Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 443 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462161
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Co přinesla diskuse o KAMu?
Vloženo Neděle, 02. červenec 2006 @ 18:06:59 CEST Vložil: Bolek

Charismatici poslal Benjamin

na Notabene zveřejnil Krytyk tento článek:Co přinesla diskuse o KAMu? Pokusím se shrnout témata, která otevřela diskuse kolem mého článku Kam vede KAM baptistickou mládež?, a která pokračovala zejména v článcích Kampak asi jde KAM? a Odpověď všem čtenářům Grano Salis od místopředsedy KAM Viktora Hojky. Impulsem k prvnímu článku a k diskusi samotné, byl materiál, který jsem v dobré víře považoval za materiál KAMu a až dodatečně jsem zjistil, že jde o materiál sdružení Nový život, jak jsem již vysvětlil v článku Jak to bylo s materiálem kritizovaným Krytykem. Omluvil jsem se za tento omyl jak čtenářům tak vedoucím KAMu. Nicméně tato brožurka také obsahuje učení o multiplikaci a učednictví a tedy se podle mého zásadně s učením KAMU nerozchází, byť materiály KAMU mohou být napsány méně provokativně, a tak otázka, kterou jsem položil v nadpisu článku Kam vede KAM baptistickou mládež? zůstává. Diskuse, kterou článek vyvolal, přinesla témata, která jsou aktuální a stále živá. Věřím, že diskuse o nich vnese do těchto nejasností více světla a že bude užitečná pro další směřování výchovy a vzdělávání naší baptistické mládeže:

