Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 432 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471064
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: PREDESTINACE - důležité učení NZ ?
Vloženo Pátek, 13. říjen 2006 @ 13:04:24 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal BohemianAnonymus

PREDESTINACE  -  OPRAVDU  DŮLEŽITÉ  UČENÍ  NZ  ? Reakce na některé aspekty článku br. Reformovaného. Biblické texty použité v argumentaci : 1) Př. 6 : 16 "Těchto šest věcí Hospodin nenávidí a sedmá se mu hnusí : Přezíravé oči, zrádný jazyk, ruce, které prolévají nevinnou krev, srdce osnující ničemné plány, nohy rychle spěchající za zlem, křivý svědek, který šíří lži, a ten, kdo vyvolává mezi bratry sváry." 2) 1.M.12 : 1 "I řekl Hospodin Abramovi : 'Odejdi ze své země, ze svého rodiště a z domu svého otce do země, kterou ti ukážu' " 3) 1.M.12 : 4 "A Abram se vydal na cestu, jakmile k němu Hospodin promluvil." 4) Mt.16 : 24 "Tehdy řekl Ježíš svým učedníkům ' Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe vezmi svůj kříž a následuj mne' "

5) 2.Kor.5 : 21 "Toho, který nepoznal hřích, kvůli nám ztotožnil s hříchem, abychom v něm dosáhli spravedlnosti." 6) Ž. 103 : 8 "Hospodin je slitovný a milostivý, shovívavý, nejvýš milosrdný." 7) Mt. 18 : 14 "Právě tak je vůle vašeho nebeského Otce, aby nezahynul jediný z těchto maličkých." 8) J. 3 : 16 "Neboť tak Bůh miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří nezahynul, ale měl život věčný. 9) L. 9 : 56 "Syn člověka nepřišel lidi zahubit, ale zachránit." 10) L. 19 : 10 "Neboť Syn člověka přišel, aby hledal a spasil, co zahynulo." 11) Ř. 5 : 6 - 8 "Když jsme ještě byli bezmocní, v čas, který Bůh určil, zemřel Kristus za bezbožné. Sotva kdo je hotov podstoupit smrt za spravedlivého člověka, i když za takového by se snad někdo odvážil nasadit život. Bůh však prokazuje svou lásku k nám tím, že Kristus za nás zemřel, když jsme ještě byli hříšní." 12) 2.Kor. 1 : 3 "Pochválen buď Bůh a Otec Pána Ježíše Krista, Otec milosrdenství a Bůh veškeré útěchy." 13) Tt. 2 : 11 "Ukázala se Boží milost, která přináší spásu všem lidem." 14) 1.J. 4 : 16 "....Bůh je láska, a kdo zůstává v lásce, v Bohu zůstává a Bůh v něm. 15) Ř. 9 - 10 - 13 "A nejen to : Také Rebeka měla obě děti z téhož muže, z našeho praotce Izáka; ještě se jí nenarodily a nemohly učinit nic dobrého ani zlého. Aby však zůstalo v platnosti Boží vyvolení, o kterém bylo předem rozhodnuto a které nezávisí na skutcích, nýbrž na tom, kdo povolává, bylo jí hned řečeno, že starší bude sloužit mladšímu. Neboť je psáno : 'Jákoba jsem si zamiloval, ale Ezaua jsem odmítl.'" (kraličtí :"nenáviděl jsem"). 16) Ř. 9 : 14 - 16 "Co tedy řekneme ? Je Bůh nespravedlivý ? Naprosto ne ! Mojžíšovi řekl 'Smiluji se, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji.' Nezáleží tedy na tom, kdo chce, ani na tom, kdo se namáhá, ale na Bohu, který se smilovává." 17) Ř. 9 : 18 "Smilovává se tedy, nad kým chce, a koho chce, činí zatvrzelým." 18) Fp. 2 : 12 ".... - s bázní a chvěním uvádějte ve skutek své spasení." 19) 2.Pt. 1 : 10 "Proto se bratří, tím více snažte upevňovat své povolání a vyvolení. Budete - li to činit, nikdy neklopýtnenete." Hospodin obecně nenávidí zlo a nikoli hříšníka - tedy neztotožňuje hříšníka s jeho hříchem - vit text 1. Výjimkou jsou ti, kdo milují násilí. (Ž. 11 : 5). Pouze apokryfní kniha Moudrosti trvá na přesvědčení, že Hospodin nenávidí jak hřích, tak i hříšníka. Kdyby tomu tak bylo, pak by nevyslal svého Syna na zem, aby vykonal své spasitelské dílo. Hospodin ale ztotožnil svého milovaného Syna s hříchy lidstva, aby lidstvo skrze Jeho oběť se sebou smířil. Bůh je láska (texty 5 - 14). Proto kralický překlad pasáže Ř. 9 : 13 (text 15) o tom, že Hospodin nenáviděl dosud nenarozeného Ezaua je nepřiměřený. Zde šlo pouze o Ezauovu pozemskou roli. Text též vyjadřuje skutečnost, že Hospodin je naprosto svobodný, tedy neomezený ve své volbě. K části 2 bratra Reformovaného : i když je Bůh svými rozhodnutími učiněnými před stvořením světa naprosto neomezený, po vzniku lidstva je Bůh svým Slovem daným lidem vázán. Snad mohu říci to, že se Bůh z lásky k lidem zřekl své neomezenosti - podobně jako náš Spasitel kvůli záchraně lidstva nelpěl na své rovnosti s Bohem, ponížil se (omezil se), aby v lidské podobě vykonal své spasitelské dílo. (Fp. 2 : 6 - 8). Před takovou láskou se v pokoře skláním. Dále na nás Bůh požaduje, abychom ho po příkladu Abramově a Ježíšových učedníků následovali (texty 2 - 4). Opravdovým následováním je Kristův učedník dokonale saturován a učení predestinace pro něj nemá spásonosnou, ale jen informativní hodnotu. Je jen mementem, zdviženým prstem, co by se mohlo stát, pokud nevytrváme až do konce (Mt. 10 : 22; Mk. 13 : 13). Při nesprávném pochopení predestinačního učení v podstatě nastávají tři případy. Zde jsem si pomohl vlastní terminologií. A) fatalismus pesimistický - jsem zavržen, ať dělám, co dělám. Dosti častý případ - ani mně se nevyhnul. (protiargument : texty 5 - 14). B) fatalismus optimistický - jsem vyvolen, což je skvělé ! Nemusím se v podstatě nijak omezovat, neboť oběť Spasitelova stačí na vše ! S takto uvažujícím člověkem jsem se dosud nesetkal - vzdor tomu, že tento blud stále častěji zaznívá z některých kazatelen. (protiargument : svou tolerancí hříchu by Bůh popřel svoji svatost). C) fatalismus neurčitý - nevím, zda jsem vyvolen, nebo zavržen - a nemám možnost to za svého života zjistit. Jen Bůh to ví. Protože nemám jistotu, následování ztrácí smysl - kdo by se namáhal zbytečně ? (protiargument : texty 5 - 19). Texty 15 - 19 vypovídají o tom, že spasení je dvoustranným aktem. Na Boží straně je z milosti vztažená ruka stále. Na nás je, abychom se této ruky chytili - a nepustili. Máme uskutečňovat své spasení a upevňovat své povolání a vyvolení (texty 18, 19). V žádném případě nelze tvrdit, že by akt lidské vůle byl zbytečný. Text 16 vypovídá o tom, že spasení je naprosto nezasloužené, jen z Boží milosti. Nelze ho tedy dosáhnout bez Boha pouze lidským úsilím věřícího (toho, kdo chce), ani hlasatele evangelia (toho, kdo se namáhá) - ale jen na základě Boží milosti. Text 17 pak vypovídá o přijetí, nebo odmítnutí Kristovy oběti. Ten, kdo ji ze své vůle odmítne může být Bohem ponechán v zatvrzelosti. Rozhodnutí a následování Krista je aktem Boží milosti i lidské vůle. Bohu, jako nejvyšší inteligenci bylo již před stvořením vesmíru i našeho světa jasné, že se narodíme, kdy a kde, jakož i to, jak použijeme darované svobodné vůle. Tak jak Bůh nezavrhl dosud nenarozeného Ezaua, tak nezavrhl nikoho z nás - Bůh ve své milosti nikoho nepředurčil k zahynutí ! Později Bůh Ezaua nenáviděl následkem jeho bezbožných činů (Mal. 1 : 2, 3). Člověk tedy může být zavržen jen následkem svých bezbožných činů !!! Bůh předvídal úpadek lidstva, od věčnosti věděl, že bude platit, že "všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy" (Ř. 3 : 23), ale současně nám nabízí řešení, že "všichni jsou ospravedlňováni zadarmo Jeho milostí, vykoupením v Kristu Ježíši "(Ř. 3 : 24). A když se narodil člověk schopný prodat !!! svého Spasitele, pak svého Syna poslal na zem, aby vykonal své spasitelské dílo. Bůh pro záchranu lidstva udělal maximum. To, že se někdo zajímá o vlastní spasení svědčí o tom, že se nedopustil hříchu proti Duchu sv. Ten, kdo se rozhodl následovat Krista, je povolaným k práci na vinici Páně. Ten, kdo v povolání vytrval až do konce, se stává vyvoleným. Neboť mnoho je povolaných, ale málo vyvolených (Mt. 20 : 16; 22 : 14). Tedy Bůh předem ví, kdo vydrží až do konce (Ef. 1 : 4). Závěrem : Nesprávně chápané učení o predestinaci se může stát vážnou překážkou následování Krista. Pokud vím, s touto překážkou se potýkal i Darwin. Mám za to, že tohoto nesprávně chápaného učení zneužívá Satan, aby v lidech vyvolal malomyslnost, opuštěnost, ztracenost a pocity beznaděje - aby tak lidé rezignovali na své spasení. BohemianAnonymus


