován, takže ji mám rád (bez předsudků či nějakého mrzení se) a později se o její vznik zajímal. Jistě i ty víš, že po 1.sv.válce šel kněz později biskup Gorazd k založení pravoslavné církve u nás a kněz Farský zase k založení "občanské" církve československé. I o tom, že původně jedno hnutí co chtělo změnu se hned rozštěpilo,protože lidé chtějí každý trochu jiné.

Papeže uznávají i řeckokatolíci se stejným obřadem jako pravoslavní - protože byl ale Gorazd proti papeži, nemohl se zapojit do této církve a ani určitě nechtěl. Farský zase by sňatky kněžích sice měl, ale ne zjednodušení liturgie, které chtě, takže prostě jiná cesta asi nebyla, než, že část lidí si ustanovila a založila novou církev.

V současnosti už nevidím moc důvodů pro člověka, který chce mít pravoslavnou liturgii aby se nestal řeckokatolíkem a pokud chce vše v češtině spolu s letničními divy, tak i to v současné katolické církvi najde. Jediné co u nás chybí - a co mi přijde jako poslední současný důvod pro existenci husitské církve - je možnost svěcení ženatých můžů na kněze (výjimky jsou možné a dějí se i teď), ale toto zde není (očekávám to ale během roku 2502 nebo 2503 :))).

Jaký máš na to názor? Sloužil by jsi jako kněz, kdybys k tomu byl vyzván bohoslužbu i pro katolíky? Myslím, kdyby Ti zítra biskupové řekli, že se začleňujete mezi katolické kněze a budete sloužit v našich kostelích mši svatou? Vzdělání na to máš, podmínečné svěcení by bylo otázkou chvíle - šel bys k nám sloužit?

Díky za odpověď a těším se na další - o něco delší autorské články!

jarda (křtěný na Jaroslava)



Re: Střední cesta (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Pondělí, 10. duben 2006 @ 11:19:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Radost,
na tento problém se dá také dívat tak, že Bůh při tvoření člověka věděl, že ten se rozhodne tak a ten zas onak. Pokud se pak takový člověk zeptá Hospodina: Proč jsi mne stvořil, když jsi věděl, že se rozhodnu pro smrt? Odpovědí je: Stvoření není tvá věc. Někdo je stvořen pro slávu, někdo je stvořen i když bude nádoba na odpad a hanbu.

Nemesis



Re: Střední cesta (Skóre: 1)
Vložil: daggie v Pondělí, 10. duben 2006 @ 18:25:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Díky milý Presbytere, že už konečně vím, ke kterému směru křesťanství v téhle zemi patříš. Jestli si vzpomínáš, diskutovali jsme před časem zajímavě o Večeři Páně. Nyní tak trochu vím, na jaké duchovní rovině bychom se mohli sejít. Jestliže ty jsi inspirován (jak z tvého článku vyplývá) prací a učením takových reformačních osobností jako byli Jakoubek ze Stříbra a Jan Rokycana, mohu i já přijít se svou troškou do česko-moravského křesťanského mlýna. Mým nejsilnějším zdrojem inspirace z reformace je dílo Petra Chelčického. Myslím, že jeho význam pro dnešní svět je naprosto nedoceněný a i někteří čeští světští historikové jsou z toho poněkud na větvi, jak hluboce ovlivnil např. L.N. Tolstého v jeho křesťanském myšlení. Tolstoj pak ve svém díle měl vliv na M.Gándího a jeho nenásilný boj za lidská práva-což byl způsob politické práce naprosto neobvyklý v té době a hlavně v hinduistické a budhistické Indii (s jejich "karmou" jakožto lidsky nezměnitelným osudem). Návaznost na nenásilné hnutí za lidská práva černochů v USA, které vedl baptistický kazatel Martin Luther King je podle historiků prokázaná. Chelčického angažovanost ve společnosti, kdy napomíná mocné a bohaté a také jeho odvaha vystoupit v 1. polovině 15. století a v podstatě prohlásit: "Bratři, všechno špatně, pojďme zpátky ke Kristu a apoštolům v Novém zákoně!" mě i po cca 600 letech fascinuje. A myslím, že dnes je pro mou generaci vhodná doba, vystoupit a plynule navázat na jeho dílo praktickými skutky. Co se týká aplikace jeho teologie a díla, mohu se inspirovat u Moravských bratří v Ochranově. To je můj další velmí silný zdroj inspirace. Tentokrát však NZ křesťanství v praxi. Tolik můj příspěvek k individuálnímu naplňování odkazu české a moravské reformace.



Stránka vygenerována za: 0.59 sekundy