1. Dle vyjádření místopředsedy KAMu Viktora Hojky je KAM paracírkví, má své vlastní vyznání víry, ovlivňuje mládež prostřednictvím Školy vedoucích mládeže a stáží, při kterých se mění jejich charakter a mnozí mladí jsou po takovém roce odevzdanější a i radikálnější a leccos hrozí. Další běžný spor mezi mládežníky, navracejícími se studia v KAMu a sborovými autoritami: Mládežník buduje tým vedení mládeže a starší sboru je nepokládají za zralé být v tomto týmu. A protože mládežník argumentuje: V KAMu mě učili, že můžu, tak starší pak mají problém s KAMem. Princip paracírkve s vlastním učením je zdroj potenciálních konfliktů v našich sborech. Absolventi školení KAMu se nutně musí rozhodovat mezi učením a důrazy v mateřské církvi a učením, které jim bylo vštípeno v KAMu. 2. Dle vyjádření místopředsedy KAMu Viktora Hojky jeden z filolozoficko-služebních předpokladů v KAMu je princip učednictví a multiplikace (jako KAM - i mnozí lektoři včetně mně - věříme v důraz "multiplikace). Jsou známy různé modifikace tohoto principu od různých, a v tomto případě vskutku zejm. amerických organizací . Například model G 12, různé manažerské modely, zakládání sborů, služby růstu církve atd. Princip však bývá zpravidla identický: Vyškolený vedoucí se věnuje skupince lidí, kde si zvolí potenciálně vlivné a perspektivní budoucí vedoucí, jim se pak více věnuje, oni se od něho učí, a tito pak zase získávají a vedou další... Možná budete protestovat, ale toto je vskutku model, kde si člověk činí své učedníky. Z materiálu KAM „Strategie Kristovy služby“ KAM, 2003, str. 11: „Vidíme, že Ježíš od začátku zaměřoval svou pozornost na jednotlivce, které k němu Bůh zjevně přitahoval. Je důležité, abyste také poznali, koho vám Bůh postavil do cesty – potenciální učedníky, jež vám svěřuje. Budou to lidé, kteří mají touhu duchovně růst a mají zájem být s vámi. Než půjdeme dál, napište si jejich jména. Jednotlivci, které mi Bůh svěřil:“ (následují volné řádky kam má mládežník zapsat tato jména). Poté následuje detailní manuál, jak se má mládežník, který sám je mnohdy v začátcích (v učení) věnovat učedníkům po vzoru Krista. Můžete sice namítnout, že nejde o učedníky člověka, ale celý kontext podle mne nasvědčuje, že tomu tak je. Myslím, že něco takového jednoduše není možné vyučovat a už vůbec ne paracírkevní organizací. Proč? Učednictví, je úkolem církve, Těla Kristova, nikoliv paracírkevní organizace, natož jednotlivců, a musí se na něm podílet celá církev, Tělo Kristovo, včetně všech jeho darů a služebností. Pouze Kristus mohl mít své učedníky, resp. svých Dvanáct učedníků a dnes - analogicky - pouze Tělo Kristovo může vytvářet učedníky skrze komplex svých služebností. 3. Dle vyjádření místopředsedy KAMu Viktora Hojky KAM nemá jednoznačnou dárcovskou teologii a jako KAM máme moc rádi letniční i charizmatické sbory a církve. Paracírkevní organizace vždy v historii vystupovala s určitými důrazy, které se jí zdálo, že v určitém období chybí. Řadíme se k fundametálnějšímu než liberálnějšímu proudu jak v učení tak v modelech služby a tak víme, že můžeme participovat na výchově mladých vedoucích jen omezenému spektru církví. Nejednoznačnost, ale spíše neprůhlednost teologie KAMu s důrazy na principy učednictví a multiplikace včetně fundamentalistického směřování, které jsou v kontrastu i v přímém rozporu s baptistickými důrazy a principy, zejména s principem svobody svědomí a všeobecného kněžství. 4. Dle vyjádření místopředsedy KAMu Viktora Hojky KAM vyhotovuje pravidelné finanční zprávy pro zúčastněné o stavu jejich střediska, o tendenci, cash flow, závazkách, aktivech, pasivech atd (1-4 zprávy měsíčně). Přestože KAM deklaruje nezávislost na "jedné bohaté vůdčí" církvi, jsou jeho příjmy netransparentní a není zřejmé, kdo jaký projekt a jakou částkou podporuje. Ačkoliv má mnoho malých dárců a nejedná se o velké sdružení, protékají jím desítky miliónů korun. Hodnota nemovitosti je ca. 67 mil. Kč, ročně na svou činnost přijímá ca. 18 mil. Kč. Je pozoruhodné, že takové částky vybere malé sdružení od malých dárců, aniž by za ním stálo silné hnutí. Důvodem pro otevírání tohoto tématu není závist, jak se snaží někteří stoupenci učení KAMu podsouvat, ale snaha zjistit, zda za KAMem opravdu stojí nějaké finančně silné hnutí, jehož teologické důrazy jsou vyučovány. 5. Dle vyjádření místopředsedy KAMu Viktora Hojky má ŠVM svou linii, která vznikla bez sponzorů - v hlavách křesťanů - členů českých sborů za pomocí Krista,- první skupina byla vyučována "v garáži, kde se scházela mládež". Postupně vedoucí tohoto programu objevili "bezpodmínečné" dárce a to umožnilo rozvoj ŠVM do dnešní podoby. Přesto KAM učí důrazy a principy (učednictví, multiplikace), které jsou vlastní konkrétnímu hnutí. 6. Dle vyjádření místopředsedy KAMu Viktora Hojky Pokud církve, či jednotlivce tomuto modelu nevěří a je jim hlavní překažkou pro vyslání svých studentů i do našich ostatních seminářů a kurzů, pak tomu plně rozumíme a věříme, že můžeme zůstat jednotni v Kristu - ne v jeho modelu. V rozporu s tímto tvrzením KAM usiluje rozšiřovat svůj vliv v církvích a sborech získáváním a školením (koučováním) vedoucích církví a sborů: V roce 2004 se KAM rozhodl rozšířit oblast koučinku. Jde o cílenou a systematickou pomoc vedoucím církevním pracovníkům v rozvoji jejich služeb a sborů. Důvodem tohoto rozhodnutí je potřeba a otevřenost církví ke spolupráci na úrovni vedoucích sborů. KAM přijal Viktora Hojku na plný úvazek, aby se věnoval rozvoji této oblasti. V listopadu a prosinci 2004 se soustředil na osobní fundraising a na komunikaci a budování vztahů s vedoucími, s jejichž sbory KAM už nějaký čas pracuje.
 
V roce 2005 se oddělení koučinku chce zaměřit na
1) budování vztahů s vedoucími sborů
2) budování důvěry v tuto novou formu služby (její pochopení)
3) vyhlížení dalších potenciálních koučů
Zdroj: Výroční zpráva KAM 2004 Pokud KAM získá vedoucí sborů, pak není problém získat svolení ke školení vedoucích mládeže. Toto jsou některá témata, která mě v diskusi zaujala. Věřím, že budou inspirací pro naše diskuse a zvažování v našich sborech, při rozhodování o vysílání našich mládežníků na školení KAMu a o financování těchto aktivit i o nákupu související literatury.
Na závěr vkládám některé komentáře z diskusí, které jsou zajímavé pohledem, který je protichůdný tomu, který KAM propaguje : Mládež musí srůst se sborem a se svojí církví a ne s paracírkevní organizací, o které téměř nikdo nic neví. Taky výchovu svých dětí nesvěřím sousedům, i když máme nadstandardní vztahy. Církve se nemohou vyvléci z toho starat se o svoji mládež. Je mi samozřejmě podezřelé, když stejné materiály lze s úspěchem použít jak pro"autoritou nespoutaného" baptistu, tak pro "disciplinovaného" letničního. Až příliš povědomé mi je schéma:  - získej vůdce
- vyškol je
- vytvoř z nich pyramidu
- a ti ať přivádějí další
Posledním kamínkem do mozaiky mi bylo, když KAM svůj hotel propůjčil "manažerským" kurzům pro křesťany To, co příručka popisuje jsou zakázané nástroje, prostředky, které v církvi (ať už nese jakékoli jméno) být použity nesmějí. Je to jako kdyby tesař použil k opracování dřeva dynamit. Učedníky nemáme činit sobě, ale Kristu. Na místě Krista dnes nestojí člověk, ale v Duchu svatém církev (jeho tělo). Učednictví nespočívá v tom zvolit si exkluzivního vůdce a následovat ho. Následovat máme Krista, ne člověka. Ježíš byl apoštol, učitel, prorok, pastýř i evangelista a proto jej bylo možné následovat. Avšak jsou snad všichni učiteli, jsou snad všichni proroky...? Nikdo si proto nemůže nárokovat Ježíšův vztah s učedníky jako svůj vztah s jinými věřícími! Učednická pyramida není NZ modelem. Setkáme se s ní ale u řkc učení: věřící-farář-biskup-arcibiskup-kardinál-papež (s různými liturgickými obměnami hodností). Právě v řkc existuje pyramidální následování viditelní hlavy, papeže, náměstka Kristova. On sám nemůže být nikým souzen, nelze jej odvolat, natož káznit, a je v otázkách učení neomylný. Vůdcovské, pyramidální modely vznikly v "Učednickém hnutí" a mají své analogie např. v SPK, KAMu, Cell Movement atd. Tento pyramidální princip, kdy špička pyramidy má vizi a ostatní ji musí uskutečnit - jinak vypadnou z kola ven, je dnes velmi rozšířený a velmi, velmi nebezpečný.
 


"Co přinesla diskuse o KAMu?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co přinesla diskuse o KAMu? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Neděle, 02. červenec 2006 @ 23:58:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poznámky - kritika izolacionismu (smím-li to tak nazvat):

Začněme od konce, tam jsou totiž věci nejzávažnější.

1/ "Tento pyramidální princip, kdy špička pyramidy má vizi a ostatní ji musí uskutečnit - jinak vypadnou z kola ven, je dnes velmi rozšířený a velmi, velmi nebezpečný."
- přistihli jste, prosím, někoho ze zůčastněných - KAM, citace z inkriminované brožurky - při něčem, co by nasvědčovalo tomuto myšlení? Já nikoli.

Krytyk tvrdí, jak je to rozšířené - no řekněme...
Ale kde? Rozhodně ne v materiálech, které nám byly předloženy, a rozhodně ne v ničem, co zde prezentoval KAM.
Nedá se to říci jinak: krytyk se jen tváří, že něco analyzuje, ale pak se na své materiály vybodne a v závěru vyšije takovouto větu - prostě hanebnou pomluvu. !!!
Už jen za to si zaslouží červenou kartu.

2/ "To, co příručka popisuje jsou zakázané nástroje, prostředky, které v církvi (ať už nese jakékoli jméno) být použity nesmějí"
- hmm, a jak na to autor přišel? Zdůvodnění chybí.
- kdo to zakázal a kde? V Bibli nic takového nenajdeme, mohl bych usoudit, že to zakázal někdo v BJB, ale pochybuji. Prostě krytykův osobní názor. Ale chybí mi ty důvody, a především mi chybí pozitivní konstrukce přístupu ke kritizovanému materiálu: nejprve vysvětlit, jak konkrétně a prakticky krytyk činí Pánu učedníky, a v čem je ten základní rozpor s praxí jeho resp. jeho církve.

3/ "Učedníky nemáme činit sobě, ale Kristu."
- to je mi objev!
A on někdy někdo tvrdil něco jiného, než že máme povolávat Pánu učedníky? Jsem v církvi už bezmála třicet let, a v životě jsem nespatřil NIKOHO, kdo by v církvi tvrdil, že nemáme povolávat učedníky Pánu, ale sobě.

Krytyk totiž zde nepolemizuje s KAMem, ani s Novým životem, ale s další hanebnou pomluvou, kterou sám zasel!

pozn.: v základech mého osobního vyučení, jak jsem ho sám dostal leží dvojí písemný materiál: a) kurzy Navigátorů b) Colemanova kniha Mistrův plán. Proto jsem nasál přímo s mateřským mlékem, že povolaní učedníci mají za úkol vychovávat další učedníky podle slova z 2 Tim 2,1n.
Můžete se mnou o tom debatovat, a to i kriticky, kdo chcete, ale neříkejte mi, že následovat toto slovo znamená, že "činím učedníky sobě, a ne Kristu."

4/ "Církve se nemohou vyvléci z toho starat se o svoji mládež"
- jako by někdo této samozřejmosti oponoval!

Krytykovi je podezřelé, že stejné materiály lze použít jak pro baptistu, tak pro letničního.
Opravdu nechápu, co si tento člověk představuje pod pojmem církev. Máte v BJB hodně takových lidí?
Já baptisty skoro neznám, pár jsem jich v životě potkal, a všech těch, které jsem potkal, si vážím. Ale tento postoj mi fakt nevoní. Není to sektářství? Nachci nikoho lacině obviňovat, jen říkám, že z ekumenického hlediska je to prostě nepochopitelné. Asi jsem omezený já, když neumím jiný, než ekumenický "zřetel" použít.

5/ za zvláštní zmínku stojí krytykovo okaté upozorňování, že KAM je paracírkevní organizace.

To přece víme, a nedivíme se tomu. To jako má být špatně? Paracírkevních organizcí jsou tisíce, v naší zemi desítky, a nejznámější z nich je asi Evangelikální aliance. Paracírkevní organizace jsou součástí církve zrovna tak jako denominace nebo teologické semináře.

Tyto organizace jsou místním sborům k mnohému užitku, protože často slouží tam, kde to sbory neumí , a pokud někdy jejich služba vyvolává taky napětí nebo otázky, tak to jsou problémy bžného života, které se nijak neliší od podobných napětí UVNITŘ nějaké denominace nebo sboru. Je třeba je řešit v mezích slušnosti, tolerance, a především se vzájemnou úctou k Božímu dílu, v němž se navzájem doplňujeme.

Nemohu se od samého začátku zbavit dojmu, že někteří baptisté by tu zkrátka byli sami! Snad si krytyk myslí, že on a jeho trpasličí denominace reprezentuje Boží dílo v našem národě?
Pokud si to nemyslí, tak ať přizná veřejně a rovnou, že ostatní spoluslužebníci, např. chatismatici a letniční, anebo KAM, anebo i Nový život (ten ale vůbec neznám), slouží stejnému Pánu a stejně dobře, jako BJB. Aby bylo jasno.

To jsou hlavní poznatky, které nám také přinesla diskuse kolem KAMu.
Na nejapné upozorňování na jakousi neprůhlednost KAMu není, prosím, důsledkem nějaké neznalosti, ale docela obyčejné lidské žárlivosti.

Že je práce KAMu v rozporu s principy osobní svobody a všeobeckého kněžství není ani omyl, ale pustá lež.
Ostatně - krytyku - to nejsou žádné baptistické principy, to jsou evangelické důrazy a principy.

Naproti tomu učednictví a multiplikace jsou vlastní stovkám konkrétních hnutí napříč celou církví. Baptisté se tomu těžko budou vyhýbat, ale v tom by tě měli poučit jiní baptisté, např. Billy Graham.

Krytyk píše: " Absolventi školení KAMu se nutně musí rozhodovat mezi učením a důrazy v mateřské církvi a učením, které jim bylo vštípeno v KAMu."

Nevím proč nutně, ale jistě se to často stane. To je dobře, že se to stane. Nikde v Bibli jsem nečetl, že zdravé učení pronesou až k naší generaci pouze a jedině baptistické sbory. Na ty ostatní pak pozor!
Nejen že jsem to nečetl, ani se to nedá očekávat. Baptistické sbory potřebují totéž, co moje církev: vyučování zvenku!

A my se pak musíme rozhodovat. To je projev Božího života v nás. Vzpomenutý princip osobní svobody a všeobecného kněžství.

Olin









Re: Co přinesla diskuse o KAMu? (Skóre: 1)
Vložil: JakubV v Pondělí, 03. červenec 2006 @ 07:54:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je pozoruhodné, kolik úsilí emeritní předseda nechvalně proslulé Křesťanské misijní společnosti vynaložil, aby v bodech 1. až 4. lstivě podstrčil čtenářům lživá tvrzení, že kurzívou psané závěřečné odstavce článku jsou Krytykovým tvrzením. Přesto, že tam Krytyk jasně píše, že jde o další zajímavé komentáře z diskuse na Granu. Nejprve tedy lživě podstrčil Krytykovi co neřekl a pak s ním o tom živě polemizuje. Zde nalézám těžiště tohoto manipulativního mediálního pokusu.

Ani já se nedivím, že se expředseda nediví, že KAM je paracírkevní organizací. Tou přece byla (a snad ještě je?) i jeho smutně proslulá KMS, a to přece za zvažování stojí. Zejména při kategorickém apelu páně expředsedy KMS, že "Baptistické sbory potřebují totéž, co moje církev: vyučování zvenku!". Expředseda KMS ví naprosto přesně, co jiné církve potřebují a je zřejmě odhodlán je donutit i přes očividný odpor některých jejich členů, aby jeho přesvědčení bezpodmínečně akceptovali. Vzácný to příklad samozvané naddenominační apoštolské autority!



Re: Co přinesla diskuse o KAMu? (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Pondělí, 03. červenec 2006 @ 23:21:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ke stejnému článku na Notabene připsal Ampel tento komentář:   Chtělo by to ještě doplnit závažné výroky z diskuse, které otevřely téma vměšování se do baptistických sborů a "vyučování zvenku": Bývalý představitel Křesťanské misijní společnosti Olin Kadlec pronesl v diskusi k článku Kam vede KAM baptistickou mládež? tyto pozoruhodné výroky: Toto se snažím vytrvale a věrně přinášet a zastávat v prostředí evangelikálních církví. Jejich učení, jejich vliv, jejich učitelé a vliv těchto se má mísit, mají se navzájem ovlivňovat,a každý evangelikál by měl vědět, že sbor a denominaci, v které žije, si sám vybral a že to může kdykoli změnit nebo "nakřížit".

Žádný baptista, například, nemá nárok, aby mládež jeho sboru byla pod vlivem pouze jejich sborových autorit a "uznaných" učitelů. Rozhodně není na škodu, když budou konfrontováni s učením letniční církve, jak zde bylo řečeno o KAM. Ať se rozhodnou sami, zda si z toho vezmou jen něco, nebo třeba všechno. A je-li to dobré, ať to klidně nosí do svého sboru.

Zatím to totiž vypadá, že nějaký baptista nesnese pomyšlení, že by baptistická mládež mohla taky poslouchat někoho jiného, než baptistické autority. A to skutečně s*****í zneužitím vůdcovské autority, ale na straně onoho baptisty! a  v diskusi k článku Co přinesla diskuse o KAMu? tento pozoruhodný výrok: Baptistické sbory potřebují totéž, co moje církev: vyučování zvenku!


Křesťanská misijní společnost (KMS) byla donedávna hlavním nástrojem charismatiků pro implementaci jejich učení do necharismatických protestanských církví. Poté, co byla její činnost demaskována a ztratila důvěru vedení některých církví a sborů, nemohla již tuto činnost tak účinně vykonávat a její úlohu postupně převzala Česká evangelikální aliance (ČEA), kterou nyní charismatici zcela ovládají.



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy