Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116473020
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Proroci
Vloženo Úterý, 11. červenec 2006 @ 05:52:20 CEST Vložil: Bolek

Kázání poslal xvejvodam

Matouš 23,34-39

34Hle, proto vám posílám proroky a učitele moudrosti i zákoníky; a vy je budete zabíjet a křižovat, budete je bičovat ve svých synagógách a pronásledovat z místa na místo, 35aby na vás padla všechna spravedlivá krev prolitá na zemi, od krve spravedlivého Ábela až po krev Zachariáše syna Bachariášova, kterého jste zabili mezi chrámem a oltářem. 36Amen, pravím vám, to vše padne na toto pokolení. 37Jeruzaléme, Jeruzaléme, který zabíjíš proroky a kamenuješ ty, kdo byli k tobě posláni; kolikrát jsem chtěl shromáždit tvé děti, tak jako kvočna shromažďuje kuřátka pod svá křídla, a nechtěli jste! 38Hle, váš dům se vám ponechává pustý. 39Neboť vám pravím, že mě neuzříte od nynějška až do chvíle, kdy řeknete: 'Požehnaný, který přichází ve jménu Hospodinově.'"





Druhé čtení je částí promluvy, kterou Pán Ježíš v chrámě před svým ukřižováním směřoval zejména na adresu farizeů. Zní velice tvrdě, ale jedná se vlastně o odpověď na řečnickou otázku, kterou Pán Ježíš pokládá v předcházejícím verši Matoušova evangelia, ta otázka zní „Jak uniknete pekelnému trestu?“.



Dnes si připomínáme umučení prvomučedníka Štěpána, který byl prvním, na kterém se naplnila slova Pána Ježíše o pronásledování. Tedy v jistém smyslu první, neboť Pán Ježíš vlastně, ačkoliv používá budoucí čas mluví i o minulosti a současnosti zároveň.

V celé promluvě je vlastně zřetelné, že nemluví člověk nýbrž všemohoucí Bůh.

Bůh posílá proroky, učitele, zákoníky, Bůh chtěl shromáždit děti Jeruzaléma jako kvočna.

Bůh ponechává dům pustý….

Napadají mne asi tři výklady této biblické pasáže. Každý se pohybuje trochu v jiné rovině.

První a nejzřetelnější historicko-náboženský je směřován na skutečné farizeje a potažmo židovské náboženství.Oni byli první, kdo odmítli radostnou zvěst vyhlášenou Kristem i jeho učedníky, oni první kamenovali a vraždili proroky, jejich Dům se ponechal pustý – tedy nejprve po stránce duchovní, kdy si Bůh zbudoval chrám ve své církvi, podruhé, když byl chrám doslova zpustošen. V Písmu lze ovšem docela zřetelně nalézt předpověď, že jednoho dne velká část židů řekne o Pánu Ježíši: Požehnaný, který přichází ve jménu Hospodinově!“

Vyznají, že Ježíš je ten, kdo přichází ve Jménu Hospodinově a tím opět stanou ve společenství s Bohem a jeho lidem. A tehdy opět uvidí Boha, kterak přebývá mezi nimi.

Jedná se tedy o text prorocko-eschatologický, tedy text, který kárá, napomíná, ukazuje cestu, ale i budoucí vývoj a dobu konce.

Jak tento text ještě může mluvit k nám dnes do dnešní situace. Říká nám, jako Kristově církvi, že pokud budeme skutečně těmi, kdo patří Kristu a necháme se jím posílat jako jeho poslové, budeme držet a kázat Boží slovo, nevyhneme se zřejmě pronásledování a kamenování. V tom lepším případě v uvozovkách, v tom horším třeba i bez uvozovek. Lidé totiž neradi mnohdy slyší zprávu, se kterou nás Pán Ježíš posílá. Je to zpráva dobrá. Evangelium, je to zpráva Boží milosti, odpuštění hříchů. Proč je tedy důvodem pronásledování, křižování, kamenování….?

Podívejme se na farizeje – nejpřísnější sekta židovského náboženství, vyhlášená svou zbožností, životem podle židovského zákona, ale jistě i dobročinností.

V čem byl tedy problém, když jím bylo zvěstováno Evangelium? Problém je v tom, že když někomu něco odpouštíte, automaticky to předpokládá vinu, situaci, kdy je ten dotyčný v nepořádku. Ale když si někdo myslí, že on je v pořádku, nastává problém…a někdy může mít i velmi krvavé vyústění, vzpomeňme Štěpána.