"PREDESTINACE - důležité učení NZ ?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: PREDESTINACE - důležité učení NZ ? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pátek, 13. říjen 2006 @ 13:47:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý BohemianAnonyme, Mt 10,22 a Mk 13,13 nehovoří o VĚČNÉ SPÁSE, ale o ZÁCHRANĚ před pronásledováním a zachování fyzického života. Věčná spása není vázána na naši vytrvalost Ahoj



Re: PREDESTINACE - důležité učení NZ ? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pátek, 13. říjen 2006 @ 14:03:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dále píšeš o "optimistickém fatalismu": ///Jsem vyvolen - to je skvělé! Nemusím se v podstatě nijak omezovat, neboť oběť Spasitelova stačí na vše /// To je pravda, že oběť Spasitelova na věky smazala všechny hříchy nás věřících před Bohem a učinila nás na věky dokonalými. Proto nikdy nepřijdeme NA SOUD Boha Otce s nevěřícími. Kdo však na tuto dokonalou spásu by chtěl hřešit, pak ať je mu známé, že všichni musíme stanout před soudnou stolicí Kristovou, kde každý vezme svoji ODMĚNU nebo TREST, podle toho zda žil v těle nebo v duchu ( 2Kor 5,10-11 // Ga 6,7-8 ). Zatímco, před Bohem Otcem jsme nyní naprosto bez hříchu a On na naše hříchy již nikdy nevzpomene ve smyslu možnosti zatracení, pak před Pánem Ježíšem Kristem budeme vydávat počet z toho, jak jsme naložili s Duchem svatým, který v nás přebývá.



Re: PREDESTINACE - důležité učení NZ ? Opravdu to neni fatalismus ! (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 13. říjen 2006 @ 14:14:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Mily bratre,

Souhlasim, ze spatne pochopene uceni o predestinaci muze vest k fatalismu. Snazil jsem se proto v clancich P1-P8 vyvracet nazor, ze by predurceni znamenalo fatalismus.

