Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 557 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487320
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Problém charismatického hnutí v oblasti autorit
Vloženo Pátek, 26. leden 2007 @ 05:14:26 CET Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal IC434

Tento článek vznikl jako odpověď na tuto výzvu Pattreho: "Když budeš mít chuť, můžeš mi aspoň v krátkosti napsat, v čem má charismatické hnutí ve svém učení problém v oblasti autorit." Bylo to zde v diskuzi: http://www.granosalis.cz/comments.php?op=showreply&tid=29375&sid=6210&pid=29355&mode=thread&order=0&thold=0#29375. Původně jsme chtěl odpovědět jen v diskuzi, ale trochu se to rozrostlo :) Snad to bude užitečné i ostatním. V čem je tedy problém v učení a praktikování v oblasti autorit v charismatickém hnutí? Odpovím vlastní zkušeností. Především opakuji, že mluvím o situaci jak jsme ji poznal já v daném místě a čase.

1. Autorita se nesměla kritizovat hlavně ne před ostatními, byť za její přítomnosti. Kritika autority byla zkrátka nepřípustná.
2. Autorita mohla kritizovat kohokoli (říkalo se tomu často napomínání) před ostatními ale kritizovaný nesměl k tomu nic říci (hájit se). Pokud chtěl přesto něco namítat, tak to byla vzpoura.
3. Všeobecně kritika autority nebyla přípustná. On měl zodpovědnost, on měl to správně vedení Duchem, Duch svatý mu vše ukázal, když někdo měl jiný názor, nebylo to z Ducha. "Duch svatý mi ukázal" - to byla velice častá věta autority a proti tomu se nedalo nic namítat.
4. Pod hrozbou ztráty spasení a častým vyučováním o autoritách ve smyslu, "jakékoli neuposlechnutí je vzpoura, dopadneš jako ti co se bouřili proti Mojžíšovi (to znamená zemřeš) a vzpoura je čarodějnictví (to Bůh hrozně nenávidí)", jsme se postupně nechali zmanipulovat strachem z Božího hněvu a především ztráty spasení. Velice často nám bylo zdůrazňováno, že on je Bohem povolaná autorita, proto ho musíme poslouchat.
5. Kdo odejde přestane mít ochranu sboru a padne do náruče Satana. Další manipulace strachem.
6. Nechceš poslouchat autoritu? Budeš vyloučen a Satan si tě podá, nebo tě Satanovi přímo vydám. Opět manipulace.
7. Měli jsme žít ve světle, sdílet se mezi sebou, žít v pravdě. Člověk se otevřel, vyjevil často své nejvnitřnější city, bolesti, myšlenky, pochybnosti, hříchy atd. To ale bylo obratně využito v případě potřeby proti němu.
8. Autorita si postupně do vznikavšího tkzv. staršovstva dosadila (žádné volby) zmanipulované a loajální lidi, které pak využívala podle své potřeby. Měli zkrátka její názor.
9. Dokola bylo omíláno jak Bůh autoritu vyvedl ze zkostnatělé církve aby mohl založit tu pravou církev.
10. V KS to tenkrát chodilo tak (nevím jak je to dnes), že sbory měli maximální samostatnost. To v praxi znamenalo, že takováto autorita nebyla nijak a nikomu zodpovědná a tudíž ani korigovatelná. Jen na okraj zmíním, že do toho všeho byli neustále všelijak zamotáváni různí nečistí duchové apod. Ti mohli skoro za vše, člověk, který nechtěl změnit názor na "ten správný", měl nečistého ducha, který mu v tom bránil, člověk správně neviděl, nebyl schopen vidět pravdu, ale nechtěl se podřídit slovům pravdy autority, takže zase mohl za to, že v něm ten duch zůstává atd., atd. Z toho je vidět, jaké učení o autoritách v charismatické církvi jsem viděl a tenkrát přijal. Jsem dnes jednoznačně přesvědčen o tom, že toto učení je špatné. Připadá mi, že tenkrát při vzniku KS mnoho vedoucích odejivších ze stávajících denominací nechtěli záměrně vytvořit nepohodlnou organizační strukturu (celého KS), kterou viděli v těch starých církvích a která jim dost často bránila v tom co poznali (a chápu je v tom). Ale nějak to zase přešvihli na druhou stranu, dali moc velkou svobodu jednotlivým sborům, ale jak je vidět, vedlo to i k pravému opaku, než je svoboda. (Po bitvě je každý generál.) Je ale jejich chybou, když toto viděli, že proti tomu účiněji nezasáhli už tenkrát. Nebo to už nebylo možné? Přerostlo jim to přes hlavu? Všeobecně mohu říci, že absolutní zamítnutí možnosti kritizovat autoritu nevede k dobrému. A to se děje v některých charismatických církvích dodnes (jak jsem měl možnost vysledovat). Ona je totiž dvojí kritika. Konstruktivní a destruktivní. Autorita, která se brání i konstruktivní kritice, není správná autorita! Nikdo nemá patent na pravdu! Ani žádná autorita sebevíc se odvolávající na poznaní Boží pravdy, zjevení od Ducha apod. Kdo tomu podlehne je dříve, nebo později v bludu. Právě charismatické církve jsou v tomto nebezpečí o to více, čím více hledají vedení Duchem svatým. Je dobré hledat vedení Duchem svatým, ale vedení, které dostane autorita není nadřazeno nad svobodu jednotlivce! Hlavní znaky, které ukazují na zneužívání autority:
1. Osoby v autoritě postavené se dost často přímo, nebo nepřímo odvolávají na tuto Bohem danou autoritu. (Manipulace strachem z Boha)
2. Je příliš zdůrazňována stránka "co katastrofického se osobě pod autoritou stane, pokud tato osoba neuposlechne". (Manipulace strachem o sebe.)
3. Je přehnaně zdůrazňována zodpovědnost jedince za ostatní ať už ve sboru, či mimo sbor. Často se tak děje například větami "když se denně nebudeš XY hodin modlit, kolik lidí přijde kvůli tobě do pekla", nebo třeba "víc se angažuj v osobních rozhovorech, vidíš jak i kvůli tobě ten a ten bratr, nebo ta a ta sestra trpí". (Manipulace strachem o druhé.)
4. Přímo, nebo nepřímo je odmítána a potírána kritika autority. Ve skutečnosti vyspělá autorita by měla umět unést i nepříjemnou (nekonstruktivní) kritiku.
5. Pro vše se hledá opora v Písmu, výklad jiný než má autorita je nepřípustný. Nenajde-li se dostatečná opora v Bibli, tak to prostě autoritě zjevil Duch sv. a jakékoli jiné zjevení není od Boha. Správná zjevení přednostně přicházejí autoritám.
6. Ovečky jsou co nejvíce zaměstnávány, kurzy, semináři, konferencemi, kázáními, skupinkami, aby měli málo času přemýšlet. Neučastní-li se, je jim to nenápadně vytýkáno, často ve smyslu "on se tak namáhá a ty tam ani nejdeš", nebo "chybíš nám", či "odpadáš od Boha", musíš se pořádně nasazovat. Osobní život je hodně potlačen.
7. Ovečka je učena mechanickému jednání a myšlení. Místo toho aby byla vedena k vlastnímu hledání a poznání pravy, je jí tato pravda naservírována. Jedinec je učen odmítat "nesprávné" myšlenky stylem "ve jménu Ježíš to odmítám". Takováto dovednost vede k naprogramovanému jednání na pochybnosti a jinou, autoritě nepohodlnou pravdu. Jedninec je pak ve věcech víry povrchní, jen přijal pravdu autority a nejde víc do hloubky. Nedokáže se s problémem porvat a stává se tak ještě více závislým. Tento článeček nemá sloužit k absolutnímu popření systému autorit jak v církvi, tak ve světě. Správná autorita je podřízenému člověku prospěšná. Zákony, nařízení, řády, smlouvy je správné dodržovat! Vždyť to vše má především sloužit nám všem, abychom mohli spolu v pokoji žít. Zneužití autority nevede ke spokojenému žití, jen dělá z lidí kopie autority. A přitom Boží stvoření je tak rozmanité ...


"Problém charismatického hnutí v oblasti autorit" | Přihlásit/Vytvořit účet | 64 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Problém charismatického hnutí v oblasti autorit (Skóre: 1)
Vložil: asik v Pátek, 26. leden 2007 @ 11:21:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen bych chtěl doplnit, že učení o autoritách není vlastní pouze charizmatikům, ale je vidět i v mnoha jiných fundamentálních skupinách. Myslím si ale, že jsi to vystihl poměrně dobře. Já charismatik nejsem a ani nechodím do charismatického sboru, přesto jsem učinil minulý týden zkušenost, kdy jsem byl šokovaný z toho, jak jeden hošík se kterým jsem mluvil, odmítal učinit si vlastní názor na určitou věc, a vnimal vše jen očima své autority.

A ještě na okraj. Myslím si, že když už je někdo autoritou, tak často o tom ani nemusí vědět, protože jeho život s Kristem je takovým svědectvím pro některé, že ho považují za svou autoritu. No a dalším prvkem té dobré autority je bázeň před Hospodinem a pokora. Toto je však v příkrém rozporu charismatických autorit uplatňujících moc nad svými ovečkami. Žel.



Re: Problém charismatického hnutí v oblasti autorit (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pátek, 26. leden 2007 @ 13:28:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nazdar Ajsí!

Osobně ti děkuji za podnět k nápravě zdejší krytycký atmosféry. Nepochybuji o tom, že píšeš, cos zažil. Dopustím se pár poznámek:

1/ negativní vymezení kritiky v církvi:

Je psáno: Lépe je sedět na střeše v koutku, než se svárlivou ženou v jednom domě.
- pokud jsi kazatelem, nebo starším, vedoucím čehokoli, a za tebou někdo stojí a veřejně každou chvíli kritizuje, co děláš, jak ses rozhodl, a vede negativní řeči - tak je to často právě on, kdo odnaučuje poctivé křesťany zdravě a samostatně myslet. Každý soudný člověk totiž pozná, že málo věcí je tak zhoubných, jako tyto kritické projevy. Pak se nedá dělat nic, lidi to poznají, a přimknou se k nekritizovatelné autoritě a učení, které zmiňuješ, jako ke spáse.

Já jsem to častěji zažil obráceně: například řekl kdysi jeden kazatel CB: "To je těžký. Já tady mám letniční (rozuměj charismatiky), s nima je těžká práce. Jak není po jejich, tak je to špatně."
Tehdy ještě byli charismatici v pozicích "nýdr", takzvané ovečky.
Vůbec se mu nedivím - a nedivil jsem se ani tehdy, že se takhle nedá pracovat.

Tady na granu se dokonce setkáváme s druhem kritiky, který sice z církve neznám, ale asi se taky musí vyskytovat, když se to tu projevuje tak často:
Kritika založená na lži, pomluvě, podvodu.
Kritika, jejíž motivem je někoho svrhnout.

Snad není pochyb, že proti tomuto druhu kritiky "se" musí aktivně vystoupit, ale otázka je, co znamená "se"! To jest, kdo smí a jak zasáhnout.

Typické je, že lidé, kteří to sem nosí, nejvíc rozčiluje, když se někdo odváží oddělit lež od pravdivé výpovědi, obvinit lháře, anebo se jen ptát, zda je to, co bylo řečeno, pravda.
Od jednoho amerického spisovatele, který tu byl citován (jinak ho neznám), tu bylo uveřejněno několik skandálních citátů a bylo řečeno, že tento spisovatel se pyšní tím, že ho mnoho pastorů v americe obviňuje z šíření pomluv a překrucování skutečnosti, ale nemohou ho zastavit. To jistě nikdo nemůže, on to ví, a založil na tom skvěle prosperující živnost.

Když se vzepřeme těmto odrůdám kritiky, udělali jsme dobře?
Zajímal by mě tvůj názor.
Protože jsem celý život vytvářel okolo sebe prostředí pro samostatné myšlení, a častokrát jsem aktivně vystupoval proti zhoubnému učení o autoritě, jsem ochoten se vážně bavit na toto téma s každým, s kým sdílím společné hodnoty.


2/ Jakkoli jsou tvoje body velmi subjektivní a v jednotlivostech diskutabilní, znepokojující je především způsob myšlení, který za nimi stojí, a který je hodný racionální kritiky, ze zásadních pozic, tj. ne jen v jednotlivostech!

Úspěšná však může být jen taková snaha o nápravu, která je pozitivní. K tomu je potřeba:
a) "kowhow" - do čela snahy o nápravu se musí postavit lidé, kteří vědí, jak "autoritu" /EXUSIA/ uplatňovat a jak s ní zacházet. Pokud jsou v čele nespokojených jen ti, kteří se spálili a vědí, jak už dál nechtějí žít, ale nevědí, kudykam, je to špatné.
b) "loajalita" - úspěch budou mít ti z nás, kteří kvůli kritice nesprávného učení neztratí úctu k lidem, kteří Bohu slouží, kteří respektují každou dobře udělanou práci, váží si modliteb lidí s jiným názorem, zkrátka spolupracují. Tahle loajalita se nejvíc pozná, když ten druhý udělá chybu - zda to bude zneužito, nebo ne!

V některých věcech jsem bezradný: kde se vzaly v charismatickém hnutí "ovečky"? Celé toto hnutí se zrodilo a rozšířilo jako Boží moc k vyvedení obyčejných křesťanů z pozice "ovečky", která poslouchá svého "pastýře." Tenhle obraz je vzat zejmména ze špatného pochopení 21.kap. Jana, a stal se v minulosti oporou jednak fundamentálního katolicismu, jednak tradičního protestantismu.
Charismatické hnutí s tím skoncovalo, ale zdá se, že dočasně: jak se to už v dějinách stává - s koncem charismatického hnutí se to charismatikům vrátilo obloukem, a je to horší, než v tradičním evangelickém sboru!
Ale s tím musíme zatočit a máme pro to všechny předpoklady a dobrou výchozí pozici, aby se to i povedlo.


3/ 10. V KS to tenkrát chodilo tak (nevím jak je to dnes), že sbory měli maximální samostatnost. To v praxi znamenalo, že takováto autorita nebyla nijak a nikomu zodpovědná a tudíž ani korigovatelná

- to je velmi přesné, a trvá to stále, ale pozor - vůbec to neznamená, že hledání apoštolské autority, kterým se bohužel dnes vedení KS zabývá, někomu pomůže. Já mám obavy, že kdo hledá, najde, a situace, tj. nekontrolovatelná moc, se jen zhorší.

Vinu na tomto stavu nenesou jen pastýři, ale pochopitelně mají hlavní podíl.
Celá církev, tj. sbory se svými vedoucími, mají minimální snahu učit se od okolní církve. Proto tápou a tápal už Dan Drápal.

KS chybí mnoho věcí, a zejména také racionální komunikace mezi sbory.


Ajsí, nemám ponětí odkud jsi a cos v životě spáchal, ale ty snad víš, kdo s tebou mluví. Přeji ti úspěch ve tvém hledání nápravy a vem rozum do hrsti - ať se nedopustíš nějaké nepravosti!

Olin



Re: Problém charismatického hnutí v oblasti autorit (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Pátek, 26. leden 2007 @ 15:17:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Drahý a milovaný Oline,

napsal jsi:

Tady na granu se dokonce setkáváme s druhem kritiky, který sice z církve neznám, ale asi se taky musí vyskytovat, když se to tu projevuje tak často:
Kritika založená na lži, pomluvě, podvodu.
Kritika, jejíž motivem je někoho svrhnout.


Můžeš tady přede všemi svědky konkrétně vyjmenovat případy kritiky charismatického učení a praktik zde na Granu, které byly založené na lži, pomluvě a podvodu a jejichž motivem bylo někoho svrhnout? Prosím konkrétně koho.

Moc by mě to zajímalo. Neboť dosud (i podle tohoto tvého dnešního komentáře) je zřejmé, že kritiku charismatického učení a praktik odmítáš a priori, a vždy se ji snažíš stavět do tohoto negativního světla volbou drsně negativních a pejorativních výrazových prostředků a přisuzováním nečistých motivů, prýštících z nízkých pudů (např. planoucí nenávist). Do tohoto kontextu svým způsobem zapadá i tvoje odpověď autorovi tohoto článku.



Re: Problém charismatického hnutí v oblasti autorit (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pátek, 26. leden 2007 @ 15:52:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý IC434,
svým článkem jsi dost potvrdil mé názory na tzv. charismatické hnutí

Potkal jsem za svůj život pár charismatiků a drtivá většina z nich byli +-spravedliví samostatně uvažující jedinci, (což ale nemusí o hnutí obecně nic vypovídat, protože já se snažím v církvi stýkat s přemýšlivými lidmi).

Myslím si, že to, co je charismatikům vytýkáno, je z drtivé většiny chyba sborových hierarchií. A že většina wobyčejných členů char. sborů jsou +-normální lidé a jen někteří "dutohlavci", co se snadno nechají zmanipulovat svými předáky, bojícími se o své prebendy, ke zlu.



Stránka vygenerována za: 0.43 sekundy