Třetí výklad spočívá v tom, když celou situaci otočíme. Nebudeme teď těmi posílanými, ale těmi, za kterými proroci, učitelé a zákoníci přicházejí. Vážené sestry a vážení bratři, jak reagujete, když za vámi někdo – kdokoliv přichází s napomenutím, s tím, že nejste v pořádku. Myslím, že často je to tak, že nás napadají věty typu: „A co ty mě máš co kritizovat?“ „Zrovna ty.“ Nebo „podívej se na sebe jakej si gauner a pak něco říkej.“

To vědomí, že já nemám problém, já jsem v pořádku, to vědomí je mnohdy silné a to, bohužel i u nás křesťanů. A běda „prorokovi“ (myšleno přeneseně), který za námi přichází: „Prásk šutrem po hlavě“. A nemusí jít jenom o člověka, někdy k nám proroci promlouvají třeba z Písma, zjistíme jak nás jeho slova usvědčují a co řekneme. Není to tak zlé, nelze to brát tak doslova nebo Písmo rovnou zavřeme?

Je pravdou, že ti, kdo jsou posílání od Pána, nepřinášejí jenom slovo o problému, o vině, o hříchu, ale vždy a hlavně ukazují cestu ven, řešení…ukazují Boží milost, lásku a milosrdenství.

Dříve bylo v církvi zvykem volat Kyrie eleison, Pane smiluj se! A to je ,myslím, ta správná reakce na zprávu o problému v nás, o chybách které činíme, o hříchu…padnout na kolena a volat Bože smiluj se! Já nejsem v pořádku, ale ty jsi ten, kdo mě volá k sobě jako kvočna svá kuřátka, ty jsi ten, kdo mi může pomoct v tom boji se mnou samotným, ty jsi ten, kdo mě může pomoci měnit se k tvému obrazu a činit spravedlivé skutky.



Pane, smiluj se nad námi, dej nám pokorné srdce, mysl ochotnou ke změně smýšlení a sluch otevřený hlasu tvých proroků. Dej ať jsme tvými svědky, ochotnými tě následovat a kázat tvé slovo i za cenu pronásledování a ústrků.

Amen


"Proroci" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

ad farizeji (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Úterý, 11. červenec 2006 @ 13:55:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

ad Podívejme se na farizeje – nejpřísnější sekta židovského náboženství, vyhlášená svou zbožností, životem podle židovského zákona, ale jistě i dobročinností.


poznámka:

Asi se i mnoha farizeů dotklo Ježíšovo působení a dílo jeho apoštolů, ač patřili politicky k těm jejichž strana jej zavrhla. Možná Nikodém nebo Josef z Arimatie, ale hlavně o tom svědčí chudák apoštol Pavel a to osobně.

============
K proroků jinak není asi co dodat - přicházeli a přicházejí a často to s nimi skončí podobně ...

jarda



Re: Proroci (Skóre: 1)
Vložil: nasloucham v Úterý, 11. červenec 2006 @ 15:18:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pane, smiluj se nad námi, dej nám pokorné srdce, mysl ochotnou ke změně smýšlení a sluch otevřený hlasu tvých proroků. Dej ať jsme tvými svědky, ochotnými tě následovat a kázat tvé slovo i za cenu pronásledování a ústrků.

Amen



Re: Proroci, vize Štěpána (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 11. červenec 2006 @ 22:57:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na Štěpána vzkřikli, když řekl, že vidí nebesa otevřená.
Byli vychovaní k poslušnosti, a nesnesli vyvyšování, to je rouhání. Také u Ježíše :
Matouš 26,64 Dí mu Ježíš: Ty jsi řekl. Ale však pravím vám: Od toho času uzříte Syna člověka sedícího na pravici moci [Boží, ] a přicházejícího na oblacích nebeských.
26,65 Tedy nejvyšší kněz {biskup} roztrhl roucho své, řka: Rouhal se. Což ještě potřebujeme svědků? Aj, nyní jste slyšeli rouhání jeho.
U Štěpána:
Skutky 7,56 I řekl: Aj, vidím, nebesa otevřená a Syna člověka stojícího na pravici Boží.
7,57 A oni zkřikše hlasem velikým, zacpali uši své, a obořili se jednomyslně na něj.

V obou případech nepřiouštěli, že by Syn člověka mohl být v nebi.
Byli vychovaní v tom, že musí člověk je zde na zemi a ěmitec.
Je to sice pokorné (až na skřípání zubů), ale nepřipouští myšlenku na pozvednutí se nad hroudu země.




Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy