Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 433 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116471879
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Jak se bránit proti lžím, nenávisti, demagogii a manipulaci?
Vloženo Pátek, 30. březen 2007 @ 18:16:26 CEST Vložil: stepan

Služba bližním poslal Standa

Perly sviním

„Neházejte perly sviním“ je jeden z řady těch biblických výroků, které v češtině zdomácněly a běžně se používají v běžném životě - na Googlu jsem našel přes 800 výskytů tohoto rčení. Výrok je srozumitelný všem: znamená neplýtvat něčím vzácným pro ty lidi, kteří nevědí, o co jde a pohrdají tím, nebudou z toho mít žádný užitek. Navíc je unikátnost té věci či myšlenky může natolik rozrušit, že se stanou agresivními vůči tomu, kdo jim tu „perlu“ nabízí. Nabízí se ovšem kardinální otázka: Jak poznáme, kterým lidem je zbytečné, či nebezpečné něco říkat?

Kdo je vlastně tou sviní?



Slovo o perlách a sviních se stalo obecnou moudrostí, kterou spousta lidí cituje a používá, jak se jim líbí. Jsou lidé, kteří si tímto veršem snadno omluví svou lhostejnost ke každému, který je jiný než oni. Jsou lidé, kteří v něm nachází obhajobu své nadřazenosti a sebejistoty. Jak to však myslel Ježíš?
Nejprve je nutné připomenout souvislost, v které tento výrok stojí, to znamená verše 1-5 z té 7. kapitoly Matoušova evangelia, které výroku předcházejí. Ježíš v nich říká jiná známá slova, která s těmi slovy o sviních úzce souvisejí: Nesuďte, nepovyšujte se, jako měrou soudíte, bude i vám naměřeno.

Slovo o perlách a sviních jsou zřetelnou protiváhou k těmto slovům, která nás nabádají, abychom nebyli povýšení sudiči, abychom byli vůči všem lidem vstřícní a tolerantní. Zde slyšíme, že při vší toleranci a úctě k jinakosti druhých nemáme zapomínat na určité hranice.

Ježíš nás nabádá, abychom své bližní předčasně nesoudili, abychom jim odpouštěli a když kritizujeme jejich chyby, dívali se stejně přísně také sami na sebe. Ale naše vstřícnost a tolerance přeci jen má svůj oprávněný konec. U těch sviní. A opět: kdo to jsou, *****?

Asi nejlepší je, hledat odpověď na tuto otázku u samotného autora výroku, u Ježíše Nazaretského. Citovat tento výrok může totiž kdekdo proti komukoliv – a také se tomu tak zhusta děje. Koho však sám Ježíš za svině považoval?

V evangeliu zjistíme, že Ježíš za svině nepovažoval mnohé ty, které by za ně označilo mnoho tehdejších, i dnešních lidí. Na nejnižších stupních společenského žebříčku byla tehdy všelijaká spodina, bezdomovci, barevní, nevěstky, žebráci, zjevní hříšníci a podobná sebranka. To byli ti, se kterými se pravověrný Žid odmítal bavit – bylo by to házení perel prasatům, nečistým zvířatům.

Ježíše kupodivu neustále vidíme, jak se s takovými lidmi stýká, jak s nimi dokonce stoluje (tehdy se sedalo ke stolu pouze s nejbližšími přáteli). Baví se i s těmi, s kterými by žádný slušný člověk slovo neprohodil. Vlastně on jediný s takovými lidmi mluvil.

Pro ty lidi bylo často setkání s ním jedinou šancí a jedinou možností. A vidíme, že Ježíš zřejmě styky s takovými lidmi za házení perel sviním nepovažoval. Budiž nám to k úvaze pokaždé, když se pohoršujeme nad Romy či jinými etniky, nad imigranty či gastarbeitry, když vymýšlíme všelijaká vyhánění z měst a nulové tolerance, hrajíce si na noblesu země.

Pochybné byly tehdy a bývají dodnes také všelijaké minority, dnes třeba s jinou sexuální orientací. K tomu říká Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve: Zdánlivě křesťanské homosexuální sdružení Logos a nyní i spolek farářek a farářů Českobratrské církve evangelické (ČCE) zákeřně vše svaté převrací. Pán Ježíš jasně přikázal: Neházejte perly sviním… Sexuální vztah doprovázený celoživotní věrností je perlou patřící pouze mezi muže a ženu. Společnosti, která odmítne respektovat příkaz Božího Syna, té se stane to, před čím Boží Syn varoval v Matoušově evangeliu 7.kapitole, 6.verši: „Nedávejte psům, co je svaté. Neházejte perly před svině, nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás.“ Snad není třeba komentáře, pouze nabízím srovnání s Ježíšovými postoji vůči dobovým opovrhovaným minoritám.

K pochybné společnosti byli řazeni v Ježíšově době také celníci. To byli naopak velmi movití fiškusové, kteří vybírali pro Římany daně. Byli členové jakéhosi družstva, které pronajímalo od římské správy právo vybírat přímé daně, poplatky a cla. Poplatky byly určovány libovolně, takže docházelo k vydírání. Celníci však byli nenáviděni nejen pro své vyděračství, ale také z vlasteneckých a náboženských důvodů – sloužili pohanské římské okupační moci.

Ani tito lidé však neřadil Ježíš mezi „svině“ - mluvil se Zacheem, dokonce byli celníci mezi jeho učedníky. Navíc v pohoršlivém podobenství (Lk 18,9-14) pro ně má větší naději, než pro pravověrné samolibce. Na tyto texty bohužel zapomínají všichni noví bojovníci za čistotu myšlení, kteří se na likvidaci – k jejich lítosti jen morální, často v dějinách však i faktické – údajných kolaborantů s minulými pořádky vždy znovu snaží zviditelňovat a dělat kariéru.

Řekli bychom při zběžném čtení evangelií, že těmi opravdovými „sviněmi“ byli Ježíšovi farizeové a zákoníci (Mt,23.kap.). Měl s nimi neustálé hádky, ostré až jedovaté, a zdálo by se, že je to k ničemu, farizeové se poučit nedají, spíše se jen stále vyostřuje jejich nepřátelství vůči Ježíši. A přesto Ježíš s farizeji a zákoníky diskutuje. Ukazuje, že s protivníky má cenu mluvit, i když se vzájemný rozpor zdá nesmiřitelný. Ježíš takové rozhovory zřejmě za házení perel sviním nepovažuje.

A opět – srovnejme si to s naším postojem, kdy každého, kdo má jiný názor než my, i kdyby šlo jen třeba o globální oteplování, považujeme rovnou za nepřítele národa, možná lidstva.

Pokud opravdu chceme najít příklad toho, kdy Ježíš odmítá komunikaci s těmi, u kterých to nemá cenu, musíme jít v evangeliu až na konec. Teprve tam, v posledních dnech Ježíšova života v Jeruzalémě, nacházíme několik situací, kdy Ježíš s někým mluvit odmítá.

Setkává se s lidmi, kteří mu sice kladou otázky, ale nechtějí znát odpověď. Jeho odpovědi je nezajímají a oni vlastně nechtějí nic slyšet. Otázky jsou buď účelově nastražené pasti, jsou součástí difamační kampaně proti němu, či jsou obyčejným výsměchem – například když král Herodes žádá předvést nějaký zázrak.

A Ježíš v takových případech odpovídá buď ironickou protiotázkou, či odmítá otázku přijmout, nebo přímo mlčí. Je vyslýchán jeruzalémskými kněžími, a oni si proti Ježíši seženou řadu falešných svědků, kteří ho obviní ze smrtelných zločinů. Ale Ježíš na ta křivá obvinění mlčí: „Na žaloby velekněží a starších nic neodpovídal.“

Setkává se s Pilátem, a ten se Ježíše ptá, zda je král židovský. To samozřejmě nebyla vážně míněná otázka, ale ironické zesměšnění od člověka moci. Ježíš opáčí stejně ironicky: Tu otázku myslíš vážně? „Ptáš se sám od sebe (jestli jsem král), nebo ti to o mně řekli jiní?“ Ježíš ví, že uprostřed vypjaté davové psychózy a pomatenosti nemá smysl cokoliv říkat.

Ti lidé kolem něj fungují v jednom stádu, které se spojilo, aby dosáhlo svého: aby se Ježíše zbavili. Až tady Ježíš rezignuje na možnost mezilidského dorozumění, ve chvíli, kdy druhý člověk přestává být člověkem a stává se jen jakousi sviní, kolektivním nepřítelem - svinskou smrt sviním, podřadným, třídním nepřátelům, jiným, obtížným… Kolikrát už to tady bylo v dějinách!

Těmhle lidem Ježíš už nic neříká, uzavírá se před davem zfanatizovaným cílenou manipulací držiteli moci; svou pravdu, svou naději si uchovává v sobě. Ona prostě je prostě jakási krajní mez, za níž už nemá smysl mluvit a vnucovat se. Je dobré nevymlouvat se na tuto krajní mez příliš brzy, je však dobré vědět, že taková mez existuje.

Je to mez, kdy moc ať již politická či jiná, která si na nás činí nárok, ztrácí legitimitu pro svou vědomou demagogii a manipulaci, a je třeba jí vyhlásit onu Thoreauovu občanskou neposlušnost – fenomén, který proslavil Gándhí, Martin Luther King, který si vzali za své ekologičtí aktivisté. Neposlušnost, kterou vůči opravdovým a nebezpečným sviním osvědčil Ježíš, neposlušnost, kterou ale zmiňuje i naše Listina základních práv a svobod.



Podobná témata

Služba bližním

"Jak se bránit proti lžím, nenávisti, demagogii a manipulaci?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 28 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Standa (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 30. březen 2007 @ 18:51:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Výrok je srozumitelný všem: znamená neplýtvat něčím vzácným pro ty lidi, kteří nevědí, o co jde a pohrdají tím, nebudou z toho mít žádný užitek.--


Nedávejte psům, co je svaté. Neházejte perly před svině, nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás.

Matouš 7,6

Ježíš řekl]: Nedávejte svaté psům, aby to nevyhodili na hnůj. Neházejte perli sviním, aby je ne[zničily] (var.L.: aby je neučinily ničím).

Tomášovo ev. logion 93

Není to tak jednoznačné jak sepan Bárta domnívá a jak s na první pohled zdá,zastávám názor podobně jako mystik Slepý osel,že svině nepředstavují nějaké  lidi ale jsou to lidské vášně(svině)  a touhy (psi) těm se pak slouží a zaprodává se jim ony perly,které jsou skutečně svaté





Re: Jak se bránit proti lžím, nenávisti, demagogii a manipulaci? (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Pátek, 30. březen 2007 @ 20:06:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Jak se bránit proti lžím, nenávisti, demagogii a manipulaci?
Odpovídám: Nelhaním.

Kdy je křesťanovi dovoleno lhát?
Každý den? Jednou týdně? Jednou za měsíc? Jednou za rok? Jednou za život?

Vzorní křesťané, tj. takoví křesťané, kteří na 100% neskončí v Pekle, jsou popsáni ve Zjevení sv. Jana, 14. kapitole, verších 1-5:



1 A viděl jsem, hle, Beránek stál na hoře Sión a s ním sto čtyřicet čtyři tisíce těch, kdo mají na čele napsáno jméno jeho i jméno jeho Otce.

2 A slyšel jsem hlas z nebe jako hukot množství vod a jako zvuk mocného hřmění; a znělo to, jako když hudebníci rozezvučí své nástroje.

3 Zpívali novou píseň před trůnem, před těmi čtyřmi bytostmi a před starci. Nikdo nebyl schopen naučit se té písni, než těch sto čtyřicet čtyři tisíce z obyvatel země, kteří byli vykoupeni.

4 To jsou ti, kdo neporušili svou čistotu se ženami a zůstali panici. Ti následují Beránka, kamkoli jde. Ti jako první z lidstva byli vykoupeni Bohu a Beránkovi.

5 Z jejich úst nikdo neuslyšel lež; jsou bez úhony.

Považuji za pravdivé přísloví, známé už z mateřské školky: „Kdo lže, ten krade a do Pekla se hrabe.“


Lhaním, že zavedením registrovaného partnerství homosexuálů a následujícím zavedením tzv. antidiskriminačního zákona nedojde k postupné homosexualizaci-posodomštění společnosti se provinil Zdeněk Bárta, bývalý senátor, člen ČCE. Propagoval homosex v Senátu ČR. 

Přitom po zavedení těchto zákonů v Británii nastoupila
Tyranie homosexualismu

9 skotských hasičů v Glasgow z důvodu náboženských a morálních  odmítlo rozdávat letáky při pochodu homosexuálů a podpořit tak průvody, ze kterých se mnohdy dělá slušnému člověku špatně od žaludku. Budou za to potrestáni.

Dle oficielního prohlášení zaměstnavatele „Jejich odmítavý postoj je zásadním porušením jedné z jejich hlavních povinností.“ Mezi tresty bude rovněž povinný kurs "výchovy k toleranci".

Autor: Contras dne 12. 09. 2006


>>
>> 12.03.2007 14:14 LONDÝN – Děti ve věku pěti let se v Británii

>> začnou všeobecně seznamovat s faktem, že rádi se nemusejí mít jen

>> maminka s tatínkem, ale také dva tatínkové či dvě maminky. Vláda

>> totiž financuje projekt, v jehož rámci budou vydány pohádky, jejichž

>> postavy jsou také homosexuální. Děti nastupující do školy tak budou

>> seznamováni s faktem, že vztahy a život jdou duhové.

>>
>> Série příběhů bude obsahovat vyprávění o princi, který odmítl

>> tři krásné princezny, protože se zamiloval do muže, se kterým pak

>> žil šťastně až do smrti. V jiném příběhu má dívka dvě mámy a

>> malý tučňák zase dva otce. Projekt homosexuálních pohádek

>> vytvořila unie učitelů a vzdělávacích pracovníků s dotací z

>> britského státního rozpočtu ve výši šesti set tisíc liber, v

>> přepočtu něco kolem 25,2 milionu korun.

>>
>> Odborníci na vzdělání a psychologii míní, že je to potřebný krok,

>> aby byla homosexualita brána jako součást života a společnosti již od

>> útlého věku. Tento krok však okamžitě vyvolal odpor křesťanských

>> skupin, které označily knihy za odporné a hříšné. Někteří

>> představitelé církví se nebojí dokonce mluvit o zneužívání

>> dětí.

>>
>> Tento pilotní projekt, který je součástí vládního programu No

>> Outsiders (Žádní outsideři), rozjeli odborníci z univerzit v Exeteru

>> a Sunderlandu. Zatím se knížky dostanou do čtrnácti základních

>> škol v severovýchodním a jihozápadním Londýně a několika hrabství

>> v Anglii. Pokud bude projekt úspěšný, rozšíří se na všechny školy

>> v království.

>>
>> „Nejdůležitější je, že tyto knihy učí děti pohlížet od

>> dětství na skutečný svět. Vím, jak velký vliv má dětská

>> literatura na utváření sociálních hodnot a emocionální vývoj,“

>> tvrdí Elizabeth Atkinsonová, jedna z vedoucích kampaně No Outsiders.

e-mail
Sunday, March 25, 2007 8:35 PM

Subject: Pohádka


Varoval Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve

PZ: Stando Ty se jmenuješ Zdeněk Bárta? Pokud ne, odděluj, prosím, své věty od vět Bárty.




Vogel (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 30. březen 2007 @ 21:58:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Tomášovo evangelium má jen dvě malilinkaté chybičky, není Tomášovo a není to evangelium :o)--

V dnešní době převažuje mezi historiky jasně názor,že žádné známé evangelium nenapsal nikdo z apoštolů  tedy přímých účastníků Ježíšova života,ale jde až o díla pozdějších generací.Tomášovo evangelium je dle některých odborníků vůbec nejstarší dochované evagelium a skutečně není to evangelium v pravém slova smyslu jedná se o soubor tradovaných výroků připisovaných Ježíši.
TE obsahuje ze 2/3 výroky které lze naléz i v NZ ovšem u TE jsou mnohdy v čistčí a duchovně hlubší rovině (lze ukázat) 
Jedna církevnice mi tvrdila,že apokryf se pozná podle toho, že je moc ukecaný-chudák holka neznala Tomáše:-)   



Re: Jak se bránit proti lžím, nenávisti, demagogii a manipulaci? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 30. březen 2007 @ 22:34:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
S těmi sviněmi a psy je to zajímavý problém - nejsou v tomto smyslu myšleni pohané? Neobrácení, pohané, kteří nepřijali evangelium - to oni jsou nečistí... ale je to jenom takový můj momentální nápad...



Re: Jak se bránit proti lžím, nenávisti, demagogii a manipulaci? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 31. březen 2007 @ 00:07:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toto je moc hezký článek, který ukazuje na vytříbenou exegezi - pokud by ovšem neobsahoval poslední odstavec, který bezděky prozradil vše:

Je to mez, kdy moc ať již politická či jiná, která si na nás činí nárok, ztrácí legitimitu pro svou vědomou demagogii a manipulaci, a je třeba jí vyhlásit onu Thoreauovu občanskou neposlušnost – fenomén, který proslavil Gándhí, Martin Luther King, který si vzali za své ekologičtí aktivisté. Neposlušnost, kterou vůči opravdovým a nebezpečným sviním osvědčil Ježíš, neposlušnost, kterou ale zmiňuje i naše Listina základních práv a svobod.

Nyní už víme, kdo jsou "svině": jsou to pravděpodobně nebo možná ti, kdo se staví proti myšlenkám ekologických aktivistů a zřejmě i levicových intelektuálů. Zřejme jde o pravicové imperialisty a konzervativní živly, kteří svoji parlamentaristickou demokracií, osobním vlastnictvím, myšlenkami neregulovaného trhu a dravým kapitalismem jsou nebezpečím kolektivistickým ideám, a kteří dávají člověku nezvladatelnou a nebezpečnou iluzi svobody a osobní zodpovědnosti.



Re: Jak se bránit proti lžím, nenávisti, demagogii a manipulaci? (Skóre: 1)
Vložil: Kojot (kojot@magick.cz) v Sobota, 31. březen 2007 @ 01:54:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://kojot.name
Dobře napsaný a moudrý příspěvek. Bohužel se domnívám, že hlasy těch, kteří se rochní ve vlastní svatosti a soudí raději než odpouštějí, překřičí takováto slova. Možná, že takoví kdysi překřičeli hlasy těch, kteří nevolali "Ukřižuj!"...




Vogel (Skóre: 1)
Vložil: nula v Sobota, 31. březen 2007 @ 16:19:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--ne není a není to evangelium, je to obyčejný gnostický spisek--

asi je někdo natvrdlý... znovu opakuji nejedná se  o evangelium v pravém slova smyslu. Ovšem hodnotit ho jako "gnostický spisek" je zaztaralý pohled,pravda jsou v něm gnostické termíny ovšem ty najdeme jak v originálních epištolách ap. Pavla tak i např. v Janově evageliu hned v první kapitelo termí Slovo (Logos) je typický gnostický termín. 



L.Halík -evangelia (Skóre: 1)
Vložil: nula v Sobota, 31. březen 2007 @ 16:37:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Nulo, čtěte Thiedeho a Tresmontanta, kdy byla 4 svatá evangelia napsána.—   Čerpám z různých zdrojů,většina odborníku má jiný názor než uvádíte      --Tito na slovo vzatí odborníci na starověké texty Vám ty Vaše zastaralé názory z konce 19.století a počátku 20.století, že žádné známé evangelium nenapsal nikdo z apoštolů, spolehlivě zcela vyvrátí.—   Nemám názory  z konce 19.století a počátku 20.století ty datovali  tak 2. století já se přikláním k 65-100 
     --Oni právě na základě důkazů i jazykovědy dokazují, že evangelia napsali současníci Ježíše Krista dlouho před vypálením Jeruzaléma Římany v r.70 po Kristu.—   Žádné dlouho před to nebylo a o současníky také nešlo ale až o další generaci,uvědomte si kolik se lidé tehdy průměrně dožívali.Před rokem 70 platí tak pro Matouše,autor Lukáše kolem rok 80 – nezná zeměpis Palestiny,zřejmě tu zemi nikdy v životě neviděl ,dále je třeba připomenout že existuje několik dochovaných verzí   Ono člověk nemusí nějaký super historik,stač když si evangelia přečte a porovná mezi sebou –pak by ti „současníci“ museli být už pěkný sklerotici když popisují řadu věcí každý jinak   Zda je seznam těchto rozporů (poznámka u některých lze vysvětlení nalézt u většiny ovšem velice těžko)   Kolik žen šlo k Ježíšovu hrobu? Jedna: J 20:1-18. Dvě: Mt 28:1-8. Tři: Mk 16:1-8 Mnoho: L 23:55-24:10.

Byla stále ještě tma? Ano: J 20:1. Ne: Mt 28:1, Mk16:2.

Řekla Marie Magdalská někomu o hrobu? Ano: Mt 28:8, L 24:9-10, J 20:2. Ne: Mk 16:8.

Šla s někým zpátky k hrobu? Ano: J 20:2-11. Ne: Mt 28:1-10, 16, Mk 16:8-14, L 24:9-12.

Vyskytoval se pouze jeden anděl u Ježíšova hrobu? Ano: Mt 28:2-5, Mk 16:5-6. Ne: L 24:4-5, J 20:11-13 (Byli dva).

Byli andělé uvnitř hrobu? Ano: Mk 16:5, J 20:11-12. Ne: Mt 28:2 (Jeden anděl vně).

Byla u hrobu stráž? Ano: Mt 27:62-66, 28:2-4, 11-15. Ne: Mk 15:44-16:10, L 23:50-24:12? J 19:38-20:12.

Vypadali andělé jako blesk? Ano: Mt 28:2-4. Ne: Mk 16:5, L 24:4 (Jako lidé).

Dostali se andělé do hrobu jako první? Ano: Mk 16:5. Ne:L 24:2-4, J 20:1-12.

Běžel Petr sám? Ano: L 24:12. Ne: J 20:2-6.

Ukázal se Ježíš nejprve Petrovi? Ano: 1K 15:3-5. Ne: Mt 28:9, Mk 16:9, L 24:9-15, J 20:14.

Ukázal se vůbec Marii Magdalské? Ano: Mt 28:9, Mk 16:9, J 20:11-14. Ne: L 24:1-51, 1K 15:3-8.

Ukázal se u hrobu poté, co řekla vše učedníkům? Ano: J 21:14. Ne: Mt 28:1-9, Mk 16:1-10 (Ne u hrobu a před tím, než vše řekla učedníkům).

Byla sama, když se jí Ježíš ukázal? Ano: Mk 16:9-10, J 20:10-14. Ne: Mt 28:1-9 (Byla s ní jiná Marie).

Poznala ho okamžitě? Ano: Mt 28:9, Mk 16:9-10. Ne: J 20:14.

Šel Petr k hrobu před tím, než o tom bylo řečeno ostatním? Ano: J 20:1-3, 18 (A nebyl sám). Ne: L 24:9-12 (Bylo to až po tom a byl sám).

Zjevil se Ježíš speciálně dvěma učedníkům? Ano: Mk 16:12, L 24:13-31. Ne: J 20:19-29.

Poznali jej okamžitě? Ano: Mk 16:12-13. Ne: L 24:13-16.

Zjevil se později, když hovořili s ostatními? Ano: L 24:36. Ne: Mk 16:14 (Bylo to až potom).

Káral ostatní pro jejich nevěru? Ano: Mk 16:14. Ne L 24:35-51.

Zjevil se Ježíš učeníkům pouze jednou? Ano: Mk 16:14-19, L 24:36-51. Ne: J 20:19-26, 21:1-2, 14 (Třikrát).

Bylo jeho první zjevení učedníkům v Galileji? Ano: Mt 28:9-10, 16-18. Ne: L 24:33-36, 49-51, J 20:18-26, Sk 1:4.

Poznali jej všichni okamžitě? Ano: Mk 16:14-20, J 20:19-20. Ne: Mt 28:16-17, L 24:36-41.

Vystoupil do nebe okamžitě poté? Ano: Mt 28:9-10, 16-20, Mk 16:14-19, L 24:36-51. Ne: J 20:19-26, 21:1, Sk 1:1-9, 1K 15:3-8.

Ukázal se učedníkům dvakrát, s osmidenní přestávkou? Ano: J 20:19-26. Ne: Mt 28:9-20, Mk 16:14-19, L 24:36-51.

Ukázal se Dvanácti, více než pěti stům bratří a speciálně Jakubovi? Ano: 1K 15:5-7. Ne: Mt 27, 28, Mk 16, L 24, J 20, 21.

Vystoupil Ježíš do nebe z Betanie? Ano: L 24:50-51. Ne: Sk 1:9-12 (Z Olivové hory), Mk 16:14-19 (Z Jeruzaléma).

Byl Ježíš jediným, kdo vystoupil na nebesa? Ano: J 3:13. Ne: Žd 11:5, 2Kr 2:11 (Enoch a Elijáš také).

Slyšeli muži, kteří doprovázeli Pavla, Ježíšův hlas? Ano: Sk 9:7. Ne: Sk 22:9, 26:14.


Byli Josef a Marie rodáci z Nazaretu? Ano: L 1:26, 2:4,39. Ne: Mt 2:23 (Šli tam až později).

Šli do Egypta? Ano: Mt 2:14-15. Ne: L 2:39 (Přímo do Nazaretu).

Obracel se při Ježíšově křtu hlas k Ježíšovi? Ano: Mk 1:11. Ne: Mt 3:17 (Obracel se k zástupu).

Šel Ježíš do Káně brzy po svém křtu? Ano: J 1:29-36, 2:1-2. Ne: Mt 3:13-17, 4:1-2, Mk 1:9-13.

Byl Jan Křtitel uvězněn poté, co Ježíš začal svoji duchovní činnost? Ano: J 3:23-24. Ne: Mk 1:14 (Bylo to před tím).

Když byl Jan ve vězení, věděl, kdo Ježíš je? Ano: J 1:25-36, 3:23-24. Ne: Mt 11:2-3.

Připojili se Šimon a Ondřej k Ježíšovi po jistých událostech? Ano: Mt 4:12-20, Mk 1:14-18, L 3:19-20, 4:14-31, 5:1-10. Ne: J 1:35-42, 4:1-54 (Bylo to před těmi událostmi).

Směli učedníci mít obuv a hůl? Ano: Mk 6:8-9. Ne: Mt 10:10.

Vzal Ježíš po jisté rozmluvě 3 učedníky na horu po šesti dnech? Ano: Mt 17:1, Mk 9:2. Ne: L 9:28 (Bylo to asi 8 dní, čili, 7, 8, či 9, ekumen. překlad je chybný).

Přišel sám setník za Ježíšem? Ano: Mt 8:5-6. Ne: L 7:3, 6 (Poslal jiné).

Žádali Jakub a Jan Ježíše o jistou laskavost? Ano: Mk 10:35-37. Ne: Mt 20:20-21 (Žádala jejich matka).

Dal Ježíš jiné znamení než znamení Jonáše? Ano: J 3:2, 20:30, Sk 2:22. Ne: Mt 12:39, Mk 8:12.

Potkal Ježíš jen jednoho posedlého muže? Ano: Mk 5:1-20, L 8:26-39. Ne: Mt 8:28-34 (Byli dva).

Jednoho slepého muže? Ano: Mk 10:46-52, L 18:35-43. Ne: Mt 20:30-34 (Dva).

Uzdravil Ježíš malomocného před tím, než vešel do Petrova domu? Ano: Mt 8:1-3, 14-15. Ne: Mk 1:29-31, 40-42 (Bylo to až poté).

Bylo to blízko konce jeho duchovní činnosti, co Ježíš vyčistil chrám? Ano: Mt 21:10-12. Ne: J 2:11-15 (Bylo to na počátku).

Proklel Ježíš fíkovník poté, co vstoupil do chrámu? Ano: Mt 21:12. Ne: Mk 11:13-15 (Bylo to před tím).

Odhalil Jidáš Ježíše polibkem a dav se jej pak zmocnil? Ano: Mt 26:48-50, Mk 14:43-46. Ne: J 18:3-6 (Ježíš odhalil sám sebe a dav couvl).

Mlčel Ježíš před Pontiem Pilátem? Ano: Mt 27:13-14. Ne: J 18:33-37, 19:11 (Řekl toho mnoho).

Oblékli vojáci Ježíšovi nachový plášť(znak majestátnosti)? Ano: Mt 27:28. Ne: Mk 15:17 (Purpurový, znak hanby).

Nesl Šimon z Kyrény Ježíšův kříž? Ano: Mt 27:32, Mk 15:21, L 23:26. Ne: J 19:16-17.

Dávali Ježíšovi k pití víno smíchané s myrhou? Ano: Mk 15:23. Ne: Mt 27:34 (Byl to ocet smíchaný se žlučí).

Byl Ježíš tupen oběma zločinci na kříži? Ano: Mt 27:44. Ne l 23:39-43 (Jen jedním).

Byl nápis nad jeho hlavou celou větou? Ano: Mt 27:37, L 23:38. Ne: Mk 15:26, J 19:19.

Zmiňoval Ježíše? Ano: Mt 27:27, J 19:19. Ne: Mk 15:26, L 23:38.  



Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy