|
Právě je 364 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116542163 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Z internetu: Patří evangelikálové do katolické církve?
Vloženo Úterý, 20. listopad 2007 @ 07:46:16 CET Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Tento článek Pavla Černého, předsedy Ekumenické rady církví a Rady Církve bratrské, je reakcí na dokument vatikánské kongregace pro nauku víry, publikovaný v létě 2007, který opět rozčeřil hladinu ekumenického hnutí. Dokument odpovídá na některé otázky ohledně nauky víry a opakuje staré pojetí římskokatolické církve, která pouze sebe považuje za skutečnou a pravou církev. Článek byl publikován v Životě víry, 9/2007, s. 17
Unam sanctam, catholicam et apostolicam ecclesiam… „Jednu svatou obecnou a apoštolskou církev…“ těmito slovy z nicejsko-cařihradského vyznání víry začal papež Bonifác XIII. svoji bulu vydanou v roce 1302. V této bule mimo jiné podtrhuje: „A tak prohlašujeme, určujeme, říkáme, stanovíme, že každá lidská bytost musí nevyhnutelně být v zájmu své spásy podřízena papeži v Římě.“ Tento názor se ve středověku dlouho držel a mnozí se domnívali, že kvůli své spáse musejí zůstávat pod deštníkem papežem řízené instituce. Postupně se začali objevovat jednotlivci, kteří odmítli spojení spásy s papežstvím, ale mnozí z nich za to zaplatili životem (např. valdenští, kataři, Hus, Jeroným Pražský, mnozí husité).
Teprve reformace přinesla zvrat v pohledu na římské papežství. Jednotu bratrskou založenou v roce 1457 můžeme považovat za první církev řádně ustavenou a nezávislou na Římu. Jeden z jejích učitelů – Lukáš Pražský - sám považuje oddělení od církve římské za důsledek prohlédnutí díla lstivého Antikrista. Nebezpečí vidí v tom, že „…. řeči Boží, jak vyměří doktoři někteří i proti Písmu svatému, věřiti každému velí, hrozí i nutí a kdož nechce, hned klatbu vzbudí.“ Důraz na oddělení od papežství pečetí světová reformace na čele s Lutherem, Zwinglim, Kalvínem, Bucerem a dalšími. V roce 1537 shromáždění teologové reformace vytýkají: „Římský biskup si namýšlí, že má být božským právem vyvýšen nade všechny ostatní biskupy a pastýře. Nadto ještě dodává, že prý je božsky oprávněným držitelem obojího meče, tedy, že je zplnomocněn ustanovovat i sesazovat krále. A za třetí praví, že věřit těmto výrokům je nezbytné pro spasení. Z takových důvodů se římský biskup nazývá Kristovým náměstkem na zemi. Ony tři body vnímáme jako klamné, bohaprázdné a prohlašujeme, že jsou tyranské a pro církev nebezpečné.“
Křesťan dnešní doby si může myslet, že podobná tvrzení již definitivně odvál čas a že žijeme v době otevřených ekumenických vztahů, kdy jako křesťané můžeme ve službě Pánu Bohu ve vzájemné úctě spolupracovat a také se jeden od druhého učit. O to víc v letošním horkém létě rozžhavil vztah k římskému papežství poměrně krátký dokument, který 10.7.2007 zveřejnila vatikánská kongregace pro nauku víry. V dokumentu se píše, že Kristus ustanovil jedinou Církev, která „subsistuje (uskutečňuje se) v katolické církvi a je řízena Petrovým nástupcem a biskupy ve společenství s ním.“ Tento konkrétní historický útvar je tedy Benediktem XVI. a jeho kongregací pokládán za onu Církev (s velkým C), kterou vyznáváme v Krédu jako církev svatou, katolickou (obecnou) a apoštolskou.
Je třeba povědět, že něco se od doby papeže Bonifáce VIII. přece jen změnilo. Křesťanům z jiných církví není již upíráno spasení a dokonce na základě konstituce II. vatikánského koncilu jim je přiznáno, že v nich působí Kristova církev. Dokument z letošního léta ale výslovně opakuje, že církví nemohou být nazvána společenství vzešlá z reformace (církve luterské, reformované, anglikánské, letniční aj.), protože nemají apoštolskou posloupnost ve svátosti svěcení a tím také postrádají celistvost eucharistie - sv. večeře Páně.
Každý, kdo má přátele v katolické církvi, může dosvědčit, že při společných chvílích u Božího slova a v modlitbách, často žádné rozdíly nevnímá a prožívá jednotu společenství církve. Pro vyrovnanost je třeba povědět, že naši reformační otcové měli naopak potíže s uznáním římského katolictví za církev. Mnozí považovali katolickou církev za sektu, která deformovala pojetí církve a opředla křesťanskou věrouku pavučinou nesmyslných obřadů a článků víry, které nemají žádný základ v Božím slově (např. opakování golgotské oběti na oltáři a přepodstatnění chleba a vína v materiálně přítomné Kristovo tělo, neposkvrněné početí, bezhříšnost a nanebevzetí Panny Marie, sedm svátostí, víru v očistec, modlitby za zemřelé, modlitby ke svatým, uctívání ostatků apod.).
V ekumenickém hnutí se po letech plodné spolupráce někdy zdá, že nejzávažnější problémy jsou již věcí minulosti. Smíme prožívat jednotu ve víře, ve křtu, v Duchu svatém, ve službě…. A najednou přijde středověká sprcha v prohlášení, že protestantské denominace nejsou Kristovou církví. Co k tomu dodat? Kde je církev?
V Božím slově se pro církev užívá slovo ekklésia. Je to slovo, které původně označuje svolání občanů k veřejnému shromáždění obce. Církev je v Novém zákoně společenství těch, kteří byli zavoláni Kristem a povoláni na cestu následování a do Božího království. Pán Ježíš, když hovoří o církvi u Cesareje Filipovy, tak zakládá církev na skále. Tou skalou ale není Petr, ale Kristus. Pokud Petr a ostatní učedníci stojí na vyznání Krista jako Božího Syna, potom jsou pevní jako skála. Na vyznání Krista je možné budovat církev.
Reformátoři shodně činí rovnítko mezi svatou církev obecnou a počtem Bohem vyvolených. Kalvín dodává, že církev je jen jedna a patří k ní živí i mrtví, ze všech zemí a národů. Toto církevní společenství je obecné – univerzální, protože všichni věřící jsou v Kristu sjednoceni a spojeni, jsou závislí na jedné hlavě a tvoří tělo.
Jednota je v Ježíši Kristu a nemůže být garantována žádným jeho zástupcem na zemi. Obecná církev je pro všechny vyvolené a její apoštolskost je dána věrností učení a praxi Ježíšových apoštolů. Církev je tam, kde se zvěstuje Boží slovo a řádně se vysluhují Kristovy svátosti.
Z pohledu Božího slova je církev tam, kde je „jeden Pán, jedna víra, jeden křest a jeden Bůh a Otec všech, který je nade všemi, skrze všechny působí a je ve všech“ (Ef 4,4-5). Které společenství je církví katolickou (všeobecnou) a apoštolskou a které ne, to v posledu nebude rozhodovat žádná římská kongregace, ale sám Pán. Tak závažné věci Pán Bůh nesvěřuje lidem, ale ponechává si je ve své pravomoci. Proviňuje se ale každý, kdo zpochybňuje církevní identitu jiných církevních útvarů, které vyznávají trojiční víru a přijímají Boží slovo jako pravidlo víry a života. V církevních dějinách se ukazuje, že zpochybňování sounáležitosti s jinými křesťany, sbory a denominacemi bývá často sektářským znakem. Z pohledu reformace je církev pouze jedna a patří do ní všichni, kteří žijí pod jedním Pánem, pod týmiž zákony a mají podíl na Božích dobrodiních. O nich platí, že jsou jednou svatou, katolickou a apoštolskou církví. Podle apoštola židé ani pohané nejsou cizinci a přistěhovalci, ale všichni mají právo Božího lidu a patří k Boží rodině (Ef 2,19). Jsou tedy plně církví Kristovou.
|
Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 20. listopad 2007 @ 13:02:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | V diskusnom fore portalu Granosalis vznikol priestor ktori je zamerany vyhradne diskusiam na temu "rekatolizacia a jej nasledky". Su tam temy o sposobe rekatolizacii spolocenstiev, zborov a cirkvi evanjelikalnych a biblickych krestanov.
Priestor sa lahko na gs hlada a nieje ho treba pracne vyhladavat.
Podme hovorit o tom ako sa branit rekatolizacii a o sposobe ako pred touto hnilobou uchranit co najviac dusi ...
Kliknite:
Rekatolizace
|
|
|
Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: Irena v Úterý, 20. listopad 2007 @ 14:15:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Milí sourozenci v Kristu,
mnozí máte Gojimovi za zlé, že sem opakovaně vkládá odkazy na rekatolizaci. Zkuste se podívat na film Miloše Formana Goyovy příznaky ( je i na DVD) a možná změníte názor. Je tu dokonale popsaná mašinérie "svaté inkvizice", její podlosti, mučení nevinných a zničení nesčetných životů. Protože mám dnes dost volna, pustila jsem si to a bylo mi dost úzko. Nejsou tam nechutné sexuální scény, nebojte se, ale jinak je to opravdu drsný, naturalistický film, mistrovsky zpracovaný. Novější a působivější Kladivo na čarodějnice.
Jinak nejsem zastánce světských filmů, do kina nechodím, ale o tomhle jsem četla recenzi, která mě zaujala, tak jsem obětovala 42 kč:-) a nelituju. Můžu jen konstatovat, že komunisti i fašisti se opravdu měli kde inspirovat....
Já vím, že dnes jsme jinde, ale tohle je opravdu memento...
Irena
|
Re: Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: Irena v Úterý, 20. listopad 2007 @ 17:26:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | P.S. Teď jsem si všimla chyby : Goyovy přízraky. |
]
Re: Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: whynot (Falešný@e-mail) v Středa, 21. listopad 2007 @ 10:31:02 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | jj peknej filmik, pekna kamera ale s kladivem na carodejncice mi to pirjde nesrovnatelny. na boblika z edlstadtu nikdo nema :) goyovy prizraky sou takova pohadka na dobrou noc ;) |
]
Re: Re: Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Středa, 21. listopad 2007 @ 12:50:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Co myslite, dostane sa ten film na Slovensko za 48 sk? Typnite si ... |
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Test svobody slova (Skóre: 1) Vložil: Olin v Středa, 21. listopad 2007 @ 17:15:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Svoboda slova je podle vás plantážníků svoboda urážet lidi. A to všude nejde. Nejste prostě salonfähig. A že to někde jde není věcí svobody slova, ale místní kultury.
Olin |
]
Re: Oline, neoznačoval ses nedávmo za evangelíka? Tak co Ti vadí na názorech Luthera (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Středa, 21. listopad 2007 @ 21:52:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oline, neoznačoval ses nedávmo za evangelíka? Tak co Ti vadí na názorech Luthera na mši?
Mimochodem, mše není člověk. Ve zmíněném článku nenajdeš urážku jediného člověka.
R |
]
Re: Re: Oline, neoznačoval ses nedávmo za evangelíka? Tak co Ti vadí na názorech Luth (Skóre: 1) Vložil: Olin v Středa, 21. listopad 2007 @ 22:15:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jistěže ne jediného! Skutečnost že jsem evangelík nikterak neindikuje nedostatek zdravého rozumu. Luthera taky nepapouškuju. Mám raději Bibli. Skutečnost, že sem kdosi periodicky vyvěšuje jednu a tutéž urážku a vymlouvá se na to, že ne on, ale Luther, nelze přehlédnout.
Olin |
]
Re: Re: Re: Luther ale hovoří o ohavnosti římskokatolické mše. Lidi rozhodně neuráží. (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Středa, 21. listopad 2007 @ 23:02:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Luther ale hovoří o ohavnosti římskokatolické mše. Lidi rozhodně neuráží.
A Ty, Oline, věříš že ŘKC mše je v souladu s Biblí?
r |
]
Re: Re: Re: Re: Luther ale hovoří o ohavnosti římskokatolické mše. Lidi rozhodně neur (Skóre: 1) Vložil: Olin v Středa, 21. listopad 2007 @ 23:31:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | //Luther ale hovoří o ohavnosti římskokatolické mše. Lidi rozhodně neuráží.
Víš, já myslím, že takovéto výroky poukazují na to že jsi deprivant. Já se domnívám z toho, jak se tu prezentuješ, že jsi inteligentní člověk s nějakým morálním defektem. Proto to nemůžeš pochopit a ani neregistruješ, že je tu něco v nepořádku.
Já věřím tomu že i katolická mše je v souladu s Biblí. Ale to ať tě nepřekvapuje, já mám k Bibli jiný přístup, než ty a mnoho jiných lidí tady.
Olin |
]
Re: Re: Re: Oline, neoznačoval ses nedávmo za evangelíka? Tak co Ti vadí na názorech (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Čtvrtek, 22. listopad 2007 @ 09:46:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Olin, Tak ked mas rad Bibliu, preco urazas biblickych krestanov, nadavas im do blaznov, cvokov, zhadzujes ich da sa povedat den co den ? Je to Tvoj jediny nastroj diskusie s oponentami. A preco sa zastavas pedofilie v katolickych klastoroch ?
|
]
]
|
|
Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: signum v Úterý, 20. listopad 2007 @ 18:05:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Nerozumím tomu nadpisu, kdo je evangelikál ? Pavel Černý ? Církev bratrstká ? Ekumenická rada církví ? A v článku je odpověď jestli ano nebo ne ? A jaká ?
|
Re: Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 20. listopad 2007 @ 18:45:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Evangelikálové jsou přece zejména Církev bratrská s Pavlem Černým. A "katolická církev" v nadpisu je církev z nikajsko-konstantinopolského creda. No a Pavel Černý se pochopitelně ohrazuje proti tomu, aby si toto vyznání uzurpovala dnešní Katolická církev, jak existuje pod vedením papeže.
Je to celkem snadno pochopitelné: jestliže z Říma vyleze Fň, my evangelikálové kontrujeme Bž. Ekumenické hnutí to nezabije, ale posílí.
Olin |
]
Re: Re: Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: signum v Úterý, 20. listopad 2007 @ 19:01:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A tak už tomu rozumím, děkuji za ochotu a vysvětlení. |
]
|
|
Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: Honza-H v Čtvrtek, 22. listopad 2007 @ 17:19:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | > Jednota je v Ježíši Kristu a nemůže být garantována žádným jeho zástupcem na zemi.
No, myslím, že si toho Pavel všiml velmi pěkně. Proto také nemá smysl hledat kdekoliv mimo katolickou (= všeobecnou) církev. Protože katolická církev byla založena Kristem, žádným jeho zástupcem, zatímco všechny ostatní církve založili lidé, kteří nemohou nic garantovat.
Chápu, že někdo potřebuje být za každou cenu v opozici vůči autoritám a Vatikán se k tomu náramně hodí, takže uvažuje o odstoupení od ŘKC a výklad Písma uzpůsobuje tak, aby vyhovoval jeho osobním zájmům. Přesto, rozumně uvažující člověk by si mohl uvědomit, že tady nejde jen o nějaké žabomyší spory, v které církvi kdo bude. Jde o spásu duše a tam by měly jít osobní postoje či sympatie stranou, následováním Krista:
Matouš 16,18 A já ti pravím, že ty jsi Petr; a na té skále zbuduji svou církev a brány pekel ji nepřemohou.
Chápu, že to však není jednoduché. Různá společenství (někdy se také ráda označují za církve) jsou plná nadšených a upřímných křesťanů, kteří jistě chtějí kráčet k Bohu. Ani tím, že se člověk stane připojí k ŘKC, nemá ještě vyhráno. Ale je to krok dobrým směrem.
Takže těm, kteří to vidí, držím palce. A těm ostatním nakonec také:-)
|
Re: Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Čtvrtek, 22. listopad 2007 @ 18:20:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Honza - H: Protože katolická církev byla založena Kristem...
gojim: To je tradicny katolicky argument z brucha --- Ale historia hovori nieco ine -- katolicka organizacia bola zalozena cisarom Konstantinom, priblizne roku 300, ako zmes okultizmu, krestanstva a politickej moci, cim je v podstate do dnes ...
Jej rozmach je dany jedine spinavostami okolo podvodov s ekumenami a cielenou infiltraciu a rozkladom biblickych krestanov.
Konfrontacia ucenia katolickej organizacie je v jadre konfrontaciou okultizmu. Znamena to, ze je povinnostou krestanov poukazovat na jej herezie, sektarstvo a prekrucanie biblie.
Pozri:
Su rimski katolici krestania???
Preco Maria place ...
Učení katolické církve ve světle Božího slova
|
]
Re: Re: Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: Honza-H v Neděle, 25. listopad 2007 @ 10:53:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Re: gojim
No tak to je zoufalý blábol... Zkuste najít něco jiného. Anebo raději přemýšlet o mých slovech. h
|
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Patří evangelikálové do katolické církve? (Skóre: 1) Vložil: Honza-H v Neděle, 25. listopad 2007 @ 13:30:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | > pozriet sa pravde do oci ..
Chápu, že si nemůžete odpustit jízlivosti - to ostatně k Vašemu stylu jednání asi bohužel patří. Ale na tu pravdu jsem se ptal... Jakou máte na mysli Vy? h
|
]
|
|
|
|