Znovu rikam neznamena fatalismus, protoze Evangelium je nabidnuto vsem. Jen vyvoleni mu vsak uveri a chteji mu uverit. Nevyvoleni o Evangelium nestoji a zustavaji k nemu chladni.

Verim, ze nikdo se tedy nemusi obavat, ze by touzil po Bohu, volal k nemu, ale Buh mu rekl - "mas smulu, nejsi z poctu vyvolenych". Tak to neni! Kdo Boha hleda najde Ho, kdo tluce tomu bude otevreno!

Ti kdo opravdove touzi po Bohu po nem touzi proto, ze tuto touhu do nich Buh vlozil. A On ji take naplni.

Nevyvoleni naopak po Bohu nikdy nezatouzi.


zdravi
reformovany



Re: PREDESTINACE - důležité učení NZ ? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pátek, 13. říjen 2006 @ 16:48:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý BohemianAnomyme, dále píšeš, že tzv. optimistický fatalismus je BLUD, který stále zaznívá z kazatelen. Pak věz, že právě spása, která nás skrze víru v JEDNU dokonalou oběť Krista a Jeho krve, z milosti učinila před Bohem DOKONALÝMI NAVĚKY a vymazala JEDNOU PRO VŽDY všechny naše hříchy před Bohem, který na ně již nikdy NEVZPOMENE, tato spása je právě obsahem Evangelia Boží milosti ( Žd 10,10-18 ) a NOVÉ SMLOUVY v Kristově krvi ( Mt 26,27-28 ). Cokoli jiného, např. zákonické učení, které zcela odporuje listu Židům, který o této dokonalé spáse pojednává, je jen JINÉ EVANGELIUM, jiný duch a jiný Ježíš. Na toto JINÉ evangelium se vztahuje Pavlovo ANATHEMA ( prokletí ) z listu Galatským ( Ga 1,8-9 ). Kdokoli si myslí, že musí svou spásu zachovávat skrze skutky a dobré chování, by si měl od rána do večera číst listy Židům a Galatským. Měj se dobře



Návrh (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pátek, 13. říjen 2006 @ 17:07:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratří,
ač mně vůbec nepřísluší se vměšovat do Vašeho chápání Písem, tak bych Vám chtěl naprosto nezávazně navrhnout, abyste si na určitou dobu zkusili toto:

-dát teorie o predestinaci k ledu
-přijmout fakt, že Ježíš ňák zařídí, abysme nestrávili postmortální život někde, kde by se nám nelíbilo
-nehřešit, jak nám vysvětluje ve svém I.listu Miláček Páně
-dělat to, co se po nás chce (slabší povahy pouze Nový Zákon; low-end verse jen evangelia)
-neřešit, co nevyřešíme či nemusíme řešit

přeju Vám mnoho štěstí; není to zas tak špatný
mějte se
Eleazar



Re: PREDESTINACE - důležité učení NZ ? (Skóre: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Sobota, 14. říjen 2006 @ 00:00:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Upřesnění pasáže o fatalismu mého článku pro bratra Gregoria 777 event. pro další čtenáře, které tento problém zajímá :

Fatalismus optimistický byl míněn jako protipól fatalismu pesimistického a měl by nezkrácený znít takto :
B) fatalismus optimistický - jsem vyvolen, ať dělám, co dělám. Nemusím se jinak omezovat, neboť oběť Spasitelova stačí na vše.

Tak toto je blud, neboť platí :

1)Ř. 6 : 15, 16 "Co z toho plyne ? Máme snad hřešit protože nejsme pod zákonem, ale pod milostí ? Naprosto ne ! Víte přece, když se někomu zavazujete k poslušné službě, že se stáváte služebníky toho, koho posloucháte - buď otročíte hříchu a to vede k smrti, nebo posloucháte Boha, a to vede k spravedlnosti."

2) Ř. 6 : 22, 23 "Avšak nyní, když jste byli osvobozeni od hříchu a stali se služebníky Božími, máte z toho užitek, totiž posvěcení a čeká vás život věčný. Mzdou hříchu je smrt, ale darem Boží milosti je život věčný v Kristu Ježíši, našem Pánu."

3) Jk. 2 : 17 "Stejně tak i víra, není - li spojena se skutky, je sama o sobě mrtvá."

Kdo tedy svévolně hřeší, znevažuje Kristovu oběť a vypadl z Boží milosti, neboť již není následovníkem Kristovým. Bonhoeffer v "Následování" praví, že bez následování není možno porozumět drahé milosti. Dále praví, že laciná milost je milost bez následování, milost bez kříže, milost bez živého Ježíše Krista, který se stal člověkem. Laciná milost je milost, kterou prokazujeme sami sobě.

A právě taková laciná milost se nyní stále více šíří z kazatelen. Poslechněme si ve zkratce, co o tomto problému soudí br. kazatel Alois Adlof v r. 1922 :

"Satan, který se umí přizpůsobiti každé době a všem poměrům lidstva, nemá dnes své cestující Ingersolly, ale má je v osobách profesorů, učitelů i kazatelů v universitách, školách i seminářích a na kazatelnách. A není se tomu co diviti. (viz 2. Kor. 11 : 13 - 15). A nejen to, ale Satan dle nutnosti i vzbudí hnutí naboženského rázu, která jsou i založená na Slovu Božím a mnoho ze Slova Božího užívají pro svá vyučování. Satan takto připustí mnoho pravdy, třeba i téměř celou pravdu, ale jen ne to hlavní : Vykoupení skrze krev Syna Božího a spasení z milosti skrze víru v to jediné dílo Zástupce hříšníků.

Opět on vzbouzí všelijaká učení bludná, která jsou však náramně přitažlivá, tak náboženská a tak zkaženému srdci člověka žádostivá, že mnozí odvrátí se od víry a postoupí po těchto učitelích a učeních ďábelských (1. Tm. 4 : 1; 2. Pt. 2; Juda 3, 4).Tyto padělky jsou tím nebezpečnější, že obsahují mnoho pravdy a chytrostí ďábelskou jsou propagovány....SATAN KONEJŠÍ; BŮH JEST OTEC VŠECH LIDÍ, VŠICKNI JSOU DÍTKY JEHO; ON NIKDY SVÝCH DÍTEK NEZATRATÍ, byť i v své nemoudrosti pobloudili."

A přesně takový blud je dnes slyšet z kazatelen; je dnes součástí širší fronty, jíž je zdravé křesťanské učení napadáno. Např. biblický citát "Což nemáme my všichni jednoho Otce ?" (Mal. 2 : 10) je stále častěji interpretován tak, že biblický Hospodin a Bůh muslimů Alláh, jsou totožní.

Dalším bludem je např. svěcení gayů v církvi - které je dokonce pokládáno za biblické.

Rozhodně nezpochybňuji fakt, že na základě přijetí Kristovy oběti lze obdržet odpuštění hříchů - tento fakt se jako červená nit vine celým mým příspěvkem. Chci ale zdůraznit to, aby Spasitelova oběť byla brána vážně - jako drahá milost, kterou nám tak krásně vykreslil Dietrich Bonhoeffer.

Srdečně zdraví
BohemianAnonymus



Re: PREDESTINACE - důležité učení NZ ? (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Neděle, 15. říjen 2006 @ 10:05:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tyto věci není nutné zde příliš rozebírat ani stále deklarovat.

...Důležité je činit skutečně pokání a poznat Boží lásku...




Re: PREDESTINACE - důležité učení NZ ? (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Pondělí, 16. říjen 2006 @ 12:04:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdá se, že se zde pletou slova PŘEDURČENÍ a PŘEDZVĚDĚNÍ. Vědět neznamená zařídit (být příčinou), určit je být příčinou.
Nemesis



Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy