Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 423 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116477143
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Budoucnost svobody v islámu
Vloženo Úterý, 17. duben 2007 @ 15:33:17 CEST Vložil: Bolek

Společnost poslal Karels

Zevrubně jsem si pročetl knihu „Budoucnost svobody“ autora indického původu Fareeda Zakarie. [1] Čtenářům nyní nabídnu k inspiraci část myšlenek z jeho knihy, a to pouze z kapitoly, která je věnovaná islámu. Článek není recenze, vážení čtenáři, buďte proto ke mně prosím shovívaví ve svém hodnocení.Začnu hned několika otázkami, které čekají na své zodpovězení. Proč dochází ke konfliktu islámu a nás nemuslimů právě dnes? Proč v současnosti dochází ke střetu civilizací? Proč se islámský fundamentalismus objevil až po íránské revoluci v roce 1979?

Fareed Zakaria podává své vysvětlení: „Problém jednoznačných prohlášení o ‘podstatě islámu’ spočívá v tom, že islám stejně jako jiná náboženství není tím, co stojí v knihách, ale tím, co z něj udělají lidé. Pusťme z hlavy chvástání fundamentalistů jichž je menšina. Většina muslimů ve svém každodenním životě vůbec nevnímá svou víru jako opravdu protizápadní a protimoderní.“ Podle Zakarii leží hlavní problém na Blízkém východě, nikoliv v celém islámské světě. V Iránu, Egyptě, Sýrii, Iráku, na západním břehu Jordánu existují diktatury v různě obměněných podobách. Právě v regionu Blízkého východu je silná tradice spalovačů vlajek, zuřivých mulláhů a sebevražedných atentátníků. Jako jeden ze zásadních problémů krize v arabském světě vidí Zakaria jejich bohatství, nikoliv bídu! Pro jasnou ilustraci předchozího tvrzení uvedu Egypt. Egypt je malým, avšak významným vývozcem ropy a plynu, dále vydělává 2 miliardy dolarů ročně na tranzitních poplatcích za lodě proplouvající Suezským průplavem. Nadto dostává každý rok 2,2 miliardy dolarů pomoci od Spojených států. Egyptská komunita pracující v zahraničí je rovněž nezanedbatelným zdrojem finančního pramene, který směřuje do Egypta.Takto snadno vydělané peníze neprospívají hospodářské ani politické modernizaci země. Ve svém důsledku „nezasloužený příjem“ zbavuje vládu nutnosti vybírat daně od svých občanů a na oplátku jim poskytovat odpovědnou vládu, která by hájila jejich zájmy. Režimy na Blízkém východě toho od svých občanů v tomto smyslu vyžadují málo, ale na oplátku toho stejně tak málo svým občanům nabízejí. Vlády těchto režimů jsou tak nevykazatelné vůči svým občanům. Proč právě fundamentalismus, proč právě radikalismus? Protože fundamentalismus zve, ba se přímo podbízí k účasti na dění své země. Tam, kde selhala politika, která mužům přiřadila „roli“ pouhopouhých diváků v politickém dění, islámský fundamentalismus poskytuje možnost odporu vůči nepříznivé životní situaci a to ať už své osobní, nebo své země. Arabský svět nemá svobodu slova v našem slova smyslu, nejsou tam možné televizní debaty, jaké vedeme například v televizním pořadu „Otázky Václava Moravce.“ Posledním svobodným útočištěm, kde se v arabském světě probírá politika, tak zůstala už natrvalo mešita. Mešita, je také jediná instituce v muslimském světě, která nemůže být zakázána! Z těchto důvodů se „rekrutuje“ politická opozice právě v mešitách a také jenom tam, v prostorách mešity, probíhají plamenné diskuze. Žel, právě kombinace náboženství a politiky není zrovna tou nejideálnější možností kterak hledat východiska z palčivých problémů své země, jak se následně ukázalo.Dále, fundamentalistické organizace se na Blízkém východě angažují v sociální práci. Například sympatie mezi prostými Libanonci teroristická organizace Hizballah získala mimo jiné i tím, že podporuje sociální služby, lékařskou asistenci, poradenství, nebo dočasné ubytování. „Pokud chceme pochopit tak závratný vzestup islámského fundamentalismu a existuje-li nějaká příčina, proč tomu tak je, pak je to úplné selhání politických institucí v arabském světě,“ píše Zakaria. Je to jako se spojitými nádobami, čím je větší absence zdravého politického prostředí v jednotlivých arabských státech, tím více se do takového prostoru politické bezmoci „tlačí“ fundamentalistická islámská hnutí. V sunitském světě islámu je navíc vzestup fundamentalismu urychlován elitářstvím některých sunnitských autorit. Ve středověku bylo neformálně dohodnuto, že kritizovat, kdo je a kdo není správný muslim mohou jenom ulamové, členové učenecké a klerikální komunity. V současnosti jsou to fanatičtí fundamentalističtí myslitelé, kteří nahlas a bez uzardění vynášejí své soudy o tom, jak má vypadat správný muslim. Ve skutečnosti ale exkomunikují všechny, jejichž pojetí islámu se liší od toho jejich. Takové přístup pochopitelně nahání strach nejenom nám, Evropanům, ale podobně i umírněným muslimům. Nikdo si pak netroufne kritizovat fanatismus fundamentalistů kvůli oprávněné obavě o svou vlastní bezpečnosti. Podle Fareeda Zakarie by pomohla islámu podobná reforma, jaká proběhla v křesťanství ve smyslu středověké křesťanské reformace. Je tady ale dosti závažný problém, který celou věc více než problematizuje.Martin Luther ve svých 95 tezích kritizuje učení katolické církve a přichází se svými východisky, se svým řešením. Jenomže katolická církev je rozvětvená organizace s pevně daným uspořádáním s její „statickou“ hierarchií kněží a papežem stojícím v jejím čele. Islámu je podobný „model“ uspořádání cizí, jakási pevně daná struktura, v čemž vidí Zakaria určitou překážku k možné budoucí reformě islámu. Ačkoliv iránský model islámu vytvořil cosi, co se vzdáleně zdá podobné křesťanskému uspořádání katolické církve. Ve své knize Zakaria vyslovuje překvapující názor, že je pravděpodobně potřeba, aby se islám „transformoval“ ve svém uskupení na způsob křesťanské hierarchie. Takové pojetí islámu by snad bylo možné reformovat.

Sdílel jsem se určitou částí myšlenek kapitoly věnovanému islámu z knihy „Budoucnost svobody“ od autora Fareeda Zakarie. Doporučuji vám, vážení čtenáři, tuto knihu přinejmenším k seznámení.

článek byl publikován také na webu Eretz.cz


Podobná témata

Společnost

"Budoucnost svobody v islámu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Svoboda slova ? :o (Skóre: 1)
Vložil: Jirka v Úterý, 17. duben 2007 @ 17:09:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek je zajímavý k zamyšlení, jen jsi mě trochu rozesmál s tou svobodou slova v Otázkách VM ... jedna věc je, že můžeš v televizi říkat (skoro) co chceš, druhá věc je, jestli tě tam vůbec někdo pozve. Narážím na diskusi o radaru ... Čili svoboda slova u nás a v islámském světě se zas tolik neliší - každý může říc co si myslí - Ulám před plnou mešitou a běžný mulim doma před svou ženou /svými ženami ...



Re: Budoucnost svobody v islámu (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Úterý, 17. duben 2007 @ 17:52:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
„Problém jednoznačných prohlášení o ‘podstatě islámu’ spočívá v tom, že islám stejně jako jiná náboženství není tím, co stojí v knihách, ale tím, co z něj udělají lidé.,,

Jedná sa asi o ďalšiu demagógiu prichádzajúcu z islamského sveta. Pravda je taká, že práve knihy (Korán) formujú ľudí a nie opačne.
Pre kresťana platí: Dobrý kresťan sa riadi Bibliou. Biblia hovorí: Miluj svojho nepriateľa...
Pre moslima tak tiež platí: Dobrý moslim je ten ktorí žije podľa Koránu. Korán okrem iného hovorí: ,,zabíjajte neveriacich,, (rozumej aj kresťanov).
Opravdoví moslimovia sú tí, ktorí kričia: ,,džihád,,
Opravdoví kresťania sú tí, ktorí milujú svojich nepriateľov.

Myslím, že ide o ďalšiu zavádzajúcu knihu, ktorá sa snaží vykresliť moslimov v nepravdivom svetle.
Čím viac je vo svete ,,fundamentalistických,, kresťanov, tým viac sa v praxi presadzuje Kristova láska.
Čím viac je vo svete ,,fundamentalistov,, moslimov, tým bude pribúdať terorizmu.

 ivanp



Sirat Rasoul Allah - Život proroka Mohameda (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Středa, 18. duben 2007 @ 17:35:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Sirat Rasoul Allah - Život proroka Mohameda
Sirat Rasoul Allah od Ibn Ishaqa je nejstarší zaznamenanou biografií proroka Mohameda. Byla zapsána více než sto let po jeho smrti, a pozdější biografická díla jsou založena na ní (Ibn Hisham a al-Tabari).

Protože kromě těchto biografických zdrojů, sbírek hadísů, Koránu, koránských komentářů a záznamů o vojenských výpravách v podstatě neexistují žádné nezávislé zdroje o Mohamedově životě, je prakticky nemožné říci, nakolik jsou zde zaznamenané skutečnosti pravdivé. Nicméně z hlediska diskuse o islámu je podstatné především to, že převážná část muslimů považuje tuto historii za pravdivou a činy Mohameda za hodné následování. Protože je Mohamed považován na nejdokonalejšího z lidí, vzor vhodný následování v každém ohledu pro všechny doby, je dobré znát detaily z jeho života, protože tato znalost může být klíčem ke zmatku, který panuje kolem takových záležitostí, jako je postoj muslimů k nemuslimům a podobně.

Zde publikovaná verze je založena na překladu Edwarda Rehatseka z devatenáctého století. Rehatsek vytvořil velmi přesný překlad, který měl ovšem přes tisíc stran textu. Tento text byl následně zkrácen na asi dvěstě stran Michaelem Edwardesem, jehož verzi vám zde představujeme.

Protože i dvěstě stran je dosti velké sousto, bude Mohamedova biografie vycházet na pokračování po jednotlivých kapitolách tak, jak se je bude dařit překládat. Jde o první možnost pro českého čtenáře zajímajícího se o islám dozvědět se o tom, kým byl zakladatel islámu, a to v češtině a ze stejných zdrojů, které používají muslimové.


[Na překladu dalších kapitol se pracuje]

(c) 2006 Islám Info, nekomerční šíření textu na internetu je povoleno, pokud bude uveden odkaz na tuto stránku
http://info.pravdaoislamu.cz/index.php/sirat-rasoul-allah-zivot-proroka-mohameda/
V případě nejasností pište na islam.info@seznam.cz




Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy