Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 556 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486995
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: na Aviafa
Vloženo Pátek, 22. červen 2007 @ 18:35:43 CEST Vložil: bolek

Dotazy čtenářů poslal eleazar

Váženey Aviafe,
v paměti si mi utqěl jako chlap, co se zajímá wo ženský záležitosti.


Já sem jen wobyčejney primitiv (mam to i v profilu), a tak bych Tě chtěl poprosit o menší resumé Tveych názorů tak, abych to pochopil i já.

Otázka 1) - Co se Ti nelíbí na současnym stavu ženskeych v Církvi
(prosim wo body - jednoduše)

Otázka 2) - jak by sis představoval změny k lepšímu
(i tady bych poprosil wo body, nejlíp korelovaně s první wotázkou)

אלעזר


Podobná témata

Dotazy čtenářů

"na Aviafa" | Přihlásit/Vytvořit účet | 9 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Zenska otazka v cirkvi (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Neděle, 24. červen 2007 @ 20:59:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Sorry, ze odpovidam tak pozde, ale byl jsem ted dva dny mimo pripojenou civilizaci. Tvuj clanek jsem videl akorat kratce v patek v noci, ale pak jsem musel vodjet na vikend. Nevyhodou teda bylo, ze jsem nemohl odpovedet hned. Vyhodou naopak bylo, ze jsem si to mohl trochu srovnat v hlave.

I tak plati, ze ja v tomhle smeru nejsem nejakej echt odbornik, i kdyz nazor na vec mam. A navic ta situace neni ve vsech cirkvich stejna a v nekterejch denominacich se to dokonce lisi sbor od sboru podle toho, kdo stoji na kazatelne.
Pokud te to teda zajima, tak ja ty hlavni problemy takhle:

  1. Nerovnost ve sluzbe: v nekterych cirkvich se zenam upira pravo konat nektere druhy sluzby jen proto, ze jsou zeny. O tom jsem se ostatne rozepisoval v clanku, kterej tu nedavno vysel (Gal 3:28 a skandal muzskeho sovinismu). Povazuju tuto praxi za protikladnou k evangeliu a jako jedinou moznou cestu ke zmene vidim nikoli v nejakem upatlanem kompromisu, ale v celkovem zruseni takovych omezeni. Je totiz fakt, ze cirkev si timto upozadovanim zen mnohdy zavira cestu ke sluzbe v nekterych oblastech, kam je vysostne povolana – napriklad v oblasti domaciho nasili na zenach. V takove oblasti je nutne diskusi i pomoc zahajit ve forme sluzby zen zenam, protoze je tu lepsi nadeje na empatii. Vzdyt Jezis a potazmo cirkev je poslana hlasat svobodu utiskovanym (Iz 61)! A malo kdo zakusi tolik utisku, jako zneuzivana manzelka. Pokud takova tyrana zena prijde do cirkve, kde na kazatelne narazi na nejakyho sebejistyho falokrata, kterej ji odbyde s tim, ze ma bejt poslusnejsi a lepe se o manzilka starat, tak to jsme asi tu “svobodu utlacovanym” moc neprinesli, ze jo.
  2. Omezovani exogamie: mnoho sboru ma nevyrovnanou demografickou strukturu – mezi cleny je nepomerne vic zen nez muzu. Casto to plati pro sbory zrovna rychle rostouci, kde je ten nepomer obzvlaste mezi mladejma. Ale mnoho cirkevnich bafunaru zakazuje ci omezuje praxi, kdyz si nejaka mlada krestanka najde nevericiho partnera. Obhajuje se to vetsinou versem 2K 6:14, ale proc? Kdyz tu pasaz ctu, nevidim tam ani naznak, ze by se to vztahovalo k manzelstvi (nemluve o tom, ze jde asi o pozdejsi vpisek – srv. jak plynule navazuje 2K 6:13 a 2K 7:2). Spis je to o oddeleni krestanstva od modlosluzby. Ten vyklad proti exogamii je akorat tradicni – coz ale neznamena, ze je spravnej (spis to jen znamena, ze se uz zapomnelo, kdo s nim jako prvni prisel). Prijde mi to dost kruty, kdyz jednoduse mlady holce nekdo prikaze, aby se rozesla se svym treba celkem rozumnym partnerem jen proto, ze on nechodi do kostela. Kdyz si jeste vezmes, ze casto tuhle “posvatnou” zasadu nekompromisne vynucuje muzske vedeni sboru – tedy chlapi, ktery naopak nemaji nikdy problem si najit partnerku, protoze ta demograficka nerovnovaha je v jejich prospech – tak to proste vyzniva, jak hajeni haremu.
  3. Dvoji metr v oblasti sexuality: myslim, ze v tomhle smeru je dost prace. Projevem takovyho dvojiho metru je napriklad i predstava (zde prezentovana napriklad svatym Serafimem), ze zena se ma oblekat primarne s ohledem na to, jak bude ci nebude to obleceni drazdit muzskej pohlavni pud. Ta nerovnovaha je tam zrejma: muz ma problemy se sebekontrolou, ale resenim je omezovat zenu. To neni spravedlive. Samozrejme, v pozadi stoji celej system dosti pokrivene, v jadru stredoveke “krestanske” antropologie, ktera povazuje zenu za tvora se slabou vuli, nekontrolovatelnym libidem, silnym sklonem k promiskuite a manipulativnimi sklony – proste klasickej obraz carodejnice, tj. zeny jakozto zdroje a puvodkyne pokuseni. Je to asi odraz Aristotelova nazoru, ze zena je proste takovej nepovedenej muz. Pritom kdyz se clovek podiva na existujici vyzkumy, tak samozrejme slaba vule, silne libido a sklon k promiskuite jsou charakteristictejsi pro muze. Akorat v ty manipulativnosti je to asi fifty-fifty. Ten dvoji metr ma ostatne dost davnou tradici: copak to necteme v pribehu o Jezisovi a cizoloznici? Jakto, ze ji privedli samotnou? Cizolozila snad sama se sebou? No jooo, jenze pan tvorstva je zvyklej, ze mu tohle vzdycky projde… Jezis ovsem vedel, co je v lidech, takze jim rekl: kdo jsi bez viny na jejim cizolozstvi, prvni hod kamenem. Ten muz cizoloznik byl totiz mezi nima, s sutrem v ruce! A asi nebyl jen jeden.
  4. Netendencni teologie: jak se postupne posouvam od praxe vic do teorie, tak musim samozrejme zakoncit poukazem na nedostatecnej duraz, kterej se zenam v celkovem vykladu Pisma dava. To zene zjevil Jezis jako prvni, ze je mesias (J 4). To zena byla prvnim svedkem jeho zmrtvychvstani (Mari Magda). To zena jako prvni uverila zprave o vteleni (Marie, matka Jezisova). To zeny Jezise neopustily, ani kdyz visel na krizi. Ale vaha, ktera se v cirkvi priklada zenskemu elementu, tomu vubec neodpovida. Priklad: kdyz se preklada Bible, tak se i mista zjevne hovorici o zasluhach a o roli zen zamerne prekrucuji, aby se tato role umensila nebo zcela zrusila. Proto se napriklad s oblibou prekladalo “diakonos” jako jahen tam, kde se jednalo o muze, ale “sluzebnice” tam, kde se mluvilo o zenach. Slovo “proistamenos” znamena “predak”, “vedouci”, ale kdyz se jeho odvozenina objevi v souvislosti s zenou (prostatis Foibe - R 16:2), tak to najednou znamena “pomocnice”. A recky original R 16:7 mluvi o “Junii, vazene apostolce”, ale preklada se to vzdy bud jako “Junias, vazeny apostol” nebo “Junia, vazena u apostolu” – s jednoduchym cilem vyhnout se nevyhnutelnemu zaveru, ze ZENA BYLA APOSTOLKOU! V Tt 2:3-4 se hovori v rectine o starsich zenach, ktere maji spravne ucit, a tak jit mladsim zenam prikladem. Ale nas ekumenicky preklad? “At starsi zeny spravne uci mladsi zeny”. Tendence je opet jasna: omezit ucitelskou praxi zen. Jo, jeste jeden priklad primo z mistnich luhu a haju: ve Sk 21:9 se pise o prorokynich – dcerach jahna Filipa. Jsou to zjevne zeny, otevrene se o nich pise jako o prorokynich, takze prekladem nelze tuto navysost duchovni sluzbu zenam nijak uprit. No, a tak si Greg777 totalne z ucha vycucal teorii (ktera v panteonu jeho dusevnich exkrementu jiste stane na jednom z prednich mist), ze totiz ty ctyri Filipovy dcery byly prorokyne pouze “okresniho” formatu, zatimco opravdovym “vselidovym” prorokem typu Izajase muze sazmozrejme bejt jen clovek, kterej vladne penisem. Svata prostoto! A to von vydava za radostnou zvest?
Jak veci zmenit?


  1. Prosadit v cirkvi pravo zen kazat ci pravo na sveceni, to asi neni vec, kterou by zvladl jednotlivec. Ale je mozny tlacit spravnym smerem a hlavne to tema pripominat. Predevsim je nutno pripomenout, ze uznani rovnopravnosti zen NENI nejake prizpusobovani se svetu, ale ze naopak je tento aspect puvodnim a vesrkze krestanskym dedictvim cirkve. V ochote bourat spolecenske konvence a predsudky alespon na pude toho mikrospolecenstvi, jakym byla prvni cirkev, prave spocivala slanost prvotnich krestanu, teto soli zeme. Ale pozbyde-li sul slanosti…?
  2. Oponovat sovinistum v cirkvi je nezbytne. Sovinista samozrejme z principu neprijima argumenty od zen samotnych, nebot je nepovazuje za sobe rovna (“stejne nemuzou mit Ducha k vyucovani, tak co me budou poucovat?”). Ma-li zmenit svuj postoj, musi ty argumenty slyset od nekoho, koho alespon trochu povazuje za sobe rovna. To je prilezitost pro nas, krestany, zvestovat mu tuto cast evangelia.
  3. Nebat se prijmout autoritu zen. Je pravdpodobne, ze ve vetsine cirkvi, vyjma tech nejfundamentalistictejsich, budou zeny pusobit alespon v nejake sluzbe a budou mit alespon neco na starosti. Clovek muze svym postojem a podporou ukazat, ze se neboji situace, kdy zena nejakou cirkevni aktivitu vede, a ze to muze bejt k prospechu kazdeho zucastneneho, i cele cirkve.
  4. A v neposledni rade: bejt vzdy ochoten prezkoumat vlastni postoje. Kazdej rozsirenej predsudek se veze na rozjety, odbrzdeny masine celych staleti zazity praxe, jejiz setrvacnost je primo umerna mnozstvi Duchem-nabite traskaviny, nutneho k jejimu vykolejeni. Ten predsudek ohledne rodovych roli si clovek osvojuje uz od nejutlejsiho detstvi. O to ostrazitejsi proti nemu musime byt sami u sebe.
Kez ti tento prispevek slouzi k uzitku.

Aviaf




Re: na Aviafa- můj názor na ženy (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 27. červen 2007 @ 00:45:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Aviafe,
rozeznávám ušlechtilý zvuk v tvém projevu. Uznání ženy, uprostranění pro možnosti, rozlet pro její rozvoj – to je všechno správné.
Ovšem na druhé straně jsou nepochybné možnosti, které ženě skýtá také druhá strana ženské povahy.
Nejde jen o to, že mléko ze své hrudi dává kojenci výhradně žena. U mužů je výskyt mléka vzácný, neobvyklý.
A je tu ještě ta věc že ženy jsou družné povahy. Mají potřebu PÉČE. O sebe i o druhé. Jako mladé vozí v dětství panenky v kočárku, jako starší pomáhají matkám i tetám s péčí o mladší děti. A později se starají o své děti, i o manžela.
Dokonce to jde tak daleko, že žena neváhá v určitém případě přijmout roli „být druhá“ , aby mohla rozvinut svou schopnost.
Pro to, aby mohla nerušeně pečovat  o malé a potřebné , sama potřebuje zázemí. To jí dává tradiční rodina a mateřství. Úloha svobodné matky je jiná, než u ženy spočívající v jistotě rodin.
Že by ženy mohly a měly mít stejná práva jako muži, to je možné. Počítejme ale také s tím, že se stane, že žena bude chtít mít něco zajištěno okolo sebe, aby mohla projevit svou touhu pp pečování.
A zvyk (a potřeba) spoléhat se na druhé nebo na zajištění jde tak daleko, že žena přijme i úlohu  ´být v tandemu´ s někým, kdo vezme na bedra zodpovědnost.
Nedávno vyšla kniha o moderátorkách a hlasatelkách v TV. Napsal ji Milan Hein s názvem ´Krásně druhé´. Tam se píše, jak hlasatelka je vždycky vedle, protože v popřed je ten, o kom je pořad, zatímco ona je vedle a „za tím“ – v pozadí. Opisuji popis, který má knihovnická klasifikace o této knize.
HEIN, Milan
 

Krásně druhé   / Knižní podoba rozhlasových rozprav Milana Heina s Hanou Heřmánkovou, Annou Wetlinskou a Martou Skarlandtovou  / Milan Hein. - [Praha]: Hein, Milan, 1994  . - 176 s.,: fotogr. ; 22 cm     
ISBN 80-901630-1-7  : Kč 79,00 
Otázky a odpovědi vypovídají o osobnostech, které známe z obrazovky.   
(konec opisu).
Tak a to je ta druhá strana pro pochopení, jak reaguje žena ve styku s lidmi i na veřejnosti.
Farářka stojí před sborem, farností, nebo církví. Je v ní zakódovaná péče : o všechny, o sbor, farnost, o lidi.
A je snad více přizpůsobivá celku, než bývají muži. Žena chce být ve shodě, muži někdy v dějinách a církvi prosazovali svoji linii..
Kacíři bývali více mužského rodu
Ale já jsem někdy slyšel kázání farářek, která jsem uznal, že jsou pravdivá a k věci, ale nelákala mne podoba cesty pro duši, jakou pro mé uši vykreslovala ta kázání, byla někdy pro mne ženská, tudíž pro můj život v něčem nesrozumitelná.
Ale na druhé straně mne to vedlo k otázce : jak vnímá žena kázání (a směr) od muže – knězem nebo faráře či kazatele ? Myslím, že se musela někdy přizpůsobit, ale zase mne potom rozum vedl k domnění, že se nemusely tolik přemáhat jako bych se musel já, kdybych přijal beze stopy odporu ženský vzor. Možná, že se ženy dokáží lépe přizpůsobit.
Ta schopnost zažít ´zapojení v tandemu´ se projevovala i v tom, že se ženy nestávaly svobodomyslně myslícími kacíři, ale láska a schopnost vcítění je vedly ke shodě i s těmi kázáními vznikajícími ´v mužském světě´..
Některé nároky mužů jsou ale pro ženy přece jen nelehké, například kázání o odřeknutí se ozdob. Proč by se měly odřeknout ? I krásou jsou na chválu Stvořitele, který vše udělal krásné  a tedy proč by se nepřizdobily ?
V době Savonaroly se vyskytly požadavky na cudnost ve zdobení, dokonce se uspořádalo ´pálení marností´ na náměstí ve městě. Ženy pod vlivem jeho příznivců ze ´Strany plačících´ odkládaly šperky do truhlic, zdobily se málo (nebo nic). Ale je to proti přirozenosti žen.
Podobně chtít, aby se ženy zřekly mluvení (pro ´cudnost v řeči´) je proti přírodě. Ženy potřebují mluvit. Mlčení je obtížné . Přes svou přizpůsobivost je možné, že ženy ve staletích ´nadvlády mužů´  trpěly z nepochopení, co žena potřebuje a je přirozené.



Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy