Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 245, komentářů celkem: 429580, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 547 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
oko
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116497287
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II.
Vloženo Středa, 11. říjen 2006 @ 19:23:01 CEST Vložil: Olda

Kázání poslal Karels

Abych více vysvětlil rozdíl mezi Torou Mojžíšovou a Torou Ježíšovou, uvedu několik postřehů, které jsem objevil při čtení písma. V listě Galatským [1] je o zákonu správně řečeno, že byl nad námi dozorce. Řecký termín označující dozorce je paidagogos. Okamžitě se nám vybaví české slovo pedagog – učitel. Avšak úplně původní význam řeckého slova paidagogos znamenal – otroka, služebníka, který měl za úkol odvádět děti svého pána do školy k učiteli a zase je přivádět nazpět domů.

Vyložit, přeložit řecké slovo paidagogos českým slovem dozorce odpovídá daleko více významu, který zákon, Tora Mojžíšova měla a má pro všechny, kteří by se chtěli podřídit přikázáním Tory. Mojžíšova Tora neměla jiný smysl, než nás přivést k jedinému a pravému Učiteli, jímž je Ježíš Kristus. Paidagogos nejspíš mnohem později získal konotaci, význam – učitel. Je jedna situace, jedna událost ve Svatých textech Bible Nového zákona, která osvětlí ještě mnohem více to, co se vám tady snažím předat, vážení čtenáři Grano Salis. Jde o příběh, který je nadepsaný v ekumenickém překladu – „Proměnění na hoře“. Nadpis tohoto biblického oddílu (Mt 17:1-13) naprosto neodpovídá obsahu a ponaučení z tohoto příběhu. V tomto příběhu totiž v žádném případě nejde na prvním místě o nějakou metamorfózu Našeho Spasitele Ježíše Krista. Ano, na hoře se udála proměna Ježíše, ale to není hlavním tématem příběhu. Celý příběh, kdy Ježíš Kristus vystupuje na vysokou horu spolu s učedníky, totiž ukazuje k mnohem závažnějším skutečnostem, k mnohem závažnějším okolnostem. Celá terminologie, celý jazyk tohoto biblického oddílu ukazuje na jinou událost z konkrétního období Starého zákona. Tento oddíl (Mt 17:1-13) totiž ukazuje k přijetí desatera na hoře Sínaj. (Ex 19:17-20:22) Stejný jazyk obou biblických textů – vysoká hora, oblak, Mojžíši zářila tvář [2], Ježíši zářila tvář jako slunce – „…jeho tvář zářila jako slunce…“ (Mt 17:2) Ale zatímco na hoře Sínaj, přijímá Mojžíš pro Izrael desatero, dekalog, tzv. deset slov, v našem příběhu o proměnění Ježíše stejně tak učedníci a potažmo i my něco přijímáme. V příběhu nadepsaném „Proměnění na hoře“ také promluvil Bůh. A co nám Pán Bůh sdělil? Přečtěme si to společně: „Toto jest můj milovaný Syn, kterého jsem si vyvolil; toho poslouchejte.“ (Matouš 17:5) Zatímco na hoře Sínaji, bylo vydáno desatero, na této hoře, byl vydaný také zákon – což znamená naši poslušnost vůči Pánu Ježíši a vůči Jeho učení! Dá se tedy díky podobným souvislostem, podobným okolnostem při vydání desatera a tomuto příběhu o Ježíšově proměnění na hoře, hovořit o Toře Ježíšově. Ovšemže desatero není Tora, ale je jejím stručným vyjádřením. Na potvrzení mého uvažování, náš bratr apoštol Pavel konstatuje: „Těm, kteří jsou bez zákona, byl jsem bez zákona, abych získal ty, kteří jsou bez zákona - i když před Bohem nejsem bez zákona, neboť mým zákonem je Kristus.“ (1 Korintským 9:21) Jak je to se skutky ze zákona, které někteří naši sourozenci vykonávají? Pokud je vykonávají, protože jsou spasení, potom je to v pořádku. Pokud tyto skutky vykonávají, aby byli spasení, potom to v pořádku není. Já osobně chápu Svaté texty Bible Starého zákona jako pokladnici inspirace pro konání všelikého dobrého skutku. Přikázání ze Starého zákona, z Tory, ale pro nás křesťany nejsou žádným způsobem závazné. Karels
poznámky: 1. Bible, list Galatským 3:24-25 2. „Když pak Mojžíš sestupoval z hory Sínaje, měl při sestupu z hory desky svědectví v rukou. Mojžíš nevěděl, že mu od rozhovoru s Hospodinem září kůže na tváři.“ (Exodus 34:29)


"Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II." | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 13. říjen 2006 @ 10:28:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karlsi,

myslím, že přikázání SZ jsou i pro nás naprosto závazná.

(Pán Ježíš také řekl: "Nemyslete si, že jsem přišel zrušit zákon, ...ale dovršit a ...dokud nepomine nebe a země, nepřestane platit jediný puntík aneb jediná čárka zákona.")

Pán Ježíš tedy dovršil přikázání zákona a přinesl nám to hlavní, totiž zákon Lásky, zákon Ducha, skrze něhož můžeme podle těchto přikázání žít a naplňovat také i Jeho vůli.

Bůh Ti žehnej
jdu



Pro Karlse a mykl (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 13. říjen 2006 @ 13:20:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajisté Pán Ježíš mluvil především o desateru,

víme přece trošku, co dělal, učil a jak žil Pán Ježíš, apoštolové i novozákonní církev.

Tak mi zde, prosím, bratři, nepřipisujte něco, co jsem neřekl.

S úctou
jdu



Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 13. říjen 2006 @ 14:37:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Buď platí celá Tora, nebo neplatí pro křesťana vůbec. Skvělý argument, který jsem zaznamenal od Karla Orlíka. Tora, což je pět knih mojžíšových byla na jediném svitku, že? A těžko bys židovi vysvětloval, že neplatí desatero, které je 50 cm od okraje svitku a že svitek musíš rozbalit třikrát... Prostě je neplatný celý "svitek", celá Tora i se svými přikázáními pro novozákonního křesťana.

Takže se domnívám, že sice 5. knih mojžíšových má tento význam: "Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti." (1 Timoteovi 3:16) /shodou okolností 3:16 jako Jan 3:16/, ale už nemusíme naplňovat jediné přikázání z Tory...

Jinak by nemohlo platit: "Všecko (když je řečeno včecko, tak už není místo pro nějakou vyjímku), čeho je třeba k zbožnému životu, darovala nám jeho božská moc, (a teď se dozvídáme, co to je, je to Tora, ne! Je to Ježíš Kristus) když jsme poznali toho, který nás povolal vlastní slávou a mocnými činy. (2 Petrova 1:3)

Karels





Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy