Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 414 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116475482
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ekumenickou chartu nepodepsala AC, BJB a JB
Vloženo Čtvrtek, 22. březen 2007 @ 11:37:09 CET Vložil: stepan

Ekumenismus poslal tk

Ekumenickou chartu nepodepsala AC, BJB a JB


V článku Petra Vebera v Českém bratru neoficiálně prosákla informace, že Ekumenickou chartu nepodepsala Apoštolská církev, Bratrská jednota baptistů a Jednota bratrská:



Otázky kolem podpisu Ekumenické charty


Většina českých křesťanských církví sdružených v Ekumenické radě církví podepsala 22. ledna v Praze při bohoslužbě v rámci Týdne modliteb za jednotu křesťanů Ekumenickou chartu – mezinárodní dokument přijatý v roce 2001 na evropské úrovni při církevním shromáždění ve Štrasburku. Charta oecumenica zavazuje k práci pro viditelnou jednotu církve. Má pomoci odstraňovat předsudky, zabraňovat novým rozdělením a podporovat vzájemnou otevřenost a spolupráci. Vyzdvihuje zároveň životní styl, v němž nevládnou ekonomické a konzumní tlaky a v němž je uznávána odpovědnost za ochranu života a sociální zodpovědnost. Charta odmítá zneužívání náboženství a církví pro etnické nebo nacionalistické účely a vyzývá křesťany, aby bránili základní práva proti jakýmkoli útokům, podporovali rovnoprávné společenství žen a mužů a stavěli se proti veškerým projevům antisemitismu a antijudaismu. Církve se v ní zavazují, že budou uznávat svobodu náboženství a svědomí každého člověka a že budou otevřeny rozhovoru se všemi lidmi dobré vůle, že budou sledovat společné záležitosti a svědčit o křesťanské víře. Zároveň také říkají, že budou přistupovat s úctou k muslimům.
Odmítavá stanoviska k listině, která se objevila zejména v Apoštolské církvi, upozorňovala především na spornost závazku týkajícího se vztahu k islámu, ale také na údajnou nerovnost ekumenických vztahů s katolickou církví, jejíž věrouka prý jednoznačně a jednou provždy nepřipouští možnost společného slavení eucharistie s křesťany jiných vyznání.

Obsáhlý názorový článek zveřejněný Apoštolskou církví na její internetové prezentaci říká: Z hlediska kanonického práva a katechismu, respektive katolické věrouky, může mít charta smysl jen tehdy, pokud protestanti dobrovolně přistoupí na katolickou víru, přijmou dobrovolně úřad římského biskupa a požádají o společné
slavení svátostí, zejména eucharistie. Společný závazek vytvořit viditelně jednotnou církev, prostou věroučných divergencí a antagonismů, je pak ze strany katolíků (nechtějí-li oni samotní porušovat své předpisy a učení, přijaté ve formě neomylných ustanovení) možné jedině tak, že se protestantské církve přivtělí k římskokatolické církvi.

V závěru tohoto textu se také říká: Při vší úctě k ekumenickému dialogu, přátelství a respektu mezi jednotlivými církevními představiteli je nutné si uvědomit historickou skutečnost, že rekatolizace protestantských církví pod heslem křesťanské jednoty vždy byla dávným cílem katolické církve. Stejně tomu je i s jednotou evropského
kontinentu pod duchovní autoritou papeže.

Na podobné názory i na skutečnost, že Apoštolská církev, stejně jako Jednota bratrská a baptisté, chartu v Česku nepodepsala, reagoval předseda Ekumenické rady církví a předseda Církve bratrské Pavel Černý. On sám naopak říká, že Charta oecumenica je ve skutečnosti dokumentem deklarativním a povzbuzuje k dialogu a spolupráci.

Zdá se, napsal kazatel Černý, že někteří při své reflexi vlivu katolicismu vycházejí z politické situace Rakouska-Uherska, kdy římskokatolická církev byla dominantní, participovala ve vládních strukturách a měla v habsburské monarchii velká privilegia. Dnešní situace je naprosto jiná. Žijeme v sekulární a pluralitní Evropě, kde jsou počty křesťanů na velmi nízkém stupni a dále jich ubývá. I římskokatolická církev je dnes ve srovnání s počtem „sekulárních ateistů“ v naší společnosti církví menšinovou, dále se zmenšuje a nepatří u nás k vládním strukturám. Byla to právě doba totality, která postavila všechny církve na stejnou rovinu. Dnešní sekulární stát tuto rovnost drží a v Evropské unii nelze jinak.

Pokud jde o eucharistii, připomněl Pavel Černý, že někteří katolíci chodí k večeři Páně v církvích protestantských a tam jim v tom nikdo nebrání. Někteří protestanti
jdou občas neoficiálně k eucharistii v církvi katolické. Samozřejmě to není ze strany katolické legitimní.

„Co naplat? Věřícím jde o společné stolování u stolu Kristova s ostatními křesťany a nejde jim tolik o dogmatické definice Kristovy přítomnosti v elementech
tohoto eucharistického hodu. Teologická diskuse ve světové ekumeně ve věci společné svaté eucharistie stojí na mrtvém bodě. Je jasné, že se jednotlivé církve nechtějí vzdát svého pochopení sv. večeře Páně,“ uvedl.

Cestou kupředu by proto podle něj jednou mohlo být umožnění účasti i přes rozdílná chápání Kristovy přítomnosti při eucharistii. Tím by se mohl odblokovat
problém trvající po řadu století a dělící křesťany v této zásadní věci.

Pokud jde o křesťanskou etiku, uvedl navíc Pavel Černý při obhajobě Ekumenické charty a katolíků, pro Církev bratrskou je v některých oblastech snazší spolupráce s římskokatolickou církví než s některými protestanty, zasaženými teologickým a etickým liberalismem. Jedná se podle jeho slov například zvláště o problematiku
homosexuálních partnerství, předmanželských vztahů či rozvodů.

„V současné Evropě je třeba držet důraz na jedinečnost Krista a jeho spásu. Nikdo nepřichází k Bohu jiným způsobem, než skrze toho, který pověděl: „Já jsem ta cesta, pravda i život“,“ prohlásil Pavel Černý. Naproti tomu je podle něj plně biblické, aby byli křesťané v dialogu a ve spolupráci s lidmi všech filozofií, náboženství a názorů. „Náš Pán a Mistr se na rozdíl od farizeů a zákoníků nevyhýbal setkání s nejrůznějšími lidmi. Patřili mezi ně lidé různých národů i jiných náboženství. Právě tyto vztahy mu byly příležitostí ke svědectví. Snad proto dnes Charta vypíchla naléhavou potřebu evropských křesťanů – navazovat vztahy a dialog s 20 miliony muslimů žijících v EU. Dialog, svědectví, služba – to je důležitá součást našeho misijního poslání,“ zdůraznil. Odmítl přitom požadavek „symetrie vztahů“.

Nepovažuje ji za cestu, kterou máme střežit ve vztazích k druhým lidem, národům a dokonce i k jiným náboženstvím. Napsal proto: „Máme se úzkostlivě starat, abychom neudělali více, než druzí? Obávám se, že Kristova slova by při takovém postoji přišla dost zkrátka. Nevede nás snad náš Mistr a Pán svým slovem i příkladem, abychom šli cestou druhé míle?“

O celém balíku nevyřešených ekumenických otázek podle Černého církevní představitelé dobře vědí a je to jistě „běh na dlouhou trať“, který – jak uvedl – možná nikdy nebude dokončen lidmi na této zemi, ale ukončí jej Kristův příchod. „To nás ale neopravňuje k tomu, abychom zradili Kristův odkaz tím, že se nebudeme snažit o různé kroky směrem k jednotě v Kristu. Nesmíme zavírat oči před rozdíly, které zde stále jsou. Ano, je třeba vědět o rozdílech protestantských a katolických dogmat, o odlišné podobě církevních zřízení a kanonického práva. Charta je ale spíše povzbuzením k praktické spolupráci a společnému hledání,“ upozornil předseda ERC.

Petr Veber
 


Podobná témata

Ekumenismus

"Ekumenickou chartu nepodepsala AC, BJB a JB" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ekumenickou chartu nepodepsala AC, BJB a JB (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 22. březen 2007 @ 12:00:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ekumenicka charta byla podepsana 22.1. 2007. Ted mame 22.3. 2007!

Je az svym zpusobem smutne komicke, jak vlastne jeste dva mesice po podpisu onoho dokumentu neni uplne jasne kdo ho vlastne podepsal.

Proc se to vlastne tak uzkostlive taji? Ze by ekumenistum nevychazelo vse tak jak si naplanovali?


zdravi

reformovany



Re: Ekumenickou chartu nepodepsala AC, BJB a JB (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 23. březen 2007 @ 08:46:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý den všem přátelům ekumenismu vespolek,

 
údaje v těchto dokumentech samozřejmě nejsou ničím novým, i když to pro některé čtenáře může být šokující zjištění. Vždyť uživatelé jako Olin, Bartoněc, Demagog, Jarda2005, Lukin… nás na tuto proměnu, v různé míře a v různém stupni - podle mého soudu - systematicky připravují. Jen je dobré si uvědomit několik věcí, o které v současnosti jde:

 
- je třeba důsledně změnit pohled na historii a vytvořit dojem, že valdenští, hugenoti a husiti byli banditi a hrdlořezi,

- je třeba změnit pohled na učení protestantismu obecně (například Luther by dnes určitě zůstal katolíkem),

- je třeba vytvořit mezi protestanty zdání, že eucharistie a Večeře Páně je v podstatě totožná,

- je třeba podporovat učení, že "viditelné" sjednocení je potřebné k evangelizaci světa,

- je třeba posílit roli autority v protestantismu, aby nejvyšší představitel církve mohl jednat za denominaci a toho pak získat,

- je třeba vytvořit atmosféru nekritizovatelnosti a nerozsuzovatelnosti učení,

- dále je třeba zesměšňovat, napadat a pranýřovat všechny kritiky.

 
Nakonec se dočkáme i kýženého probuzení. Podle katolické věrouky, resp. podle úvah jezuitského teologa K. Rahnera, jehož myšlenky významně ovlivnily II: Vatikánský koncil, ke katolické církvi patří implicitně „prakticky“ všichni lidé. Záleží jen na stupni začlenění. Až protestanti přejmou katolické dogma – a díky pokročilé charismatizaci církve to v mnohých případech nebude tak složité – náhle zjistí, že probuzení již přišlo a lidé kolem nás jsou křesťany, aniž by si to uvědomovali. Pak jen bude dobré využít nástrojů, jako jsou Kurzy Alfa, Turbo316, Manželské večery, k jejich začlenění do církve. Vždyť již někteří "proroci probuzení" říkají, že probuzení přišlo „neviditělně“ do církve.

 
Ačkoliv budu za tento komentář protestantskými katolíky „právem“ odsouzen, nemyslím si, že jsme daleko od uskutečnění této grandiózní – podle Ricka Joynera, nositele významného katolického řádu – změny identity Církve Poslední doby :-)
 
Pastýř  

 
Doporučuji nyní, po čase, k četbě jednu úvahu:

 
 
Katolíci a charismatici: je zde - a nebo bude zde - nějaký rozdíl?
 



Re: Ekumenickou chartu nepodepsala AC, BJB a JB (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 19. květen 2009 @ 11:02:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se týče vztahu k muslimům a ostatním jinověrcům či bezvěrcům tak si občas vzpomenu na Ninive a proroka Jonáše. Jak ho Pánbůh poslal prorokovat záhubu a jak se nad městem smiloval když se dalo na pokání. Přitom to byli pohani jak řemen kteří uctívali modlářská božstva Babylonu. Jonáš se pak kvůli tomu zlobil že na jeho slova nedošlo a Ninive mu nebylo líto. Babtisti pokud vím opravdu nic podepisovat nemohou ani kdyby chtěli. Jejich základním mementem je že nemají žádnou společnou strukturu. Co se týče Apoštolské církve tak je to čistě jejich věc a rozhodnutí a necítím potřebu aby mi ho zdůvodňovali. Stejně jako aby nějak zasahovali do mého. Toho že mne poctiví a spravedliví evangelíci pokoušou nebo přivedou do Pekla když se s nimi budu bavit se nebojím a doufám že oni mne také ne.



Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy